Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

EGR vermeisiin liittyy se mokkula pumpun kyljessä ellei ole automaattivaihteisesta.
oulaistenliikenne.fi
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Mokkula kai sitten tuollainen egr:ään liittyvä kun on ollut manuaali. Nyt tosin automaatti moottorin perässä, 722.375, Sprinterin 4 vaihteinen. Voisiko tuota egr mokkulaa käyttää jotenkin automaatin säätöä varten, vai pitääkö hankia automaattimokkula?

Luultavasti koko tehottomuusongelma ei johdu huonosta polttoainesaannista, muutenhan se vaikuttaisi vasta kun on vaihde päällä ja kaasupoljin painettuna. Nyt tuntuu olevan jo heti tyhjäkäynnistä lähtien.
Tämän auton (1980 Chevrolet Caprice) polttoaineputki on varmasti tarpeeksi hyvin virtaavaa mallia kun on rukkinut janoista bensaveekasia.
Sekä tulo- että paluuputkistot testattu, ja virtaavat vapaasti. Ennen pumppua Mersuun kuuluva karkeasuodatin, eli polttoaineen saanti on käsittääkseni kunnossa.

Ajoitukseen ei ole koskettu. Huomenna uusi testiajo, niin sitten näkee jos tuo tyhjäkäynti solenoidi vaikuttaa vetoon.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Hommaa automaatin mokkula, en tiiä egr:än systeemeistä vaan oispahan ainaki oikia. Mullaki pitäs olla, lähtee pariin kymppiin.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

jank jank;

karkea suodatin oikein päin ja täyttyy ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Jankutetaas nyt vielä sitä toppivipuakin. :D hirtä se ylös niin homma toimii
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

JiiTee, sinulla on yv-laatikko täynnä, tarvitsen myös laatikon vaijerin kiinnike ja hämmennin kaasuvivustoon. Kick downin töpselikin puuttuu, pyöreä yksinapainen, tulee laatikon takapuolelle.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ennään ei oo täynnä, poistin vahingossa koko saapuneet kansion niin laitakko tietoja ja tarpeita uuestaan.. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

aniemiko kirjoitti:Jankutetaas nyt vielä sitä toppivipuakin. :D hirtä se ylös niin homma toimii
Jäkätijäkäti..
Tämä on niin helppo kokeilla että tee se HETI!!
Hymiö perään ettei tule väärinkäsityksiä. :lol:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Testiajo tuli tehtyä. Automaatin vaihtohetkivaijeri hirtettynä täysille, stoppari hirtettynä ylös ja baanalle

Nollasta sataan kävi 35 sekunnissa.
Ahtopaine kierroksilla runsas 0,5 Bar, nyki 0,7 Bar:in kohtaan vaihtaessa.
Veikkaan että manuaalilaatikolla ennen turbotusta olisi kestänyt joku runsas 20 sekuntia (tämä auto painaa kuin lastattu Mersu)...

No, joka tapauskessa tuli testattua että tuo korkea tyhjäkäynti solenoidi ei anna lisää polttoainetta kierroksilla, ja että tulos oli sama stoppari ylöshirtettynä ja ei.


Onko tämä nyt ihan oikein, että ilman pumpun minkäänlaista säätöä, turbo ottaa pois noin puolet tehosta?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

No jos lähtökohtasesti pumppu on ollut sellaisissa säädöissä, että savutus on ollut hyvin maltillista, niin turbo ei kyllä lisää tehoa yhtään.

Ehkä jopa alentaa sitä. Ei tosin noin rajusti.

Saatko mitattua pakopainetta? Voisiko putkisto olla tukossa?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Pakoputkisto on uusi. kolmen tuuman pakoputkea takasillalle asti, sitten jakautuu kahteen 2-1/2" tuuman putkeen. Pitäisi olla riittävä.
Tuntuu siltä että pitäisi näyttää turboa jollekin asiaa tuntevalle henkilölle. Jos se ei pyöri niin herkästi kun kuuluu...
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Oliko tässä nyt vaparin vai turbon pumppu?
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Vaparin pumppu. eikä ole mitenkään säädetty entisen käytön jälkeen.

Moottori otettu omasta monivuotisesta käyttöautosta (1991 300D W124), turbo kiinni ja automaatti perään. siinä kaikki.
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja Essex »

Pumpun takakansi on auki.
Mikään näkemäni pumpun säätöohje ei näytä tällaista pumppua. Kuva otettu hetkis sitten omasta pumpusta, ja kirjaimet laitettu kuvaan jotta väärinkäsityksiä ei tulisi.

A-kohtaan keskelle tulee nykimisen eston solenoidi

Tietääkö kukaan mistä lähdetään säätämään tämän näköistä pumppua?
Pumppu: 1991 300 D W124
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tavalliset säätöohjeet pätee tuohonkin pumppuun.
Tuossa on lisänä vain tuo nykimisenesto.

