Naarmut poes tuulilasista
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Naarmut poes tuulilasista
Terve!
Onko kenelläkään ideoita keveiden pintanaarmujen poistosta tuulilasista? Älkää kysykö, miten nuo naarmut ovat tulleet
Kyseessä on sellaiset juuri ja juuri ärsytyskynnyksen ylittävät naarmut ympäri lasia. Rättilaikkako pitäisi hankkia? Vai toimisiko fareckla? Vai autovahallako hinkkaisin? Vai kärsin vain, kunnes tulee muuta tarvetta vaihtaa lasi.
Onko kenelläkään ideoita keveiden pintanaarmujen poistosta tuulilasista? Älkää kysykö, miten nuo naarmut ovat tulleet
Kyseessä on sellaiset juuri ja juuri ärsytyskynnyksen ylittävät naarmut ympäri lasia. Rättilaikkako pitäisi hankkia? Vai toimisiko fareckla? Vai autovahallako hinkkaisin? Vai kärsin vain, kunnes tulee muuta tarvetta vaihtaa lasi.
Terveisin
Tero
Tero
Mitähän sellainen kiillotus maksaa. Tuulilaseja saa siihen hintaan että ei aina kannata lähteä vanhaa elvyttämään. Edelliseen C koppaseen hinta jäi puoleentoista sataan + liima. Se on suht edullista jos vertaa esim kiveniskemän korjaamiseen joka on sen 50e per laaki.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
No Tärviöllä näihin on käytetty sitä "oikeata" autovahaa, perinteistä Turtlea tai Simonizia, joita koko autoa vahattaessa saa hinkaten rukoilla täyden työpäivän verran.
Pika-apuhan tuo on, mutta tyhjää parempi, ja kaupan päälle saa myös hyvin puhtaana pysyvän ja myös sadevettä hylkivän akkunan autoon.
Novuksella olen korjauttanut sitten pari pahempaa skrubua, mutta hiusviivat saa kivasti peittoon jo vahallakin.
Pika-apuhan tuo on, mutta tyhjää parempi, ja kaupan päälle saa myös hyvin puhtaana pysyvän ja myös sadevettä hylkivän akkunan autoon.
Novuksella olen korjauttanut sitten pari pahempaa skrubua, mutta hiusviivat saa kivasti peittoon jo vahallakin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
No kerro nyt kumminkin miten ne naarmut on tulleet Ei saa pitää hullua jännityksessä meillä työmaalla on purkki jotakin hienoo pulveria jolla saa tosi pieniä naarmuja kostealla paperilla hankaamalla pois,lähinnä auttaa jos esim pyyhkijän kumi on rikkoontunut ja metallia tarttunut lasin pintaan isompia naarmuja ei sillä kyllä pois saa,apteekista ostettua tavaraa on oliskohan ollut tinatuhkaa voisin koittaa kattoo josko törpössö olis vielä etiketti tallessa.
Mites autovahalla vahaajat jättääkö pyyhijä vahauksen jälkeen kalvoa lasin pintaan :?:kun itestä tuntuu et jo korrekin vahapesulla pestyyn tuulilasiin jää kaamea harmaa kalvo
Mites autovahalla vahaajat jättääkö pyyhijä vahauksen jälkeen kalvoa lasin pintaan :?:kun itestä tuntuu et jo korrekin vahapesulla pestyyn tuulilasiin jää kaamea harmaa kalvo
Alkuperäisen lasin vaihto on aina viimeinen vaihtoehto sellaisissa autoissa, joissa korin jäykkyyttä on laskettu myös lasipintojen varaan. Näitä lasinhiojia oli vuonna 'yks ja kaks', mutta miten mahtaa olla nykyään. Ammattimies teki hiomalla lasista kuin uuden... halpaa lysti ei ole, jos sellaisen jostain löydät.
Itse hiomisen saa kyllä unohtaa. Pelkästään jo lasiin syntyvien jännitysten takia, jos et osaa hommaa.
Itse hiomisen saa kyllä unohtaa. Pelkästään jo lasiin syntyvien jännitysten takia, jos et osaa hommaa.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
No kun näissä kaikissa nykyautoissa on tuulilasit kantavia rakenteital,ei se lasin vaihto sitä autoa mihinkään lysäytä kun se tehdään oikein ja oikeilla aineilla, oikein asennettu tuulilasi on monesti tiukemmin kiinni kuin alkuperäinen,ihminen kun ei saa varmuudella tiivistä niin pienellä liimamäärällä kuin robotti niin tulee pikkasen reilummin liimaaMarde2 kirjoitti:Alkuperäisen lasin vaihto on aina viimeinen vaihtoehto sellaisissa autoissa, joissa korin jäykkyyttä on laskettu myös lasipintojen varaan. .
