W123 ja W124 Dieselit talvella ja muutenkin

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Ittelläki ollu OM601 koneisia likemmäs kymmenkunta. Eipä mua oo ostaes kiinnostanu ku ruosteet katsastusta ajatellen ja se mitä ääniä laatikosta ja perästä tulee. Toki jos öljyä on menny litratolkulla per 10tkm nii oon jättäny väliin.

Mittarilukemallahan ei oo mitään väliä, se yleiskunto ratkasee. Väitin että kaikinpuolin paras mersu mitä mulla on ollu on se 124, jolla oli ajettu +800tkm. Sitä nimittäin oli pidetty hyvin, eikä aiempia omistajia ollut ku kaks. Öljytty joka vuosi jne, ei ollu hitsattu eikä muutenkaa laho. Ei kiinnostanu oliko kansiremppa tehty vai ei ku ei litkuja hävinny.

Vastaavasti taas 460tkm ajettu huoltokirjan omaava vehje oli varmasti huonoin mikä mulla oli. Piti tosiaan olla ruosteeton ja hyvä. Paikkaa paikan oäällä pohja täys, pyöränkaaret rei'illä jne. Uuden tilkkeenki tää ois jossain kohtaa vaatinu, meni se litra öljyä per 15tkm. Meni mun ajolla ilman remontteja ~40tkm ja sen jälkee meniki kiertoon.

Mersuhan kyllä varottaa riittävän ajoissa ennenku mitää totaalituhoa tulee. Samat äänet ja vuodot voi olla vaikka sen 100tkm ennenku sille on pakko tehdä jotain :roll:
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

[nettiauto]http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/5292462[/nettiauto]

Olisko tuosta mihinkään? Ainakin olis kansiremontti tehty ja sopis hinta haarukkaan!
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

shrteam kirjoitti:[nettiauto]http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/5292462[/nettiauto]

Olisko tuosta mihinkään? Ainakin olis kansiremontti tehty ja sopis hinta haarukkaan!
:arrow: [nettiauto]5292462[/nettiauto]
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Karpovs kirjoitti:Ite kanssa ostan yleensä enemmän ajetun auton niin on pakollisia huoltoja tehty enemmän :)

Nyt pientä muutosta. Tarjottiin hyvää 240d w123:sta.

Hyvin pidetty yksilö kuulemma ja 400tkm ajettu, kansiremontti juuri tehty.


Huomioitavia asioita ruosteiden lisäksi? Mitenkäs tuon koneen käynti kuuluis olla näin normaalisti vai siisti ja sivuäänetön myös?
En ole koskaan kuullut tehtävän kansiremonttia W123:seen dieseliin. Ei ainakaan noilla kilsoilla pitäisi olla minkäänlaista syytä. Eri asia jos vesipumppu vuotanut vedet ulos ja kone ajettu liian kuumaksi. Vai voisko sillä olla ajettu 1,4 miljoonaa? Ei tuossa koneessa ole mitään heikkoa kohtaa, kun muistaa vaihtaa alipainepumpun jos vaihdosta ei ole mitään tietoa. Koneen kuuluu käydä nätisti ilman mitään sivuääniä! Jos jotain sivuääniä on, niin ne liittyvät useimmiten apulaitteisiin, kuten laturi. Jos kyseinen auto on vain 400 tkm. ajettu, niin sen pitäisi olla tekniikan puolesta vielä tosi hyvässä kunnossa. Näistä ei kansipahvit vuotele, kannet eivät halkea eikä mene alakerran laakerit, kuten W124:sesta isommilla kilsoilla. W123sen moottori ei huollettuna hajoa, vaan se kuluu pikkuhiljaa väljäksi. Eli jos saat sen -15 asteesta heti tulille, niin kone on varmasti tiukka ja sillä ajaa paljon. Mulla on 480 tkm. ajettu W123 300 D ja kone on pysynyt niin kuivana, että lohkon kyljissä on pintaruostetta. W124:sessa kone ei väljisty pinnoitteen takia juuri lainkaan. Helpoiten löydät hintahaarukallasi hyvän W124:sen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarjottiin hyvää 240d w123:sta.
Hyvin pidetty yksilö kuulemma ja 400tkm ajettu, kansiremontti juuri tehty.
Huomioitavia asioita ruosteiden lisäksi? Mitenkäs tuon koneen käynti kuuluis olla näin normaalisti vai siisti ja sivuäänetön myös?
Aika nätisti ne käy. Jos auto on siisti, vähäruosteinen ja hinta kohtuullinen sillä saa varmasti omansa pois ellei jostain syystä (suuri kulutus) haluakaan pitää.
Mitenkäs näissä mersuissa muuten tuo huohotuspuoli esim öljytikusta?
Jos öljytikusta huohottaa niin sieltä tuleekin sitten kaikki moottoriöljyt pihalle. Eli ei huohota tikun putkesta, korkista vaan.
Kardaani kirjoitti:Ei tuossa koneessa ole mitään heikkoa kohtaa, kun muistaa vaihtaa alipainepumpun jos vaihdosta ei ole mitään tietoa
...
Näistä ei kansipahvit vuotele, kannet eivät halkea eikä mene alakerran laakerit, kuten W124:sesta isommilla kilsoilla. W123sen moottori ei huollettuna hajoa, vaan se kuluu pikkuhiljaa väljäksi.
Pitäisikö muistuttaa että se väljäksi kuluminen eli täysremontin tarve tapahtuu vähäisemmillä kilometreillä kuin uudemman moottorin mitkään remontit niin saadaan parempaa pohjaa vertailulle ?

