Öljyvuotoa V6 CDI, kaikenlaista keskustelua om642:sta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

täs kohtaa ei toden näkösesti kun sama omistaja on ollut autolla mut onko oikeesti siel vaihettu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Parissa ns 300 ajetussa tuo öljyreikä näkynyt 8)

Kumma homma miten tuo vaihtelee, kun 400 ajetussa, pitkällä huoltovälillä,
raskaalla jalalla ja ei mitään ongelmia :roll:
Asiakas sano et oli kerran jo viron vehos vaihettu 100-200 välis

Kävi mielessä että voisko mittarinruuvaajat pudottaa välillä eri määrän metrejä mutta hetken päästä hoksasin että eihän kukaan nyt sillä tavalla toisia huijaisi. :wink:
:D Osa ainakin olleet ihan aitoja historialla olevia suomiropposia.
Varmaan öljynvaihtojen lisäksi vaikuttaa käynnistysten määrä. Nytkin oli viikolla 5ootkm ajettu ja ihan normi venyny oli että öljyreikä näky+ vähä yli.
Mikäpä näistä tietää :nocando:

Ens viikolla saadaan tilastoihin 4ootkm ajettu 218 sprinteri jonka ostin projektiksi.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Eikös se ole 250tkm se insinöörin laskema uuden auton elinikä nykyjään? Vehkeet tehdään sillä mielellä, että sen kestää ja sitten paaliin. Saksassa autoinssi ihmettelee, kun Suomessa ajetaan hammasta purren se puolmiljoonaa ja manataan, kun ei nää uudet vehkeet kestä mitään.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Aki P kirjoitti: Varmaan öljynvaihtojen lisäksi vaikuttaa käynnistysten määrä. Nytkin oli viikolla 5ootkm ajettu ja ihan normi venyny oli että öljyreikä näky+ vähä yli.
Mikäpä näistä tietää :nocando:

Ens viikolla saadaan tilastoihin 4ootkm ajettu 218 sprinteri jonka ostin projektiksi.
En ketjun voiteluvaatimuksista mitään tiedä mutta en oikein jaksa uskoa että pitkä (FSS:n sallimissa rajoissa) öljynvaihto erityisesti nokkaketjua rasittaisi (ainakaan näissä missä kiristimet ei löysty parkissa) mutta käynnistysmäärät on varmasti ainakin yksi merkittävä tekijä (ja voi vaihdella tosi paljon ajokilometriä kohti).

Ostele vaan noita autoja reipasta tahtia niin saadaan lisää tilastotietoa. :)
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täytyy sanoa että vaikka näistä nettijutuista voi herkästi päätellä että nämä 642 koneet on ihan susia niin mielestäni viat rajoituu aika suppealle alalle. Eikä välille jättäviä tyyppivikoja tuu hetikään mieleen...

Lauhdutinsavotta on kallis ja työläs yksityiskohta, mutta samalla kun käyttää hehkut ylhäällä (jos katkiaa niin saa poraustyökalut samoilla töillä kiinni), poistaa läpät imusarjasta, siirtää läppämoottorin kuivempaan paikkaan jne. niin eipä näissä sitten hirveesti muuta oo tarvinnu jumpata. Ketjujen kanssakin enempi seurantaa menossa kuin vaihtojumppaa :?

Vähän sama homma kun keat cdi:t tuli "näillä ei tee mitään, kammiokone pitää olla", nyt joka kotitalliseppä rassailee cdi väykkyä kun se on se "viimenen kunnon mersu"

"OM642 on se viimenen kunnon moottori" tällä hetkellä kunhan uudemmat koneet tulevat tutuiksi kaikkine konsteineen ja niistä alkaa saamaan voimaa ulos :lol:

Kyllä itelläki uusien veromuutosten myötä taitaa uudemman ML:n laitto olla lähempänä kuin koskaan...... ja GL:n hinnatkin tippuneet :oops: :oops:

Yhtä 420cdi:tä piti jo kahtua oikeen tuijottamalla :oops:
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Eiköhän 30 t eur riitä jo asialliseen GL versioon. Olis ihan Akille sopiva kulkuneuvo.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

markoala kirjoitti:Eiköhän 30 t eur riitä jo asialliseen GL versioon. Olis ihan Akille sopiva kulkuneuvo.
Niinpä, enää puuttuu vain se 30t€ ja GL. :D :idea: :lol:
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

.......
Viimeksi muokannut noroljan, 17.3.2015 1:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Katsokaapa tuo linkki.
Mulla meinas käydä sama. Oli menny öljyn suodattimen kannen o-rengastiiviste kieroon ja sieltä alkoi noin 10.000 kilometrin jälkeen tulemaan öljyä ulos. Oli knecht merkkinen saksalais suodatin ja se o-rengas oli kova ja muovisen oloinen. Piti kuitenkin melkein koko minun öljynvaihtovälin.

