Lausuntopyyntö kytkinremontista

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Lausuntopyyntö kytkinremontista

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Kytkinremonttiin liittyvä lausuntopyyntö

Rover 75, diesel, rekisteröity 1999 vietiin riippumattomaan autokorjaamoon kytkimen vaihtoa varten kesäkuun alussa 2005. Auton ajokilometrimäärä oli 208.000. Asiakkaan vaatimuksesta autoon vaihdettiin hänen mukanaan tuomansa kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri. Niistä ulkopuolinen korjaamo totesi jälkeenpäin: ”Kytkinlevy ns. vanha malli jossa ei vaimennusjousia. Kaksimassa vauhtipyörässä liian paljon löysää kiertosuunnassa. n. 5-6 cm.”

Kytkimenvaihdon tehnyt riippumaton korjaamo puhdisti kytkinakselin ja voiteli sen värittömällä ja hajuttomalla HHS-rasvalla.

Asiakas reklamoi kytkimen toiminnasta alkusyksystä 2005 sanoen kytkimen olevan jäykkä, vaihteiden menevän huonosti päälle ja kytkimen luistavan.

Asiakas vei auton (lupaa kysymättä) toiseen korjaamoon 23.5.2006 eli vuoden kuluttua ja kytkin avattiin. Korjaamo totesi, että ”Kytkinakseli aivan ruosteessa eikä voideltu mitenkään”. Autolla oli tällöin ajettu jo 232.000 km.

1. Voiko vuoden kuluttua ja em. ajomäärän jälkeen perustellusti todistaa, ettei kytkinakselia oltu voideltu huomioiden käytetyn voiteluaineen?
2. Voiko vaihteiden huonoon päällekytkeytymiseen olla syynä asennusvirhe huomioiden asiakkaan tuomat varaosat ja niiden laadusta annettu lausunto?
3. Voiko kytkin luistaa em. tapauksessa?
4. Voiko kytkimen jäykkyys olla seurausta asennusvirheestä huomioiden asiakkaan tuomat varaosat ja niiden laadusta annettu lausunto?
5. Onko todennäköistä vai onko epätodennäköistä, että olisi tapahtunut asennusvirhe ja millä perustein?
6. Onko tavanomaista, että yli 200.000 km ajetuissa ja vuosimallin 1999 autoissa kytkinakselissa esiintyy ruostetta, poistetaanko se täydellisesti kytkinvaihdon yhteydessä sekä onko ruostesyöpymistä voitelun jälkeen haittaa kytkimen toiminnalle?

Vastauksen voi lähettää myös yv:nä.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

1. Väittäisin ettei ole voideltu tai sitten todella minimaalisesti.
2. Tuo voitelun puuttuminen ja vaihteiden huono toiminta ei mielestäni ole yhteydessä toisiinsa, voin olla väärässäkin..jos levy takertelee.

Kaksoismassavauhtipyörän suuri kiertosuuntainen välys viittaa sen rikkonaisuuteen ja voi auheittaa em. kaltaisen oireen. Kytkinlevyhän on täysin jäykkä, ainakin useimmissa em. kaltaisissa konstruktioissa, ja jousto pitäisi tapahtua kaksoimassavauhtipyörältä.......vaihteiston rattaat eivät ole aina niin kohdallaan ja tarvitaan hiukan liikkumavaraa. Nyt jos vauhtipyörä on "rikki" ja tämä liikkumavara on ajaessa kokoajan ns. tapissa toisella laitaa ei ole tätä liikkumavaraa. Kunnossa olevassa vauhtipyörässä liikkumavara on käsittääkseni 1-2 cm.
3. :roll:
4. Kytkimen poljinjäykkyyteen asennus ei vaikuta, vai mitä jäykkyydellä tarkoitetaan. Poljinjäykyys eli miten raskasta kytkintä on painaa vaikuttaa ainoastaan kytkinasetelman jousien jäykkyys. Mitä jäykempi asetelma sitä pitävämpi kytkin >>>> tässä tapauksessa luistaa...outo kombinaatio.
5. Virheenä voitelun puute.
6. En ole törmännyt ruosteisiin akseleihin eli ei ole normaalia.
Pintasyöåymät ievät käsittääkseni haittaa mitään.

Oliko asennettu kytkinpaketti minkä merkkinen :?:
Asensin kerran asiakkaan tuomat Borg & Beck merkkisen kytkinpaketin W201 / 190 D Mersuun. Ensimmäisellä polkaisulla huomasin kytkinpolkimen olevan tuplasti raskaampi painaa kuin alkuperäosilla, Sasch tai LUK. Vuoden päästä autoon vaihdettiin alkuperäisvalmistajan kytkinpaketti. Tarkkoja oireita en em. autosta muista koska aikaa on kulunut tapauksesta jotain 10 vuotta, mutta tarvike kytkin ei toiminut kuten olisi pitänyt.