Viime kesän harrasteautoni oli 123 200D jolla ajettu 485000 km. Moottoriin oli tehty kerran täysremontti jakoketjun katkeamisen vuoksi ja nykyisellä omistajalla tuli tämännäköinen ongelma:
userpix/11636_P1011188_1.jpg

Eräästä Lang-123:sta oli historiaa tiedossa pitemmältä ajalta, toiselle miljoonalle päästiin kolmannella moottorilla joista alkuperäisen lisäksi yksi tehdasuusi ja kertaalleen sille täysremontti.

En omien kokemusteni ja tietojeni perusteella kehuisi OM615-617-moottoreita kestävämmiksi kuin OM601-603 vaikka mainioita koneita ovatkin :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7108
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kardaani kirjoitti:Ei tuossa koneessa ole mitään heikkoa kohtaa.
No heti tulee mieleen yks paha "heikko" kohta.
Öljypumpun käyttöakselin yläpään hela. Joka kuluessaan päästää akselin siirtymään sivuun ja sen jälkeen ei öljypumppu pyöri.
Ja kun merkkivaloa ei ole niin noita koneita on "muutamia" kajahtanut tuon seurauksena. Mittari toki on mutta kuka sitä jatkuvasti seuraa.

Tämä vapari OM61x koneissa.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

kardaani kirjoitti: En ole koskaan kuullut tehtävän kansiremonttia W123:seen dieseliin. Ei ainakaan noilla kilsoilla pitäisi olla minkäänlaista syytä.
Tarpeeks kauan kun on jyrätty samoilla jäähdytysnesteillä niin voi tulla syytä. Mulla oli 200D sellanen että lämmöt kävi toisinaan yli sadankin ihan normaaliajossa. Neste oli todella vanhaa ja ruosteenväristä. Pelkkä nesteen vaihto korjas tilanteen sellaseksi että viisari pysyi viisarinleveyden yli 80 asteen viivan, oli ajotilanne mikä tahansa.

Kaverilla oli jäähdytin niin tukossa ilmapuolelta että 300D keitti, kun ei jäähdytin enää kerrassaan jäähdyttänyt.

Että onhan näitä syitä, ne ei vaan liity kilometreihin vaan ikään.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:En omien kokemusteni ja tietojeni perusteella kehuisi OM615-617-moottoreita kestävämmiksi kuin OM601-603 vaikka mainioita koneita ovatkin :wink:
Olenko minä kehunut? Lueppa tuo edellinen viestini huolellisemmin loppuun. Tässä viestini ydin: W124:sessa kone ei väljisty juuri koskaan, vaan kestää ja kestää. Kannentiiviste menee jossain vaiheessa, kansiakin menee toisinaan vapareistakin (tieto RM Koneistus), alakerran laakerit kuluu...öljynpaineet alas..täystuhojakin on (lohkon kylkeen reikä), mutta yleisimmin hyvin paljon ajetuissa. Myös alipainepumpun takia on tullut suuria remontteja, kuten itsekin olet palstalla kirjoittanut.
W123:sessa väljistyy kone, mutta enpä osaa sanoa missä kilsoissa 480 tkm. ei ainakaan vaikuta vielä mitään koneeseen (oma 17 vuoden kokemus), isällä 577 tkm. ajettu ei kansi eikä koneremonttia. Kilometrit eivät ole suuria edellämainituissa, mutta ei ne ihan heti ole hajoamassa kuitenkaan. Olen aika vahvasti sitä mieltä, että lämppärissä pidetty W123:nenkin kestää melkoisesti.
Minua kiinnostaa sellaiset omistajakokemukset autojen kestävyydestä, jotka perustuvat pitkään kokemukseen. Autosta ei voi sanoa mitään, jos ostaa sen 600 tkm. ajettuna ja ajaa pari vuotta ja toteaa, että kilsat ei tunnu missään...kuka tietää, että mitä autoon on rempattu ennen omaa omistusta.
W123:sen valmistus loppui suurinpiirtein samaan aikaan kuin W124:sen alkoi. Kuinka monta kansi- tai koneremonttia dealer on tehnyt w123 dieselmoottoreihin ja kuinka monta W124:siin?
Vaikka W123:sia ei olekaan enää paljon liikenteessä, niin on niitä täytynyt olla silloin 90-luvulla vielä aika paljon, joten luulisi, että niitä olisi remontoitu jossain vaiheessa.
Jakoketjun katkeamisia on turha eritellä kummallekkaan moottorityypille...voi katketa kummassa vaan varsinkin jos ei ole vaihdettu.

Loppupäätelmä: W123 vie kannen (kansi ja tiiviste) ja alakerran laakereiden osalta voiton kestävyydessä (valurautaa kansi ja todella järeä alakerta!) ja W124 voittaa puristuksen pidossa. Molemmissa on hyvät dieselmoottorit ja kestävät ainakin riittävästi.
W124:sessa paljon kehitystä W123:seen nähden...äänieristys, kulutus, lämmitys tehokkaampi kiertovesipumpunkin takia ja alustan rakenteet suosii nopeaakin kaarreajoa eleettömästi ja kannet virtaavammat, joten vetoja saa helpommin säätämällä. Lisäksi kone kiertää hyvin yläkierroksille.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olenko minä kehunut? Lueppa tuo edellinen viestini huolellisemmin loppuun. Tässä viestini ydin: W124:sessa kone ei väljisty juuri koskaan, vaan kestää ja kestää. Kannentiiviste menee jossain vaiheessa, kansiakin menee toisinaan vapareistakin (tieto RM Koneistus), alakerran laakerit kuluu...öljynpaineet alas..täystuhojakin on (lohkon kylkeen reikä), mutta yleisimmin hyvin paljon ajetuissa. Myös alipainepumpun takia on tullut suuria remontteja, kuten itsekin olet palstalla kirjoittanut.
Olen lukenut vuosien varrella useita aiheesta kertovia viestejäsi ihan ajatuksen kanssa.
Niissä annetaan ymmärtää että vanhempi 123:ssa oleva dieselmoottori olisi 124 moottoreita kestävämpi, aina viitaten uudemman "alakerran laakeroinnin ongelmiin" ja "kannentiivisteongelmiin".
Kumpikin "ongelma" on tosiaan vasta niillä kilometreillä kun vanhempi moottorityyppi on täysremontin tarpeessa.
W123:sessa väljistyy kone, mutta enpä osaa sanoa missä kilsoissa 480 tkm. ei ainakaan vaikuta vielä mitään koneeseen (oma 17 vuoden kokemus), isällä 577 tkm. ajettu ei kansi eikä koneremonttia. Kilometrit eivät ole suuria edellämainituissa, mutta ei ne ihan heti ole hajoamassa kuitenkaan. Olen aika vahvasti sitä mieltä, että lämppärissä pidetty W123:nenkin kestää melkoisesti.
Minua kiinnostaa sellaiset omistajakokemukset autojen kestävyydestä, jotka perustuvat pitkään kokemukseen. Autosta ei voi sanoa mitään, jos ostaa sen 600 tkm. ajettuna ja ajaa pari vuotta ja toteaa, että kilsat ei tunnu missään...kuka tietää, että mitä autoon on rempattu ennen omaa omistusta.
Tuttavapiirissä on muutama 123 jotka ovat olleet hyvin pitkään samalla omistajalla tai huolto- ja korjaushistoria mukana. Kaikkiin niihin on koneremontit tehty.
Yleensä ottaen, kaikki nämä on vanhoja autoja. En pidä kovin olennaisena sitä paljonko ne kestävät uudesta, uusia kun ei enää saa.
W123:sen valmistus loppui suurinpiirtein samaan aikaan kuin W124:sen alkoi. Kuinka monta kansi- tai koneremonttia dealer on tehnyt w123 dieselmoottoreihin ja kuinka monta W124:siin?
Meillä ei ole tehty yhtään ainutta kone- tai kansiremonttia 123:een 2000-luvulla.
Siihen on kaksi syytä: autoja oli silloin 10 vuottakin sitten vain muutama yksilö korjaamolla joskus käyvinä ja niistäkin moottorit kertaalleen laitettu mitä pari yksilöä muistan.
Lisäksi tällä seudulla vaikuttaa sellainen 123-guru että remontit ohjautuvat automaattisesti sinne.
Vaikka W123:sia ei olekaan enää paljon liikenteessä, niin on niitä täytynyt olla silloin 90-luvulla vielä aika paljon, joten luulisi, että niitä olisi remontoitu jossain vaiheessa.
Kyllä niitä on remontoitu ihan epäilemättä.
Jakoketjun katkeamisia on turha eritellä kummallekkaan moottorityypille...voi katketa kummassa vaan varsinkin jos ei ole vaihdettu.
Omituista että 123 moottoreissa on kuulunut useista, 124 koneissa harvemmin vaikka uudempaa taitaa olla enemmän ? Siihenkin OM617:aan jonka joskus myin "heavylle" oli tehty remontti juuri jakoketjun katkeamisen vuoksi, eli omalle kohdalleni sattunut kaksi moottoria joissa varmuudella kyseinen paikka hajonnut eikä ole kuin puolenkymmentä tuolla koneella varustettua autoa yhteensä minun omistuksessa ollut.
Mihin öljypumpun akselin ongelma aina unohtuu ? No, taisin mainitakin siitä jo aiemmin.
Loppupäätelmä: W123 vie kannen (kansi ja tiiviste) ja alakerran laakereiden osalta voiton kestävyydessä (valurautaa kansi ja todella järeä alakerta!) ja W124 voittaa puristuksen pidossa. Molemmissa on hyvät dieselmoottorit ja kestävät ainakin riittävästi.
Miten niihin 123 moottoreihin alakertaa laakeroi tai kansiremonttia tekee 124:n 600-900tkm lukemissa kun em. hommat on tehty jo aiemmin täysremontissa ? :lol:
Oli mennä kahvi väärään kurkkuun kun luin miten kauniisti kerroit loppuun kulumisesta sanoilla "puristuksen pidossa". Pitää muistaa mainio sanonta.
Siitä olen samaa mieltä että kyllä ne riittävästi kestää, eikä jäljellä olevaa kestoikää yhdessäkään enää matkamittarista voi päätellä.
W124:sessa paljon kehitystä W123:seen nähden...äänieristys, kulutus, lämmitys tehokkaampi kiertovesipumpunkin takia ja alustan rakenteet suosii nopeaakin kaarreajoa eleettömästi ja kannet virtaavammat, joten vetoja saa helpommin säätämällä. Lisäksi kone kiertää hyvin yläkierroksille.
Itse ajan mieluummin 123:lla, tosin nopea kaarreajo on jäänyt vähälle viimeisiin 25 vuoteen.
Ihan yhdentekevää kumpi on koneeltaan parempi, uudemmasta ei (vielä) ole harrasteautoksi eikä sillä koskaan 123 fiilistä saa.
Nykyisen 123:ni OM616:een ajattelin lisätä ajomukavuutta ahtimella saatavan alaväännön muodossa jahka säät lämpenee niin että voi turbottaa piharemonttina. Vaparina vähän hengettömiä nuo vanhat koneet.
Kyllä se sen kestää !
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Jakoketju vikoja meillä ei ole koskaan ollut W123:ssa, perheessäni ollut yhteensä kutakuinkin isän, mun ja veljien 123:t laskettuna varmaan 30kpl. Autoja oli meillä melko lailla uudehkoina, alta 200tkm ajettuinakin, niihin autoihin ajettiin se 500-600tkm mittariin työajoja ym ja täysremontteja ei tehty yhteenkään, muilla enempi ajetuilla on ajettu melkosia määriä ja koneremonttia ei tehty koskaan meillä esim yksi 300D oli meillä 350-500tkm välisen ajan, ei tehty mitään suurta koneelle, alipaine pumppu laitettiin ja laturi, automaatti laatikko rempattiin lähinnä huonot öljyt joita ei pahemmin vaihdettu taisi olla syy, sitten se meni tutuille ja tuli jopa mulle vielä takaisin, mittarissa yli 600tkm. ei oltu tehty mitään koneelle ja lähti yhä kovillakin pakkasilla ilman lohkolämmitintä, mutta toiseen kertaan meni automaatti jonka tilalle hommasin toisen laatikon, mutta näin myöhemmin meillä on kahdesta koneesta, toinen 200D ja toinen 240D mennyt se öljypumpun hela, toisella oli ajettu ?km ja toisella vain 430tkm.

