Pussimersua katsastamassa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Pussimersua katsastamassa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään oli sopivan joutilas lauantai käydä katsastamassa perheen Mersu.
Matkailuautoksi rekisteröity 310D -90 on käyttöönotettu toukokuussa -90, ja ollut meillä muutaman vuoden ajossa.

Kilometrejä oli tässä entisessä invataksissa 510000 kun ostimme sen, ja nyt taitaa olla 570000 paikkeilla.

Autoon olen ollut varsin tyytyväinen, vaikkei voi enää sanoa että mitenkään vähillä remonteilla olisi päästy.

Laitettu on meillä ollessa varrella ainakin:

Uusi laturi, jäähdytin, viskokytkin
(2 vuotta ajettiin tosin kokonaan ilman flektiä :happy: )
KA - stefa, vesipumppu, kardaani
(edellinen omistaja oli ajanut kiveen; kierossa)
lämmityslaitteen puhaltimen moottori, toinen olkatappisarja, etujarrupalat, käsijarruvaijerit, takajarrusylinteri, kannentiiviste
(samassa yhteydessä kansi kuntoon periaatteella "koneistamolle ja ohjeeksi että laitetaan KUNTOON :idea: ")
jakoketju, nostimet, ketjunkiristin, keinun laakeri ja rulla, ruiskutuspumppu - josta täytyy kertoa erikseen:

PP D kunnosti pumpun ja otti samalla Mersusta reilusti tehoa ja vääntöä lisää.
Auto muuttui Pasin käsittelyssä TÄYSIN erilaiseksi, voimaa on tarjolla heti kun kaasua painetaan.
Ero kiihtyvyydessä entiseen on niin suuri, että ensi koeajolla en tahtonut uskoa todeksi.
Savua toki tulee kun kaasua pidetään pohjassa, mutta tänä aamuna kun otin pakokaasutestin niin arvot olivat seuraavanlaiset neljällä kaasutuksella:
1) 3,01
2) 2,23
3) 2,25
4) 2,24

Ilmansuodatin on puolitoista vuotta vanha ja ajettu noin 25000-30000 km.

Kulutus pieneni noin 0,5 - 1,0 litraa / 100 kilometriä ollen nyt matka-ajossa noin 9 litraa, sekalaisessa ajossa 10 - 10,5 litraa.
Viime kesänä kokeilin moottoritiellä mitä Mersu kulkee; mittari pohjaan eli numeroina 150 ja risat. :shock:
Eikä kyseessä ole mikään ihan pieni katiska. :D

Se siitä kehumisesta :roll: , siirrytään varsinaiseen aiheeseen.

Ajelin aamulla työpaikalleni, otin em. pakokaasutestin ja tarkastin valot - toinen takaparkki oli himmeä, polttimo mustana, uusiksi - ja ajelin katsastuspaikalle.

Eipä tuosta mitään moitittavaa löytynyt, 36 euroa :evil: kiitos :D ja taas on ajoaikaa.

Ajelin takaisin työpaikalle ja tekaisin huollon; Mobil Delvac 1 + suodatin, pa-suodatin, perä- ja vaihteistoöljyn tarkastus, rasvaukset, rengaspaineet, tarkastukset, jarrunesteen vaihto.
Kovalla pakkasella startti oireili pari kertaa niin että se vain naksahti kun yritin käynnistää, purin ja puhdistin sen ja vaihdoin hiilet
(jotka olivat lopussa, siitä se ongelma...)
ja solenoidin. Osat yhteensä noin 24 euroa. 8)

Takaiskari näkyy vuotaneen, pitää vaihtaa ne jahka viitsii.
Samalla voisi vaihtaa etuiskaritkin, kyseessähän on auto jota pidetään perheessä vielä pitkään...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No on sillä käyny _taas_ tuuri kun sattu krapulainen katsastusmies just omalle kohalle. :happy: Rottelo pois käsistä niin äkkiä kuin mahdollista ja takaisin rasvamonttuun huilimaan ja juomaan vissyä jne... :D