-Kari-
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

3. Periaatteessa kytkin voi jäädä luistamaan jos painelaakeri ei liiku akselillaan sujuvasti. Eli takertelee ja jää "kantamaan" (Ei palaudu kunnolla"
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vastaan mitenkään enempiä perustelematta.
1.Voi, riippuu siitäkin mikä on ollut vuosi sitten lähtökohta, HHS jättää todella ohuen kalvon.
2. Ei, jos kytkin on toiminut korjauksen jälkeen moitteitta.
3. Ei, paineasetelman voima kyllä riittää puristamaan levyn molempia pintoja vasten vaikka kytkinakseli olisi ruosteessakin. Niin lujaan se ei tartu. EDIT: eli jos luistaa, luisto johtuu jostain muusta syystä kuin kytkinakselin ruostumisen/levyn jumiutumisen vuoksi. Levy voi tosin kulua ennenaikaisesti em. syystä johtuen ja johtaa siten luistamiseen.
4. Ei
5. Enpä usko, että kukaan voi todistaa aukottomasti asiaa. Kytkinremontin yhteydessä ei läheskään aina voidella kytkinakselia ja kytkin toimii satojatuhansia kilometrejä moitteitta. Liika rasva kerää taas likaa ja se saattaa aiheuttaa samanlaisia oireita, joskin harvemmin.
6. Ennemmin harvinaista kuin yleistä.

Vaihteiden takertelu ei johdu vauhtipyörästä vaan laahaavasta kytkinlevystä joka pitää "vetoa" kokoajan hiukan päällä. Tällöin synkronointi ei anna vaihteiden kytkeytyä.
Viimeksi muokannut Jiitek, 03.9.2006 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Painelaakerihan ei liu'u kytkinakselin päällä vaan erillisen ohjainholkin varassa 8) .
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jiitek kirjoitti:Painelaakerihan ei liu'u kytkinakselin päällä vaan erillisen ohjainholkin varassa 8) .

Niin tekkee.. mutta ompa tullut sellastakin vastaan että laakeri ei liiku siinä holkin päällä kunnolla. Eli jää kantamaan kun kytkinpolkimen löysää.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jiitek kirjoitti: Vaihteiden takertelu ei johdu vauhtipyörästä vaan laahaavasta kytkinlevystä joka pitää "vetoa" kokoajan hiukan päällä. Tällöin synkronointi ei anna vaihteiden kytkeytyä.
Herää kysymys, miksi se laahaa ???...jos asetelma toimii kuten täytyy.
Viittaisi siihen ettei kytkin irroita kunnolla >>> esim. kytkinsylinteri vika :roll: :roll:

Mielenkiintoinen tapaus...kytkin ei irroita >> laahaa >>> samalla luistaa :roll: :roll:

Erittiä.
vierailin joskus Saschin tehtailla jossa mm. kasattiin kaksoimassavauhtipyöriä. Em. visiitillä muistaakseni kerrottiin tuosta 1 -2 cm kiertopelivarasta. Eli jos on 5 - 6 cm tyhjää >>> kaputt, jokatapauksessa. Tällä viikolla tarkistin 270 CDI / ML:stä vauhtipyörän ja se 2 cm liikettä sieltäkin löytyi. Liittyykö tämä sitten vaihteiden takkuamiseen on eri juttu....
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Lucky-Dog kirjoitti:
Herää kysymys, miksi se laahaa ???...jos asetelma toimii kuten täytyy.
Viittaisi siihen ettei kytkin irroita kunnolla >>> esim. kytkinsylinteri vika :roll: :roll:

Mielenkiintoinen tapaus...kytkin ei irroita >> laahaa >>> samalla luistaa :roll: :roll:
Siksi se ei irrota kunnolla kun levy on jumissa kytkinakselilla vauhtipyörää vasten, se ei auta vaikka asetelman puoli liikkuisi sentin irti levystä.
Sanan "laahaaminen" käyttö oli väärin eli tarkoitin sillä huonoa irroittamista.

Kytkinsylinterivian huomaa yleensä jo kertapolkaisulla polkimesta.

Kaksoismassavauhtipyörällä ei liene tekemistä kytkimen irroittamisen kanssa vaikka samassa paketissa onkin, (diesel)moottorin värinöiden ja sahalaitaa muistuttavan vääntörasituksen kanssa enemmänkin.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu sikäli voi "laahata" jos kytkinlevy jumittaa vaihteiston pää-akselilta eli ei irroita kunnolla.

