Saako cdi moottorin toimimaan ilman auton sähköjärjestelmää?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Catiska
Viestit: 62
Liittynyt: 21.2.2007 22:41
Paikkakunta: Suur-Joutseno

Saako cdi moottorin toimimaan ilman auton sähköjärjestelmää?

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Ajatuksena (omituisena) olisi istuttaa pieni ja kohtuullisen kevyt dieseli tuohon tallissa olevaan pieneen veneeseen, daycruiseriin. Eli tehon tarve olisi n. 150 - 180hv. Vääntöä diesel ahdettuna tarjoaa aivan riittävästi.

Eli, mersun 220 - 320 sarjan cdi koneet olisi käypäsiä, mutta saako niiden moottorinohjausta toimimaan erillään auton muusta sähkösarjasta?
Viimeksi muokannut Catiska, 21.8.2014 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Onhan noita asenneltu w123-koppasiin vanhan liiton vehkeisiin.

Ei se ilmeisesti mitään plug & play -hommaa kuitenkaan ole. Ecu tuottaa ilmeisesti suurimman tuskan, kun sille pitää kertoa olemattomista signaaleista.

Mahdollista se siis on, mutta *:n se ainakin ilmeisesti vaatiin ja jonkun käyttämäänkin sitä.
Kein siknatuur
94zip
linttauttaja
Viestit: 969
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Noissa autoprojekteissa on mun käsittääkseni käytetty aika pitkälti elintenluovutaja auton originaalia moottorinohjausta.
250D -92
190D 2.2turbo
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Käsittääkseni ECUssa on joku moottoripenkkimoodi tms, onnistuiskohan sillä?

Yks vaihtoehto ois myös käyttää yleismallista common rail-ECUa joita valmistaa useampikin taho, esim:

http://www.specialist-components.co.uk/ ... anagement/
http://www.adaptronic.nl/

Halpojahan nämä eivät ole.
Catiska
Viestit: 62
Liittynyt: 21.2.2007 22:41
Paikkakunta: Suur-Joutseno

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Onko kenelläkään tietoa kuka olisi saanut tuollaisen toimimaan omalla ecullaan? Voisi suunnitella asiaa eteenpäin jos vain saan varmuuden että homma onnistuu ilman kalliita moottorinohjauksia. Moottoreitahan olisi kyllä saatavilla kohtuulliseen hintaan.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Eikös se olis helpointa tehdä samalla tapaa kuin muutkin eli käyttää auton omaa ecua, johtosarjaa ja virtalukkoa. Muokkaa ohjelman vaan sopivaksi venekäyttöä ajatellen.

Jälkiasennus ecu cdi-koneiseen kuulostaa kalliilta ja väkisin tehdyltä
:roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Dyno-moodi löytyy.
Pitäis vaan testata, pysyykö se päällä jatkuvasti.
Myös silloin, kun auton sammuttaa pidemmäksi ajaksi.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Saako cdi moottorin toimimaan ilman auton sähköjärjestel

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Catiska kirjoitti:Ajatuksena (omituisena) olisi istuttaa pieni ja kohtuullisen kevyt dieseli tuohon tallissa olevaan pieneen veneeseen, daycruiseriin. Eli tehon tarve olisi n. 150 - 180hv. Vääntöä diesel ahdettuna tarjoaa aivan riittävästi.

Eli, mersun 220 - 320 sarjan cdi koneet olisi käypäsiä, mutta saako niiden moottorinohjausta toimimaan erillään auton muusta sähkösarjasta?
Saa,
riippu tosin mitä sillä muulla sähkösarjala tarkoitetaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Catiska
Viestit: 62
Liittynyt: 21.2.2007 22:41
Paikkakunta: Suur-Joutseno

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Mitäpä veneen tapauksessa se muu voisi olla. Ei siellä ole juuri muuta kuin 12v tarjolla, mitään muuta mersusta tuttua siellä ei ole.

