722.9 laatikon ongelmat

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

W251 R320CDI laatikko alkoi oireilemaan viime lauantain kauppareissulla ja muutaman kilometrin jälkeen jätti tien varteen.
Ensimmäiset oireet olivat, kun D- tai R-vaihteen kytki päälle, niin töksäytti, eli selvästi tunsi vaihteen kytkennän.
Vauhdista hiljentäessä, esim. liikennevaloihin, niin alaspäin vaihdot muuttuivat teräviksi, tas tuntui selvä töksäytys
Muutaman kilometrin jälkeen, 80km/h vauhdista, kova töksähdys, jonka jälkeen jäi jokin isoimmista vaihteista päälle, samalla tuli selkeästi palaneen vaihteistoöljyn haju autoon.
Seuraavasta risteyksestä ei sitten liikkunut kuin alle kävelyvahtia.

Vitutuksen laannuttua, nyt luin vikakoodit:
0894 Tieto kytketystä vaihteesta ei ole uskottava tai vaihteisto luistaa
0893 Hydraulinen vika vaihteistossa (poiskytkevä kytkentäelementti ei kytke pois)
0218 Vaihteiston lämpötila on liian korkea

Onko tuomio, jotta laatikko remonttiin tai purku- tai kunnostettu laatikko tilalle?
Millainen projekti on vaihtaa purkuautosta laatikko tilalle?
Ovoko.fi näyttäisi purkulaatikkojen hinnat alkavan 300€ ylöspäin
Avatar
Mou
Viestit: 1484
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mou »

Jos autoa meinaat pitää ja tykkäät siitä, niin Recro on oikea osoite. Jos taas auto on myyntiauto tms joka halutaan rääpiä halvimmalla mahdollisella tavalla auttavasti ajokuntoiseksi niin käytettyä vaan sokesti tilalle.
Nykyiset...
CL63 AMG
Ollut joskus...
SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Recron hinta laatikon kunnostukselle 2330,00€ + tähän lisäksi laatikon irrotus ja takaisin asennus.
Onko kokemusta millainen työ on tuon vanhan laatikon irrottaminen?
Ja jos päätyy siihen että hankkii purkaamolta laatikon, niin miten sen koodaaminen toimintaan?
Kyseessä kuitenkin 15-vuotta vanha ja 400tkm ajettu R, jonka käyttökulut varsin korkeat.
Avatar
dealer
Viestit: 28458
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tiukille menee riittääkö työpäivä korjaamolla laatikon vaihtoon, eikä riitäkään jos kierrossa metallia jota joutuu huuhtelemaan putkistoista.
Käytetyn asentamisessa pitää vaihtaa "omasta" laatikosta sähköyksikkö, koska siinä on ohjainlaite samassa ja auton valmistenumerolle lukittu. Samaten ISM-moduuli vaihteiston sivusta. Nämä ei ole työläitä tehdä.
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Tässä on tullut pohdittua asiaa, nappaan laatikon irti ja laitan menemään Recro:lle korjattavaksi.
Näin ei tarvitse sählätä ohjainlaitteen ja ISM-moduulin kanssa.
Antavat takuuksi 2v/100tkm.
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Huomenna laatikko kotiutuu Recrolta ja laatikon mukana tulee uusi myös jäähdytin, niin ei tarvitse pelätä jotta sinne jää jotain metallimujua.
Laatikolta jäähdyttimelle menevät putket puhdistan, ruuttaan niiden läpi puhdasta laatikkoöljyä.

Laatikon irrottaminen oli aika suoraviivaista purkua, laatikon kaksi ylintä pulttia olivat haastavimmat, onneksi työn puolesta löytyi tarkastuskamera, sen avulla pystyi helposti paikallistamaan nuo yläpultit.

Takaisin asennuksessa ei varmaan ole mitään sen ihmeellisempää, vai olenko aivan hakoteillä?

Uusien öljyjen asennus oikeaoppisesti, meneekö näin oikein:
- Tyhjennyspropun kautta ensin 6 litraa öljyä sisään
- Auto käyntiin, Star:lla katsotaan että öljyn lämpötila on 45-astetta.
- Kone käynnissä lisätään öljyä niin paljon jotta ylimääräinen tulee tyhjennyspropusta.

Mitä öljyä tuohon suosittelette ja onko kaikkineen 10 litraa riittävä määrä?

Ohjeita ja kommentteja otetaan mielellään vastaan, ensimmäinen kerta kun mersun laatikkoa takaisin asennan :mrgreen:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6764
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

-kapa- kirjoitti: 14.9.2022 18:16
Takaisin asennuksessa ei varmaan ole mitään sen ihmeellisempää, vai olenko aivan hakoteillä?
Turbiini vaihteiston akselille ennen kuin tarjoat loovaa paikoilleen. Varmistuen että turbiini varmasti on pohjassa.
Näin pysyy vaihteiston öljypumppu ehjänä, paikalleen tarjotessa laatikon ja moottorin välinen rako pitäs mennä käsivoimin kiinni, eli laatikkoa ei saa painaa pulteilla kiinni koneeseen.
Tällä varmistutaan että turbiini ja öljypumpun väliset hakaset on kohdallaan ja turbiini pohjassa.


Öljyn lisäys noin kuten kirjoitit. Muistaakseni ex eemeliin laitoin ensin 5litraa ja sitten auto käyntiin ja loput 3litraa sisään.
Roppu kiinni ja laatikon lämmittelyä hetki ja sitten roppu auki pinnan takastukseen.

