Rengaspainevalvonnan poiskytkentä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
jsl300
Viestit: 21
Liittynyt: 23.11.2006 21:37

Rengaspainevalvonnan poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja jsl300 »

Uusissa malleissa on rengaspainevalvonta, mutta Suomessa sitä ei tarvita kuin ensiasennusrenkaista. Mikäs on kokemus, jos ei hankikaan renkaisiin antureita, mitä auto tekee? Vinkuuko rengaspainevalvonta jatkuvasti vai saako sen kytkettyä pois?

Syy miksi ei varsinkaan talvirenkaisiin viitsisi hankkia antureita on niiden vikaherkkyys varsinkin talviaikaan.

Autona W205, mutta sama järjestelmä lienee muissakin malleissa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei sen pitäisi koko aikaa vinkua mutta aina startissa pitää kuitata vikailmoitus näytöltä.

Eikä niiden antureiden vikaherkkiä pitäisi olla, paristojen loppuminen on ongelma.

Saisi tuo kyllä automaattisesti (tai vaikkapa jostain mittariston asetusvalikosta) siirtyä perinteiseen ESP:llä toimivaan valvontaan varsinkin kun sekin on Suomessa hyväksytty systeemi, myös ensiasennusrenkaissa.

Tähän asti olen ollut hyvin tyytyväinen siihen ESP:llä toimivaan varoitukseen. Pari kertaa on vuotava rengas paljastunut vaikka ei vielä silmällä erota heti varoituksen jälkeen. Nyt kun uusimmassa taas on ne rengasanturit niin tulipa renkaaseen sellainen vuoto että ESP-systeemi ei olisi ollut riittävän nopea. Lisäksi vuoto niin reipas että piti seurata paineen laskua ja käydä "välitankkauksella" matkalla kumikorjaamoon.

Se pois koodaaminen 205:ssä sen verran mutkikas juttu että laittaisin anturit myös talvirenkaisiin kun varmaan kesärenkailla antureineen kuitenkin tekisi mieli hyödyntää ominaisuutta.
jsl300
Viestit: 21
Liittynyt: 23.11.2006 21:37

Viesti Kirjoittaja jsl300 »

Kiitos hyvistä kommenteista.

Vikaherkkyysajatus perustui rengasliikkeiden kertomaan, jonka todenperäisyyttä en tiedä.

Nettitietojen mukaan ohjelmointilaitteella systeemin poiskytkentä on pieni homma.

Onko sinulla ollut alkuperäiset anturit vai muut (mitkä?) ja miten patterit ovat sinulla kestäneet?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

jsl300 kirjoitti: Onko sinulla ollut alkuperäiset anturit vai muut (mitkä?) ja miten patterit ovat sinulla kestäneet?
Tossa uusimmassa alkuperäiset anturit on jo kestäneet 3000 km ja 3 kk. :) 211:ssä tätä ennen oli TPMS systeemi mutta siinä Berun anturit ja vähän erilainen toteutus auton puolella. Ajosta riippuen antureiden kestoikä ehkä jotain 5 - 7 vuotta.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tätä aihetta sivuten. Tuossa uudessa tuonnissani CLK 2005 (W209) facelift ajotietokone ilmoittaa rengaspainemonitorin aktivoiduksi, mutta missään ei näy paineita tai herjoja eikä venttiileissä näy mitään erikoista anturia.

Onko tämä järjestelmä aina sisäänrakennettuna jo noissa uudemman elktroniikan autoissa, vaikka tunnistimia ei olisikaan? Ja miksei se sitten herjaa mitään, jos tunnistimia ei ole?

Kysymykset saattavat olla ns. tyhmiä, mutta kun ei ikinä tätä ennen ole ollut yhtään tämän vuosituhannen ajoneuvoa, joissa tällaista "avaruustekniikkaa" on viljelty :P
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Omissa 209:ssä ollut pyörintänopeuteen perustuvat, eli abs antureista tullee tieto.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4363
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

kilander kirjoitti:Omissa 209:ssä ollut pyörintänopeuteen perustuvat, eli abs antureista tullee tieto.
OK, tämä selventää asiaa. Eli painetta ei näytetä missään ja jos rengas alkaa vajentua, sen vierintävastus kasvaa ja ABS havaitsee ja herjaa asiasta. Tuo pitää ihan testata ja laskea vähän ilmaa pois yhdestä renkaasta ja katsoa miten pillastuu...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joe Cool kirjoitti:
kilander kirjoitti:Omissa 209:ssä ollut pyörintänopeuteen perustuvat, eli abs antureista tullee tieto.
OK, tämä selventää asiaa. Eli painetta ei näytetä missään ja jos rengas alkaa vajentua, sen vierintävastus kasvaa ja ABS havaitsee ja herjaa asiasta. Tuo pitää ihan testata ja laskea vähän ilmaa pois yhdestä renkaasta ja katsoa miten pillastuu...
Ei johdu Vieritä vastuksesta, kehä(nopeus ero) muttuu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”