Rengasutelu

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jani kirjoitti:Esim mulla on nyt alla 16" ET42 vanteet, ja varmaan saa uusia vielä :roll:
Juu kaikkea muuta löytyy kuin meren mutaa, mutta 41:stä ei :evil:
Tai jos jostain huitsinnevadasta löytyisikin, se on joku kolmipuola tms. :lol:
Ja viimeistään pulttijako sitten erilainen....

Jani kirjoitti: Eikös W210:ssa ole alkuperäinen ET37?
Ainakin 15" pellivanteissa on.
En tiedä, kun luen ohjekirjasta vain kohtaa E300TDT :D

Jani kirjoitti: Ja eikös raideleveys mitata vanteen keskelle, vai muistanko väärin
Mm. täällä on näemmä keskustelua aiheesta.
Mutta eikös se vanteen keskikohtakin mene ulommas, jos ET pienenee?
Vaiko eikö? Meneekö? Häh :huh: :help:


Edit:
Lisää keskustelua asiasta tässä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

No ei kai se nyt kovin paljoa persiissä tunnu, onko se ET se 41, vai ehkä 42 tai 40. :shock: Siis niinkuin käytännössä. :roll:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ari66 kirjoitti:
Jani kirjoitti:Esim mulla on nyt alla 16" ET42 vanteet, ja varmaan saa uusia vielä :roll:
Juu kaikkea muuta löytyy kuin meren mutaa, mutta 41:stä ei :evil:
Tai jos jostain huitsinnevadasta löytyisikin, se on joku kolmipuola tms. :lol:
Ja viimeistään pulttijako sitten erilainen....

Jani kirjoitti: Eikös W210:ssa ole alkuperäinen ET37?
Ainakin 15" pellivanteissa on.
En tiedä, kun luen ohjekirjasta vain kohtaa E300TDT :D

Jani kirjoitti: Ja eikös raideleveys mitata vanteen keskelle, vai muistanko väärin
Mm. täällä on näemmä keskustelua aiheesta.
Mutta eikös se vanteen keskikohtakin mene ulommas, jos ET pienenee?
Vaiko eikö? Meneekö? Häh :huh: :help:


Edit:
Lisää keskustelua asiasta tässä.
No eipä varmaan milli paljoa vaikuta ajettavuuteen :roll:

Muuttuuhan se ET:kin samalla.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jarno.V kirjoitti:No ei kai se nyt kovin paljoa persiissä tunnu, onko se ET se 41, vai ehkä 42 tai 40. :shock: Siis niinkuin käytännössä. :roll:
Just.... :roll:
"...ei kai...."
"...paljoa..."

:D



Sitten joku viisas saa selittää, miksi ohjekirjassa lukee millilleen että ET41 ?
Miksi siinä ei lue esim. ET40-42 ?
Tai ET15-45 ?

Joku jos tuosta asiasta ihan oikeasti jotain tietäisi, niin hyvä olisi.
Jos lueskelitte niitä linkkien juttuja, niin mielenkiintoisia argumentteja niissäkin tarinoissa esiintyy.



Eli:
#1: Onko tosiaan ajo-ominaisuuksille se ja sama, jos raideleveyttä muutellaan miten sattuu?

#2: Jos raideleveyttä joka tapauksessa mennään muuttamaan, mistä saadaan vertailutaulukko millekin ET:lle oikeiden pyöränkulmien säätämiseksi?



P.S.
Pitääkin muuttaa kohta otsikko Vannegallupiksi :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ari66 kirjoitti:
Jani kirjoitti: Eikös W210:ssa ole alkuperäinen ET37?
Ainakin 15" pellivanteissa on.
En tiedä, kun luen ohjekirjasta vain kohtaa E300TDT :D
Mitenkäs sitten, kun joissain S210-malleissa on ollut saatavilla sekä 7X15" ja 7,5X16" vannetta, ja niissä kuitenkin ilmeisesti on ET erilainen :roll:

Eihän ne pyöränkulmat mihinkään muutu, jos vannekokoa muutetaan :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ari66 kirjoitti:Sitten joku viisas saa selittää, miksi ohjekirjassa lukee millilleen että ET41 ?
Miksi siinä ei lue esim. ET40-42 ?
Tai ET15-45 ?
Olisikohan ehkä siksi, että se nyt sattuu olemaan se alkuperäinen ET :?