Suorituskyky kuulostaa hurjalle. :shock: Kyseessähän ei tosiaankaan ole mikää airotynämiigan(?) riemuvoitto, siihen kun sitten lyödään kyytiin vielä pari tonnia(?) vetelää pohjalaista läskiä niin oho! :shock: :lol:

Mutta. Luotan siltikkin tiilerin lausuntoon tässä suorituskykyasiassa, on se niin läpeensä rehti jätkä jotta olisi se antanut kovemmat lukemat kuin mitä ässä kelaa jos narrata ja levennellä haluaisi. :D Kovassa maineessahan se tuokin pumppupaja on. 8)

No nyt saa taas syöttää pussille hyvillä mielin vuoden delvaccia, onnea tuoreelle leimalle. :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

HVM kirjoitti:Suorituskyky kuulostaa hurjalle. :shock: Kyseessähän ei tosiaankaan ole mikää airotynämiigan(?) riemuvoitto, siihen kun sitten lyödään kyytiin vielä pari tonnia(?) vetelää pohjalaista läskiä niin oho! :shock: :lol:
:shock: :shock: :shock: Eihän tuossa ole edes "ihan" suora tuulilasi :shock: :shock: :shock:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Re: Pussimersua katsastamassa.

Viesti Kirjoittaja Leka »

dealer kirjoitti:Viime kesänä kokeilin moottoritiellä mitä Mersu kulkee; mittari pohjaan eli numeroina 150 ja risat. :shock:
Hähää :twisted: ja Mynässä käytetty 300 D ei voi kulkea kahtasataa, vai miten se menikään :lol: No ei, uskon että tuon se varmasti menee. Näissä nykyisissä voimakkaissa turbo-pakuissa on kokemusten mukaan monessa voimaa 180 mittarinopeuksiin, tosin kiihtyvyydet yleensä verkkastuvat markan jälkeen suurten otsapinta-alojen takia... 0-100 on esim. uudelle transitille mitattu 13,5 s ja taitaa transporterin ja viton tehokkaimpien dieselien arvot olla jotain 11 s elleivät lähentele jo 10 s. tasoa 8)

Onnittelut fresh leimasta :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heh :D , en tiedä mitä tuo mittarinopeus on todellista nopeutta, mutta saadakseen näyttötauluihin "100" pitää kesärenkailla ajaa mittarin mukaan noin 104-105.

Kulkua ei tullut kokeiltua ennen pumppuremonttia.

Kerran- pari vuodessa tulee käytyä Helsingin seudulla tuolla pussilla, nelostien mäissä on oikein mukava painella ohituskaistaa mersunrohjakkeella sankan savun saattelemana ohi kun uudenkarheat Ducato - asuntoautot (ilmeisesti 1,9TD ?) hyytyvät nousuihin. 8)

Mersun nelosvaihde on nimittäin oikein sopiva niihin mäkiin, se riittää johonkin 120 mittarinopeuteen...
wiimax.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdoin tänään ne takaiskarit :roll: , aikaa meni vajaa puoli tuntia.
Boge HD, nesteiskarit.

Vaikutti ajo-ominaisuuksiin positiivisesti, kyllä ne etuiskaritkin pitää vaihtaa ennen kesää. :idea:
wiimax.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kesää :shock: ja uusia etuiskareita :lol: ootellessa; tässä bussissa lienee jo isommat elementitikin eikä pelkästään syöttöruuvia pyöritetty ?