Huomio että syöttöä säätäessä nykimiseneston solenoidia täytyy korottaa/ tappia lyhentää.
Samoin kaasuvivun liikerata muuttuu kun pumppua säätelee.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

nykimän esto kellosta voi vetää sen keskitapin pois häiritsemästä
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Onkohan se nyt kuitenkin niin että A on syöttö ja E on tyhjäkäyntisäätö?
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kyllä. Ja C on vetävien kiekkojen säätö.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

C = vain huippu kierrosluvun säätö (kuormittamattoman moottorin maksimi kierrosluku)
ei nosta vetävien kierroksien leikkaantumis kohtaa
jos kone on kiertänyt alunperin 5300 rpm ja vetävät kierrokset on alkanu rajoittumaan esim. 4700 rpm vaikka tuon ruuvin ruuvaa kiinni asti niin yhä delleen syöttö alkaa rajoittumaan 4700 rpm kierroksilla vaikka kone kiertäisi paikallaan 7000 rpm
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Kummasti silti vetää pitemmälle kun tuosta kääntää. Vaikuttaa myös vetäviin kierroksiin ryntäyskierrosten ohessa.
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

aniemiko kirjoitti:Kummasti silti vetää pitemmälle kun tuosta kääntää. Vaikuttaa myös vetäviin kierroksiin ryntäyskierrosten ohessa.
niinpä kun tällöin yleensä käpälöidään syöttöruuviakin :D

mutta jos tehdas säädöillä oleva om60x viedään tehopnkkiin ja mitataan teho ja sen jälkeen vain tuota C ruuvia ruuvataan niin väitän että hevoset ei lisäänny
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näin olen minäkin ymmärtänyt että vetävät kierrokset lisääntyisivät tuosta ruuvista, ei pelkästään rajoitinkierrosluku muutu...
oulaistenliikenne.fi
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

No niin. Vihdoinkin löytyi aikaa säätää pumppua.
Taas viitaten tuohon ottamani kuvaan, irrotin A:n lukitusmutterin ja säädin vastapäivään kaksi ja puoli kierrosta. Samoin E:stä.
Säädin vivuston tarpeen mukaan, eli mahdollisimman pieni klappi, ettei se kanna.
Lopuksi nypin nykimiseston solenoidin tapin pois, ja hioin solenoidin sisäpinnan sileäksi, jotta se varmasti ei ottaisi nykimiseton tappiin.

Näin nollasta sataan hoituu 15 sekuntia nopeammin 8)

Nyt tuntuu jo siltä että on ainakin 110 heppaa!
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Kuinka paljon voi ruuvata tyhjäkäyntiruuvia? Onko siinä mitään rajaa, eli voiko se irrota tms?
Ja, jos se ottaa tyhjäkäynti solenoidiin, kai solenoidiin voisi tehdä reikää, johon ruuvi mahtuu? Sehän ei kuitenkaan ole käytössä, niin ei haittaisi vaikka se ei enää toimisi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tyhjäkäynti ruuvin vaikutus loppuu kun sen säätö tulee päähän. Eli tyhjäkäynti ei tipukkaan kun ruuvia avaa.
Siinä on se "kotisepän" syötönsäädön raja kun ei enää saa tyhjäkäyntiä aisoihin.
Eli siitä pisteestä pikkusen syöttöä pienemmälle jotta tyhjäkäynti säätyy ruuveista sopivaksi.

Siinä pumpun takapäässä ylhäällä oleva säätöruuvi on tyhjäkäynnin hienosäätö. Siinä saa pikkusen myös tiputettua käyntiä. mutta ei kannata pyöritellä jos ei ole tarve.
Hienosäätöruuvi siis takakannen ulkopuolella.

Jos syötönsäädön jälkeen kierrokset jää huutamaan korkealle tai tippuu hitaasti niin syöttöruuvin yläpuolella olevalla säädöllä saa hitaasti laskevat kierrokset tippumaan nopeammin.
Säätö (B) on aika herkkä eikä ruuvia pidä pyöritellä suinpäin.
Ennen tätä säätöä kannattaa varmistaa ettei kaasuvivusto kanna ja jätä kaasua "auki"
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Yritin säätää lisää syöttöä. Kun olin kääntänyt neljänneskierros lisää, niin se ikäänkuin meni pohjaan (käänsin ruuvia vastapäivään). Ennestään olin lisännyt syöttöa 2,5 kierrosta. Viimeinen vartti kierros ei vaikuttanut käytännössä yhtään. Säädin tyhjäkäynnin ruuvin myös pohjaan.
Onko mahdollista että syöttö olisi todella miksimissaan?
Voiko enää säätää? Mustaa savua kun ei tule nimeksikään, ja vielä tuntuu tehot olevan turboineen suurinpiirtein samat kuin ennen turbon asentamista.
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Pumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Essex »

Voisiko joku vastata tuohon: Kun työttöruuvi on ruuvattu maksimiin voiko sitten tehdä mitään?
Tuntuu ihmeelliseltä että olisin saanut syöttöä täysille ilman mitään käyntihäiriöitä ja ilman että tulee mitään mustaa pakoputkesta.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Mites ajoitus on ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko pumpun päällä sammutinkalvon vieressä ns. alppiruuvia? Sellainen 5cm halkaisijaltaan oleva "kello" jossa säätöruuvi keskellä pystyssä?

Jos on niin avaa se säätöruuvi kokonaan auki. Ruuvi tökkää kun säätö loppuu. Älä väännä väkisin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”