Eli, jos on mahdollista saada kone toimimaan omalla ecullaan niin että ainoastaan moottorin omat anturit on kytkettynä, ei vaihteistoa tai korin sähkösarjaa niin olisi hyvä.

Kuka osaa koodata ecun toimimaan noin?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Catiska kirjoitti:Mitäpä veneen tapauksessa se muu voisi olla. Ei siellä ole juuri muuta kuin 12v tarjolla, mitään muuta mersusta tuttua siellä ei ole.

Eli, jos on mahdollista saada kone toimimaan omalla ecullaan niin että ainoastaan moottorin omat anturit on kytkettynä, ei vaihteistoa tai korin sähkösarjaa niin olisi hyvä.

Kuka osaa koodata ecun toimimaan noin?
Kyllä monissa veneissä on 220v käytettävissä,
myös itsellä on ollut useissa veneissä 220v tarjolla sekä ajossa että rannassa :)

anturien lisäksi tarvitse ainkin suutimien sähköt, kulkuvalot. laturi ja startti olis myös hyvä olla jos ei mikään lyhen matkan kilpa kapistus ole kyseesä

autosahn on valmiina "sähkösarja" missä moottootrille on nuo omat ja korille omat ei auto tarvitse vaikkapa takaoven sähköjä jotta kävis ja kulkisi myös ilman etu valoja tms ei tarvita käymiseen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Miksi mennä merta edemmäs kalaan?

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=46475
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Catiska
Viestit: 62
Liittynyt: 21.2.2007 22:41
Paikkakunta: Suur-Joutseno

Viesti Kirjoittaja Catiska »

CDI203 kirjoitti:
Catiska kirjoitti:Mitäpä veneen tapauksessa se muu voisi olla. Ei siellä ole juuri muuta kuin 12v tarjolla, mitään muuta mersusta tuttua siellä ei ole.

Eli, jos on mahdollista saada kone toimimaan omalla ecullaan niin että ainoastaan moottorin omat anturit on kytkettynä, ei vaihteistoa tai korin sähkösarjaa niin olisi hyvä.

Kuka osaa koodata ecun toimimaan noin?
Kyllä monissa veneissä on 220v käytettävissä,
myös itsellä on ollut useissa veneissä 220v tarjolla sekä ajossa että rannassa :)

anturien lisäksi tarvitse ainkin suutimien sähköt, kulkuvalot. laturi ja startti olis myös hyvä olla jos ei mikään lyhen matkan kilpa kapistus ole kyseesä

autosahn on valmiina "sähkösarja" missä moottootrille on nuo omat ja korille omat ei auto tarvitse vaikkapa takaoven sähköjä jotta kävis ja kulkisi myös ilman etu valoja tms ei tarvita käymiseen
Kun tuolla toisessa keskustelussa ei ollut kokemuksia asiasta niin jos itämaan tietäjä voisi raottaa hieman salaisuuksien verhoa ja vastata jotain asiallista jos tietoa on.

Verkkovirta ei tiettävästi mitenkään liity kysymääni asiaan eikä ainakaan auta asiassa. Kulkuvaloissa tms en myöskään apua kaivannut, laturi ja startti tullee koneen mukana muutenkin. Onhan moottorissa toki paljon muitakin osia alkaen kampiakselista mitä käyntiin tarvitaan, hyvä että muille näsäviisaille jää jotain lueteltavaksi. Onko takaoven sähköjen lisäksi jotain muuta muistettavaa moottorin toiminnan suhteen?
Entä, jos ilman etuvaloja ei tarvita käymisprosessiin, niin tarvitaanko vaikkapa veden etuvaloja?

Asiaan, kaikki oikeat ja hyödylliset kommentit on tervetulleita, sellaiset jotka vie asiaa eteenpäin...
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tapsan digilintta topic auttaa ymmärtämään cdi vehkeiden "yksinkertaisuutta" omalla tavallaan, käymiseen liittyviä hommia ei lopun peleissä hirveän montaa ole, virtalukko, avain ja moottorinohjain, toki kaasupoljin, moottorin sähköt ja anturit ym tarvitaan. Eli kun nuo kolme juttelee niin kone käy.

