Yleistä lisävaloista keskustelutopic.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Kaukovaloilla luulisi näkevän, kun noita esimerkkikuvia katselee. Mutta miten käy, kun pitää vastaantulijan kohdalla vaihtaa myrskylyhtyjen valotehoa vastaaville lyhyille? Siinä saa mennä koko hirviperhe tien yli eikä mitään näköhavaintoa asiasta ole.

Toki, jos ei vastaantulijoita kerran ole, niin eihän silloin ongelmaakaan ole. :D

Ikää kun kuskille tulee, niin hämäränäkökyky heikkenee. Tähän ei välttämättä tarvita pesuvadin kokoisia lisäpitkiä, vaan optikolla käyntikin voi auttaa. Kaukovalojen sijaan kaukolasit nokalle, niin näkyy se hirviperhekin vähän paremmin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pappi kirjoitti: Mitkähän ne ois hyvät H7 lisävalot. Pukki toi Cobran sarjan ja voisi harkita lisävaloja auton keulaan. Bilteman ämpärit ois varmaan aika jees hintansa suhteen ja valokuviokin ok. Pakettia en ole edes vielä aukaissut, mutta taisi olla isommilla ballasteilla... Nehän ei sovi tuonne umpion sisään.

:?:
Bilteman valot on hintaansa nähden hyvät, mutta eivät ne ns. merkkivaloille pärjää. Parhaana puolena ballastin sopiminen umpion sisään.

Vaan mitäpä muita mahtaa edes olla tarjolla H7 polttimoille.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10880
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Yksi vaihtoehto olisi pistää nuo xenonit omiin pitkiin. Konehuoneessa varmaan löytyy paikka ballasteille, mutta tuo can-väylä. En ole varma oliko noissa häiriönpoistajat mukana. Pitäis oikeestaan käydä katsomassa pakettiin tarkemmin.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Emännän Voyageriin tuli laitettua Bilteman ämpärit keulaan. Jo vakiona valoa on hurjasti Chryslerin omiin verrattuna, ja entisestään surkeat lyhyet valot tuntuu vielä kamalammilta. Hyllyssä odottaa inspiraatiota vielä 55 watin xenon-setti asennusta. Pitäisi varmaan laittaa 35 watin paketti lyhyisiinkin.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Mitkä on nykyiset valo säännöt?
Saako olla 3 lisävaloa keulalla?
Ruotsalaiset saa tehdä niin ,miksei meillä?
On juuri työnalla lisävalojen asennus ja on tarkoitus laittaa 3 valoa,kun sopii niin hyvin tuon mersutähden paikalle se 3 valo.

Mikä on hyvä xenon pallasti joka sytyy nopeasti?

Tällaiset ylimääräisenä.
Hyvät polttimot puoleen hintaan.
http://www.tori.fi/kainuu/D1S_Xenon_pol ... 7.htm?ma=1
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Parillinen määrä ja yhteisreferenssi 100.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Nönii... Tämmönen siis tuli
http://www.ebay.com/itm/5D-23INCH-336W- ... b8&vxp=mtr

Pitkään olen noita pötkäjuttuja miettinyt mutta ne kaks metriä leveät ilman linssiä olevat pötkylät ei oo vakuuttanu.. Valoa on joo mutta sen kantavuus loppuu kesken eli ne on lähinnä työvaloja joten nyt kun tuli linssitekniikkaa niin tilasin tuollaisen kapeamman sitten vähän kuin riskillä kokeeksi..

Noin 9 amppeeria se otti virtaa 13.5 jännitteellä joten aito teho lienee just sen sata wattia tms :mrgreen:

Mutta eipä masennuta siitä.. Otin järkkärin ja tinttasin sen auton katolle, pakotin suljinajan sinneppäin soppeliksi ja samoilla asetuksilla on otettu kaikki allaolevat kolme kuvaa..

Tässä 7 tuuman vakiot kanttiumpiot lyhyillä
Kuva

Sitten 4 x Bosch halogeenilisäpitkät 100w tuikuilla ja auton omat saunalyhdyt kaverina. Näillä mie normaalisti ajelen..
Kuva

Sitten pelkkä pötkylä
Kuva

Onhan se, ei pärjää pelkässä kantamassa mutta n viis kertaa pienempi virrankulutus tuottaa silti aikapaljo valoa :shock:
Radiohäiriöitä on, pahimmat HF bandilla ja vaikuttaa myös hieman normiradioon mutta huomasin että kun pötkön maadoitti autoon niin häiriöt pieneni, en alkanu tuolla pikatestauksella kokeileen sen kummemmin.. Häiriötaso kuitenkin paaaaljon pienempi mitä esim Xenon-valoilla.

Tarkoitus ei ole kattilarivistöä tällä korvata mutta pakohan se on vähä ihastella tuota, ei mene kauan että nää pyyhkii kaikista muista valoista ohi vasemmalta ja oikelta..
Noita valorajoja mitä kamera poimii ei näe silmällä, valo oli aika miellyttävää kun ratin takana maisemia katseli..
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvät kuvat Lerssisellä, erot näkyy :idea: Ongelmana kaukovalokäytössä noissa lienee vielä se että lähialueelle tulee liikaa valoa. Ei tosiaan kauaa mene kun noilla päästään lähelle xenonia kaukovalona(kin).
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

ois jouten käyttämätön tuommonen 60cm leveä ledi valo jos joku on kiinnostunut. 70€
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2111
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Mitkäs on parraimmat 175mm umpiot? Sisuksiin tulee tietenkin 55w xenonit, lähivaloihin on jo matkalla 35w 4300k.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Mitenkäs herkkiä nuo inssit ruukaa olla lisävalojen kanssa katsastuksessa?Emännän Voyagerissa 9" Bilteman valot joissa 55 W xenonit, pulttaanko suosiolla irti vai uskaltaisiko kokeilla nappi "off"-asennossa ajella konttorille, hylsy taskussa valmiina irrottamaan lennossa jos meinaa tulla huomautus? Menee jo referenssit yli rajojen, kiinaxenoneitten laillisuudesta puhumattakaan. :oops:

Kuva
Viimeksi muokannut luokyio, 29.7.2016 11:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pulttaisin pois, ikävä jos otteeseen tulee merkintä. Ajovaloissa olevista xenoneista tuppaavat jopa hylkäämään nykyään.
wiimax.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Joop, ehkä parasta niin. Keksikööt jotain muuta huomauttamista. :lol:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkaa taas olla aika asennella lisävaloja omiin r*muihin. Kun jaksais :lol:
wiimax.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Alkaa taas olla aika asennella lisävaloja omiin r*muihin. Kun jaksais :lol:
Ässään ei tartte, kaappiin pitäis varmaan jotkut kauhiat ämpärit ja sähköhimmeliin ei osaa yhtään arvioida mitä siihen sopii mutta katellaan sitten kun se tulee tontille. P*skat on ne vakiot mutta toisaalta onhan tässä mersunkin vakioilla ajeltu. Lisävalot ollu viimeksi kymmenkunta vuotta sitten 200Reessä. Ikää kun tulee niin sitä kaipaa enemmän valoa pimeyden keskelle..
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10880
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tämmönen voisi olla ihan kiva. https://www.k-maatalous.fi/tuotteet/kon ... w-kaareva/

Hinta alkaa olla järkevällä tasolla ja valokeila combossa mielenkiintoinen ainakin paperilla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Teddy
Viestit: 781
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Saas nähdä, jos vaikka vihdosta viimein saisi lisävalot keulalle; tuossa olisi tuttavalla edukkaasti tarjolla NBB Alpha -kattilat xenonsarjoilla. Sikäli mikäli raaskii kuutostenavan uuteen (käytettyyn) puskuriin reikiä porailla.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

töpseliukko kirjoitti:sähköhimmeliin
Pari tällaista keulaan, ovat IP65 ja 180-wattisessa kuitenkin jo 20700lm / tuikku :idea:

Liiketunnistin ei taida olla hyvä idea :( niin ottaa ilman sitä :D

Pappi; miten noissa paneleissa kun on kuvat spot ja combo, onko ne valittavissa katkaisijalla vai miksi noin ?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10880
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Myydään joko combo tai spot keilalla. Minulla on mönkijässä combo eli keskellä pistevalo ja reunoilla hajoittavat.

Ostaessa kannattaa kurkata paketin kylkeen ettei tule yllätystä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan. Ruuvailin susukista halogeenityövalot pois ja laitoin taakse 2x12W lamput ja eteen katolle telineeseen kaksi suunnilleen tuollaista:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ctID=37931
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7242
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Ihan ok valot nuo Hellan 320 jumbot 55w xenoneilla. :roll:

Tuon kuvan jälkeen olen vähäsen kääntänyt valoja leveämmälle, valaisee ojanpenkatkin hyvin.
Pitää ottaa parempi kuva nykysuuntauksella ja kunnolla pimeällä kelillä.

Mitenkähän tuo menee kun tuo lisävalo on kuitenkin H7 kannalla, mutta DR hyväksytty. :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kuis pistät nykyvehkeisiin lisäpitkät, kun ei valonvaihdinta ole. Erilliskatkaisijaviritys ei vissiin kelpaa syyniukolle ja on jo rumiste kojetaulussa, plus että vaatii sen räpsyttelyä kun muuten ei tarvihtis. Jotain purkkeja on vissiin olemassa jokka tutkii valokuvion korkeutta ja suuntaa ja kytkee lisäpitkiä sen mukaan, mutta toimiiko ne, varsinkaan loogisesti ja oikein? Kiusaamatta vastaantulevia suottapäin. :?:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3659
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Easy Rider kirjoitti:Kuis pistät nykyvehkeisiin lisäpitkät, kun ei valonvaihdinta ole. Erilliskatkaisijaviritys ei vissiin kelpaa syyniukolle ja on jo rumiste kojetaulussa, plus että vaatii sen räpsyttelyä kun muuten ei tarvihtis. Jotain purkkeja on vissiin olemassa jokka tutkii valokuvion korkeutta ja suuntaa ja kytkee lisäpitkiä sen mukaan, mutta toimiiko ne, varsinkaan loogisesti ja oikein? Kiusaamatta vastaantulevia suottapäin. :?:
Mielenkiintoisia kahvipöytäkeskusteluja olen muutamana vuonna joutunut tästä aiheesta kuulemaan. Joku (laiton) mustalaatikko oli ainakin joitakin vuosia sitten tilattavissa netistä, perustui johonkin korkeampaan teknologiaan ja tosiaan haisteli orgisxenonien (autoina BMW ja VW) ja niihin liittyvien anturien ym toiminnasta että ajetaanko nyt yksin vai liikenteen seassa. Näiden autojen käyttäjien mukaan toimi ihan jees, mutta jumppa oli katsastukseen ja merkkihuoltoon mennessä jonkunlainen koska teki jotain vikakoodeja muisteihin. Nämä siis kahvipöytäjutustelua, tuolloin oli puhe lyhyen aikaa käytössä olleista autoista ja niiden modauksista.

Rankasti kärjistäen ja tahallisesti provoten voisin kuitenkin loihe lausua että se poppoo joka näin uusilla pääsääntöisesti ajelee ei välttämättä aikaansa käytä lisävaloasennusten pohtimisiin. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Easy Rider kirjoitti:Kuis pistät nykyvehkeisiin lisäpitkät, kun ei valonvaihdinta ole. Erilliskatkaisijaviritys ei vissiin kelpaa syyniukolle ja on jo rumiste kojetaulussa, plus että vaatii sen räpsyttelyä kun muuten ei tarvihtis. Jotain purkkeja on vissiin olemassa jokka tutkii valokuvion korkeutta ja suuntaa ja kytkee lisäpitkiä sen mukaan, mutta toimiiko ne, varsinkaan loogisesti ja oikein? Kiusaamatta vastaantulevia suottapäin. :?:
Tässä jotain aihetta sivuavaa
wiimax.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29450
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katselin tätä lisävalovertailua:
http://www.jussinmaki.net/blogi/lisavalovertailu-2015/

Mittauksista kerrotaan:
jussinmaki.net kirjoitti:Kuinka mittasimme luxit?
Olemme mitanneet yhden luxin rajan sen alkukohdasta, eikä loppukohdasta. Yhden luxin raja saattaa olla jopa satoja metrejä riippuen mittarista tai valaisimesta.