Näyttäisi että lähtee ehkä jopa paremmin kuin meidän pussimersu, tosin videon perusteella vähän vaikea sanoa. 8)
wiimax.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

dealer kirjoitti:
Näyttäisi että lähtee ehkä jopa paremmin kuin meidän pussimersu, tosin videon perusteella vähän vaikea sanoa. 8)
Tais olla pikavuoro :shock:

Heikki :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Kesää :shock: ja uusia etuiskareita :lol: ootellessa; tässä bussissa lienee jo isommat elementitikin eikä pelkästään syöttöruuvia pyöritetty ?
varttimaili keulien :shock: Voi kun Suomessakin olis koulubussit käytössä :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

XUX63 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Kesää :shock: ja uusia etuiskareita :lol: ootellessa; tässä bussissa lienee jo isommat elementitikin eikä pelkästään syöttöruuvia pyöritetty ?
varttimaili keulien :shock: Voi kun Suomessakin olis koulubussit käytössä :lol:
Tarkkasilmäinen huomaa, että se oli "pienoismalli" ;) Miehen korkuinen vain :roll: Dragsteri, jonka ympärillä pikkuinen bussin koppa :shock:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Johan oli :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

voisi vaihtaa etuiskaritkin
arveli tiileri.

Nyt on vaihdettu - ostamassani varaosapussimersussa kun sattui olemaan melkein uudet Boget ympäriinsä.
Haaveilin ostavani kitkarenkaat alkavaksi talveksi, mutta em. pussin mukana tulleet kaksi uutta Hankook nastarengasta muuttivat suunnitelmat - ostin niitä kaksi lisää.
Ei ole pahan hintainen 195R14C rengas, 65 euroa kappaleelta.

Asentelin myös aurinkolipan paikoilleen, siinä oli valmiina kromikoppaiset Cibiet.
Hyvät valot auton omien ja puskurissa olevien Bosch 190:ien kaveriksi, Cibie näkyy olevan lähes pistevalo.

Tuulilasi vaihdetaan varaosa-autosta keväällä, josko lukemani madonluvut tepsivät pikkupoikiin :ritsa: senverran että lasi on vielä keväällä ehyt. :hurt:




Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Nyt alakaa männä hermot. :evil:








































Millonka se nähhään tuo pussi jossain miitissä, alakas olla aika? :idea: :D Sano muuten pojilles, että hullu Tajunkankaan setä antaa kilon suklaata mieheen, jos siitä varaosa-pussista tehhään pikasimalla mahollisella aikataululla "Haapaveden mini-kanksterien salaseuran maali-ajoneuvo." 8) (Ne tarvihtoo tuon kanksterilipan kyllä siinä tapauksessa takasi omaan käyttöönsä... :roll: )
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään ei ollut mitään ennaltasuunniteltua tekemistä ja satuin katselemaan pussimersun rekisteriotetta.
Käyttöönotto 15.5. :idea: nyt on tammikuun 27. joten tämänhän voi jo katsastaa. :D

Siispä Ylivieskaan, mukana isäukko, äitimuori ja pojat Joni ja Tomi.
Noin kilometrin ajon jälkeen äitimuori kysyy
"Lämpeneekö tämä auto kun tällä ajetaan pitemmästi" :shock: joten käännän patterien termostaatin ja lämmityksen muutenkin täysille enkä ole kuulevinanikaan kun takaosastossa mutistaan
"Ottasko tämän takin pois päältä..." :twisted:

Em. porukka jää Kärkkäiselle ostoksille ja minä jatkoin matkaa korjaamolle.
Otin pakokaasutestin. Tällä kertaa vaadittiin 9 polkaisua, aluksi savuarvo oli 3,42 josta se lähti tasaisesti alenemaan kunnes kolmella viimeisellä polkaisulla K-arvoksi jäi 2,20.
Välillä soi puhelin, Joni soittaa "Täälä ois semmonen Jofan rintapanssari eikä oo ku 35 euroo..."
Ilmansuodatin on edelleen se sama, nyt 2,5 vuotta vanha - vaihdan heti jahka saan tilattua uuden.
Pakokaasutestissä mainittava seikka oli kierrosluvut: tyhjäkäynti 660 kaikilla paitsi kahdella 670 ja rajoitinkierrosluku joka kerralla juuri sama 4760.

Muuta en tehnytkään vaan suuntasin tähtikeulan katsastuspaikalle.
Ajan Mersun valmiksi jonoon ja kävelen ote kourassa konttoriin.

Tiskin takana istui tuttu virkailija, reipasotteinen nainen.

"Terve, tähän vuosikatastus ja pakokaasut on sitte mitattu"

"Selevä" :arrow: tietokoneen naputtelua :arrow:
" Se ois sitte 53 eurua"

"Mjaahas, mikäs tämän katastuksessa on kalliimpaa ku viimeviikolla isän Mersussa, sehän makso 42 euroa ?" (ojentaa setelinippua)

Puhelin soi. "Niisiittä rintapanssarista..." Joojoojoo. :lol:

"Se ois kuule oikeesti 63 euroo mutta mie laiton sulle pensa-auton hinnalla"

" :shock: Aha."

Katson kuittia.
Vuosikatsastus 42 euroa ja pakokaasutesti bensa 11 euroa. :evil:

"No tuota, minunko pittää maksaa tuosta pakokaasuteststä 11 egeä vaikka se on valamiiksi tehtynä ? :ei_tajuu: "

"*KÖH* jaa :oops: annanpas 11 euroa takasin, sekö oli jo tehty" (ojentaa rahaa)

"No sitähän minä koitin sanua ettäku viime viikolla oli 11 euroa halavempi sama homma :D "

Otan katsastusaseman termarista kupillisen kahvia ja talsin hallin puolelle.

Jään jututtamaan erästä katsastusmiestä ja katsastettavan D4D Corollan omistajaa.
Katsurin avatessa konepeltiä sanon Toyotan omistajalle; "Olipas siinä tehokkaan ja taloudellisen näköinen moottori".Corollan omistaja, vanhempi mies, on selvästi hyvillään ja alamme porukalla muistella millaisia vanhat dieselit olivat, savuttavia laiskoja nokivasaroita.
Corollan tarkastelu unohtuu katsastusmieheltäkin hänen päästessään armeijamuistoihin - kunka lomamatkat sujuivat Ford Customilla Perkinsin vauhdittamana; "porukalla työnnettiin se sitte sen mäjen päälle ja omistaja lisäs litran ölijyä ja taas mentiin...."

Aikanaan Toyotan papereihin tulee leima "kannattas ruostesuojata pikapuoliin jos aiot pittää tätä..."ja sitten on pussin vuoro.

Katsuri istuu autoon ja katsoo otetta (matkailuauto....) ja kurkkaa taakseen piiiitkiä penkkirivejä, katsoo taas otetta :? ja raapii mietteliäänä parransänkeään. :lol:
Muistutan että niin, kyseessähän on ns. autoverollinen matkailuauto johon katsuri toteaa ettäjoo, niitähän nämä nykyään tuppaa olemaan. :D
Liekö miettinyt missä vuoteet piileskelevät. No, nehän on maton alla. 8)

Jarrut ovat erinomaisessa kunnossa, se oli tiedossa.
Tällä kertaa otetaan iskaritestikin - mikäpä siinä, 70/70/68/70.
Valot toimivat, toteamme yhdessä että kaukovaloja on senverran paljon ettei ole tällaisenaan "ratsiakunnossa" vaan tulisi laittaa vaihtokatkaisin jolla voi valita jommatkummat kaukovalot palamaan yhtaikaa omien kaukovalojen kanssa.

Nivelet ovat kunnossa, samoin jarruletkut jne.
Öljyvuotojakaan ei ole oikeastaan ollenkaan, hienoa !
Pari sellaista kohtaa löytyy että joudun tulevana kesänä hieman hitsaamaan, sellaisia 10x10 cm paikkoja.
Astinlautakotelon nurkka ja helman takaosan sisäpuoli. (jossa on ollut reikä jo pari vuotta :oops: )

Näinollen leimataan ote :banni: ja palataan asiaan samoissa merkeissä reilun vuoden päästä. :D

Katsastuksen jälkeen ajelen korjaamolle, rasvaan olkatapit, vaihdan polttoainesuodattimen, perä- ja vaihteistoöljyt ja tarkastelen pakoputken kiinnikkeet, kardaanin yms. mitä nyt auton alta näkee ja voi tehdä.

Soitan Jonille että tulen kohta - "Joo, me ootetaan Tomin kans täälä jäkisosastolla :lol: , tuu tänne sitte..."

Ajelen Kärkkäiselle, kiipeän yläkertaan urheiluosastolle ja ostan rintapanssarin. (joka on käsittämättömän välttämätön tavara - miten ihmeessä taloutemme on aiemmin selvinnyt ilman rintapanssaria ? :shock: )

Keräämme porukat kyytiin ja ajelemme kotia kohti.
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Olipas mukava tarina, kaikkine rintapanssareineen. :lol:

Mutta! Tarinasta olisi miehen tietäen tullut huomattavasti paljon hauskempi, jos pussi olisi hylätty leimalla. 8) :lol: Tämä siis vain huomiona, tottakai mukava että leima napsahti. :D

Nyt jäi vaan puuttumaan noin 30 näitä: :protest:

Onnea leimalle, 8kk ja 1sek päästä sitten taas luetaan uusi tarina. :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei pysty ihan vielä katsastamaan pussia :( mutta öljytpä vaihdoin :D , 8 litraa Total Quartz 5w40 + suodatin, polttoainesuodatin ja pariin sivuvaloon uudet polttimot.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kaipas ne reijät siellä on tilkitty, mistä alkuvuonna huomautettiin? :wink:

Hitto, mitähän tuollaisen pumpun pikku fiksausoperaatio kustantais suurinpiirtein? :shock: Jos tuohon kaksnollakasiinkin sais vähä sitä voimaa, ku hiacekin vääntää enempi... :cry:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toinen reikä on tilkitty, toinen on helman sisäpellissä edelleen. :(
Ei niistä huomautettu, ite huomasin. :shock:
Tiileri toista vuotta sitten kirjoitti:Tuulilasi vaihdetaan varaosa-autosta keväällä
En onneksi maininnut minä keväänä, edelleen on sama haljennut lasi paikallaan ja siihen tuli isohko kivi vastaantulevan auton renkaasta viime sunnuntaina; peukalonkynnen kokoinen roso. :roll:

Soita pumppuasiassa PP-Dieseliin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaimo soitteli tänään että mikäs ny, pussi ei lähteny käyntiin 5 asteen pakkasesta.
Olen parin viikon ajan aavistellut akun antautumista, aika hitaasti pyöritti ja nyt tuli lopullinen stop.
Akku oli Varta 99Ah "+40%" ja kylmäkäynnistysteho vain 500A ? :shock:
Miltä vuosikymmeneltä lienee vanha se oli jo silloin kun pussimersu meille tuli ja eräänä kesänä hoksasin etten ole kertaakaan tarkastellut siitä nesteitä, penkin alla kun on piilossa.
Kai sinne pari kolme litraa meni akkuvettä...

Laitoin nyt tilalle 70Ah geeliakun original MB tottakai.
Kylmäkäynnistysvirta taisi olla 760A.

Vaihtelin myös ajovalopolttimot uusiin, Osram Night Breaker (H4).
Valo on halogeeniksi aika valkoista.
Jone M
Viestit: 188
Liittynyt: 06.10.2005 0:01
Paikkakunta: Jokivarsi

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Se 500 A on Din normin mukainen, vastaa 760 En normin mukaan, mitä tänäpäivänä pääsäntöisesti käytetään. Se vanha akkus on varmaan liki 10 vuotta vanha.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos tiedoista, "akkumestari". :roll:
Enpä ole noista normien eroista ollut perillä. :D
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kauankos meinaatte että mahtaa potkia mersun orggisakku, akkujutuista tuli mieleen että akku on ollu tuossa väykyssä kohta 7 vuotta käytössä. :?: Vielä se jauhaa ainakin ettei mitään, wepastoja ei ole ja auto kun on pantu käyntiin niin alta 50km yhtäsoittoista ajoa ei ole tapahtunut kuin todella harvaan......joko lähen vaihtamaan?
Jone M
Viestit: 188
Liittynyt: 06.10.2005 0:01
Paikkakunta: Jokivarsi

Viesti Kirjoittaja Jone M »

dealer kirjoitti:Kiitos tiedoista, "akkumestari". :roll:
Enpä ole noista normien eroista ollut perillä. :D
Jaahans, jotta täräytit sitten tuommosen tittelin, kiitos siitä.

Boss: Mitä mitä mitä, onko sulla vielä joku vaihtamaton tehtaalla laitettu osa väyrysessä???
Tuommonenhan asia kuin akku kuuluu ennakkohuoltoon joka pitää uusia kolmenvuoden välein ilman webastoa olevissa autoissa, webastollisissa joka toinen vuosi. :wink: (webasto pienellä alkukirjaimella = yleissana polttoainelämmittimille)

Jotenkin ittellä kummastuttaa tuo akkujen kestoiän pohtiminen, tottakai se ostaessa korpeaa, mutta kun ajatellaan että akun keskimääräinen kestoikä on laatumerkeissä ~ 4 vuotta dieselautoissa ja esim Mersun akku maksaa tänäpäivänä 150-220 €. Se tekee 4 vuodelle maksimissaan 55 €/a joka taas tekee vajaan tankillisen dieseliä vuoteen. Miksi sen vanhan akun kanssa silloin pitää ihmetellä -----> tekee niinkö tiileri, sinä aamuna kun se ei starttaa niin menee kauppaan ja ostaa uuden.
Jone M
Viestit: 188
Liittynyt: 06.10.2005 0:01
Paikkakunta: Jokivarsi

Viesti Kirjoittaja Jone M »

dealer kirjoitti:Kiitos tiedoista, "akkumestari". :roll:
Enpä ole noista normien eroista ollut perillä. :D
Sekoitetaan pakkaa noista akkujen kylmäkäynnistysarvojen normeista vielä sen verran että käytössä on myöskin edellämainittujen EN ja DIN normien lisäksi aasialaisten käyttämät JIS ja jenkkien käyttämät SAE ja CCA normit, jotka mitkään eivät ole sellaisinaan ilman vertailutaulukkoa verrattavissa toisiinsa.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Jone M kirjoitti: Jotenkin ittellä kummastuttaa tuo akkujen kestoiän pohtiminen, tottakai se ostaessa korpeaa, mutta kun ajatellaan että akun keskimääräinen kestoikä on laatumerkeissä ~ 4 vuotta dieselautoissa ja esim Mersun akku maksaa tänäpäivänä 150-220 €. Se tekee 4 vuodelle maksimissaan 55 €/a joka taas tekee vajaan tankillisen dieseliä vuoteen. Miksi sen vanhan akun kanssa silloin pitää ihmetellä -----> tekee niinkö tiileri, sinä aamuna kun se ei starttaa niin menee kauppaan ja ostaa uuden.
Mulla kesti yksi boschin akku 6 vuotta hyvin ja seitsemäntenä talvena alkoi potku loppumaan ko hajosi lohkolämmitin eli vaati semmosia kymmenen minuutin pyörittelyjä ennen starttausta yli 17 asteen pakkasella.
Tiilerin esimerkkiä on tullut aina noudatettua, joskus on tullut ostettua uusi akku jo aiemmassakin vaiheessa eli silloin ko pyöritys on alkanu mennä nihkeäksi...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pussimersuunkin olisi voinut vaihtaa akun jo aiemmin, oireet olivat selvät kun pyöritys meni niin hitaaksi.
Eipähän vaan ollut olevinaan aikaa.
Startin kunnostin taannoin, siinä vika ei voinut olla ja laturi ei ole kovin montaa vuotta vanha - ja latausjännitteen näkee olevan OK kun katsoo miten valot kirkastuvat laturin lähtiessä lataamaan.

