Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Viesti Kirjoittaja Essex »

Ajoitus on luultavasti tehty Mersun tehtalla, itselläkin ollut käytössä kyseinen mersu moooonta vuotta.

Säädetään tuo alppiruuvi. Muistaakseni olen jo säätänyt sen jokunen vuosi sitten. Katsotaan...
seleri
Viestit: 19
Liittynyt: 07.3.2013 13:10

Viesti Kirjoittaja seleri »

Itsellä sama ongelma että saman näkösellä pumpulla savua ei tule yhtää vaikka sääjetty syöttöruuvia ja tyhjäkäynti ruuvia niinpaljonku pystyy.

Ite tein näin:
Tyhjäkäyntiruuvi auki sen verta että ei vaikuttanu enempää
Syöttöruuvia sen verta auki että kierrokset ei nouse tyhjäkäynnillä
Tyhjäkäyntiruuvin tarkastus että onko enempää vaikutusta -> ei ollu
Nykimisen estosta tappi pois.
Alppiruuvi ruuvattu nii ylös kun sai.
Ennen ruuvaamista 0-100 n. 20sek
Ruuvaamisen jälkeen n. 19sek
Autolla ajettu 430tkm, kilometrit pitää paikkansa.
Kansi remontoitu, jakopään hilppeet vaihettu ja pumppu sääjetty n. 14jykk 290tkm kohilla.

Kysymys; miten saan lisää kulkua koneeseen? Ja mistä sääjän kaasuvivustoa (jos ongelma siinä että jää kantamaan, eikä saa sopparuuvia isommalle)?
Essex
Viestit: 33
Liittynyt: 11.6.2012 22:22

Yhteenveto

Viesti Kirjoittaja Essex »

Vanha aihe, mutta minua aina on ärsyttänyt kun lopullista vastausta ei löydy viestiketjun lopuksi.

Moottorin tehottomuus tuli osittain siitä että pumpussa oli jonkinlainen sisäinen vika kun stoppari ei mennyt kokonaan käyntiasentoon. Ostin toisen pumpun, ja lähetin Herleville, joka asensi siihen 8mm pumppuelementit. Kummasti rupesi tulemaan mustaa savua. Tehoakin löytyy ihan kiitettävästi. Caprice mersun tekniikalla vielä jokapäiväisessä käytössa, en voinut uskoa että se kestäisi tuollaisella teholla kauan, mutta nyt on jo ajettu kuusi vuotta käyttiksenä.
Vapari moottori, OM603 oli ajettu 584.000km kun se sai turbon kaveriksi. Noin 250 hepan säätö, ja liian iso turbo (ei ahtoa alhaisilla kerroksilla) varmasti on säästänyt moottoria.
Ainavaan ihmettelen kuinka paljon hauskuutta turbo tuottaa vanhaan dieseliin, eikä nostanut sen kummemmin naftankulutusta.

https://www.youtube.com/watch?v=NWJRCB7lo1w
Ralli_ana
Viestit: 4
Liittynyt: 21.8.2020 7:38
Paikkakunta: Kiistala

Viesti Kirjoittaja Ralli_ana »

Tyhmä kysymys mutta voiko kohdan A poistaa pumpusta ja miten?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voihan sen keskitapin ottaa pois, vai mitä tarkoitat ?
Ralli_ana
Viestit: 4
Liittynyt: 21.8.2020 7:38
Paikkakunta: Kiistala

Viesti Kirjoittaja Ralli_ana »

Tyhmä kysymys mutta voiko kohdan A poistaa pumpusta ja miten?
Ralli_ana
Viestit: 4
Liittynyt: 21.8.2020 7:38
Paikkakunta: Kiistala

Viesti Kirjoittaja Ralli_ana »

Sen koko tapin muttereineen päivineen?
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Ralli_ana kirjoitti:Sen koko tapin muttereineen päivineen?

No ei sunkhaan sitä suita ottaa poies, son syötönsäätöruuvi.
Johan se mennee sääjin sekasi jos sie siittä alat othaan osia pois
No Merc at the moment
Ralli_ana
Viestit: 4
Liittynyt: 21.8.2020 7:38
Paikkakunta: Kiistala

Viesti Kirjoittaja Ralli_ana »

Juu ei otettu pois muuteltiin öljynsuodattimen jalkaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”