Tosin en minä näistä mitään tiedä :x
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jani kirjoitti:Mitenkäs sitten, kun joissain S210-malleissa on ollut saatavilla sekä 7X15" ja 7,5X16" vannetta, ja niissä kuitenkin ilmeisesti on ET erilainen :roll:
Kyseessä sitten lienee eri malli kuin 300TDT ?
Tai eri vuosimalli?
Onko sitten alusta "viritetty" tehtaalla jo suunnitteluvaiheessa eri tavalla toimimaan?
Jani kirjoitti: Eihän ne pyöränkulmat mihinkään muutu, jos vannekokoa muutetaan :roll:
Overdrivella eräs kirjoittaa näin (lue se linkki):
No auraushan pitää aina laittaa vanteen mukaan!
Lasketaan vaikka esin Pythagoraan kolmiolla, kahdesta samansuuntaisesta kolmiosta jossa toinen kolmio on orkkis ja toinen on uusi vanne ja
se hypotenuusan ja pitkittäisivun kulma pysyy samana, perusgeometriaa.

Tilanne on se, että jos suurennat vanteen halkaisijaa ja laitat
orkkisaurauksen niin silloin aurausta on liian vähän.

Kolmiossa auton pääsuunnat (poikittainen ja pitkittäinen) ovat
kolmion sivut ja itse aurauskulma on hypotenuusa.

Mutta sun tilanteesi on se, että sulla on hyvin vähän aurausta 16"
vanteella jos se on säädetty vakiovanteen mukaan.

Suosittelen että kokeilet säätäen 1/4-kierrosta per puoli lisää aurausta
ja jatkaen kunnes olet saanut hyväksyttävän (ei enempää)
suuntavakavuuden. Ja sitten seuraat renkaiden kulumista.
Jos nappulat alkavat mennä toispuoleisiksi harjoiksi niin sitä aurausta on liikaa.
Mutta sen näkee nopeasti, ei sulta kerkee siinä mennä pinnasta kun korkeintaan puol milliä jos oot tarkkana.



Eli ajan nyt takaa tätä:
Kun väyrynen jo muutenkin on "kuuluisa" suuntavakavuuden puutteesta, niin onko nämä tarinat lähtöisin siitä, että joku on mennyt muuttamaan
a) vannekokoa/-mallia ohjeistuksen vastaiseksi
b) rengastusta ohjeistuksen vastaiseksi

Ehkä aikaisemmissa malleissa onkin ollut niin, että milli sinne tai tänne ei ole aikaansaanut juurikaan huomattavaa muutosta käyttäytymiseen.
Enhän minä itsekään tällaista ilmiötä ole havainnut, kuin vasta väykyn kanssa :shock:
Mutta nykyäänhän toleranssit tarkentuvat joka alalla, miksikäs ei sitten myös alustasuunnittelussa?

Tämähän on vain tietämättömän arvailua, mutta jotain logiikkaa siinä on oltava, koska oman auton käyttäytyminen muuttui selvästi parempaan suuntaan ohjeistuksen mukaisella rengastuksella ja vanteilla.


Nimim: "yksi tyhmä kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata"

:D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ari66 kirjoitti:Sitten joku viisas saa selittää, miksi ohjekirjassa lukee millilleen että ET41 ?
Miksi siinä ei lue esim. ET40-42 ?
Tai ET15-45 ?
Jani kirjoitti: Olisikohan ehkä siksi, että se nyt sattuu olemaan se alkuperäinen ET :?

Tosin en minä näistä mitään tiedä :x
Eli olet sitä mieltä, että jopa useiden, ehkä joissain vanteidenvaihtotapauksissa jopa kymmenien millimetrien raideleveyden muutos puoleen tai toiseen ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

No auraushan pitää aina laittaa vanteen mukaan!
Lasketaan vaikka esin Pythagoraan kolmiolla, kahdesta samansuuntaisesta kolmiosta jossa toinen kolmio on orkkis ja toinen on uusi vanne ja
se hypotenuusan ja pitkittäisivun kulma pysyy samana, perusgeometriaa.

Tilanne on se, että jos suurennat vanteen halkaisijaa ja laitat
orkkisaurauksen niin silloin aurausta on liian vähän.