Tuossa oli vain yksi kysymys Tentalla, että voiko kytkin luistaa ja koska kysytään oletan että luistaa :lol: :lol:
:arrow: 1. Voiko vuoden kuluttua ja em. ajomäärän jälkeen perustellusti todistaa, ettei kytkinakselia oltu voideltu huomioiden käytetyn voiteluaineen?
2. Voiko vaihteiden huonoon päällekytkeytymiseen olla syynä asennusvirhe huomioiden asiakkaan tuomat varaosat ja niiden laadusta annettu lausunto?
3. Voiko kytkin luistaa em. tapauksessa?


Kaksoismassvauhtipyörä ei tosiaankaan vaikuta kytkimen toimintaan mitenkään. Lähinnä tuossa vain ajattelin rikkonaisen vaikutusta vaihteiden kytkeytymiseen. :roll: :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Heh...muiden hommien ohessa pähkäily jatkuu :lol:

Kytkimen laahaaminen eli kytkinlevy jumittaa pää-akselilta voi tosiaan aiheuttaa sen huonon vaihteiden kytkeytymisen, kuten Jiitekin kanssa tuossa pähkäiltiin. Voisiko sama laahaaminen lasittaa / kiillottaa kytkinlevyn pinnan siten ettei se sitten enää jatkossa pidä kunnolla :?: Mielestäni voi :shock: :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lucky-Dog kirjoitti:Heh...muiden hommien ohessa pähkäily jatkuu :lol:

Kytkimen laahaaminen eli kytkinlevy jumittaa pää-akselilta voi tosiaan aiheuttaa sen huonon vaihteiden kytkeytymisen, kuten Jiitekin kanssa tuossa pähkäiltiin. Voisiko sama laahaaminen lasittaa / kiillottaa kytkinlevyn pinnan siten ettei se sitten enää jatkossa pidä kunnolla :?: Mielestäni voi :shock: :shock:
Tästä oli jo joskus aiemminkin puhetta, mutta kerta kiellon päälle. :idea:

Eräs kylän taksisuhareista osti uuden W211:n. Kakkonen ei mennyt päälle ilman kurahtelua kuin pysäyttämällä auton ja hämmentämällä keppiä pakin kautta. Syynä ruostunut vaihteiston kytkinakseli. :shock: Lie se painelaakerin holkki juminut akselilla... :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eräs kylän taksisuhareista osti uuden W211:n. Kakkonen ei mennyt päälle ilman kurahtelua kuin pysäyttämällä auton ja hämmentämällä keppiä pakin kautta.
Liikaa öljyä vaihdelaatikossa, siitä se kakkosen takertelu johtuu. :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:
Eräs kylän taksisuhareista osti uuden W211:n. Kakkonen ei mennyt päälle ilman kurahtelua kuin pysäyttämällä auton ja hämmentämällä keppiä pakin kautta.
Liikaa öljyä vaihdelaatikossa, siitä se kakkosen takertelu johtuu. :roll:
Tuliterässä ja huoltamttomassa autossa? :shock: No mikä jottei, väyrysen jäläkeläisistä kuitenkin puhutaan. :lol: Tämmösen vian se suhari vaan miule kerto, en tiijä asiasta sen enempää. :roll:
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

"Eräs kylän taksisuhareista osti uuden W211:n. Kakkonen ei mennyt päälle ilman kurahtelua kuin pysäyttämällä auton ja hämmentämällä keppiä pakin kautta. Syynä ruostunut vaihteiston kytkinakseli. "

Sujuvasti kirjoitettu, mutta ei ole mitenkään uskottavaa. Hyvä selvitys, mutta sopii paremmin johonkin toiseen yhteyteen. :lol:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Jos tuo hhs on wurthin hhs spraytä, niin se ei kyllä pysy kytkinakselissa kuin sen kuuluisan pyhättömän viikon. :shock:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3627
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Rautaisten ammattilaisten keskusteluun huudetaan täältä karvalakkikansan syvistä riveistä eräs huomio.

Omassa ex-käyttöautossa ihmeteltiin samaa asiaa. Kytkin jäykähkö polkea, vaihteet rutisivat ja kovassa vedätyksessä isolla vaihteella lievää luistoa. Säästin-ja-tein-itse-kytkinremontista aikaa kulunut reilu vuosi.

Syyksi havaittiin alkuperäisen asetelman käyttö alkuperäistä kytkinlevyä selvästi ohuemman (mahdollisesti jonkun muun auton?)tarvikekytkinlevyn kanssa.