W124:a meillä on ollut vain kaksi joskus kutakuinkun lähes uutena, mutta tästä mallista ei ole sittemmin suurempaa kokemusta kuin vasta enempi tällä vuosituhannella ostetuista, meillä ne vaihtui yleensä takaisin W123:een koska vanhemmasta mallista tykättiin enempi :roll:
Kyllä W124 moottorit on uskomattomia kestämään, mutta en uskalla väittää että W123 moottorit kovinkaan tästä jälkeen ainakaan jää, melkein sanoisin samaa kuin kardaani että lohkon päästä käynnistetyt W123:t kestävät melkoisia, serkkuni appiukolla on -84 300DA ja mittarissa on 750tkm ja on ostanut auton kutakuinkin vuonna -85, tiedän 100% että kone ja tekniikka on alkuperäistä ja auto on kuin uusi yhä teknisesti, kori on tehty täysin jotain 14-15 vuotta sitten, etulokarit alkaa jo olemaan kukkasilla parin kolhun takia. Tiedän myös että kaverini isällä on -82 200D mittarissa 780tkm kun jäi uudemman mersun takia "nurkalle". Ostanut kyseisen mersun 400tkm ajettuna, ei KOSKAAN tehnyt autolle koneremonttia, öljyt vaihtoi aina 5000tkm välein ja sillä välillä ei lisätty, eli sekin varmasti jotain auttanut ja sekin Mersu olisi ajossa mutta ei suostu myymään. Eli siis en sanoisi ihan huonoksi noita vanhojakaan. Nämä silti taas näitä ikuisuus aiheita joista voi vääntää jokainen omansa kokemuksien mukaan, mutta minun kokemukset sanovat että W123 ei ole sen huonompi kuin W124.

Kummastakin mallista pidän ja siksi ne kummatkin nyt ovat pihassa ja eniten tykkään W124 mallin 200Deestä, se tuntuu olevan pahuksen sitkeä pikkukone :wink: :D



