Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?

Viesti Kirjoittaja Essex »

OM603 (1991 MB 300D) siirretty uuteen kotiin. Moottori käy, mutta on aivan tehoton.
Turbo lisätty, mitään säätöjä ei tehty. Huippunopeus alle satasen, jolloin ahtopaine noin 0,2bar. Pumpun sähköjohdot (4 piuhaa) ja alipaineletkut kytkemättä, joten siellä ehkä ongelma.
Eli ensinnäkin tarvitsen tietoa kuinka nuo kytketään, ja mitä ne tekee.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Mihin huohotin menee venttiilikopasta?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Huohotin menee suoraan ulkoilmaan.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kerro vähän lisää että mitä tuolle siis on tehty? Onko pumpussa morkoolia, ts ahtopaineella säätyvää syöttöä? Meneehän pumppuun ahtopaine?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kaasuvivun välitys pielessä / ei käänny täysille ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Moottori on täysin alkuperäiskuntoinen vapari, paitsi että siihen pantu turbomoottorin imu- ja pakosarjat. pakosarjaan on ruuvattu kiinni turbo, ja se puhaltaa coolerin kautta imusarjaan. Pumppuun ei ole kytketty kuin nafta letku. Mkään alipaineletku ei ole kytketty, eikä liioin niitä neljä pumpusta tulevaa sähköjohtoa.

Pumpuun ei ole koskettu, eikä siihen ole kytketty ahtopainetta.

Kaasu menee täysille.

Tältä installaatio näyttää:
Kuva
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Savuaako? Tarkistakaa pumpun sekä nokan ajotus, vaihtakaa pa suti. Pumpussa oleva sähkö ei vaikuta tehoon. Toinen on nykimisen esto ja toinen on tyhjäkäynnin säädin.
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Moottori ei savua sen kummemmin. Asiaan kuuluu että se kävi ihan ok ennen siirtämistä uuteen kotiinsa, ja muuhun ei periaatteesa ole koskettu, kuin torbon asennus, ja sitten alipaine- ja sähköjohdotuksen jättäminen kytkemättä.
Polttoaineen suodatin on vaihdettu.
Tehottomuus tuntuu olevan koko kierroslukualueella, eli jopa vaihde vapaalla, kun painaa kaasua, se tuntuu ottavan kierroksia tavallista huonommin.
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Asentajalla jääny kalsarit ahtoputkeen. :D
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Lähteekö normaalisti käyntiin kuitenkin?
250D -92
190D 2.2turbo
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Tarkistettu: Asentajalla kalsarit jalassa.
Moottori käynnistyy normaalisti, mutta käy aneemisesti ja tuntuu ottavan kierroksia hitaasti. Tyhjäkäynti hyvin alhainen.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kaukaa haettua, mutta tarkista kuitenkin ettei ole stoppivipu jumissa. :oops:
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

polttoainelinjat ok ja oikeinpäin ??

mikä ohjaa hukkaporttia ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Hukkaportti oikein säädetty?
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

pumpustahan tuo johtuu jos vapaallakin tuntuu voimattomalta.

eikös se sähkönen nykimisen esto pienentänyt syöttöä jos siinä ei ole johto kiinni? eli se alempi solenoidi siinä pumpun perässä. sen kun ottaa siitä pois ja rälläkällä lyhentää sitä tappia siinä sisällä.
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Voisihan se olla tuo nykimisesto... Pumpussa ainakin lienee kun ongelmaa on myös silloin kun kulutus on hyvin alhainen.
Voisiko tuohon kytkeä virtaa ja sillä saada testattu? Onko hyvä juttu ja idea rälläköidä solenoidin toimintaa, eli eikö sitä tarvi?
Hukkaporttiaa ei ole lainkaan tässä traktoriföönissä.
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

koita syöttää suoraa sähköä sille. sillähän tuo selviää.
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Minulla on sellainen muistikuva että jos nykimisenestosta nykäisi johdot irti niin se ei enää rajoittanut syöttöä.
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

ei sitä nykimisen estoa kannata ruveta sinne rakentamaan, eikö tuo ole sulla jonku jenkki auton kopassa.

siitä solenoidin tapista pitää otta vähän pois jos meinaa syöttöäkin lisätä se ei muuten siihen onnistu.
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Kyllähän nuo sähköpiuhat vaikuttavat.

Alempi solenoidi, ilmeisesti nykimisen esto, toimii niinpäin, että kun siihen syöttää virtaa, se vähentää syöttöä, jopa niin että kylmänä moottori sammuu. Eli se luultavasti jätetään sikseen.

Ylempi solenoidi, kun siihen kytkee virtaa, nostattaa tyhjäkäynitä kunnolla. Samalla stoppivipu pomppaa ylös hiukan.

Jätin jälkimmäisen kytkettynä päälle kun lähdin koeajolle. Alhaisilla kierroksilla tuntuu melkein yhtä laiskalta kuin ennen, mutta kun kierrokset nousee, niin nousee ahtopainekin, nyt yli puoleen bar:iin, jolloin auto rupesi kiihtymään vähän ripeämmin.