Kuinka paljon ohjelmallisesti voidaan kytkeä toiminteita pois, nopeus, vaihde, ym tietoja, en osaa vastata, toisaalta näitä osaava hyödyntelee veneessäkin, ja manuaalin kanssa alkupään vehkeet ei taida edes jutella, eli nopeustiedon voinee unohtaa.


Tapio89 ja CDI203 lienee ne tietävimmät, mä vaan mutuilen
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Käsittääkseni näppäillään vikatila korkeille kierroksille toimivaksi ja moottori toimii siis jatkuvasti vikatilassa. Tapio89 askarteli w201 meseen toimivana cdi paketin, virtalukko ja ohjainboksi oli ainakin ne pakolliset,en muista pitikö mittaristokin olla. Sen topiksissa saattaisi piillä lisää tietoa aiheesta :wink: Itse topikkia en tietysti ihan heti ite löytänyt :?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Samaa topiccia Terhon kanssa meinataan, tuossa:

viewtopic.php?t=38566
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Catiska kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Catiska kirjoitti:Mitäpä veneen tapauksessa se muu voisi olla. Ei siellä ole juuri muuta kuin 12v tarjolla, mitään muuta mersusta tuttua siellä ei ole.

Eli, jos on mahdollista saada kone toimimaan omalla ecullaan niin että ainoastaan moottorin omat anturit on kytkettynä, ei vaihteistoa tai korin sähkösarjaa niin olisi hyvä.

Kuka osaa koodata ecun toimimaan noin?
Kyllä monissa veneissä on 220v käytettävissä,
myös itsellä on ollut useissa veneissä 220v tarjolla sekä ajossa että rannassa :)

anturien lisäksi tarvitse ainkin suutimien sähköt, kulkuvalot. laturi ja startti olis myös hyvä olla jos ei mikään lyhen matkan kilpa kapistus ole kyseesä

autosahn on valmiina "sähkösarja" missä moottootrille on nuo omat ja korille omat ei auto tarvitse vaikkapa takaoven sähköjä jotta kävis ja kulkisi myös ilman etu valoja tms ei tarvita käymiseen
Kun tuolla toisessa keskustelussa ei ollut kokemuksia asiasta niin jos itämaan tietäjä voisi raottaa hieman salaisuuksien verhoa ja vastata jotain asiallista jos tietoa on.

Verkkovirta ei tiettävästi mitenkään liity kysymääni asiaan eikä ainakaan auta asiassa. Kulkuvaloissa tms en myöskään apua kaivannut, laturi ja startti tullee koneen mukana muutenkin. Onhan moottorissa toki paljon muitakin osia alkaen kampiakselista mitä käyntiin tarvitaan, hyvä että muille näsäviisaille jää jotain lueteltavaksi. Onko takaoven sähköjen lisäksi jotain muuta muistettavaa moottorin toiminnan suhteen?
Entä, jos ilman etuvaloja ei tarvita käymisprosessiin, niin tarvitaanko vaikkapa veden etuvaloja?

Asiaan, kaikki oikeat ja hyödylliset kommentit on tervetulleita, sellaiset jotka vie asiaa eteenpäin...
Kun asialiseen tarkentavaan kysymykseen ei vitsitty vasta muuta kuin jotain
Ylimalkaista 12v
Niin piti koitaa arvat mitä nillä muilla sähköillä
Tarkoitetaan ja kertoilla että esimi ovien sähköillä/ korin muilla sähköillä
Ei käymiseen vaikutusta(kun ei voi tietää miten hyvin kysyjä
Systeemiä tuntee...)

Mutta ei siinä mitään jos apua koitetaan antaa ja se ei kelpaa
(Sitä voi sitten joutua hiukan enemän etsimään)
Niin antaapa sitten olla "itämaan tietäjän" osalta tämä oli
Tässä tämän jutun osalta riittää, samaa suositan kaikille joidenkanssa pienitäkään juttua ollut
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”