https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehicle ... -automatic

Kuvaus vauriosta:
TIEDOT KÄYNNISTYKSESTÄ: - Lyhytaikainen käynnistys (5 sek.) suoritettu, moottori kolisee ja savuttaa runsaasti vaikka moottorissa oli käynnistyshetkellä normaali määrä öljyä -> moottorivaurio ! VAURIOKUVAUKSEN TARKENNUKSET: -öljynvaihdon yhteydessä jäänyt suodatin löysälle ja öljyt tulleet ulos.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

[quote="HannuS"]Katsokaapa tuo linkki.
Mulla meinas käydä sama. Oli menny öljyn suodattimen kannen o-rengastiiviste kieroon ja sieltä alkoi noin 10.000 kilometrin jälkeen tulemaan öljyä ulos. Oli knecht merkkinen saksalais suodatin ja se o-rengas oli kova ja muovisen oloinen. Piti kuitenkin melkein koko minun öljynvaihtovälin.

https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehicle ... -automatic

Kuvaus vauriosta:
TIEDOT KÄYNNISTYKSESTÄ: - Lyhytaikainen käynnistys (5 sek.) suoritettu, moottori kolisee ja savuttaa runsaasti vaikka moottorissa oli käynnistyshetkellä normaali määrä öljyä -> moottorivaurio ! VAURIOKUVAUKSEN TARKENNUKSET: -öljynvai

Samaa kahtelin. Eräs kampe oli kans ihan kovalla O-renkaalla liikenteessä> ei varmaan aikaisemmat öljynvaihtajan olleet sen vertaa viihtineet että yksi ylimääräinen ranneliike ja pakkauksesta uus tilalle.

Tuo linkin auto kyllä herättää kysymyksiä:
Jos hiljalleen vuotanut> öljymäärän valo kyllä ehtii huomauttaa?
3-kilvet, Tuontimaa Italia jne jne...
Ettei ois tekastu juttu ja pistetty vahinko kiertoon :roll:
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

Eipä oo tämäkää parantanut näis kurahaaramoottoreissä 234tkm oli tällä ajettu kun alko olla tuossa mallis jo pari suutinta
Kuva
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Eli kertaalleen vaihdetut suuttimet, pultti hapettunut, kuivana vedetään kanteen momenttiin +asteet ja sitten ollaan kiristyksessä aika paljon jäljessä siitä missä pitäisi olla. Eli vanhoilla kiristimillä/pulteilla kasattaessa +90 astetta vielä perään.

:idea:

Italiantuonnit :lol:
Eräs marjaliisa oli italiassa saanut tietokoneen mukaan 270CDI koneeseen 2-3L öljynvaihtoja sen muutaman mitä se historian puolelta auto itte näyttää, kylläkin oikialla vaihtovälillä. Kuitenkin virallinen huoltokirja, viralliselta liikkeeltä ja kaikkea.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Juu ohan noita pohjia jo putsailtu :shock:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuallaanen vähä-ajettu Saksasta.

Kuva

Kuva
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jaa että vähän ajettu 350cdi, kuinka vähän?
Noihin suuttimen irrotteluihin on aika hyvä aine liqui molyltä joku imukanavan puhdistusspray. Uudemmissa nuo pistokkeet niin kivoja ettei meinaakaan irrota ennenkuin saa puhtaaksi. Monenlaiselle litkulla koitettu liottaa vaan tuo näyttää olevan se oikea :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aki P kirjoitti: Noihin suuttimen irrotteluihin on aika hyvä aine liqui molyltä joku imukanavan puhdistusspray.
Sama huomattu mutta aineen merkkinä Forte.
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

Mulqvist kirjoitti:Eli kertaalleen vaihdetut suuttimet, pultti hapettunut, kuivana vedetään kanteen momenttiin +asteet ja sitten ollaan kiristyksessä aika paljon jäljessä siitä missä pitäisi olla. Eli vanhoilla kiristimillä/pulteilla kasattaessa +90 astetta vielä perään.
Ei ollu tästä ollu koskaan suuttimet irti suomiauto ja historia tiedossa, oli toki lanssi mutta ei niilläkään kokoajan lämä tiskis ajeta kun ajavat aika paljon noita siirtoja niillä.
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

No sitten ei paljon muuta jää jäljelle kuin että täysin lapsellinen systeemi tai riittämätön momentti uutuuttaan. Todellisuudessa taitaa olla vähän molempaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mulqvist kirjoitti:No sitten ei paljon muuta jää jäljelle kuin että täysin lapsellinen systeemi tai riittämätön momentti uutuuttaan. Todellisuudessa taitaa olla vähän molempaa.
Mitään kuluttajalle tarkoitettua tekniikkaa ei enää suunnitella tekniikan tai kuluttajan ehdoilla. Kunhan raha löytää rahan luo, kaikki sonta kelpaa myyntiin. Eli juuri näin. :idea:

Sata vuotta sitten ei tunnettu näitä hätäseen kyhäiltyjä "betaversioita", jos ei tuotetut vehkeet pelannu, piti putiikki hyvin äkkiä sulkea. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Aki P kirjoitti:
HannuS kirjoitti:Katsokaapa tuo linkki.
Mulla meinas käydä sama. Oli menny öljyn suodattimen kannen o-rengastiiviste kieroon ja sieltä alkoi noin 10.000 kilometrin jälkeen tulemaan öljyä ulos. Oli knecht merkkinen saksalais suodatin ja se o-rengas oli kova ja muovisen oloinen. Piti kuitenkin melkein koko minun öljynvaihtovälin.

