Korvaavaa 12 v lataussäädintä mistä
Korvaavaa 12 v lataussäädintä mistä
Tuon mopottimen pamautin tänään tulille talven yli kestäneen stefaremontin päälle. Kiva oli taas paukkuraudalla pärtsiä monen vuoden tauon jälkeen!
Akkukin tuli uusittua vanhan kypsyttyä talven yli täysin hengettömäksi, tosin oireili jo syksyllä. Mittailin siinä sitten latausjännitettä ihan kurillani ja äimistys oli suuri kun akunnavoilta kajahti Fluken näyttöön +19 voltin lukema.
Lataussäätimessä veikkaan olevan vian, päätellen siitä että laturin kaikista vaihteista tuleva jännite on samaa luokkaa eikä tuommoinen käämi/magneetti-sisältöinen suljetussa kopassa pyörivä kokonaisuus itsestäänkään rikki mene? Lataussäädin löytyy nettikaupasta mutta noin parinsadan euron hinta saa haukkomaan henkeään, tuli mieleen että änkeän tuonne säätimen vaikkapa Boschilaisesta laturista. Säätimeen itseensä tulee laturilta kolme piuhaa, eli ne vaiheet. Säätimeltä menee paksu johto akun plussaan ja maahan sekä ohut johto toisaalle jossa jatkuva virta. Latausvaloa ei keksinnössä ole eli mieleen äkkiä tulee esim Moparin ulkoinen säädin joka tuossa voisi toimia. Mitään herätevirtaa ei mopon laturi tarvi vaan induktio saadaan alulle kestomagneeteilla. Boksi sisältää siis todennäköisesti vain tasasuuntausdiodit ja ylijännitettä leikkaavan toimilaitteen (onko noissa joku Zener-diodi vai mikä?)
Kertokaas nopeasti löytyykö esim. traktorikaupasta sopivaa säädintä tuohon?
Akkukin tuli uusittua vanhan kypsyttyä talven yli täysin hengettömäksi, tosin oireili jo syksyllä. Mittailin siinä sitten latausjännitettä ihan kurillani ja äimistys oli suuri kun akunnavoilta kajahti Fluken näyttöön +19 voltin lukema.
Lataussäätimessä veikkaan olevan vian, päätellen siitä että laturin kaikista vaihteista tuleva jännite on samaa luokkaa eikä tuommoinen käämi/magneetti-sisältöinen suljetussa kopassa pyörivä kokonaisuus itsestäänkään rikki mene? Lataussäädin löytyy nettikaupasta mutta noin parinsadan euron hinta saa haukkomaan henkeään, tuli mieleen että änkeän tuonne säätimen vaikkapa Boschilaisesta laturista. Säätimeen itseensä tulee laturilta kolme piuhaa, eli ne vaiheet. Säätimeltä menee paksu johto akun plussaan ja maahan sekä ohut johto toisaalle jossa jatkuva virta. Latausvaloa ei keksinnössä ole eli mieleen äkkiä tulee esim Moparin ulkoinen säädin joka tuossa voisi toimia. Mitään herätevirtaa ei mopon laturi tarvi vaan induktio saadaan alulle kestomagneeteilla. Boksi sisältää siis todennäköisesti vain tasasuuntausdiodit ja ylijännitettä leikkaavan toimilaitteen (onko noissa joku Zener-diodi vai mikä?)
Kertokaas nopeasti löytyykö esim. traktorikaupasta sopivaa säädintä tuohon?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/250/ ... ne-Laturit
tommonen löytyy motonetista eikä hinta ihan paha
tommonen löytyy motonetista eikä hinta ihan paha
Itse aloitan tällaisen remontin nykyään ihan eri suunnasta. Minä vaihdoin joku vuosi sitten säätimen ja sitten koko laturin (onneksi oli hyllyssä) ja aina vaan näytti yleismittain 18,5 - 19,5 volttia.
Akku oli täysin kuollut, sammutuksen jälkeen n. 5 volttia.
Koko generaattorin vaihto kuitenkin aiheutti pienen epäilyn siitä, että vika voisi olla jossain muualla.
