Nastat vaiko kitkat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Nastat vai kitkat?

Nastat, tiet on aina peilijäässä
88
39%
Kitkat, hiljaiset kuin huopatossut
60
27%
Nastat, vanha tapa
55
25%
Kitkat, ei täälläpäin jäätä ole koskaan ollutkaan
9
4%
Saksankitkat, sattui olemaan tuodessa alla
6
3%
Uusiorenkaat, tykkään tärinästä ja metelistä
5
2%
 
Ääniä yhteensä: 223

Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

A.............ja taas. Voitasko vaan ladata vanhasta backupista nämä jutuut, niin kaikilta säästyis näppikset.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

cmeli kirjoitti:A.............ja taas. Voitasko vaan ladata vanhasta backupista nämä jutuut, niin kaikilta säästyis näppikset.
No mitäs hauskaa siinä olisi :lol: Keskustelu mielipiteitä jakavasta aiheesta on kivaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ostin snowlinkit koossa 225-45-17. Jos ne oikeesti on paremmat mitä vanhan mallin nokian kitkarengas ni tuskin on sysipaska rengas :D

Kerron ensi vuonna miltä tuntuivat :) . Hintahan tosiaan kolmas osa vs. merkkirengas, hinta erokin jo niin raju että vaikka joka talvi vaihtais uudet...
Andy kirjoitti:Sanos muuta. Lehtijuttujuja puolesta ja vastaan löytyy, mutta ei mistään käyttäjäkokemuksia. Viime talvien perusteella tuntuu siltä, että jos ajaa autoilunsa pääasiassa pk-seudulla ja pääteillä, niin on yksi ja sama mitkä kiekot alla on. Tuon takia itsekin tekisi mieleni kokeilla vaikka noita Trianglen kitkoja.
luokyio kirjoitti:
Andy kirjoitti:Onkos kenelläkään kokemusta noista Trianglen Snowlink/Icelink-renkaista...?
Älyttömän vähän löytyy mistään foorumeilta oikeita kokemuksia. Tällä hetkellä tarjolla niin halvalla, että melkein tekisi mieli testata ihan vain sen takia, että kaikkialla on haukuttu lyttyyn kokeilematta.

Alle kolmensadan saa jo 225/55R16, eipä tuosta korkealta tippuisi, vaikka olisi niin huonot, että joutuisi vaihtamaan kesken kaiken pois (tuskin) http://m.nettivaraosa.com/renkaat/2136869
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

epk kirjoitti:ostin snowlinkit koossa 225-45-17. Jos ne oikeesti on paremmat mitä vanhan mallin nokian kitkarengas ni tuskin on sysipaska rengas :D
Juuri näin, kun ei korkealle kurota niin ei korkealta tipu. Kokeilamatta ei voi haukkua, joten kokeilenpa itsekin kuinka Snowlinkilla luistelu onnistuu.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Kertokaa heti ensiliukkailla fiilikset, kiitänma :)
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

luokyio kirjoitti:Kertokaa heti ensiliukkailla fiilikset, kiitänma :)
Joo, pitää varmaan päivittää tätä topiikkia sitten sieltä ojanpohjalta :D.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Andy kirjoitti:Sanos muuta. Lehtijuttujuja puolesta ja vastaan löytyy, mutta ei mistään käyttäjäkokemuksia. Viime talvien perusteella tuntuu siltä, että jos ajaa autoilunsa pääasiassa pk-seudulla ja pääteillä, niin on yksi ja sama mitkä kiekot alla on. Tuon takia itsekin tekisi mieleni kokeilla vaikka noita Trianglen kitkoja.
Nyt on Trianglen snowlinkit kotosalla, vanteille pitää vielä asentaa. Ihan kitkarenkailtahan ne näytti. Kun kelit kylmenee, niin sitten tulee lisää tietoa. Paistopäivä oli suht tuore - 22/16.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pitääköhän se kokeilla noita Triangle Icelink nastoja kun niitä niin kehutaan? :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minä taidan ostaa tällaiset kun koittaa oikea talvi https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 98t-513677
Kohtuu hintaiset ja pitäisi olla ihan hyvätkin?
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Emännän Voyagerissa pyörinyt viime talven nuo Hankookit, pitoa on ihan hurjasti ainakin tuon reilun kahden tonnin painoisen nelivetolotjan alla. Eikä nastaksi edes paha meteli.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Miten tuo Hankook kun renkaalle tulee ikää. Veljmies on renkaita etsimässä ja muisteli, että ensimmäisen talven Hankook oli OK, mutta toisena talvena "k*siluistin", nastarenkaana.

Saapahan nähä, mitä laittaa renkaaksi kun talvi saapuu kunnolla. Alkutalven ajatteli ajella entisillä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Hankookkia saisi edukkaasti 1001renkaasta mutta mitenhän DOT:it?
Trianglea on kyllä kehuttu kovasti, 400€ saisi rahteineen 225/45/17 ja on paistettu -16, arvaisko?