Ilmoitustavassa on eroja
Esimerkkinä eräiden valmistajien valokuviopiirroksessa ilmoittanut 1 luxin etäisyyden sen päättymiskohdan mukaan. Me taas mittasimme alkamispisteestä, ja tästä johtuen meidän mittauksessamme osa valaisimista sai valmistajan ilmoittamaan luximäärään nähden huomattavasti huonommat metrit.

Osa valmistajista käyttää myös samaa mittaustapaa, eli yhden luxin alkamiskohtaa, kuin me vertailussamme. Osassa valaisimia, joissa valmistaja oli mitannut samoin, saimme jopa paremmat arvot etäisyydelle, kuin valmistaja ilmoittaa.
Hörlöplöö, Lazer Triple R1000 yhden luksin raja alkaa 340 metristä.

Vertailun vuoksi Hella Luminator Compactissa kymmentä metriä kauempaa 350 metristä.

Aika tasaväkiset siis, kumpikos näytti kuvasta paremmalta ? :tuumaus:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Katselin tätä lisävalovertailua:
http://www.jussinmaki.net/blogi/lisavalovertailu-2015/

Mittauksista kerrotaan:
jussinmaki.net kirjoitti:Kuinka mittasimme luxit?
Olemme mitanneet yhden luxin rajan sen alkukohdasta, eikä loppukohdasta. Yhden luxin raja saattaa olla jopa satoja metrejä riippuen mittarista tai valaisimesta.

Ilmoitustavassa on eroja
Esimerkkinä eräiden valmistajien valokuviopiirroksessa ilmoittanut 1 luxin etäisyyden sen päättymiskohdan mukaan. Me taas mittasimme alkamispisteestä, ja tästä johtuen meidän mittauksessamme osa valaisimista sai valmistajan ilmoittamaan luximäärään nähden huomattavasti huonommat metrit.

Osa valmistajista käyttää myös samaa mittaustapaa, eli yhden luxin alkamiskohtaa, kuin me vertailussamme. Osassa valaisimia, joissa valmistaja oli mitannut samoin, saimme jopa paremmat arvot etäisyydelle, kuin valmistaja ilmoittaa.
Hörlöplöö, Lazer Triple R1000 yhden luksin raja alkaa 340 metristä.

Vertailun vuoksi Hella Luminator Compactissa kymmentä metriä kauempaa 350 metristä.

Aika tasaväkiset siis, kumpikos näytti kuvasta paremmalta ? :tuumaus:
Näissä täytyy aina muistaa että kuvissa ei ole ilmoitettu kameran asetuksia että millä asetuksilla on otettu vai onko ollut automatiikka päällä ja kuinka paljon on ollut automatiikkaa päällä.

Kameran asetusten vaikutus on aivan ratkaiseva että miltä kuvat näyttävät, eivät valot.

Itse ajan pääasiassa nelostietä etelään ja pohjoiseen. Samoin ajan 8 tietä edestakaisin. Satunnaisesti pari kertaa vuodessa lähden Kajaanin suuntaan tai Koillismaalle.

Merkitsevää minun ajoissa on se että pitkiä valoja ei pysty pitämään yleensä päällä koskaan pidempiä jaksoja. Yleensä aina on joku edessä tai vastaantulijoita. Pitkien ajovalojen jaksot ovat minuutin, muutamia minuutteja tai lyhyempiä jaksoja.

Minua kiinnostaa enempi pelkkien lähivalojen näyttämä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10880
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuvat on otettu samoilla asetuksilla.

