Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Laaksonen kirjoitti:Tietääkseni ainoa V10-moottorinen traktori; serbialainen IMT 5270:
Kuva
moottorina Mersun vapari-V10:
http://www.konedata.net/Traktorit/IMT5160.htm
Tuollaista rimpulaa leluäestä nyt veis vaikka Valmet 502:lla. Tyypillistä kommarien touhua :lol:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Äes peltopinta-alan mukaan :wink: Vai olisiko näissä molemmissa kyse pihanurmikoista!

Kuva

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

C-Klasse kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Tietääkseni ainoa V10-moottorinen traktori; serbialainen IMT 5270:
Kuva
moottorina Mersun vapari-V10:
http://www.konedata.net/Traktorit/IMT5160.htm
Tuollaista rimpulaa leluäestä nyt veis vaikka Valmet 502:lla. Tyypillistä kommarien touhua :lol:
Jospa tuon voimansiirto ei kestä kovempaa rasitusta. :lol:
Mersun moottorit ovat löytäneet tiensä myös venäläisiin Kirovets-traktoreihin:
Kuva
http://kirovets-ptz.com/rus/catitem/2/k ... -9000.html :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Eatonilta ensimmäinen kaksoiskytkin-vaihteisto kuorma-autoon Amerikan markkinoilla:
http://www.eaton.com/Eaton/OurCompany/N ... CT_1134820
Viimeksi muokannut Laaksonen, 06.9.2014 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Muistoja menneiltä ajoilta:
Kuva
Viimeksi muokannut Laaksonen, 10.9.2014 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Bussissa (saksalaisittain Bußißa :amis_selittaa: ) teli edessä:
Kuva
http://tractors.wikia.com/wiki/Duple_Coachbuilders :shock:
Viimeksi muokannut Laaksonen, 14.9.2014 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Huvittavaa mainostekstiä:
USPower kirjoitti:Catebillarin sylinterit ja voimansiirto!
Caterpillarin...
http://uspower.fi/tuote/8-us-power-18t/
-Nimestään huolimatta kai jotain kiinalaisia pask... :niinpaniin:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Daimlerin jenkkirekkamerkeistä myös Freightlineria vanhoillisempi Western Star on julkaissut suht nykyaikaisen mallin 5700XE:
Kuva
http://www.westernstartrucks.com/MediaC ... 2014-09-11
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lqnWSgiCfb8[/youtube]
Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Eikös näis jenkkivehkeis oo semmoinen meininki, että tilaaja päättää kenen moottori ja mikä vaihteisto? Kaveri on ajanu Amerikas puoliperää ja siinä Petessä oli ainakin Fullerin synkronoimaton loota ja ilman kärryä se kulki highwaylla 120-130 km/h.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ennen oli jokaiseen jenkkimerkkiin 4-tahtidiesel-vaihtoehtoina Caterpillar ja Cummins. 90-luvun puoliväliin asti kaiketi 3. vaihtoehtona oli Detroit Dieselin 2-tahtijyristin. Vaihteistoksi optioina olivat ymmärtääkseni Eatonin suorahampainen Fuller tai Allisonin automaatti. CATin konetta ei nykyisin saa kai enää kuin Internationalin tekemiin CATin maansiirtoautoihin (CT660 & 681). Natikalla käytössä omat moottorinsa Maxxforce-nimellä. Kenworth ja Peterbilt käyttävät DAFin kanssa samoja PACCAR-koneita. Mackin moottorit ovat nykyisin käytännössä Mackeiksi brändättyjä Volvon koneita. Daimlerin omistamiin Freighlinereihin ja Western Stareihin voimanlähteeksi saa joko Europassa Mersuina tunnetut Detroitin 4-tahtinokivasarat (DD13 ≈ OM471 - DD16 ≈ OM473) tai Cumminsin 9- tai 15-litraisen:
http://www.westernstartrucks.com/Engine ... fault.aspx

Nopeudenrajoittimia ei rapakon takana tietääkseni ole. :kuski:
Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Laaksonen kirjoitti:Busississa teli edessä:
Kuva
http://tractors.wikia.com/wiki/Duple_Coachbuilders :shock:
Joensuussa oli joskus aikonaan kirjastoautona tuommoinen kahdella etuakselilla varustettu bussi, vieläpä iliman ohjaustehostinta :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Matkailuauto pitkille matkoille ja vaikeaan maastoon
Kuva
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... n-maastoon
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Kyllä aksiloita pitää olla vähintään kolme 8)