Bemarin alle meinasin :ope:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kärkkäisen verkkokaupassa tuon koon snowlink näyttää olevan 89e/kpl ja nastallinen icelink 99e/kpl. Kärkkäisen toimituskulu on erittäin maltillinen, vain 10e per sarja. Ja mulle toimitus ainakin tuli todella nopeasti kotio saakka.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Joo ei ole Kärkkäiselläkään kuin 415€ mutta toisesta paikasta saa vähän halvemmalla ja jokainen euro on kotiinpäin ;)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No eipä tuota trianglea valtavasti kehuttu siinä tuulilasin teettämässä testissä? Hankuukki oli merkkirenkaiden tasoa http://www.rengasvertailu.fi/rengastest ... tailu-2015 ja hintaa muutama kymppi enemmän/sarja. No en tiedä onko hyvä valinta mutta sittenpähän näkee.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jep, kokeilumielellähän tässä ainakin itse osittain menen. Tietääpä sitten sen jälkeen, voiko noita suositella vai kannattaako välttää.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

AM kirjoitti:No eipä tuota trianglea valtavasti kehuttu siinä tuulilasin teettämässä testissä? Hankuukki oli merkkirenkaiden tasoa http://www.rengasvertailu.fi/rengastest ... tailu-2015 ja hintaa muutama kymppi enemmän/sarja. No en tiedä onko hyvä valinta mutta sittenpähän näkee.
Kyllä haukuttiin mutta myös toisaalla sanottiin olevan lumi olosuhteissa jopa Hakka 8 tasoa!
Tiedäppä sitten, hinnastahan tämä Triange-Hankook valinta ole kiinni :ope:

http://www.autosompa.fi/testi-vahvistaa ... pailyttaa/
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Tilasin mailmalta GoodRiden SW608 kitkarenkaat Maximaan. Hyvin toimii ja on juuri oikea rengasvalinta tänne rannikolle.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Toivottavasti nastat saadaan kiellettyä ens vuosikymmenellä, edes yks autoiluun ja liikenteeseen liittyvä asia reilaan.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

xin811 kirjoitti:Toivottavasti nastat saadaan kiellettyä ens vuosikymmenellä, edes yks autoiluun ja liikenteeseen liittyvä asia reilaan.
Tervetuloa tänne sivukylille.
Meidän esimerkiksi täytyy kuljettaa lasta päivähoitoon kuperaa hiekkatietä myöden, joka aika monena päivänä viime talvenakin oli aivan peilijäässä vailla hiekan muruakaan :roll:
Eikä kyse ole nyt asuinpaikan valinnasta, vaan tie johtaa hoitopaikkaan joka määrätään kunnan puolesta.

Kyllä minäkin ajaisin mieluusti kitkarenkaalla, jos voisin ajaa pelkästään valtateitä suolasumussa, siellähän pärjää vaikka kesäpyörällä :wink:
Se nyt vaan on sillätavalla, että toiset joutuvat ajamaan sellaisissakin olosuhteissa, missä nastarengas on perusteltu vaihtoehto.

Oikeastaan nämä surkeat nykytalvet tuntuvat vaativan paremminkin nastarengasta. juurikin sen tähden kun joutuu ajamaan noita pikkuteitä. Ne ovat todella usein kuin luistinratoja. Jos vaan olisikin kunnon lumikelit, niin kitkarenkaalla saattaisi hyvinkin pärjätä :idea:
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kitkoilla mennään vieläkin, emännän autossa nastat kun ei suostunut kitkoja ottamaan. Leemun kommenttiin voin samaistua, kun emännän porukoilla pirssit maaseudulla ja nastoillakaan ei meinaa aina päästä eteenpäin. Itse pärjään kitkoilla kaupungissa hyvin kun tiet on useimmiten sulat. Nopeus aina tietysti kelin mukaan.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kommenttini oli aika kärkäs mutta niin se vaan on. Varmaan 90 prosenttia autoilijoista ajaa suolalla sulatetulla tiellä joten se on ihan kestämätön yhtälö että ne jyrsitään nastoilla pilalle muutamassa vuodessa. Lisäksi kun renkaat on kehittyneet paljon ja autojen turvallisuus ja ajettavuus etenkin.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Niin ne nastarenkaatkin on kehittynyt. Ei jyrsi asvalttia läheskään samalla tavoin kuin ennen.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Dieselross
Viestit: 47
Liittynyt: 28.3.2017 1:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Kyllä ne vaan jyrsii. Esim. Tampereen kehätiellä on syvät urat taas vaikka päällystyksestä ei kauaa ole.