Mittari kainalossa kohti talouden toista kulkupeliä, pelti auki ja mittari kiinni patteriin -> 17,5 auto sammutettuna.
Sitten vaihdoin paristot mittariin ja myös autojen viat korjaantui.
Nykyisin sitten tarkistan ensin mittarin, jos alkaa lukemat näyttää oudoilta.
Ja alkuperäinen vikakin oli tosiaan pelkässä akussa.
Akku oli täysin kuollut, sammutuksen jälkeen n. 5 volttia.
Koko generaattorin vaihto kuitenkin aiheutti pienen epäilyn siitä, että vika voisi olla jossain muualla.
Mittari kainalossa kohti talouden toista kulkupeliä, pelti auki ja mittari kiinni patteriin -> 17,5 auto sammutettuna.
Sitten vaihdoin paristot mittariin ja myös autojen viat korjaantui.
Nykyisin sitten tarkistan ensin mittarin, jos alkaa lukemat näyttää oudoilta.
Ja alkuperäinen vikakin oli tosiaan pelkässä akussa.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Tuokin vaihtoehto käväisi mielessä koska luulisi jonkun 12V polttimon jo kertakaikkisesti kärvähtäneen lyhyelläkin ajolenkillä noilla jännitteillä. Silmämääräisesti ei lamput kuitenkaan sen kirkaammin loista kun normaalistikaan. Toisaalta ei ole kahta vuottakaan siitä kun tuli ysivolttinen Flukeen viimeksi vaihdettua.
Täytyypä vielä huvikseen mittailla muutama verrokkijännite ennen kuin alkaa mitään 9V paristoa kalliimpaa ostelemaan.
Täytyypä vielä huvikseen mittailla muutama verrokkijännite ennen kuin alkaa mitään 9V paristoa kalliimpaa ostelemaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No niin päivittämättä jäi tämäkin. Kaverin yleismittarilla latausjännitteen tarkistusmittaus jonka jälkeen omaan mittariin uus paristo.
Laturi lykkää reilua 14V eli täysin on verme kunnossa.
Jännää asiassa se että vanha paristo sekä omalla että kaverin mittarilla mitattuna uudenveroinen, mutta kummasti vaan oli "vajaa". Ei tuota sitten viitsinyt enää edes palovaroittimeen laittaa jatkoille, keräykseen meni.
Laturi lykkää reilua 14V eli täysin on verme kunnossa.
Jännää asiassa se että vanha paristo sekä omalla että kaverin mittarilla mitattuna uudenveroinen, mutta kummasti vaan oli "vajaa". Ei tuota sitten viitsinyt enää edes palovaroittimeen laittaa jatkoille, keräykseen meni.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Mies jolla on fluken mittari lulisi osaavan pariston mitata.... Levossahan se jännite ei juurikaan kerro pariston kapasiteetista mitään. Voi olla lähes sama kuin täydessä paristossa mutta silti ei anna niitä haluttuja elektrooneja ulos...JuMu S kirjoitti:No niin päivittämättä jäi tämäkin. Kaverin yleismittarilla latausjännitteen tarkistusmittaus jonka jälkeen omaan mittariin uus paristo.
Laturi lykkää reilua 14V eli täysin on verme kunnossa.
Jännää asiassa se että vanha paristo sekä omalla että kaverin mittarilla mitattuna uudenveroinen, mutta kummasti vaan oli "vajaa". Ei tuota sitten viitsinyt enää edes palovaroittimeen laittaa jatkoille, keräykseen meni.
Hyvä että vika selvisi vaikka kallitahan ne paristot ovat... Saisikohan sen vanhan pariston ladattua...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Mies jolla on Volvo luulisi osaavan ajaa turvallisesti. Juuri näin.AK47 kirjoitti:
Mies jolla on fluken mittari lulisi osaavan pariston mitata....
Vanhojen akkujen kanssa olen jaksanut jumpata ja tehdä kaikenlaisia testejä ja koekuormituksia. Vanhojen paristojen kanssa ei jaksa jumpata, paitsi että jännite tulee mittailtua vaihdon yhteydessä vanhoista. Ihan periaatteen takia.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi