Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto S
Viestit: 136
Liittynyt: 23.10.2005 22:06
Paikkakunta: Oulu

Autom. vaihteisto öljyn vaihtoa ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Kävin paikalliselta autokorjaajalta viikolla kysymässä tarjousta Mersun automaatin öljynvaiholle. Korjaamo on tunnettu mersukorjaamo. Mutta ihmetytti kun tuli puheeksi öljymäärä, niin selvisi etteivät harrasta turbiinin tyhjentämistä vaihdon yhdeydessä. Perustelivat sillä, että laatikko ei käy kuivana ilman voitelua milloinkaan. Ihmetyttää vaan kun melkein puolet öljystä jää vaihtamatta. Voiko pitää paikkaansa?
Lisäksi pyysin tarjouksen kartaanin kannatinlaakerin vaihdosta. Koko homma vaihteistoöljyt, suodatin kannaatinkumi ja laakeri osineen ja töineen n.200€ Onko paha hinta?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tuo hinta ole pahakaan.

Meillä on tyhjennetty aina öljyt molemmista propuista - tuntuisi ettei proppua olisi tehty jos siitä ei saisi laskea öljyjä ulos. :?
wiimax.fi
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Ainakaan vm. 2000 W202:ssa ei ole kuin alaproppu öljypohjassa. Lähes koko öljymäärä tyhjennetään kuitenkin vaihdon yhteydessä irrottamalla öljyletku.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Tenta kirjoitti:Ainakaan vm. 2000 W202:ssa ei ole kuin alaproppu öljypohjassa. Lähes koko öljymäärä tyhjennetään kuitenkin vaihdon yhteydessä irrottamalla öljyletku.
Juu, uudemmista sähkölaatikoista puuttuu turbiinintyhjennysproppu.

Miten homma hoidetaan? Mistä öljyletku irti? Huuhdotaanko sitä kautta turbiini vai miten?
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

mb300sd kirjoitti:
Tenta kirjoitti:Ainakaan vm. 2000 W202:ssa ei ole kuin alaproppu öljypohjassa. Lähes koko öljymäärä tyhjennetään kuitenkin vaihdon yhteydessä irrottamalla öljyletku.
Juu, uudemmista sähkölaatikoista puuttuu turbiinintyhjennysproppu.

Miten homma hoidetaan? Mistä öljyletku irti? Huuhdotaanko sitä kautta turbiini vai miten?
Otetaan letku irti ennen öljynlauhdutinta ja lasketaan sieltä pois samalla lisäten uutta öljyä, kunnes tulee kirkasta ulos :roll:
Paljo menee öljyä tuolla tapaa vaihtaessa, mut eipä ole vaihtoehtoja.
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Mutku turbiiniin menee öljy melkein keskeltä, mites se sieltä vaihtuu?
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

mb300sd kirjoitti:Mutku turbiiniin menee öljy melkein keskeltä, mites se sieltä vaihtuu?
Kyllähän se siellä vaihtuu kun konehan on käynnissä ja turbiini pyörii? :roll:
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Näin vähän arvuuttelinkin, mutta en meinannu uskoa omia ajatuksia. Menee muuten sitä öljyä heti riittävästi jos odottaa sen kirkastumista...
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Jätän antamatta "teknisiä neuvoja", kun en tekniikasta mitään ymmärrä. Suunnilleen Tomi S:n kuvaamalla tavalla Vehossa vaihdettiin autoni automaatin öljy. Ero on vain se, ettei uutta öljyä lisätty, vaan kone sammutettiin vähän ennen kuin vanhat olivat tulleet kaikki pois. Laatikkoon jäi vanhaa öljyä n. 0,5 litraa. Työn teki ja valvoi Vehon eliittiväki. Toinen asia on sitten, oliko vaihdossa mitään järkeä, kun öljynvaihtosuositusta ei ole huolto-ohjelmissa ja autolla oli ajettu alle 60 tkm.

Huomattavan tarkasti työ tehtiin. Olisi tietysti mukava lukea tehtaan työohje mesen sivuilta, mutta se tuskin on mahdollista. Ryhmäpoikkeusasetus (EY) 1400/2002 velvoittaa maahantuojan antamaan teknisiä tietoja riippumattomille korjaamoille, mutta ei keskustelupalstoille tapahtuviin julkaisuihin, joten Veholla ei ole juridista velvollisuutta antaa työohjetta mesessä julkaistavaksi.
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Eräs MB korjaamo suositteli tohon omaani vaihtamaan lootan öljyn 60000km välein, kun ei ole siinä turbiinissa tyhjennys proppua. Eli osa öljyistä vaihtuisi 60th:n välein. Näin siis tehtiin+suodatin tuli uusi, ihan oli hyvännäköiset öljyt 63000km ajettuna.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Avatar
Arto S
Viestit: 136
Liittynyt: 23.10.2005 22:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

dealer kirjoitti:Eipä tuo hinta ole pahakaan.

Meillä on tyhjennetty aina öljyt molemmista propuista - tuntuisi ettei proppua olisi tehty jos siitä ei saisi laskea öljyjä ulos. :?
No näin olen itsekkin ymmärtänyt. Täytyy kai vaihtaa huoltokorjajaa jos eivät suostu turbiinia tyhjentään :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”