Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

venetmäki tekee myös.
Avatar
EVO3 Clone
Viestit: 315
Liittynyt: 24.10.2010 20:38

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Onko V-Wauhtipisteestä kokemuksia, tämähän tekee huoltoja Turun seudulla.
Avatar
EVO3 Clone
Viestit: 315
Liittynyt: 24.10.2010 20:38

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Ei taida nää ketjut venuva Turun seudulla..
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kaarinasta ojala taisi tehdä muuten myös, oisko ollut 800e pintaan kaikkinensa
Avatar
EVO3 Clone
Viestit: 315
Liittynyt: 24.10.2010 20:38

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Täytyy soitella Ojajalle, kuulostaa kohtuu hintaiselta työn puolesta.
Omasta kamppeesta rupee näkymään yli puolet ketjun venymäreijästä, aika huoltaa tuonkin puolesta. Ja välillä tulee kirpee pakokaasun haju kapiiniin, taitaa jokin suuttimen tiiviste olla vinaalissa.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, tai sitten pakosarja(t) vuotaa.
Avatar
EVO3 Clone
Viestit: 315
Liittynyt: 24.10.2010 20:38

Viesti Kirjoittaja EVO3 Clone »

Totta, jostain tulee satunnaisesti aivan jäätävän kirpee haju kapiniin ja
välillä pitkiä aikoja ei mitään hajua. Jostain se tiristää ajoittain niin että
joutuu hetken läpituulettamaan että saa hajut pois sisältä.
xxxjanixxx
Viestit: 42
Liittynyt: 09.10.2011 8:37

Viesti Kirjoittaja xxxjanixxx »

Mulla rauhoittui turbon öljyyntyminen kun vaihdoin uuden huohotusventtiilin. Vanhassa kalvo aivan romuna . Huomasin nyt hehkujumpan yhteydessä että turbo olikin nyt kuiva sisältä pitkästä aikaa kun on uusi huohotusventtili ollut kuukauden kiinni.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Saa esittäytyy yyveel en oo hävinny eteläsuomest 13 vitjan kokemuksel
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Mitenkäpä tuomonen -10 120 Vito, 265 tkm mittarissa.
Suittasko pysyä erossa vai tohtiiko kajota?
Aki tietenki sannoo että hyä peli, hae pois ja lähtee raivaahmaan varastoon lavapaikkaa setelirahale...
En ole näin uussiin vehkeissiin perehtyny yhtään niin aattelin että ko tässä ketjussa on ensin haukuttu ja sitte otettu vähän takasi niin tänne soppii kysymys
No Merc at the moment
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

pp d kirjoitti:Mitenkäpä tuomonen -10 120 Vito, 265 tkm mittarissa.
Suittasko pysyä erossa vai tohtiiko kajota?
Aki tietenki sannoo että hyä peli, hae pois ja lähtee raivaahmaan varastoon lavapaikkaa setelirahale...
En ole näin uussiin vehkeissiin perehtyny yhtään niin aattelin että ko tässä ketjussa on ensin haukuttu ja sitte otettu vähän takasi niin tänne soppii kysymys
Mikäs siinä, jos ei ole vitja venahtanut eikä kuse öljyä allensa, niin kättä päälle ja käsiraha vaan.
Aika vähin vaivoin mentiin meillä pari vuotta vastaavalla Vianolla, varmaan olisi talossa edelleen, mutta kun pääsi jäämään pieneksi :shock:
Hyvä on ajaa, eikä ole paha ruokanen tehoon nähden.

Edit. Sikälihän nuo on vähän ilkeitä, että konehuone on sitä luokkaa kun koittaisi sorkkia kaksion makuuhuoneeseen postiluukun kautta, rystyset tulee kipeäksi jo kun avaa pellin ja katsoo :lol:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Leemu kirjoitti:
pp d kirjoitti:Mitenkäpä tuomonen -10 120 Vito, 265 tkm mittarissa.
Suittasko pysyä erossa vai tohtiiko kajota?
Aki tietenki sannoo että hyä peli, hae pois ja lähtee raivaahmaan varastoon lavapaikkaa setelirahale...
En ole näin uussiin vehkeissiin perehtyny yhtään niin aattelin että ko tässä ketjussa on ensin haukuttu ja sitte otettu vähän takasi niin tänne soppii kysymys
Mikäs siinä, jos ei ole vitja venahtanut eikä kuse öljyä allensa, niin kättä päälle ja käsiraha vaan.
Aika vähin vaivoin mentiin meillä pari vuotta vastaavalla Vianolla, varmaan olisi talossa edelleen, mutta kun pääsi jäämään pieneksi :shock:
Hyvä on ajaa, eikä ole paha ruokanen tehoon nähden.

Edit. Sikälihän nuo on vähän ilkeitä, että konehuone on sitä luokkaa kun koittaisi sorkkia kaksion makuuhuoneeseen postiluukun kautta, rystyset tulee kipeäksi jo kun avaa pellin ja katsoo :lol:
Tilanne ohi.
Ei tarvi jännittää ko Möllin vaihtoarvo olis ollu hurjat 1613€ :shock:
No Merc at the moment
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 998
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Näyttäisi möllin huohotin läähättävän ja ties mikä muukin, mutta aloitetaan siitä.