Luultavasti tuon solenoidin täytyy kytkeä mikrokytkimen kautta jotta se lyö virrat päälle solenoidille vasta kun painaa kaasua, muuten tyhjäkäynti on liian korkea.

Sitten vielä:
Mitä nuo alipaineletkut pumpun kyljessä tekee? Stoppari pumpun päällä, mutta nuo muut?

Lopuksi: pumpun säätövihjeet vastaanotetaan.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Essex kirjoitti: Ylempi solenoidi, kun siihen kytkee virtaa, nostattaa tyhjäkäynitä kunnolla. Samalla stoppivipu pomppaa ylös hiukan.
Tuota solenoidia pitäisi olla ohjaamassa ELR-rele, sen kytkennät löytyy tuolta:
viewtopic.php?p=69692&sid=086231d4b3717 ... ad9c#69692
Oman ymmärryksen mukaan ei pitäisi vaikuttaa syöttöihin :shock:

Stoppivivun nouseminen viittaisi siihen, että se jää jostain syystä hieman painuksiin, täten rajoittaen syöttöjä.

Miten sammutus on hoidettu nyt?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Essex kirjoitti:


Sitten vielä:
Mitä nuo alipaineletkut pumpun kyljessä tekee? Stoppari pumpun päällä, mutta nuo muut?

Lopuksi: pumpun säätövihjeet vastaanotetaan.
Pumpun kyljessä on mokkula johon tulee alipaine alipainepumpulta, yksi ap-putki lähtee vaihdelaatikolle ja toinen menee alunperin mittariston taakse "puhtaaseen tilaan" ja toimii alipaineen vapautus linjana.

Mokkula ohjaa vaihdelaatikkoa simuloimalla bensamoottorin imusarjaan syntyvää alipainetta pehmentäen vaihteiden vaihdon kovuutta osakaasulla.

Pumpun syöttöruuvin löydät alemman mokkulan tapin kohdalta, ja tyhjäkäynnin säätö löytyy muistaakseni oikealta ylänurkasta. Molempia aukipäin suunnilleen samanverran on hyvä nyrkkisääntö :idea:
Tämän jälkeen sitten hienosäätö koneen käydessä.

Muista säätää kaasuvivusto uudelleen, sen liikerata muuttuu syöttöä säätäessä :ope:

Veskola on koonnut hyvät ohjeet mersufoorumin puolelle kuvineen :idea:

Edit: tuossa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %A4t%C3%B6
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

enpä kaivele kytkistä, mutta muistaaksein solenoidi ei tykkää 12 Voltista suoraan, oisko ollu < 5 voltin ohjaus ELR systeemissä


ja hukkaporttia(ko) ohjattiin(ko) alunperin(kö) alipaineella(ko) ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
aniemiko
Viestit: 373
Liittynyt: 07.1.2011 18:47
Paikkakunta: pornainen

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

ELR korottaa vain tyhjäkäyntiä. vanhemmissa umpuissa sama toiminto alipaine kellolla.
hirtä sammutin ylös, kuullostaa siltä että se on siellä rajoittamassa syöttöä.
C124 24v DT -89
S210 24v TDT -99
C123 230 -85
C124 ? -92
Mesen Coupeklubi
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Täältä myös ääni stoppivivun jumittamiselle. Samat oireet oli joskus 190:ssä.
Silloin oli sammutuskellon akseli hieman mutkalla, eikä päästänyt vipua nousemaan täysin ylös.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Stoppari tällä hetkellä manuaalikäyttöinen, tarkoitus kuitenkin tehdä alipaineohjatuksi
Stoppari lonksahtaa heti alas jokunen milli kun virran kytkee tyhjäkäyntisolenoidista pois.
Uusi koeajo antaisi vastauksen jos se käy samalla tavalla ajossa ilman tyhjäkäyntisolenoidin kytkemistä. Solenoidi vie tosipaljon virtaa, joten voisi hyvinkin olla 5 volt
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Alipainemokkula pumpun kyljessä, mtä se on tehnyt kun moottorin perässä on ollut manuaali laatikko?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipinemokkula ei vaikuta syöttöihin eli sen voi unohtaa kunhan se ei rajoita kaasuvivun kääntymistä, samoin sen ELR releen solenoideineen, sen saa jättää ilmaan ja silti pitää tapahtua kun polkee kaasun lattiaan. Olisko moottori tai pumppu alunperin automaattimallista ?

Onko polttoaineen syöttöletkut, paluuletkut, nippelit ja nappelit sekä suodatin varmasti kytketty oikein ja mikään ei jarruta polttoaineen saantia ? Ajoitukseenhan tässä ei ole kaiketi koskettu.

Stopvipu varulta rautalangalla yläasentoon.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mites tuommosen jenkkiauton tankin sihti? Mersuisahan piti vaihtaa karkiampireikänen sihti kun tekniikan vaihto bensasta dieseliin. :shock:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

onhan sitä alipaine mokkulaa ollu manuaaleissakin pumpun kyljessä niissä se ohjas mahdollisesti egr:ää tai jotain vastavaa. ei muista enään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”