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Volvon tulos yllättäen laskussa – suunnittelee 2 000 työpaikan vähennystä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314908/304
-vanha uutinen, mutta mietityttää silti. :?
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Daimlerin jenkkirekkamerkeistä myös Freightlineria vanhoillisempi Western Star on julkaissut suht nykyaikaisen mallin 5700XE:
Kuva
Myös Mackit ovat nykyisin komeita:
Kuva
Viimeksi muokannut Laaksonen, 16.9.2014 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Laaksonen kirjoitti:Ennen oli jokaiseen jenkkimerkkiin 4-tahtidiesel-vaihtoehtoina Caterpillar ja Cummins. 90-luvun puoliväliin asti kaiketi 3. vaihtoehtona oli Detroit Dieselin 2-tahtijyristin. Vaihteistoksi optioina olivat ymmärtääkseni Eatonin suorahampainen Fuller tai Allisonin automaatti. CATin konetta ei nykyisin saa kai enää kuin Internationalin tekemiin CATin maansiirtoautoihin (CT660 & 681). Natikalla käytössä omat moottorinsa Maxxforce-nimellä. Kenworth ja Peterbilt käyttävät DAFin kanssa samoja PACCAR-koneita. Mackin moottorit ovat nykyisin käytännössä Mackeiksi brändättyjä Volvon koneita. Daimlerin omistamiin Freighlinereihin ja Western Stareihin voimanlähteeksi saa joko Europassa Mersuina tunnetut Detroitin 4-tahtinokivasarat (DD13 ≈ OM471 - DD16 ≈ OM473) tai Cumminsin 9- tai 15-litraisen:
http://www.westernstartrucks.com/Engine ... fault.aspx

Nopeudenrajoittimia ei rapakon takana tietääkseni ole. :kuski:
Mä jostain joskus luin ettei se Eaton Fuller mikään itsestäänselvyys Jenkeissäkään ole. Vaan siellä on muutama muukin merkki, jotka on synkronoimattomia. :)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vesa Raiskin jenkki-Volvossa muistan nähneeni vaihdekepin tilalla pelkät painonapit, mutta kyllä rapakon takanakin tunnetaan i-Shift:
Kuva
http://www.volvotrucks.com/TRUCKS/NA/EN ... T_ILF.ASPX
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Ennen oli jokaiseen jenkkimerkkiin 4-tahtidiesel-vaihtoehtoina Caterpillar ja Cummins. 90-luvun puoliväliin asti kaiketi 3. vaihtoehtona oli Detroit Dieselin 2-tahtijyristin.
..kuten tästä Mackiin aikoinaan yhdistyneen Brockwayn mainoksesta käy ilmi:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Vesa Raiskin jenkki-Volvossa muistan nähneeni vaihdekepin tilalla pelkät painonapit, mutta kyllä rapakon takanakin tunnetaan i-Shift:
Kuva
http://www.volvotrucks.com/TRUCKS/NA/EN ... T_ILF.ASPX
Raiskin lisäksi Jenkki-Volvo näkyy Suomessa olevan myös kokkolalaisella Kuljetusliike Thodenilla:
Kuva
http://www.kuljetusliikethoden.fi/ 8)
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuljetusliike O Valkonen Oy Imatralta otti käyttöön Mercedes-Benz Arocs 3263L 8x4 ja Actros 2663LS 6x4 kuorma-autot, joilla pääasiassa ajetaan Stora Enso Oyj:n Imatran tehtaiden kuljetuksia Kotkan satamaan. Arocsilla 9-akselisena täysperävaunuyhdistelmänä ja Actrosilla B-junana. Uudet, pirteän punaiset autot luovutti Veho Hyötyajoneuvot Kouvolan Pekka Vesanen. Toivotamme runsaasti taloudellisia ja turvallisia kilometrejä Kaakkois-Suomeen uusilla autoilla!
Kuva
http://www.ovalkonen.fi/?sivu=kalusto
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Enpä tiennytkään Mersun tekevän perävaunun akseleitakin:
http://www.dca-family.com/content/mbtas ... flash.html ( :?: ) :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Renault Trucks T äänestetty vuoden kuorma-autoksi 2015
Kuva
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?9561
-Yhtään en ole liikenteessä vielä nähnyt. :?
Kuva
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Rumakin se on :?
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

...niin parempi, että Sisukin käyttää nykyisin Mersun hyttejä tuon sijaan. :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

TITAN esitellyt ACTROS SLT:stä lyhyempiakselivälisen 8X8-version:
Kuva
http://www.titan-sf.com/index.php/en/
Viimeksi muokannut Laaksonen, 08.10.2014 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Fiat Powertrain Technologiesin (ent. Iveco motorsin) 16-litraisen R6:n tehoversiot julkaistu:
*480 kW (653 hv) http://www.fptindustrial.com/products/e ... ier4B.aspx
*515 kW (700 hv) http://www.fptindustrial.com/products/e ... ier4B.aspx
*570 kW (775 hv) http://www.fptindustrial.com/products/e ... ier4B.aspx

Toistaiseksi moottori on käytössä vain Case IH:n ja New Hollandin isoimmissa puimureissa, mutta voisi mielestäni hyvinkin korvata Cumminsin 15-litraisen vaikkapa tässä:
Kuva :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti: Raiskin lisäksi Jenkki-Volvo näkyy Suomessa olevan myös kokkolalaisella Kuljetusliike Thodenilla:
Kuva
http://www.kuljetusliikethoden.fi/ 8)
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

NG:n V8-turbomalliston lanseeraus Suomessa 15.5.1981:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Komatsu forestilta (entiseltä Valmetilta) udet mallit:
Kuva
http://www.ammattilehti.fi/albumi/komat ... 14/1860772
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”