Kolmiossa auton pääsuunnat (poikittainen ja pitkittäinen) ovat
kolmion sivut ja itse aurauskulma on hypotenuusa.
Njuu näin onkin jos auraus mitataan milleissä(metrmitalla), tosin silloinkin ero esim. 15" ja 16" vanteissa on lähinnä saivartelua ja menee varmasti toleranssin sisään.
Kuitenkin oikeassa kulma-koneessa ei vannekoko vaikuta yhtään mitään, koska se sama peili(tai laserlähetin tms.) tulee samanlailla kiinni vanteeseen, eikä vanteen halkaisijalla ole mitään merkitystä käytännössä eikä teoriassa(=fakta).

Toki jos et:tä muuttaa esim. vähentää 10mm niin ohjaus saattaa ottaa herkemmin uriin, vetelee ja on herkempi jne. Mutta että 1mm? :lol:
Itse laittaisin sen et42, tuskin se ainakaan huonommaksi menee.
ps. Eikö ne jo ensi testeissä(esim. TM) aikoinaan moittinut tuon suuntavakavuutta, lie niissä silloin ollut vakiot renkaat/vanteet.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

no eihän sillä raijelevveyen muutaman millin muutoksella voi olla mitään vaikutusta :!:

ja tuosta ylivaihe voorumilta laintussa jutussa ei oikkeen mikkään uppua miun maalaisjärkeen :nocando:

Lasketaan vaikka esin Pythagoraan kolmiolla miksei remontti-reiskan suora kulumalla :shout:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Overdriven miehetkö ajelee pelkillä vanteilla :shock: Näköjään jos kerran vanteesta aletaan aurauksien muuttumiset laskemaan...Normaalistihan renkaan profiili muuttuu kun vannekokoa suurennetaan,eli kokonaishalkaisija pysyy samana.Eri rengasvalmistajien ja jopa mallien välillä on jo sellaiset erot,että jos muutamista milleistä renkaan halkaisijassa on noin suuri vaikutus pyöränkulmiin niin eihän sitä saa ikinä kullkemaan suoraan...

Ja oikeasti ET42 vs. 41 ei todellakaan ole minkäänlaista eroa,oikeasti :roll: sehän on tosiaan milli....
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Jani kirjoitti: Mitenkäs sitten, kun joissain S210-malleissa on ollut saatavilla sekä 7X15" ja 7,5X16" vannetta, ja niissä kuitenkin ilmeisesti on ET erilainen :roll:
Kun vanne levenee, täytyy ET:n muuttua jotta vanteen/renkaan keskikohta pysyy samana, muutenhan raideleveys kasvaisi puoli tuumaa.

Nimim. 15" orkkis peltivanteet aina alla
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Raideleveys mitataan vanteen keskeltä,ET on kiinnityspinnan etäisyys vanteen keskikohdasta...Vanteen leveys ei vaikuta mitenkään raideleveyteen.Mutta vanteen leveyden muuttuessa muuttuu myös yleensä renkaan leveys,ja sehän sitten kyllä vaikuttaa ajettavuuteen vaikkei raideleveys muuttuisikaan...
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Lakihan antaa muuttaa ET:tä 15 mm/ vanne = 30 mm/ akseli

10 §; http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/779-98.php

Millin-parin heitot eri vannevalmistajien ilmoittamissa ET-luvuissa tullenevat myös vannetehtaiden mittamiesten työntarkkuudesta ;)
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Jani kirjoitti: No eipä varmaan milli paljoa vaikuta ajettavuuteen :roll:
Ei muutama milli mitään mutta sitten kun laitetaan ET35 sijasta ET55 niin alkaa ajettavuus muuttumaan, varsinkin talvella.

Kokeiltu on. :ope: :D
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

AM kirjoitti:Raideleveys mitataan vanteen keskeltä,ET on kiinnityspinnan etäisyys vanteen keskikohdasta...Vanteen leveys ei vaikuta mitenkään raideleveyteen.Mutta vanteen leveyden muuttuessa muuttuu myös yleensä renkaan leveys,ja sehän sitten kyllä vaikuttaa ajettavuuteen vaikkei raideleveys muuttuisikaan...