Testikalusto ja olosuhteet:
Kamera: Nikon D610
Linssi: Samyang 85mm
Suljinaika 15sec
Aukko f22
Herkkyys: ISO400

Tärkeä havainto Meissenkeriltä. Minulla on sama tilanne valojen suhteen. Vitostiellä välillä Iisalmi - Kajaani hyvistä valoista on hyötyä, mutta yöllisen liikenteen vuoksi joutuu ajamaan myös paljon lyhyet päällä.

Paras valo mitä minulla on ollut oli Bosch Touring 190 xenoneilla. Helppo suunnata, ei hajavaloa ja tarkka kuvio.

Voisi oikeastaan ottaa samoilla asetuksilla kuvan tuosta kiinan 72w combo ledbarista, joka on mönkijän keulassa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3659
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hyvät lähivalot ovat kullanarvoinen asia. Moni kompensoi asiaa niitten :mad: sumuvalojen käytöllä. Menee kaupunkioloissa pimeällä ja vesisateessa ihan ok, mutta maantiellä ei sumareista omaan silmään ole kuin haittaa ellei sitten oikeasti hernerokkasumussa ajella.

Oman rottelon keulalle taitaa taas jäädä Kiruna-ämpärit pulttaamatta, koska pitemmät öiset ajot ovat jääneet vähemmälle ja maantieajo aamuisin ja iltaisin on enemmän juuri tuota räpsyttelyä edestakaisin.

Mutta jos syksyn mittaan alkaa enempi taas tulla keikkaa että 200-400km päässä pitää olla aamukuudeksi tai -seitsemäksi vilahtavat keulalle aika nopeasti. Viime viikolla ajelin aamusta vajaan 200km taipaleen ja iltamyöhällä 300km taipaleen, puoliskot kummastakin etapista säkkipimeydessä. Pariin kertaan nousi pulssi, ekalla kerralla aamulla vt 9:llä päästellessäni välillä Himos-Korpilahti näin metsään jouksevasta hirvestä väläyksen auton omllla pitkillä, ja ihan siksi että sattui olemaan liikkeellä. Lisäpitkillä olisin tietä ylittäneen kulkijan nähnyt viitisen sekunttia aikaisemmin.

Myöhemmin saman päivän iltana tieosuudella Elämäjärvi-Haapajärvi seisoskeli hirvimamma vasansa kanssa vasemmalla puolen tietä vesakossa siten ettei valkoisia sukkia nähnyt. Noita en havainnut kuin melkein kohdalla, seisoivat paikallaan ja taustalla samanväristä pusikkoa. :eec: Vauhtia oli luonnostaan vähän koska tuolta pätkältä on runsain mitoin aiempiakin havaintoja. Valoämpärit olisivat tämänkin yh-mutsin tenavineen näyttäneet matkan päästä.

JuMua alkoi tuon havainnon jälkeen oikeasti hieman huokailuttaa, varsinkin kun vastaan tuli muutaman sadan metrin päässä sitkeästi lyhyillä valoilla suunnilleen satkua porhaltanut kahdeksankytälukuinen japsiauto. Tuli väläytettyä pitkiä ja väläytti takaisin jatkaen niillä himmeillä puolikkailla. Ei luonto antanut ajella pitemmälle, hidastin ja jäin katsomaan että tämän vastaantulijan takavalot häipyivät turvallisesti mutkan taakse. :huh:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10880
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Arkistosta löytyi.

Kuva

Kuva

72w combo ledbar. Jos en väärin muista niin mönkijän keulasta tuohon tien reunaan, joka näkyy tolpan takana noin 130m? :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Pappi, näetkö niistä Jussi Mäen kuvista jotenkin kameran asetukset?

Tuntuu kummalliselta että 1 lux raja metreissä on hyvin lähellä tosiaan, mutta kuvat ovat kovin erin näköisiä, mutta ei tämä ole ensimmäinen kerta kun minä en ole ymmärtänyt jotakin oikein :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”