W123 on silti se kaunein korimalli :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En voi puhua kuin omasta kokemuksesta ja yksilöistä. Puhut, dealer, öljypumpun akseliongelmasta. Mika T puhuu akselin ylähelasta. Mikan kertomasta helasta olen kuullut, mutta dealerin akseliongelmasta en koskaan. Kertokaapa kuinka paljon osa maksaa ja montako minuuttia helan vaihdossa menee, niin muutkin tajuaa onko kyseessä suuri ongelma, jos sen vaihtaa ennakkoon.
En voi sille mitään jos kellekkään ei ole tarvinnut w123:siin konetta tai kantta laittaa. Ja tosiaan eipä ollut dealerin mersupajallekaan koskaan tullut tapausta eteen. Et vielä kertonut kuinka monta kymmentä w124:sen tiivistttä olet laittanut, mutta jos sen laitat 3,5 tuntiin, niin varmaan jokusen. Eikä sekään mikään suuri ongelma ole jos osaa itse laittaa. 1000 euroa varmaan menee vieraan tekemänä.
Kerroppa dealer, kun tiedät monta väljistynyttä w123:sta, että missä kilsoissa ne väljistyy meillä ei vielä ole merkkejä 480-577 tkm. ajetuissa. Mua kiinnostaa, että osaan varautua. Isäni w123 300 d lähti tosi huonosti käymään n. 400 tkm. ajettuna. Moni sanoi, että tuohon täytyy tehdä koneremontti. Paikallinen korjaaja vaihtoi suuttimen kärjet ja se oli siinä se remontti. Ehkä joku on rahastanut koneremontin hinnankin jossaintietämättömältä vaihtamalla suuttimen kärjet.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Minä olen aika pitkälle sitä mieltä , että aikanaan kun 123:sen moottorit meni väljäksi johtui sen aikaisista mineraali öljyistä :!:
124:n aikaan alkoi olla synteettiset käytössä eikä ongelmaa :roll:
Hela oli se mikä meni 123:sen moottorista ja samalla söi akselin huonoksi :roll:
nm . silloin mersu pajalla töissä :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En voi puhua kuin omasta kokemuksesta ja yksilöistä. Puhut, dealer, öljypumpun akseliongelmasta. Mika T puhuu akselin ylähelasta. Mikan kertomasta helasta olen kuullut, mutta dealerin akseliongelmasta en koskaan. Kertokaapa kuinka paljon osa maksaa ja montako minuuttia helan vaihdossa menee, niin muutkin tajuaa onko kyseessä suuri ongelma, jos sen vaihtaa ennakkoon.
En muista osan hintaa, akselia ja helaa myytiin vielä kymmenisen vuotta sitten jonkin verran. Varmaan vaihtoivat ennakkoon.
Varmaan vähemmän työläs homma kuin 124 kk-laakerien vaihto jossa ei siinäkään kauaa mene ? Tosin tarpeellisempi.
En voi sille mitään jos kellekkään ei ole tarvinnut w123:siin konetta tai kantta laittaa. Ja tosiaan eipä ollut dealerin mersupajallekaan koskaan tullut tapausta eteen.
No mutta eihän sille kenenkään tarvitse mitään voida :D
Satakakskolmoset on tosiaan niin vähissä ettei ole minun tarvinnut koskaan koneremonttia niihin tehdä.
Et vielä kertonut kuinka monta kymmentä w124:sen tiivistttä olet laittanut, mutta jos sen laitat 3,5 tuntiin, niin varmaan jokusen. Eikä sekään mikään suuri ongelma ole jos osaa itse laittaa. 1000 euroa varmaan menee vieraan tekemänä.
En ole laskenut - kymmeniä kuitenkin. Autoja on käynyt satoja vrt. muutama 123.
En muista 3,5 tuntiin tekemisestä kertoneeni, olisinko aikoinaan ottanut aikaa isän 200D:n remontista ja jossain maininnut ? Ei varmaan kaukana tuosta ajasta ole jos kyseessä 200D eikä kantta oiota ja koeponnisteta, siis silloin kun tekee omaan autoon ja ottaa riskin siitä että kansi olisi viallinen.
Yksi 124 dieselin kansi on ollut halki niistä mitä minun työpaikalla on auottu joten niiltä osin riski on pieni.
Mikäli oikein muistan tästä päästään saivartelemaan siitä miksi omaan autoon ei koeponnisteta kantta ja asiakkaiden autoihin koeponnistetaan ;)
Kerroppa dealer, kun tiedät monta väljistynyttä w123:sta, että missä kilsoissa ne väljistyy meillä ei vielä ole merkkejä 480-577 tkm. ajetuissa. Mua kiinnostaa, että osaan varautua. Isäni w123 300 d lähti tosi huonosti käymään n. 400 tkm. ajettuna. Moni sanoi, että tuohon täytyy tehdä koneremontti. Paikallinen korjaaja vaihtoi suuttimen kärjet ja se oli siinä se remontti. Ehkä joku on rahastanut koneremontin hinnankin jossaintietämättömältä vaihtamalla suuttimen kärjet.
Kyllä, voidaan sanoa että jokaiseen josta tiedän varmuudella pitemmälti historiaa on koneremontti tehty.
Yhden tai kahden yksilön perusteella en tekisi pitkälle meneviä johtopäätöksiä kumpaankaan suuntaan.
Miksi sinun pitää varautua remonttiin mikäli moottori toimii hyvin, ei kuluta öljyä ja lähtee pakkasesta tarvittaessa lämmittämättä käyntiin ?
Pitäisikö minun jostain korjaamolta kysellä milloin 124:ään vaihdetaan kannentiiviste tai kk-laakerit kun ei ole vielä merkkejä 850-950 tkm ajetuissa, sellaisista kahdesta yksilöstä kun varmuudella tiedän ettei ole kumpaakaan remonttia tehty, että tietäisin varautua kun seuraava 124 tulee pihaan ?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7108
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voi vittu.

johan on taas jankkausta jostain kivikautistista nakuttajista.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mika.T kirjoitti:Voi vittu.

johan on taas jankkausta jostain kivikautistista nakuttajista.
No mitä tässä muutakaan, joululahjatkin on kohta syöty :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7108
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:lol:

Hyvää ajan vietettähän tämä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei kai tässä mitään jankata :wink:, mutta kivikautisista koneista on tietty kyse. Tässähän tulee topickin aloittajalle paljon tietoo rivien välissä kuiteskin. Muistelin tosiaan, että teit johonkin w124:seen 250 d:hen kannentiivisteremontin, josta laitoit tietoa tänne foorumille. En tiedä muistanko väärin, että laitoit sen 3,5 tunnissa. Se oli sellainen muistaakseni vaalea mersu asd-perällä.
Mikko K puhui mineraaliöljyjen merkityksestä koneen väljistymiseen. Voihan tuokin vaikuttaa, mutta muistaakseni w124:sen myötä tuli koneisiin joku pinnoite, joka on erittäin kestävä.
En ala saivartelemaan kannen tarkastuksista. Teithän rempan silloin nopeella aikataululla ja eikö se ihan hyvin kestänyt mitä väliaikatietoja silloin laittelit.
Välillä rupee aina asiat riiteleen, mutta pohjimmiltaan kyllä arvostan dealerin tietämystä mersuista. Välillä väitellään w123/w124 vetoakseleista, kestävyydestä, alaväännöstä ym. mutta en mä ainakaan negatiivisesti suhtaudu silti juttukaveriin. Toisinaan kyselen dealeriltä yksityisviesteillä neuvoja. Eli jos jollain jää sellainen käsitys, että riitelisimme, niin sitä se koskaan ole ainakaan mun puolesta. Nyt aihe on pysynyt hyvin topickin puitteissa, mutta meistä kumpikaan ei voi tietää tai neuvoa, että mikä noista myynnissä olevista w123/w124 - autoista, jotka ovat 16-36 -vuotiaista ja ???(?) tkm. ajetuista mersuista olisi se luotettavin ja kestävin.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

dealer kirjoitti:No mitä tässä muutakaan, joululahjatkin on kohta syöty :roll:
Oletan että tällä kertaa ei tullut villasukkia? :lol:

Pääsenkö miehiin vääntämään? Mulla on ollut OM61x koneita kolome ja kaikissa on ollut vikkaa, ovat syöneet öljyä ja yhestä ainahiin kannentiiviste vuotanu :P OM60x koneita on ollut kanssa kolome ja missään niistä ei ole ollut mittään ajua haittaavaa vikkaa 8) Tällä otannalla on heleppo päätellä mikä on minun näkemykseni assiista :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7108
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Om60x koneiden sylinterit kestää kyllä uskomattomia kilometrimääriä.

800tkm rullatussa koneessakin näkyy tehtaan hoonausjäljet ihan selvästi eikä yläpäässä ole mainittavaa pykälää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistelin tosiaan, että teit johonkin w124:seen 250 d:hen kannentiivisteremontin, josta laitoit tietoa tänne foorumille. En tiedä muistanko väärin, että laitoit sen 3,5 tunnissa. Se oli sellainen muistaakseni vaalea mersu asd-perällä.
:idea:
Tässähän se.
Vähän yli 4 tuntia.
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kaikesta tästä voimme vain päätellä että vanhat Mersut KESTÄVÄT kilometrejä julmetun kauan verraten muihin aikakautensa autoihin!

Topikin aloittajalle varmasti mukavaa luettavaa ollut pieni "kiista" W123 vs W124. Toivotaan että hän löytää sen parhaan oli malli mikä hyvänsä, eli onnea auton valintaan 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Mikko K kirjoitti:Minä olen aika pitkälle sitä mieltä , että aikanaan kun 123:sen moottorit meni väljäksi johtui sen aikaisista mineraali öljyistä :!:
Minä olin olemassa jo silloin kun W123 oli aktiiviajossa taksissa ja jälkikäytössä kaikenmaailman urpoilla. Kone meni remonttiin sen aikaisilla öljyillä 200 - 300 tkm, kun oli jo niin horo että ei pakkasessa lähtenyt käyntiin muuten kuin hinaamalla. Lisäksi auto kärsi muutaman vuoden vanhana pahoista ruostevaurioista. Takapyörän ripustuksen lavetti ruostui irti korikiinnikkeistä ja takapyörä taittui alle. Niitä tapahtui paljon.

Tämän päivän muutamat harrastekäytössä olevat autot ovat aivan eriasia. Koneet on rempattattu ja käytössä on kunnon öljyt. Korit on vähintään kerran korjattu ja ruostesuoajattu, eikä se kevyt harrastekäyttö muutenkaan vastaa millään lailla sitä mihin ne autot alunperin joutuivat.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Minäkin isäukon matkassa jo aikanaan ja sittemmin yksin, pyörin yhden paikallisen mersugurun pajalla. 123:n koneita oli vielä 90-luvulla aina pari valmiiksi rempattuna tallin nurkassa, niin ei tarvitse asiakkaan suotta odotella, vaihtopata sisään ja menoksi. Kilometrejä niissä oli varsin tyypillisesti vajaa puoli miljoonaa tai korkeintaan sen verran. Toisaalta, moottori on suunniteltu aikana, jolloin 200 tkm oli lähes mille tahansa moottorille todella paljon.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

OM60X sylinterit eivät kulu, sitä en kiistä tietenkään. Isäni nykyinen W124 300 D jouduttiin remppaamaan 500 tkm. ajettuna männänrenkaiden takia. Kone savutti ihan valtavasti, jonka uskottiin johtuvan kannentiivistevuodosta, mutta kansi ja tiiviste olivat ehjät ja kone rengastettiin...tuollaista yksittäistapausta en lähde yleistämään vai oliko noissa alkupään W124:sissa männänrengasongelmia...isäni auto kun on 1986? Autossa ei ole tällä hetkellä toimivaa lohkaria, mutta auto on viimeiset 2 vuotta lähtenyt aina käymään säällä kuin säällä ja vanha akkukin on toiminut, vaikka isäni ajelee muutaman kilsan pätkiä vain. Ei siinä ole sen puoleen moitteen sijaa: sähköt, laturi ja käynnistyvyys loistavassa suhteessa. Kilometrejä on tällä hetkellä n. 650 tkm. Ei voi haukkua mitenkään.