Piti alkaa oikeen miettiin ja katella kuva että ymmärtää...

http://www.rollover-tuning.com/factory/ ... vanne1.jpg

Noista kuvista kun järkeilee, niin raideleveys muuttuu vanteen levetessä silloin kun ET on jotakin muutakuin nolla.

Eli ET:tä on muutettava vannetta levitettäessä, jotta raideleys pysyy samana.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Eli ET:tä on muutettava vannetta levitettäessä, jotta raideleys pysyy samana
Mutta jos vanteen levetessä vanne leveneekin vanteen keskilinjaan nähden molemmin puolin tasaisesti - niin eikös vanteen keskilinja ja vanteen kiinnitystaso pysy samalla etäisyydellä. Vanteen reunat ovat vaan molemmin puolin alkuperäistä leveämmällä ja raideleveys mitataan edelleen vanteen keskilinjalta.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ari66 kirjoitti: Etsipä jostain ET41 vanne, eioota myytiin keväällä jokapuolella.
En tiedä sitten todenperäisyyttä, mutta jossain kuulin seuraavaa :arrow:

ET go home :roll: .
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Yksi talvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve Ari!

On pakko kommentoida noita SS-renkaita (saksan sliksejä).

Ajelin ässällä yhden talven ihan hyväpintaisilla saksan kitkoilla ja kyllä ne melkein yhtä hyvät olivat kuin uuden karheat kesärenkaat.

Suomessa oikeasti toimivat talvirenkaat ovat tyypillisesti nopeusluokkaa Q (160km/t), mikä ei vastaa nykyauton nopeusvaroja. Mutta kuinka usein talvikelillä pitää ajella yli tuon nopeuden...

Mitä tulee renkaiden pehmeyteen, niin saattaapi vain tuntua auto mukavamalta ajella :wink:

Oletko muuten kysynyt AkiP:ltä tarjousta?
Terveisin
Tero
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Vanteiden ETetc.

Viesti Kirjoittaja markku »

Täältähän nuo vanteiden/renkaiden sallitut koot kaikkiin Mersuihin löytyy:

http://www.mercedeswheels.net/

Kunnon läskit:
Eteen: 19x8.5 20 245/35R19
Taakse: 19x10 29 285/30R19
Norsumersu
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Re: Vanteiden ETetc.

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

markku kirjoitti:Täältähän nuo vanteiden/renkaiden sallitut koot kaikkiin Mersuihin löytyy:

http://www.mercedeswheels.net/
Kiitoksia, hyödyllinen linkki.
Mitähän mahtaa vaikuttaa, jos ET:ssä on heittoa 6:si yksikköä. :roll: Tuon taulukon mukaan meikeläisen autossa kuuluisi olla ET31 vanteet, mutta rengaspuulaakin, josta nuo ostin, suositus oli 37:n Kuva Tosin tuskin noin pieni heitto hirveästi vaikuttaa.
Mitähän tuo muuten tarkoittaa käytännössä, jäävätkö vanteet liikaa "sisään". Vaiko juuri toisin päin. :roll:
BMW 318d -09
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Re: Vanteiden ETetc.

Viesti Kirjoittaja Harju »

J.T.S kirjoitti:
Mitähän tuo muuten tarkoittaa käytännössä, jäävätkö vanteet liikaa "sisään". Vaiko juuri toisin päin. :roll:
sisässä ovat, mutta eipä hakkoo kivet mersun kylykiä niin nopiasti ruvelle :idea:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Rengasliikkeet pääsääntöisesti kokivat minun silmissäni uskottavuusinflaation viime keväänä, yhtä lukuunottamatta.
Yksikin totesi: "...ikinä mitään eeteitä olla kateltu, satoja on alle laitettu..."

Selvää oli, että kiitin heitä ystävällisesti informaatiosta ja suuntasin seuraavaan liikkeeseen :lol:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitten joku viisas saa selittää, miksi ohjekirjassa lukee millilleen että ET41 ?


En ole viisas :( mutta selitän kuitenkin 8) :
Alkuperäisten peltivanteiden ET on 41, justiin tasan 41 eikä mitään muuta.
Siksi ohjekirjassa lukee niin.

Jos niiden ET olisi 42 niin lukisi 42. Jos 40 niin lukisi 40.