Mites, Jone, tällä hyytelöakulla startti pyöräyttää konetta todella rivakasti - tuntuu ettei se koskaan noin terhakasti ole startannut ?
Onko hyytelöakku noilta osin tehokkaampi vai oliko entisestä vaan teho uupunut pikkuhiljaa enkä enää muista miten se ennen pyöritti ?

Ja toinenkin kysymys: mikä akkujen hintaa on nostanut, muutos on aika suuri ?
wiimax.fi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Minenoo uutta akkua ostanu viiteen vuoteen, en sen jäläkeen kun holasin että purkaamolta saapi alle kahenkympin vähänäkäytettyä akkua joka pelittää lähes yhtä kauan kuin kaupan uusikin. Ne kun purkaa nuita uudenkarheita saksantuontikolariautoja 8)

On se heeno pussi :!:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Hamis »

dealer kirjoitti:Ja toinenkin kysymys: mikä akkujen hintaa on nostanut, muutos on aika suuri ?
Lyijyn hinta on noussut todella raakasti, mikä myös nostaa akkujen hintaa.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Rintterin alkuperäne akku tais kestää kaheksan vuotta, sellanen valkonen Varta, olikohan se sitte blue dynamic... Nyt on ihan vastaava taas pellinalla ollu jokusen vuoden, eli kolme kaiketi, mut tää on ihan sininen, eli ainakin se blue dynamic... :)

Mazdalootas oli muutaman vuoden vanha solite, sain kaverilta kun ne vaihto sen johonkin autoon, mistä luuli olevan akun paskana, mutta olikin ilmeisesti startti... No viime talvena solite sitte hyyty -24°C pakkasilla, heitin "siistissä sisäkäytössä" kymmenen vuotta olleen Optiman Yellow topin sinne, ja taas sahaa niin prkleesti... 8)

Noi Optimat on kuulema todella pitkäikäsiä, jossain vanissa pidetty kahta optimaa jonkin matkaa yli kymmenen vuotta, ja vieläkin nätisti lähtee käymään... :pappa:

Kerroppas muuten akkumestari, minkästakia noita vartan akkuja on niin pirusti erilaisia? Huomasin tuossa varaosassa että nyt niitä on black dynamickia ja mitä kaikkia? Ja minkä ihmeen takia niitä on niitä jotain "asia" versioita yms? :shock:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Lainataampa tätä topikkia ko tästä saapii asiantuntija apuaki :shock: .
Elikkä paljonko tuomosessa pussimersussa on käyttövoimavero vuessa?
On meinaan hiukan himottanu viimeaikoina pussi-auto, oikeastaan jo aika kauanki, yks hiase oli kiikarissa taannoin mutta oli melko kallis ja yli 600 tkm mittarissa, oisko maksanu pääle 4000 euroa moinen, tuomosen vanhan mersun saa varmaan alta kolmenkin jo ihan jonkumoisen ja ruosteisen alle kahdellaki...
Miksi nuo kaikki 3+3 pakut on pilattu maalaamalla ne miten sattuu? Nettiautossa on tarjonta ollu viime-aikoina tai no silloin ko viimeksi kattelin niin oli pari mattamustaa, yksi mattaharmaa/sininen ja yksi telalla/pensselillä maalattu punaruskea. Maalaushan ei nyt maksaisi ko pari kolme sataa mutta ei semmosella pensselimaalatulla kehtaa ees pihalle ajaa ja ko ei koskaan tiä että minkä pääle se maali on vedetty...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”