Nastarenkaat on ok, mutta laitetaan sitten niihin haittavero esim. 1000€ per rengas per vuosi, niin voi ne kädettömät jotka ei kitkarenkailla selviä talviliikenteessä ja välttämättä haluaa jyrsiä muiden maksamat tiet pilalle silti jatkaa ajoa nastoilla.
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 384
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Dieselross kirjoitti:Kyllä ne vaan jyrsii. Esim. Tampereen kehätiellä on syvät urat taas vaikka päällystyksestä ei kauaa ole.

Nastarenkaat on ok, mutta laitetaan sitten niihin haittavero esim. 1000€ per rengas per vuosi, niin voi ne kädettömät jotka ei kitkarenkailla selviä talviliikenteessä ja välttämättä haluaa jyrsiä muiden maksamat tiet pilalle silti jatkaa ajoa nastoilla.
Maksajista suurin osa ajaa nastoilla, pienemmän osan maksaa kitkauskovaiset..... :D
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Ei ole täällä Pirkanmaalla tarvittu nastoja tänäkään talvena yhtään mihinkään. Aamulla +5 ja vesisade. Keskieuroopan kitkat olisivat tuohon keliin turvallisemmat kuin nastat.

Suurin osa eteläisen Suomen taajamissa asuvista pärjäisi loistavasti kitkoilla. Eri asia jos asuu syrjäkylillä tai oikeassa talvessa.
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Taas tuli vuoden vaihteen molemmin puolin heitettyä pohjoisen reissu (~2500km) kitkarenkain. Vaikka etelässä ei ole talvi vielä alkanut, enin osa ajoista tuolla turneella oli silti ihan oikeaa ja rehellistä talvikeliä, paikoin ihan oikeasti jäistä ja liukasta, muutaman kerran jopa plussakeliä ja kosteaa jäätä pyörien alla. Nastoja en silti kaivannut kertaakaan. Täysi luotto nykykitkoihin. Pahemmissa paikoissa piti sen verran pudottaa matkavauhtia, että joku höyrypää (ehkä nastakuski) pääsi ohittamaan. Alinopeuteen en silti syyllistynyt kertaakaan...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eilen noin 360km. Nastoilla mentiin. Huomenna sama reitti isolla autolla. Eilen ajokkina 22 paikkainen sprintteri. Takametsien takametsässä ajeltiin👹

Tiet vesijäällä. Ei hiekan hiekkaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Pappi kirjoitti:Eilen noin 360km. Nastoilla mentiin. Huomenna sama reitti isolla autolla. Eilen ajokkina 22 paikkainen sprintteri. Takametsien takametsässä ajeltiin👹

Tiet vesijäällä. Ei hiekan hiekkaa.

Noissa olosuhteissa kyllä ymmärtää nastarengasvalinnan merkityksen. Omat ajot, ajosuoritteet ja ajo-olosuhteet kyllä on enimmäkseen sellaisia, että mitään ongelmaa ei ole ollut selvitä talvesta kitkarenkain, edes sillä satunnaisella "pahalla kelillä". Suurin osa suomalaisista pärjäisi aivan loistavasti ilman nastoja, jos vaan uskaltaisi kokeilla. Sitten on osa porukkaa, joka joutuu toistuvasti ajelemaan paljon papin kuvaamissa olosuhteissa Heille nastarengas on varmasti oikea valinta.
Kyllä pahaa teki eilisessä kaatosateessa illalla Espoosta Turun suuntaan lasketellessa tähtäillä reippaan myrskyävän tuulen heitellessä, kun koitti pysyä niiden ajokaistalla olevien järjettömän syvien "ojien" ulkopuolella, joiden synnylle kyllä tiedämme kaikki selityksen. Normaalilla talvikelilla kitkarenkain ajaminen ei ole ollenkaan niin stressaavaa ja vaarallista, kuin osuminen noihin vesiliirtomiinoihin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täällä on ollut tienpito tänä talvena huonoissa kantimissa, huonommissa kuin joskus muulloin.
Johtunee osin siitäkin että kelit on mitä on, ellei ole liukkaita eikä kovia lumisateita ei teissä ole moittimista vaikkei mitään tehtäisi.

Viime viikolla oli pari kolme päivää jolloin ei tohtinut lähteä 211:lla liikenteeseen (kitkoilla siis) kun kotoa ensimmäiset 5,5 kilometriä oli ns. "pääkallokeliä" ja sillä matkalla on pari melko jyrkkää ylämäkeä.

Hiekoitusta ei tuntunut saavan vaikka linja-autonkuljettajakin oli soitellut tienkäyttäjän linjan lisäksi ely-keskukseen ja kansanedustajia myöten :D ennenkuin kolmantena päivänä...

Muuten on ollut aivan kelpo talvi kitkarengasteluun (pääosin sulia teitä)
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”