Ite laitoin Mobilin atf134:sta jossa mb236.14 hyväksyntä.


Mitä vikaa laatikosta muuten löyty?
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Mika.T kirjoitti: 14.9.2022 18:29
-kapa- kirjoitti: 14.9.2022 18:16
Takaisin asennuksessa ei varmaan ole mitään sen ihmeellisempää, vai olenko aivan hakoteillä?
Turbiini vaihteiston akselille ennen kuin tarjoat loovaa paikoilleen. Varmistuen että turbiini varmasti on pohjassa.
Näin pysyy vaihteiston öljypumppu ehjänä, paikalleen tarjotessa laatikon ja moottorin välinen rako pitäs mennä käsivoimin kiinni, eli laatikkoa ei saa painaa pulteilla kiinni koneeseen.
Tällä varmistutaan että turbiini ja öljypumpun väliset hakaset on kohdallaan ja turbiini pohjassa.


Öljyn lisäys noin kuten kirjoitit. Muistaakseni ex eemeliin laitoin ensin 5litraa ja sitten auto käyntiin ja loput 3litraa sisään.
Roppu kiinni ja laatikon lämmittelyä hetki ja sitten roppu auki pinnan takastukseen.

Ite laitoin Mobilin atf134:sta jossa mb236.14 hyväksyntä.


Mitä vikaa laatikosta muuten löyty?

Näkyy huonosti löytyvän Joensuusta tuota mb236.14 luokituksen Mobilia, onko mitään estettä laittaa ylemmän luokituksen eli Mobil ATF 134 FE mb236.15?

En ole edes kysynyt mikä oli vikana, vikakoodien mukaan mekaaninen vika ja tarjosivat tuota korjausta:
Perushintaan kuuluu kaikki mekaaniset, hydrauliset sekä sähköläpiviennit sekä kuuluu myös turbiinin kunnostus.
JL
Viestit: 66
Liittynyt: 30.9.2005 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja JL »

236.15 öljy ei ole taaksepäin yhteensopiva eikä 236.14 ja 236.15 saa sekoittaa eli ei kannata laittaa 236.15 öljyä.
W213
W906
sompio
Viestit: 112
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kysäseppä Puuilosta Febi:n kyseistä öljyä.

https://www.puuilo.fi/febi-automaattiol ... atf4134-1l
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

sompio kirjoitti: 15.9.2022 9:16 Kysäseppä Puuilosta Febi:n kyseistä öljyä.

https://www.puuilo.fi/febi-automaattiol ... atf4134-1l
Minulla ei ole mitään kokemuksia Febin öljyistä, uskaltaako tuollaiset sisään laittaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6764
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Uskaltaa.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1491
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Joensuun lentokentän tien vierestä Närhi Oy löytyy 20l astiassa Mobilia.
Datsun Bluebird
Mb Vito
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Mikko K kirjoitti: 16.9.2022 6:45 Joensuun lentokentän tien vierestä Närhi Oy löytyy 20l astiassa Mobilia.
Tämän minäkin huomasin eilen iltapäivällä. :D
Avasin eilen lähetyksen, siellähän oli valmiina öljykanisteri mukana. :mrgreen:
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Onko noin, että W251 R320CDI (vm2006) ei löydy kardaanin kannatinlaakeria varaosana? :no:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5150
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onpa kyllä... :shock: EPC ei tarjoa tosiaan muuta kuin koko kardaania. En tiiä sitten, mitä sieltä löytyisi, jos sen saisi käsiin. Purkautuuko vaiko eikö? :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mou
Viestit: 1484
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mou »

Sama juttu 216:ssa. Ihan vaihdettava laakeri sielä on, tod.näk 6006/32, mutta MB tarjoaa vaan koko kardania.
Nykyiset...
CL63 AMG
Ollut joskus...
SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
-kapa-
Viestit: 63
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Mou kirjoitti: 20.9.2022 20:30 Sama juttu 216:ssa. Ihan vaihdettava laakeri sielä on, tod.näk 6006/32, mutta MB tarjoaa vaan koko kardania.
Roisto kirjoitti: 20.9.2022 19:12 Onpa kyllä... :shock: EPC ei tarjoa tosiaan muuta kuin koko kardaania. En tiiä sitten, mitä sieltä löytyisi, jos sen saisi käsiin. Purkautuuko vaiko eikö? :nocando:

t.
Risto
On kyllä masentava ratkaisu, huomasin kardaanin takaisin asennuksessa, jotta kannatinlaakerin tukikumissa on repeämä. En ole ajossa mitään oireita huomannut.
Avatar
Mou
Viestit: 1484
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: 722.9 laatikon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mou »

-kapa- kirjoitti: 21.9.2022 18:23
Mou kirjoitti: 20.9.2022 20:30 Sama juttu 216:ssa. Ihan vaihdettava laakeri sielä on, tod.näk 6006/32, mutta MB tarjoaa vaan koko kardania.
Roisto kirjoitti: 20.9.2022 19:12 Onpa kyllä... :shock: EPC ei tarjoa tosiaan muuta kuin koko kardaania. En tiiä sitten, mitä sieltä löytyisi, jos sen saisi käsiin. Purkautuuko vaiko eikö? :nocando:

t.
Risto
On kyllä masentava ratkaisu, huomasin kardaanin takaisin asennuksessa, jotta kannatinlaakerin tukikumissa on repeämä. En ole ajossa mitään oireita huomannut.
https://moutine.kuvat.fi/kuvat/MB%20CL6 ... g?img=full
Nykyiset...
CL63 AMG
Ollut joskus...
SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”