Levyn ohuudesta johtuen kalvojousityyppinen asetelma ei toiminut aiotulla tavalla, puristusvoima ei riittänyt ja jousivoima toimi enemmän kuljettajan jalkaa vastaan. Normaalistihan kytkintä painettaessa tehostaa poljinvoimaa tietyn pisteen jälkeen kun kalvojousi "muljahtaa nurinpäin".
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

:D Vilpitön kiitokseni jokaiselle keskusteluun osallistuneelle. Huominen on deadline, mutta asiakirja on nyt valmis esiteltäväksi riippumattoman autokorjaamon omistajalle.
Viimeksi muokannut Tenta, 12.2.2007 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Loistavia asiantuntijoita ovat mesen kirjoittajat, sitä todistaa "opettajan vastaus":

Saamani autotekniikan opettajan vastaus (koulutus autoalan teknikko, lisäksi autoalan insinööri ja lisäksi autoalan diplomi-insinööri ja joka opettaa päätoimisesti autotekniikkaa ja on kirjoittanut autotekniikan oppikirjoja sekä harrastaa autoteknisiä asioita ja on julkisesti tunnettu autoalan asiantuntija.

1. Voiko vuoden kuluttua ja em. ajomäärän jälkeen perustellusti
todistaa, ettei kytkinakselia oltu voideltu huomioiden käytetyn voiteluaineen?
Vastaus: Silmämääräisesti ei.

2. Voiko vaihteiden huonoon päällekytkeytymiseen olla syynä
asennusvirhe huomioiden asiakkaan tuomat varaosat ja niiden laadusta annettu lausunto? (Reklamointi tapahtui 5 kk:n kuluttua)
Vastaus: Jos se olennaisesti heti huononi asennuksen jälkeen verrattuna ennen korjausta vallinneeseen tilanteeseen.

3. Voiko kytkin luistaa em. tapauksessa?
Vastaus: Ei tavallisesti, jos on käytetty uusia osia.

4. Voiko kytkimen jäykkyys olla seurausta asennusvirheestä huomioiden
asiakkaan tuomat varaosat ja niiden laadusta annettu lausunto?
Vastaus: En osaa sanoa kun en ole itse nähnyt osia.

5. Onko todennäköistä vai onko epätodennäköistä, että olisi tapahtunut
asennusvirhe ja millä perustein?
Vastaus: Kytkinhomma on yksinkertainen. Minusta on vaikea yleensä tehdä asennuksessa virhettä.

6. Onko tavanomaista, että yli 200.000 km ajetuissa ja vuosimallin
1999 autoissa kytkinakselissa esiintyy ruostetta, poistetaanko se
täydellisesti kytkinvaihdon yhteydessä sekä onko ruostesyöpymistä voitelun jälkeen haittaa kytkimen toiminnalle?

Vastaus: Kytkinakseli on niin seostettua, että siihen ei pääse juurikaan tulemaan ruostetta. Syöpymät yleensä olemattomia ja merkityksettömiä.
Asentaja saattaa vähän pyyhkäistä akselia ja sillä siisti. Ei siihen tule mitään karstamaista pintaa.

Itse en muista edes aina voidelleeni akselia, koska on vaara, että voiteluainetta joutuu kitkapinnoille.

Muuta:

Jouseton kytkilevy (tarkoittaa asiakkaan tuomaa kytkinlevyä) on kyllä alttiimpi luistamaan kykentävaiheessa, koska silloin tulee melkoinen nykäisy.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

6.9.2006 sain puhelinilmoituksen koskien kytkiakselin voitelemista ja sen toimintaa.

Arvostetun merkkiliikkeen palveluksessa oleva huippuasentaja, jolta edellä mainittu autoteknikko, autoinsinööri, autoalan diplomi-insinööri kysyy tarvittaessa lausuntoja on ilmoittanut, että heidän liikkeessään on kielletty voitelemasta kytkinakselia. Kytkinakselin materiaali ei vaadi voitelemista. Jos se vaatisi, olisi voitelua tehtävä määräaikaishuoltojen yhteydessä. Voitelusta voi olla haittaa kytkimen toiminnalle. Jos kytkinakseli voidellaan on se tehtävä erittäin vähäisellä spraytyyppisellä rasvalla. Näin on tehty kyseessä olevassa autohuollossa. Ko. merkkiliikkeen asentaja ilmoitti myös, että nyt esillä oleva väite kytkinviasta olisi paljastunut heti asennuksen jälkeen jos vika olisi asennustyössä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”