Kysymys tietäjille: riittääkö pelkkä kellon vaihto (parikymppiä) vai pitääkö/kannattaako kello+putkiasetelma (n.150e) vaihtaa samalla, esim. uusien tiivisteiden yms. takia? Jää putkelle aika paljon hintaa suhteessa.

Samalla varmaan kannattaa uusia turbolle menevä punainen tiiviste, kannattaako jotain muutakin?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 998
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Itselle vastaten: joo.

Naapurifoorumilla oli niksi, että leikkaa vanhoista sukkahousuist... eiku sammutuspeitteestä n. 25x25 cm neliön ja ujuttaa sen y-haaran alle. Tällä pystyy hieman haarukoimaan öljyvuotoa, tuleeko päältä vai syvemmältä pelätystä The Kurahaarasta.

Kuva

Tilanne vajaan viikon jälkeen, lappu vedetty esiin y-haaran alta. Tämä riitti antamaan vahvistusta, että turbolle menevä tiiviste oli kunnossa, koska lapun keskellä ei ollut mitään jälkiä, mutta huohotinputken suunta on öljyinen. Vaihdoin pelkän kellon, huohotinputki, lämmitin ja tiivisteet olivat mielestäni kunnossa. Kustannukset tähän mennessä 36,50 eur.

Kuva

Vaihdoin samalla kuitenkin varmuudeksi turbolle menevän tiivisteen, kun sellainen sattui olemaan käsissä, vaikka vanha saattoi olla tuorekin eikä siinä mitään vikaa ollut.

Katalysaattorin päällä oli selviä öljyjälkiä, välillä parkkipaikalla erottui selvä käry jostain, eli tämä lienee syy siihenkin. Nettitietotoimiston mukaan huohotinkellon kalvo alkaa vanhimmiten jäykistyä ja sen takia alipaine alkaa nostaa merkittäviä määriä öljyä huohottimen läpi. Tämän takia y-haara alkaa tiputtaa mm. läppämoottorin pilalle, kun y-haaran tiiviste puolestaan vanhenee ja valuttaa kurahaaraan. Mahtaako tämä ketju johtaa välillä diagnoosiin silmälasitiivisteistä, vaikka vuodon alkulähteenä olisikin huohotin? Onko juorureiän vuoto niin selvä merkki, ettei voi erehtyä?

OM642 on hieno kone toimiessaan, mutta on tämä aika paljon monimutkaisempi laitos kuin moni muu.
Viimeksi muokannut isk, 22.1.2020 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kannattaa myös tarkkailla tuota y-haaraa kun tuppaa halkeamaan juuri siitä oranssin tiivisteen kohdalta mikä tulee ahtimelle. Kurahaara kun laukeaa, niin sitä öljyä on kyllä riittämiin saakka :lol:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
frost
Viestit: 2
Liittynyt: 13.5.2020 17:49

Viesti Kirjoittaja frost »

Imusarjan läppämoottorista, tai paremminkin pelkistä läpistä!

Minulle tuli läppämoottori ongelma omassa 350CDIssä. Läppämoottorin ohittamisesta ja läppien auki jumittamisesta on ollut paljon keskustelua. Mutta onko riskinä, että paikoilleen jätetyt läpät irtoavat ja päätyvät moottorin sisään aiheuttaen täystuhon? Tästä en löytänyt kommentteja tai kokemuksia.

Korjaamolla sanottiin, että moottorin kuskin puolen läpät tulisi varmuuden vuoksi poistaa, jotta voidaan varmistaa etteivät ne irtoa ja päädy moottoriin. Tässä operaatiossa on noin päivän työ, eli hintaa kertyy jonkin verran. Siksi kyselen kokemuksia aiheesta, onko läppien irtoaminen todellinen riski?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minusta ei ole riski, kun ei niitä tahdo saada millään irti silloin kun niitä poistaa.
Metallia ja akselit kyllä kestää.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

miten ihmeessä ne kuskin puoken läpät on huonommin kiinni? Ja kun ne läät enää mihinkään edes liiku kun tangot jumitettu
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

frost kirjoitti:Imusarjan läppämoottorista, tai paremminkin pelkistä läpistä!

Minulle tuli läppämoottori ongelma omassa 350CDIssä. Läppämoottorin ohittamisesta ja läppien auki jumittamisesta on ollut paljon keskustelua. Mutta onko riskinä, että paikoilleen jätetyt läpät irtoavat ja päätyvät moottorin sisään aiheuttaen täystuhon? Tästä en löytänyt kommentteja tai kokemuksia.