Ketäköhän tässä pitäisi sitten uskoa W123:sen tapauksessa? Meillä on varmaan joku sitten käynyt tekemässä salaa moottoriremontin meidän pihalla OM617 -koneisiin, kun itse ei ole tarvinnut. Isäni ajoi vuodet 1985-2000 W123 300 D:llä. Ostettaessa oli ajettu 82 tkm (4-vuotias auto) ja kun auto laitettiin seisomaan latoon 577 tkm. ajettuna. Laitoin pari vuotta sitten käymään 5 vuotta seisoneena....käynnistyi välittömästi ja kävi tasaisesti.

Omalla ajettu n. 480 tkm, mutta ilmeisesti kone kuluu tässä muutaman kymppitonnin kuluessa täysin väljäksi, jos näitä forumin puheita uskoo. Auto ollut mulla vuodesta 1995 ja on mun eka ja ainoo omassa käytössä ollut auto. Auto on lähes aina lämmitetty johdon tai webaston perästä kylmänä ja koko ajan on ollut synteettiset öljyt. Auto olisi tarkoitus museoida jossain vaiheessa, kun ikää sillä on jo 29 vuotta. Tällä hetkellä mittariin tulee lähinnä maantieajoa 800 kilometriä viikossa eli auto on todellakin käytössä. Ohessa tankkaustietoja syksyltä 2012, jossa tankki on täytelty aina 700-850 kilometrin välein.

6,74 7,67 7,36 6,47 7,01 7,55 7,14 7,20 7,02 7,75 7,20 7,67

Keskikulutus 7,23 l/100 km tällä n. 10 000 km seurantajaksolta syyskuun lopulta. Ja tosiaan mittarivirhe lähes olematon 15 tuumaisilla vanteilla. Maantieajoa 80-90 %. ja 5-vaihteinen manuaali kyseessä, siksi lukemat ovat noinkin kohtuullisia vanhalle 3 litraiselle dieselille. Mutta tämä on tosiaan käyttäjän kokemuksia eikä muilta kuultuja tarinoita. Samaa ajoa varmasti pääsisin OM603:sella alle 6 litraan ja alkupään 200 cdi -väykyillä 5 litraan/100 km, mutta elämä on valintoja :wink:
Hauska verranto..jos haluaisin nyt ostaa 12 vuotta vanhan mersun, kuten 17 vuotta sitten, niin voisin ostaa W210 200 cdi:n faceliftinä...mitenköhän sillä menisi 17 vuotta......
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

kardaani kirjoitti: Ketäköhän tässä pitäisi sitten uskoa W123:sen tapauksessa? Meillä on varmaan joku sitten käynyt tekemässä salaa moottoriremontin meidän pihalla OM617 -koneisiin, kun itse ei ole tarvinnut.

Hyvin pitkälti tässä menemme samoilla linjoilla :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

kardaani kirjoitti:Ketäköhän tässä pitäisi sitten uskoa W123:sen tapauksessa? Meillä on varmaan joku sitten käynyt tekemässä salaa moottoriremontin meidän pihalla OM617 -koneisiin, kun itse ei ole tarvinnut. ...
Omalla ajettu n. 480 tkm, mutta ilmeisesti kone kuluu tässä muutaman kymppitonnin kuluessa täysin väljäksi, jos näitä forumin puheita uskoo.
Ykkösen mäntä halkeaa noin viidentuhannen kilometrin päästä, tästä on todistetusti käyttäjän kokemusta joten siihen voit varautua.
Laita samalla kaikki sisuskalut uusiksi niin pääset toisen mokoman :wink:
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Isäukko on korjannut työkseen yrittäjänä MB-henkilöautoja 80-luvun alusta näihin päiviin.

Kahdeksankymmentäluvulla yleisimpiä remontteja ukolla oli w115/123:en täysi koneremontti. Koneet oli väljiä 300-400 Tkm kohdalla tai mittarinlukemassa:) Myös jakoketjuja katkesi silloin tällöin.

Kun synteettiset öljyt yleistyivät ja öljyt muutenkin paranivat, koneetkin alkoivat kestämään. Vuosittainen kilometrisuoritekin väheni tästä kalustosta pikku hiljaa, joten korjaustarve väheni. Lukemattomat kerrat olin verstaalla, kun "otettiin savut" korjatusta koneesta.

Täydelliset koneremontit loppuivat käytännössä kokonaan w201/w124:en kohdalla, siis että väljyyttään olisi pitänyt kone avata ja porata. Kansiremppoja kyllä on riittänyt näihin päiviin asti, mutta CDI:ssä nuokin ovat loppuneet.