Itse vaihtelen laseja sekä korjailen kiveniskuja leipäni eteen enkä ymmärrä
mikä vika vaihdetussa lasissa on.Kun ostaa lasin ja asennuksen asiantuntevasta ja vastuunsa tuntevasta liikkeestä ei ongelmia tule!ja lasi on varmasti yhtä hyvä kuin tehtaalta tullut,ei ne autotehtaat yhtään lasia tee Kun alkuperäisten lasien leimoja kattelee on ne pääasiassa kahden suuren valmistajan tekemiä ja molempia löytyy jälkimarkkinoilta senkun asennuspaikan valitsee,ja se kannattaa valita muunkin kuin hinnan perusteella.Tokihan näissä aina puhutaan jännityksistä joita tulee kun lasi vaihdetaan,mutta kun lasi on oikean muotoinen se vaan painetaan uuteen liimaan ja oikeaan asennussyvyyteen ei sitä sinne millään väkisellä naulata kiinni.
Turha sitä kiveniskemää lasia on sen takia möllöttää että se on siihen tehtaalla laitettu
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaikka kielsin kysymästä... Kais se sitten on avauduttavaJaakko Parantainen kirjoitti:No kerro nyt kumminkin miten ne naarmut on tulleet Ei saa pitää hullua jännityksessä
Yhtälö on seuraava: kesä+kärpäset-karhunkieli=naarmut
Olen joskus aiemmin tehnyt vastaavan tempun ilman naarmuja, mutta ovat nämä nykylasit sellaista pehmotavaraa (ilmeisesti kiitos lyijykiellon). Naarmut ovat sellaiset, että itse ne huomaan ja ajellessa ketuttaa oma tyhmyys.
Autossa ei ole orkkislasia, jossa olisi vielä saattanut olla lyijyä mukana.
Kais se on ostettava sellainen kiillotusvehje jostain supermarketista ja kaivettava kellarin perukoilta simonizipurkki vm. -72 esille. Eihän tuossa ole vaarana, että pinnasta tulee harmaa?
Terveisin
Tero
Tero
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Jälkikommentti pariin juttuun. Vahattuun lasiin ei jää ikävää kalvoa lasinpyyhkimistä. Jos jää, niin sulat ovat sitten vaihtokunnossa jo muutenkin - vaha päinvastoin hylkii vettä ja jättää sen lasille helposti jopa ajoviiman pyyhkäistäviksi pisaroiksi.
Yllä olevaan flossen uumoiluun: akkunasta tulee vahaten kauniin kirkas. Ikkunoiden vahaus kohentaa koko auton ulkonäköä - lasin kokonaispinta-ala on kuitenkin mittava osa varsinkin auton pystypinnoista.
Varauksella vuoden '72 Simoniz tietenkin saattaa olla jo tiensä päässä kiillottuvuudeltaan
Yllä olevaan flossen uumoiluun: akkunasta tulee vahaten kauniin kirkas. Ikkunoiden vahaus kohentaa koko auton ulkonäköä - lasin kokonaispinta-ala on kuitenkin mittava osa varsinkin auton pystypinnoista.
Varauksella vuoden '72 Simoniz tietenkin saattaa olla jo tiensä päässä kiillottuvuudeltaan
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Noniin, nyt on ceessä sitten uusi ja kirkas, mutta sävytetty lasi. Asennusjälki on loistavaa, eli mistään ei huomaa että lasi ei ole se tehtaalla asennettu. Alkuperäis lasikin tuo on, joten siinä on kaikki mb:ee leimat sun muut.
Jotenkin tuntuu, että auton sisämelu hiljeni vielä tuon vaihdon myötä, tiedä sitten kuvittelenko vain.
Jotenkin tuntuu, että auton sisämelu hiljeni vielä tuon vaihdon myötä, tiedä sitten kuvittelenko vain.
BMW 318d -09
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Hmm Tuosta lyijystä en olis nyt ihan varma Ainakin entimuinoin kristallimaljakoita kun tehtiin lasimassaan lisättiin reilusti lyijyä et olis pehmeä hioa ja kiillottaa,eipä juuri liity tuulilaseihin mut kumminkin Noissa vanhoissa autoissa (ennen -80 suomessa rekisteröidyt)oli vielä karkaistua lasia tuulilasit ja ne kyllä on oikesti todella kovapintaisia,tosin isomman kiven osuessa tuli sitten ruutu muruina syliin
Tuossa kiillottaessa siis koneella kannattaa seurata ettei lasi kuumu liikaa ja halkea,käsin hangatessa tuskin sellasta viuhketta pystyy pitämään et olis lämpö ongelmia paitsi vahaajalla
Tuossa kiillottaessa siis koneella kannattaa seurata ettei lasi kuumu liikaa ja halkea,käsin hangatessa tuskin sellasta viuhketta pystyy pitämään et olis lämpö ongelmia paitsi vahaajalla
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Muistelen, että joku joskus puhui semmosta, lasivillalla veden kanssa kun hankaa lasia, niin naarmut häviää Saattaapi olla tottakin, mutta voipi joutua aikalailla hankaamaan.