Korjaamolla sanottiin, että moottorin kuskin puolen läpät tulisi varmuuden vuoksi poistaa, jotta voidaan varmistaa etteivät ne irtoa ja päädy moottoriin. Tässä operaatiossa on noin päivän työ, eli hintaa kertyy jonkin verran. Siksi kyselen kokemuksia aiheesta, onko läppien irtoaminen todellinen riski?
Ei mitään syytä poistaa vain toisia, jos joku syy poistaa niin sitten molemmat
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Riku1111
Viestit: 22
Liittynyt: 13.11.2014 11:04
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Imusarjan läppämoottorin ohitus

Viesti Kirjoittaja Riku1111 »

Ohitin omassa OM642 läppämoottorin niin ei tarvii purkaa: liitin irti ja 3,9kohm massavastus johdon liittimeen kahden keskimmäisen navan välille huijaamaan että onkin olemassa. Läpät jäävät aukiasentoon. Ei ole tullut vajaassa vuodessa vikakoodeja tai toimintahäiriöitä tms. Ohje: liitin irti, vastuksen jalat liittimeen, sähköteippiä päälle että ei irtoa. Työaika n. 10min.
frost
Viestit: 2
Liittynyt: 13.5.2020 17:49

Viesti Kirjoittaja frost »

Hieman tarkennusta tilanteeseen.

Läppämoottorin johto otettiin irti, jonka jälkeen muutos ohjelmaan jotta auto ei osaa enää kaivata moottoria (samalla ohjelmoitu egr pois ja hieman lisää tehoa). Tarkoituksena oli lukita läpät auki. Korjaamolla sanoivat, että kuskin puolen läppien vivuissa on jotain vikaa ja tämän takia niitä ei saatu lukittua ja ovat "vapaana" tällä hetkellä. Ja nyt on vaarana että ne irtoavat ja päätyvät moottoriin. Eli olisi hyvä irroittaa läpät kokonaan ja kummaltakin puolelta samalla kertaa.
Riku1111
Viestit: 22
Liittynyt: 13.11.2014 11:04
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Viesti Kirjoittaja Riku1111 »

läpät voivat olla irti akselista
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Tuli tuossa jakoketjun vaihto omaan om642:seen. Sellainen töppi tuli ketjun uiton jälkeen, että nokka-akselin hammaspyörän pultti jäi alas ja ketjun liitoskohta on nyt ylhäällä. Uskaltaako pyöräyttää takaisinpäin vai hyppääkö heti? Vai pitääkö tehdä jonkinlainen väliaikainen liitostappi ja pyöräyttää vielä kone läpi? :oops:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äh, en saa nyt kiinni tästä että mikä pultti , millainen ongelma on ?
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Eli autodoci lähetti umpinaisen ketjun johon ei ole liitoskappaletta. Katkaisin sen työntämällä yhden tapin pois ja yhdistin työkalusarjassa tulleella kevytrakenteisella liitoskappaleella. Pyöritin vanhalla ketjulla uuden sisään, liitosta ei mahdu tekemään nokka-akseli paikoillaan työkalulla. Nokka-akselin hammaspyörä on 3 pultilla kiinni, yhtä niistä ei saa nyt pois pyörittämättä moottoria, jota ei voi pyörimissuuntaan paljoa pyörittää ettei ketjun pää karkaa, uskaltaako pyörittää vastakkaiseen suuntaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan !

Nyt ei kyllä tohdi sanoa mitään vastakkaiseen suuntaan pyörittämisestä, ellei voi kiristimen puolelta hieman tiukata ketjua samalla. En ole kokeillut pyöräyttää.

Mutta mutta, työkalusta on korjaamollakin joutunut hiomaan jonkin verran pois että saa liitettyä ketjun irrottamatta nokkapyörää, olisiko se ratkaisu mahdollinen tässä tapauksessa ? Varmastikin on, jos työkalu on oma ?
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Sain ketjulukon hankittua ja niittaus onnistuikin nokka paikoillaan. Ajoitus on tarkistettu kampiakselin merkki kohdilleen niin nokkien lukitustapit passaavat reikiin ja pisteet on kohdallaan. Toisen puolen sylinteriryhmästä ei pääse tarkistamaan,mutta mielestäni pitäisi olla ok? Kiristysarvoa venttiilikoppaan en ole löytänyt mistään.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

johtaja300 kirjoitti:Sain ketjulukon hankittua ja niittaus onnistuikin nokka paikoillaan. Ajoitus on tarkistettu kampiakselin merkki kohdilleen niin nokkien lukitustapit passaavat reikiin ja pisteet on kohdallaan. Toisen puolen sylinteriryhmästä ei pääse tarkistamaan,mutta mielestäni pitäisi olla ok? Kiristysarvoa venttiilikoppaan en ole löytänyt mistään.
Minkä valmistajan kejun autodoc lähetti? Itse olen tilamassa kanssa ja tuo olis tärkeää tai ainakin kätevämpää kun olis irtonaisilla päillä.
Joutuuko siis liitetyn ketjun kasaamaan jo kertaalleen käytetyillä ketjutapeilla? Krympata päät siis uudestaan?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Swag ketju, niitä saa monen merkkisiä sieltä, myös katkaistavia ja umpinaisia. Mulla löytyy nuo kaikki erikoistyökalut tuohon jos tarvetta on
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Hetki sitten Febi oli iwis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”