Väittäisin, että peruskone MB-dieselissä on koko ajan parantunut näihin päiviin asti, ellei tuo w212:en jakopää ongelma käännä kelkkaa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on ihtellä jotain kokemusta 61x dieseleistä. Eka oli -72 220D pystäri johon oli tehty koneremontti ja kansi vaihdettu uuteen keittämisen takia. Tämä toimi hienosti sen joku 40tkm jonka sillä ajoin, -20 lähti vielä pakkasesta käymään ilman lämmitintä kylmemmässä en kokeillut. Toka oli -81 w123 200D jolla oli ajettu 423tkm, kone oli täys paska ei käynnistynyt alle -5 lämmöissä ilman lämmitintä, vähäisetkin vedot oli kateissa ja naputtava sivuääni kuului käydessä, öljyä ei kuluttanut juuri ollenkaan. Kolmas oli -81 450tkm ajettu 300D joka käynnistyi hienosti ainakin -15 asti, kävi hienosti ja kulutti öljyä 7,5dl tonnilla. Tämä alkoi 510tkm kohdilla takkuamaan kylmäkäynnistyksissä ja käymään rumasti. Syynä tähän oli täysin loppuunkuluneet sylinterit, rappua oli niin että vahva näppinen olisi saanut kannettua moottoria kulumisolakkeista :lol: . Alakertaa en avannut sen kummemmin, oletettavasti laakerit olisivat olleet uudenveroiset vielä. Neljäs oli -82 300D irtomoottori jolla oli ajettu 380tkm, sylinterit kuluneet loppuun mutta eivät yhtä pahat kuin 510tkm ajetussa, säästöbudjetilla tämä olisi mennyt vielä rengastamalla, männänrenkaat olivat erittäin kuluneet, laakerit, kansi, kampiakseli olivat kuin uudessa moottorissa. Viides oli -82 300 turbodiesel ajettu noin 450tkm käynnistyi hyvin vielä -15 öljynkulutuksesta ei tietoa, sylinterit olivat totutun kuluneita kuitenkin ehkä hieman vähemmän kuin 380tkm ajetussa vaparissa, laakereissa oli näkyvää kulumaa muttei vielä pahat liekkö öljynvaihtoja laiminlyöty, kansi muuten erittäin hyväkuntoinen mutta vitospytyn kohdalta halki liekkö känyt vähillä nesteillä, kampiakseli kuin uusi, öljypumpun ketjun laahainkisko pahoin kulunut.

yhteenvetona näitä korjanneena voisin sanoa että kaikki muu kestää mutta sylintereiden ja männänrenkaiden kuluminen alkaa yleensä vaikeuttaa matkantekoa jossain 500tkm:n hujakoilla. Tämä ainakin näissä yksilöissä mitä olen purkanut, tuossa 380tkm ajetussa oli laakerit niin hyvät että niillä olisi ajettu vielä ainakin toiset 380tkm perään. Kaikki nämä kolme moottoria olivat avaamattomia alkuperäis yksilöitä vuosilta 81 ja 82.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Karpovs
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2012 22:49

Viesti Kirjoittaja Karpovs »

Perkele. Luulin tän topicin kuolleen ja oon käyny joka päivä kirjanmerkistä katsomassa topiccia mikä loppui ensimmäiseen sivuun :oops:


Nyt kun huomasin foorumin kautta että toinen sivu täynnä heh.



Päivitystä:

Se w123 ''helmi'' ei sitten ollutkaan myynnissä kun samana iltana jo tuli viesti kun sinne soitin joten katsomaan asti en päässyt.


Tuo askolan mese täyttäis varmaan kriteerit mutta vajaa 300km ajomatka ei laina-autolla innosta varsinkin kun tosiaan nykyään voi tulla mitä vaan paskaa kaikesta huolimatta.


Olen moneen mersuun ollut yhteydessä ja kovin vaikeaa on myyminen. Joko auto seisonnassa ja voi tulla katsomaan sillon ja sillon tai sitten muita epäselvyyksiä.



Kun oli noista kestävyyksistä juttua ja mm tuo että monen vian kanssa ajelee pitkään niin kauan täällä on jyrryytelty kannentiiviste paskana? :D Luulis että ainakin pyttyyn päin vuotaessa paine rikkoo letkut tai nesteiden sekottuessa voi laakerit mennä.


Yksi mersun myyjä jolle soitin sanoi että mersun tiiviste painautuu iän mukaan ja ei mukamas vuoda ikinä kuin öljyä ulospäin?


Jos tuo nyt sattuis öljyä tihuttamaan niin kuinka normaalia se on ja kummalta puolelta yleensä (pakosarja vai pumppu) sitä tulee? Omissa voortin diisseleissä on aina ollu kosteena koneen kylki kannesta mutta ei oo 60tkm kohdalla vielä eniten ajetulla yksilöllä tullu muita oireita.



Vielä kumminkin mersua etsitään vaikka toivo on jo mennyt. Tuntuu että surkeesti on mitä vaan pelejä nyt myynnissä. Kiirus alkais kohta olemaan jo...


Jos ei moniventtiilitekniikkaa lasketa niin onko noissa viimisimmissä 90-luvun w124sissa mitään muutoksia teknisesti vanhempiin nähden?
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Lankus se vuotaa koneen etupäästä. Itte en oo sitä tiivistettä vaihtanu mihinkää, samanverran lisäilty öljyä se 50tkm+ mitä auto on mulla ollut :roll:

Ja teknisiä muutoksia taitaa olla niin paljon että 5v loota tullu vakiona.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”