BTW: Ostin tuossa taannoin paikallisesta maksista purkillisen Turttle Wax 5 Sateesta tuulilasin kiillotusainetta (tarjouksessa kun oli). Kokeilimme ArPin kanssa sitä tuohon mersun tuulilasiin ja Morsmaikun Micran lasiin. Täytyy kyllä myöntää, että on ihan kelpo ainetta, ei oo tarvinnu pyyhkiöitä käyttää vaikka välillä on tullu vettä kovastikkin ja ötökätkään ei tartu niin tiukkaan
BTW: Ostin tuossa taannoin paikallisesta maksista purkillisen Turttle Wax 5 Sateesta tuulilasin kiillotusainetta (tarjouksessa kun oli). Kokeilimme ArPin kanssa sitä tuohon mersun tuulilasiin ja Morsmaikun Micran lasiin. Täytyy kyllä myöntää, että on ihan kelpo ainetta, ei oo tarvinnu pyyhkiöitä käyttää vaikka välillä on tullu vettä kovastikkin ja ötökätkään ei tartu niin tiukkaan
Ei mitään hirveän kovia ole näköjään nämä tuulilasit. Puolitoista vuotta vanhassa lasissa on jo melkoinen "tähtitaivas", vaikka kilometrejä tulee n. 15 tkm vuoteen ja nekin asfalttiteillä. Vanhassa oli kyllä lisänä vielä ne pyyhkijän jäljet, joten vielä on vanhan lasin tasoon matkaa.Jaakko Parantainen kirjoitti:Hmm Tuosta lyijystä en olis nyt ihan varma Ainakin entimuinoin kristallimaljakoita kun tehtiin lasimassaan lisättiin reilusti lyijyä et olis pehmeä hioa ja kiillottaa,eipä juuri liity tuulilaseihin mut kumminkin Noissa vanhoissa autoissa (ennen -80 suomessa rekisteröidyt)oli vielä karkaistua lasia tuulilasit ja ne kyllä on oikesti todella kovapintaisia,tosin isomman kiven osuessa tuli sitten ruutu muruina syliin
Liekö perää niissä jutuissa, että Kiinassa tehdyt Pilkingtonin (Sigla?) lasit olisivat helpommin naarmuttuvia kuin esim. Suomessa tehdyt. Liekö kellään tietoa, mistä numerosarjasta valmistuspaikka selviäisi?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jännä homma on se miten silmä tottuu vanhaan kiveniskuja runsaasti saaneeseen lasiin.Sitten kun sen joskus oikein raaskii vaihtaakin on ensimmäiset kilometrit aika kokemus,tuntuu kun autossa ei olisi tuulilasia ollenkaan
Viimeksi kakkosneloseen tuli lasinvaihto maksamaaan kaikkineen reilu 100€,ei mikään kallis investointi...Tosin oikea hinta liikkeessä vaihdettuna taitaa olla 200€,vai reilukin?
Viimeksi kakkosneloseen tuli lasinvaihto maksamaaan kaikkineen reilu 100€,ei mikään kallis investointi...Tosin oikea hinta liikkeessä vaihdettuna taitaa olla 200€,vai reilukin?
Mikähän näissä uudemmissa ( ) kipoissa nostaa tuon lasin hintaa. Meikeläisen ikkunallakin oli hintaa noin 440€, ilman töitä. On kyllä tummennettu ja tummennetulla yläreunalla, mutta silti ero on melkoinen.AM kirjoitti:Viimeksi kakkosneloseen tuli lasinvaihto maksamaaan kaikkineen reilu 100€,ei mikään kallis investointi...Tosin oikea hinta liikkeessä vaihdettuna taitaa olla 200€,vai reilukin?
BMW 318d -09
Uudemmissa on joku häikäisysuojakalvokerroshässäkkä. Ja jos on sadetunnistin niin se nostaa hintaa lisää. Pelkkä liima on monta kybää niillä oikeilla lasiliimoilla.
Lasit muuten taitaa olla niitä harvoja komponentteja joissa listahinta on hurja mutta siitä saa aina kättelyssä kymmeniä pinnoja pois. Ei kannata autoliikkeeseen viedä vaan lasiliikkeeseen, jääpä välikäsi pois.