Vai lukeeko ohjekirjassa että VAIN ET41 vanteet sopivat kyseiseen autoon ?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Vai lukeeko ohjekirjassa että VAIN ET41 vanteet sopivat kyseiseen autoon ?
Ei.
Mutta ei lue myöskään, että MUUT vanteet sopisivat :wink:

Tietoa siis, kiitos.
Ei arvailuja tyyliin: "paljoa", "läheskään", "...muutama milli..", "ei juuri mitään".... jne jne.

Siis vaikuttaako vaiko eikö vaikuta?
Onpa tää nyt vaikeeta taas.... :?

Yksinkertainen kysymys, miljoona arvausta ja biljoona "aavistelua"....

:D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Oisitko Ari kiinnostunu Contin talvirenkaista?
Meiltä duunista sais noita puoleen hintaan,en tiä mitä tulis maksaa...mutta voisin kysäistä jos tiedät mallin ja koon :wink:

Näin kyll ei sais tehä,mutta en oo vielä koskaan ostanu niin eiköhän tuo onnistuis.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

EzKo kirjoitti:Oisitko Ari kiinnostunu Contin talvirenkaista?
Meiltä duunista sais noita puoleen hintaan,en tiä mitä tulis maksaa...mutta voisin kysäistä jos tiedät mallin ja koon :wink:
215/55 x 16 on koko.
Kuormitusluokka vähintään 93, mielellään suurempikin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Ari66 kirjoitti:
EzKo kirjoitti:Oisitko Ari kiinnostunu Contin talvirenkaista?
Meiltä duunista sais noita puoleen hintaan,en tiä mitä tulis maksaa...mutta voisin kysäistä jos tiedät mallin ja koon :wink:
215/55 x 16 on koko.
Kuormitusluokka vähintään 93, mielellään suurempikin.
No miepäs kysäsen huomenna meijän rengas tirehtööriltä.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Tietoa siis, kiitos.
Ei arvailuja tyyliin: "paljoa", "läheskään", "...muutama milli..", "ei juuri mitään".... jne jne.

Siis vaikuttaako vaiko eikö vaikuta?
Onpa tää nyt vaikeeta taas.
Meillä alkuperäinen vanteiden ET 50 ja talvirenkailla ET 48, eroa siis 2 milliä EIKÄ vaikuta mihinkään millään lailla. Aivan yhtä hyvä kuin alkuperäiselläkin ET:llä - tosin kyseessä on VW... :shock:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei tuu valmista tästä alkuperäisestä rengaskeskustelustakaan.
Jos jollain on mielipiteitä "saksankitkoista", niin onko kokemuksia myöskin "suomikitkoista" eli vertailukelpoista tietoa?
Nyt on minulle jäänyt se kuva, että "saksankitkoja" kritisoi ne, joilla ei ole kitkarenkaista ylipäätään kokemusta.

Topicin aloittajana, peräisin vielä kerran tietämystä saksankitkoista niiltä, joilla on vähintään 100-200 000 km ajokokemusta kitkarenkailla ylipäätäänkin.
(Itsellänihän on jo kitkoista kokemusta 700-800 000 km, joten.... osaan jo asettaa "tietyt mielipiteet" omaan arvoonsa) :wink:
Eli kiitollisena ottaisin vastaan huomionarvoiset kokemukset verrattuna Suomessa myytäviin kitkarenkaisiin verrattuna Keski-Euroopan kitkarenkaisiin.

Jotenkin kun tuntuu näissä mielipiteissä välillä olevan mukana se aspekti, että tässä naurettavan pienessä Suomenmaassa muka olisi joku rengasasia paremmin kuin muualla.
(Tulee mieleen Napoleon -kompleksi) :D
Kai ne siellä keskisemmässäkin Euroopassa joutuvat joskus lumessa tarpomaan ainakin ylängöillä ja jäätäkin siellä lienee automääriin nähden enemmän nähty renkaiden alla, kuin Suomessa ikinä?

Mihin nyt siis luottaa?
Kerrankin altistan itseni ja rengasvalintani ns. suuren yleisön alaisuuteen, niin kaipailen perusteluitakin, puolesta ja vastaan.

Unohtamatta sitä edellä jo mainittua tosiasiaa, että renkaan tulee olla erittäin tukevarunkoinen.
Saavutetaan se tukevuus sitten nopeusluokalla, kuormitusluokalla tai niiden yhdistelmällä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”