Neste Pro Diesel - kulutus kasvaa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Neste Pro Diesel - kulutus kasvaa

Viesti Kirjoittaja Homer »

Onko kenelläkään muulla noussut kulutus, kun on vaihtanut "normaalin" dieselin Nesteen Pro Dieseliin?

Omassa väyrysessä (290TD, ´96) kulutus nousee noin litralla. Omat tutkimukset eivät tietenkään ole mitään VTT:n mittauksia, mutta tankkauskirjauksien kautta tullutta vertailumateriaalia on jo jonkin verran. Tulos on aina ollut yllättävän samanlainen - molemmilla dieseleillä.

Jos tätä on jo käsitelty niin ohjatkaa oikeaan keskusteluun.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Citikan reuhkassa ainakin on ollu pienempi kulutus
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Mulla parin tankin perusteella kulutus sama molemmilla laaduilla.
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Omien laskelmien mukaan, mulla ainakin nousi kulutus kanssa noin litralla..

Tosin en kyllä tankannut täyteen ja mitannut siitä, mutta muttta...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7119
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kestä perse tankata "proota"
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kuulosti muutamia kp-pumppuja kajahtaneen pro:t tankissa heti kun sitä alettiin myydä. Olettamus oli että pesee suotimesta läpi menevän mikrop*skan rööreistä, kertalasaukena rikkoo pumpun. Mene ja tiedä onko syy-yhteyttä. Boschilla alkoi vissiin tutkinta het ja justiinsa. Tuli tuonne meijännii korjaamolle heti kolme ehdokasta, joista kahessa oli pumppu moro. Ainuat yli kahteen vuoteen.

Ite en oo vielä tankannu, ootellaan ja katellaan. :) Ainahan se voijaan pyörä keksiä uuvelleen, vaan jos se on kantikas niin ei se entistä päihitä.

Uskoisin, että biokomponentteja on lisätty, :arrow: halvempi raaka-aine, :arrow: aika pro nimi päälle, :arrow: hintaa ylös. Se nyt lienee jo selvää, ettei öljyala ja verottaja ainakaan löysää pianonarua kurkulla, antamalla halvemmalla tai samalla rahalla parempaa tai riittoisampaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
GW
Viestit: 142
Liittynyt: 26.5.2007 13:29
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja GW »

Piti oikeen omakin "tankkauspäiväkirja" tarkastaa niin saattaishan tuossa olla perää. Yhden tankillisen tuolla Pro:lla ajelin ja sitä meni 0,8L/100km enemmän kuin mitä edeltävillä tankkauksilla on yleensä mennyt.

Hinta on tuossa niin suolainen, että ei tarvinne jatkossa sitä tankata.
200 CDI klassikko varusteilla
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Pro tarkoittaa ainoastaan ammattilaishintaa.....samaa liruahan se on kuin muukin tupaöljy. :wink:

.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Liekköhän se sitte paljoltikki arvokkaampaa.. Ei tuu hintoja seurailtua ku sitä polttoainetta pittää kumminki saaha. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Mitä minä olen tankannu niin tälleen talvi ajossa työmatka ajoa on 98% eli päivässä 14km josta motari ajoa 4km
Proolla kulutus kaikkineen tyhjä käyntineen n.8l/100km ja aakkosen eväällä 10l/100km
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kyllä mun cdi ja sprinteri käy näteimmin tuolla prolla. kulutusta on vaikea verrata mut väittäisin et pienimmät kulutukset on saatu sillä. Erot on kylläkin muutamia desilitroja.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JiiTee_ kirjoitti:Liekköhän se sitte paljoltikki arvokkaampaa.. Ei tuu hintoja seurailtua ku sitä polttoainetta pittää kumminki saaha. :lol:
Osittain sama. Mutta kun esim. työmatkani varrella myy Nesteen kylmäasema tavan dieseliä jopa alle 1,5 eurolla litra ja parinkymmenen kilsan päässä Nesteen "oikea" asema myy Prodieseliä lähes 1,6 eurolla litralta, niin harvoin tulee pinnistettyä Prodiesel-tankille.

Muutaman kerran olen sitä kyllä ihan uteliaisuuttani ottanut, ja tuntuma on että kulutus ei missään nimessä pienene hintaeron vertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jos tuommoisia kulutuseroja tulee niin ovat kyllä käsittämättömän suuria eikä ne ainakaan energiasisällön perusteella ole mitenkään selitettävissä. :shock:
Naamakostaja
Viestit: 56
Liittynyt: 31.12.2012 17:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Naamakostaja »

Itelläkin nousi 220d vaparissa kulutus melkein litran verran proolla verraten ABC.n liruun. Mutta sen kyllä myönnän että paremmin lähti kovemmilla pakkasillä käyntiin ja käynti oli parempaa. Tai sitten ne vaan tuntu siltä kun mun päähän oli jäänyt se spesiaalinvihreä hinta sielä pumppuasemilla :oops:
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kuulostaa tosiaan uskomattomalta noin suuri kulutuksen nousu :roll: Käykö tuossa samoin kuin joillekkin lastutettujen autojen kanssa, että kiukuttelevat kulutuksen nousseen, mutta eivät suostu huomioimaan oman ajotapansa muutosta.....eli ennen mentiin rauhassa, mutta kun voimaa on yksikin humma enemmän, niin sitten vedetäänkin nilkka suorana kokoajan, kun "kulkee niin kivasti" :wink:

Ässässä minulla ainakin kulutus putosi aavistuksen Prolla, mutta ajankin tuolla oikeastaan vain tätä kahden firman & taloni väliä (Jokioinen-Härmä) ja matkaa sen 340km/sivu 8)

ps. en nyt ole mikään nesteen hehkuttaja, mutta onhan tuossa prossa pakkasenkesto ihan toista, kuin missään muussa normi talvilaadun dieselissä :idea: Moniko tiesi?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Litrojen eroja eri tupaöljyjen välillä :shock: Tuotahan täytyy tutkia :roll:

Harmi ettei tuo tankkaus.com kerro missä on tankattu vaikka se kysyy asiaa tietoja syötettäessä :roll: Vai oonko niin puusilimä etten löydä moista :lol:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Taitaa talvikeli vaikuttaa enemmän kulutuslukemiin mitä käytetty polttoainelaatu.
Jos koko kesä on ajettu perusdieselillä ja nyt 20 asteen pakkasessa kokeiltu tankillinen nesteen uutuutta ja kulutus on litran enempi niin ei se välttämättä kokonaan johdu polttoaineesta :wink:

Niin ja mulla ei ole mitään sidoksia nesteeseen, en kehu tuota Prota mutta silloin tällöin on tullut sitä kokeiltua. :roll:
Naamakostaja
Viestit: 56
Liittynyt: 31.12.2012 17:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Naamakostaja »

piippu kirjoitti:Kuulostaa tosiaan uskomattomalta noin suuri kulutuksen nousu :roll: Käykö tuossa samoin kuin joillekkin lastutettujen autojen kanssa, että kiukuttelevat kulutuksen nousseen, mutta eivät suostu huomioimaan oman ajotapansa muutosta.....eli ennen mentiin rauhassa, mutta kun voimaa on yksikin humma enemmän, niin sitten vedetäänkin nilkka suorana kokoajan, kun "kulkee niin kivasti" :wink:

Ässässä minulla ainakin kulutus putosi aavistuksen Prolla, mutta ajankin tuolla oikeastaan vain tätä kahden firman & taloni väliä (Jokioinen-Härmä) ja matkaa sen 340km/sivu 8)

ps. en nyt ole mikään nesteen hehkuttaja, mutta onhan tuossa prossa pakkasenkesto ihan toista, kuin missään muussa normi talvilaadun dieselissä :idea: Moniko tiesi?
Itsellä oli sen vuoksi tuo kulutuksen nousu helppo seurata puolueettomasti että työmatkoja tulee ajettua 300km päivittäin suoraa ja rauhallista 80km rajoituksella ilman ruuhkia. Toisessa päässä oli ABC ja toisella Neste. Ajelin tankin aina täydestä tyhjäksi ja kuukaudessa useaankin otteeseen joutui tankkaamaan. Kelit oli päivittäin vaihtuvia kaikkea nollan ja -15 asteen väliltä. Tiedä sitten mikä on totuus mutta jokatapauksessa tankillisella proota ajoi huomattavasti vähemmän kuin ABC.n dieselillä. Oliko kulutusmuutos sitten desin vai litran, mutta kasvoi selvästi jokatapauksessa. Ja vielä mainostivat että kulutus pienenee :roll:

Ja jos asiaa puolueettomasti tarkastelee niin mielipiteitä tuntuu olevan kahta 1.samaa tavaa kuin muutkin 2.kulutus nousee, eli vielä ei yhteen ääneen kuulu mistään että kulutus olisi laskenut..
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Pösöllä ei ollut vaikutusta kulutukseen, pieni tuntuma että kulkuun olis vaikuttanut positiivisesti. Semmoinenkin vaikutus oli että kin auton töräytti tulille niin löpö tuoksahti, normidiisselilä ei tuoksahda? Pari tankillista tuli kokeiltua.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Homer
Viestit: 23
Liittynyt: 12.9.2012 20:14

Viesti Kirjoittaja Homer »

jolle kirjoitti:Taitaa talvikeli vaikuttaa enemmän kulutuslukemiin mitä käytetty polttoainelaatu.
En allekirjoita tuota. Olen ajanut koko tähänastisen talven pääsääntöisesti perusdieselillä ja sinne väliin tankkaillut neljä kertaa ProD:tä ja joka kerta (molemmilla laaduilla) niin, että mittarin valo on jo palanut tovin aikaa. Ajot ovat olleet samanlaista seka-ajoa ts. työmatka-ajoa 50 km päivässä ja joskus pientä asiointia muualla, harvemmin matka-ajoa. Kelit molemmilla dieseleillä on vaihdelleet nollasta parinkymmenen pakkasiin.
Kelit ja matka-ajon osuus vaikuttaa tietysti, mutta perusdieselillä tuon automaattipaavon kulutus heiluu tasaisesti alueella 6,8-7,2, josta pienempi tietty enemmän matka-ajoa ja jälkimmäinen lähes puhdasta työmatkailua + ilta-asiointia. ProDieselillä kulutus on aina ollut noin 8/100. Pelkkään matka-ajoon en ole päässyt koskaan koko tankillisella, kummallakaan aineella.
Kulutuksen huomaa jo siitäkin, että ensimmäinen naftamittarin poikkiviiva tulee perusöljyllä vastaan lukemissa 270-300 km ja Proolla aletaan olla samoilla lukemilla jo 200 km tienoilla.

En ole kummankaan dieseltyypin puolestapuhuja enkä vastusta kumpaakaan. Odotin Proolta normaalia pienempää kulutusta, mutta olin kovin ihmeissäni ja siksi tämän keskustelunkin avasin.

P.S. Ajotapani on sangen rauhallinen eikä kummallakaan laadulla tule poljettua sen enempää.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Hmm, mielenkiintoista. Tuo sun väykkys on samalla moottorilla kun mun sprintteri jossa huomasin selvästi pirteemmän käytöksen tuolla Prolla :lol:
Tuo sprintteri on sellaisessa ajossa jottei kulutusta voi luotettavasti vertailla mutta tuon auton kohdalla ei kulutus minusta ainakaan noussut :roll:

Nyt kaivataan viisaammilta kommentteja että mitä lisäaineistusta tuossa Prossa on käytetty?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”