Lasit muuten taitaa olla niitä harvoja komponentteja joissa listahinta on hurja mutta siitä saa aina kättelyssä kymmeniä pinnoja pois. Ei kannata autoliikkeeseen viedä vaan lasiliikkeeseen, jääpä välikäsi pois.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
No mie mietin tätä lasinvaihdatusta muuallakin kuin mersuliikkeessä, mutta parista paikasta kysyttynä hinta-ero merkkiliikkeeseen olisi jäänyt noin sataan juroon. Joten tuli teetettyä hommaa merkkiliikkeessä, mukava kun osaavat vielä vaihtaa lasin niin, että se näyttää järkevältä eivätkä kaikki listat ole vinossa.Generig kirjoitti:Lasit muuten taitaa olla niitä harvoja komponentteja joissa listahinta on hurja mutta siitä saa aina kättelyssä kymmeniä pinnoja pois. Ei kannata autoliikkeeseen viedä vaan lasiliikkeeseen, jääpä välikäsi pois.
BMW 318d -09
Siis ihanko oikeasti vaihtoivat merkkiliikkeessä lasin? Niinno, kyllä kait jotkut firmat itsekin tekevät. Isot pojat ovat kertoneet, että jotkut puljut teettävät vaihdot alihankintana lasiliikkeessä ja perivät provikat välistä.J.T.S kirjoitti:No mie mietin tätä lasinvaihdatusta muuallakin kuin mersuliikkeessä, mutta parista paikasta kysyttynä hinta-ero merkkiliikkeeseen olisi jäänyt noin sataan juroon. Joten tuli teetettyä hommaa merkkiliikkeessä, mukava kun osaavat vielä vaihtaa lasin niin, että se näyttää järkevältä eivätkä kaikki listat ole vinossa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sitähän minäkinRoisto kirjoitti:Siis ihanko oikeasti vaihtoivat merkkiliikkeessä lasin? Niinno, kyllä kait jotkut firmat itsekin tekevät. Isot pojat ovat kertoneet, että jotkut puljut teettävät vaihdot alihankintana lasiliikkeessä ja perivät provikat välistä.J.T.S kirjoitti:No mie mietin tätä lasinvaihdatusta muuallakin kuin mersuliikkeessä, mutta parista paikasta kysyttynä hinta-ero merkkiliikkeeseen olisi jäänyt noin sataan juroon. Joten tuli teetettyä hommaa merkkiliikkeessä, mukava kun osaavat vielä vaihtaa lasin niin, että se näyttää järkevältä eivätkä kaikki listat ole vinossa.
t.
Risto
Ja muutenkin noiden merkkiliikkeiden osaamistasoon ei ole sen enempää luottaminen kuin johonkin lasiliikkeenkään.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
AM kirjoitti:Jännä homma on se miten silmä tottuu vanhaan kiveniskuja runsaasti saaneeseen lasiin.Sitten kun sen joskus oikein raaskii vaihtaakin on ensimmäiset kilometrit aika kokemus,tuntuu kun autossa ei olisi tuulilasia ollenkaan
Viimeksi kakkosneloseen tuli lasinvaihto maksamaaan kaikkineen reilu 100€,ei mikään kallis investointi...Tosin oikea hinta liikkeessä vaihdettuna taitaa olla 200€,vai reilukin?
Juuri näin, kokemus jota ei unohda, yksi kokemus vähän isommasta autosta johon vaihdettiin tuulilasi huonon tilalle, ekat kilometrit pidättelin hengitystä, koska tunne oli aivan kuin autossa ei olisi ollut tuulilasia ollenkaan niin kirkas oli näkymä.
Mersuja
Vaihtoivat vaihtoivat, seurasin itse tapahtumien kulkua. Siitä tiskiltä semmonen peltipuolen äijä sen pirssin avaimet kävi hakemassa ja kohta laite olikin jo hallissa.Roisto kirjoitti: Siis ihanko oikeasti vaihtoivat merkkiliikkeessä lasin? Niinno, kyllä kait jotkut firmat itsekin tekevät. Isot pojat ovat kertoneet, että jotkut puljut teettävät vaihdot alihankintana lasiliikkeessä ja perivät provikat välistä.
t.
Risto
Sama liike nääs huoltaa mersujen (74€/h) lisäksi toyotia, peugeotteja ja olikohan vielä jokin kolmas merkki. Niijoo, muitten merkkien omistajat piäsöövät taksalla (69€/h), mistähän tuommonen hinta ero tuas johtuukaan. Mutta kuitennii, iso puulaaki, sillä niillä on nii iso korijaamokkii. (kaiketi)
BMW 318d -09