https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehicle ... -automatic

Kuvaus vauriosta:
TIEDOT KÄYNNISTYKSESTÄ: - Lyhytaikainen käynnistys (5 sek.) suoritettu, moottori kolisee ja savuttaa runsaasti vaikka moottorissa oli käynnistyshetkellä normaali määrä öljyä -> moottorivaurio ! VAURIOKUVAUKSEN TARKENNUKSET: -öljynvai

Samaa kahtelin. Eräs kampe oli kans ihan kovalla O-renkaalla liikenteessä> ei varmaan aikaisemmat öljynvaihtajan olleet sen vertaa viihtineet että yksi ylimääräinen ranneliike ja pakkauksesta uus tilalle.

Tuo linkin auto kyllä herättää kysymyksiä:
Jos hiljalleen vuotanut> öljymäärän valo kyllä ehtii huomauttaa?
3-kilvet, Tuontimaa Italia jne jne...
Ettei ois tekastu juttu ja pistetty vahinko kiertoon :roll:
Oho. Tuo Italia tieto ei minust alunperin ollut tuolla sivulla. Tai sitten en vain huomannut. Samoin mittarilukeman viitteellisyys vaikuttaa jälkeenpäin päivitetyltä. Onkohan oikeasti joku muka tarjonnut tuosta 8500€. Tuossahan voi olla jo vaikka kuinka paljon oikeita kilsoja. Saksasta uusi moottori maksaa ehkä 4000€. Jos ei Suomesta löydy. Menee jo töineen toiselle kympille. Ja jos Italiasta tuotu niin voi olla Saksasta varastettu ja Saksan polliisi laiittanut etsintään. Ja Saksan Mersu laittanu auton varastettujen listalle, niin miten koodata siihen uusia osia.....
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Tutkiskelin omasta Vm.08 ML 320 cdi nyt tuon jakoketjun kiristimen kun tuli 300tkm täyteen. Eipä tuosta ota selvää kun joka kerta melkeen eri pituudella tuo kiristäjän "mäntä. Riippuu vissiin ihan mihin kohtaan sammuttaa. Välillä näkyy sentti ohuempaa vartta ja välillä näyttää että tulee ulos koko tappi sieltä. Missään asennossa ei kuitenkaan tuollaista reikää näy. Tyhjäkäynnillä ei ylimääräisiä ääniä. Sitten kun ryntäyttää konetta niin vähän ralisee kaasua löysätessä. Kertokaas nyt ihan rehellisesti mitä tuo ketjun vaihto remontti kustantaa? Osat ja työ jos ei mitään muuta tarvi tehdä?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eilettäin 300tkm ajettu Ml ja ketju venynyt parisen senttiä. Kiristimen mäntä purkautu käsiin kun asentaja alkoi vaihtamaan. Ajoitus heitti noin 20astetta.
Alkoi olemaan ajankohtaista vaihto....
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Kuva

Ku on tämmönen p*rs jalkanen niin möllin turpon asennus asento
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Valkonen mölli :kuume: :kuume: :kuume: :halm:
Arvatkaapa minkä väristä itelle katellu ensisijaisesti :?:
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Aki P kirjoitti:Eilettäin 300tkm ajettu Ml ja ketju venynyt parisen senttiä. Kiristimen mäntä purkautu käsiin kun asentaja alkoi vaihtamaan. Ajoitus heitti noin 20astetta.
Alkoi olemaan ajankohtaista vaihto....
Mitenkä vaihdetaan tuo kiristäjä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

? Kiristäjähän on aika hyvin esillä OM642:ssa. Tarkkana pitää olla kun laittaa uutta paikalleen, puoliväkisin vääntäessä saattaa lähteä väärille jengoille.
Pelkästään kiristintä vaihtaessa hieman hankalampaa kun ei kopan alta voi vääntää löysiä pois oikeaan suuntaan, ketju punnaa pahemmin vastaan.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Jos pelkän kiristimen vaihtaa niin, mitä tarvisee purkaa mahdollisesti edestä, tarvitseeko erikoistyökaluja?
Kauanko vaihdatte tuommoista kiristintä?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

shrteam kirjoitti:Jos pelkän kiristimen vaihtaa niin, mitä tarvisee purkaa mahdollisesti edestä, tarvitseeko erikoistyökaluja?
Kauanko vaihdatte tuommoista kiristintä?
Ihan perus listalenkistä väännettiin semmoinen optimi muotoinen työkalu joka mahtuu kiinni kaikissa korimalleissa.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Nonnii kun katsoin niin aika esillähän se kanta siinä on, täytyy miettiä vaihtaisko, ketju on kyllä jo vaihdettu.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Pitäs LANSSII turpo laittaa pääsiäisenä 600tkm orginal-teilellä on menty :shock:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”