Moottorin lämmitys "pakkasvahdilla".

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

AM kirjoitti:
dry kirjoitti: Tällä hetkellä käytössä on viikkoajastin, mutta tuollanen sisälämpötilaa haisteleva johtohan voisi olla kaikkein helpoin tapa pitää mökin peruslämpö päällä :D
Noita termostaatti ohjattuja pistokkeitahan on sisäkäyttöön myynnissä,hintaakin taisi olla reilusti vähemmän.
Sijoita dry jokunen satku, ja laita se lemmenpesäsi tekstarilla lämpeämään silloin kun huvittaa. :idea:
Avatar
Ryöhkä
Viestit: 132
Liittynyt: 05.2.2006 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Niimpä, Webasto päälle telestart kaukosäätimellä tai gsm puhelimella...
Ei tartte lähtee kusiluistimilla kalsareissa edes pihalle suorittamaan käynnistysoperaatioo. :nocando:
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

käväsin paikallisessa romutalossa ostamassa kaukoohjatun pistorasian ulkorakennuksen pistorasioita ja pihavaloja varten... kantomatka n 100m kolme rasiaa ja 2 ohjainta, yht 18€ ei tartte könytä pihalle räplään kelloja ja lämmityksiä päälle. Niin mulla on vain vesiletkussa kököttävä lämmitin jossa on oma termostaatti +35 - +85 astetta teho oli nyt vähän isompi 1000w mutta lämpiää ihan sopivasti 30minuutin lämmityksellä. Muuten kyl lämpiää eberillä mutta sitä ei taho osata laittaa ennakkoon, kun ei voi tietää koska on lähtö.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ari66 kirjoitti:Eli Webasto päälle, hörppäämään kaffeet, kasaamaan kamppeet ja oletkin jo menossa lämpimällä autolla.
Valitettavasti tämäkään ratkaisu ei toimi siinä vaiheessa kun tulee "lähtö". Viidessä minuutissa pitäisi olla asemalla lähdössä uusiin haasteisiin, eikä nämä lähdöt kysele onko auto lämmin vai ei.

:roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Moottorisi tulevaisuuden kannalta Papin olisi paras siirtyä katselemaan autoa jossa on valurautalohko sekä samaa ainetta oleva sylinterikansi..cedrikki alle niin ei pahastu "roikottamisesta"....... :lol: Tai sitten rakennat sen autotallin jossa on +22 ja koneellinen ilmanvaihto... 8)
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Ari66 kirjoitti:
Pappi kirjoitti:Webasto päällä pe - ma välinen aika? Hmm, millainenhan akku pitäisi olla jotta virta riittäisi.
Webasto on niin tehokas, että jo 10-15 min lämmitys riittää siihen mitä lohkolämppäri 24h päällä.

-42 pakkasessa ihmetellään, että miksei webasto lähtenytkään päälle = nesteet jäässä ja akku tyhjä, näin kävi 6 vuotta sitten lapissa.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
apassi68
Viestit: 102
Liittynyt: 17.1.2007 18:10
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja apassi68 »

Pappi kirjoitti:Esim agrimarketista bongasin konekäyttöön tarkoitetun termostaatin pistorasiaan. Sillä voipi sitten ohjata sisälämppäriä, mikäli ei halua sen olevan koko ajan päällä.

Velipoika osti muuten tuon pakkasvahdin juurikin sen vuoksi, että 2h lämmitysaika ei riittänyt Astron 4.3 litraiselle bensakoneelle kovilla pakkasilla. :shock: (lue: rautakasa ei antaudu ihan helpolla).

:)
ja kun ostaa kunnon sisätilaLÄMPPÄRIN ,se säätääääääää sisälämpö
tilan määrää,ihan itekseen !!!
eikä vieläkään yhteen laskettuna maksa niini paljo ko tuo "TURHAKE" !!!
sori pappi jos sun bisnekses meni ny pilalle,ne on vetäny sua 6 _ 0 !!!!!!


-------------KORKIALTA JA KOVAA --------- :director:
Avatar
apassi68
Viestit: 102
Liittynyt: 17.1.2007 18:10
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja apassi68 »

Ryöhkä kirjoitti:Niimpä, Webasto päälle telestart kaukosäätimellä tai gsm puhelimella...
Ei tartte lähtee kusiluistimilla kalsareissa edes pihalle suorittamaan käynnistysoperaatioo. :nocando:
ei hyvät pojat meillä oo varraaa vepastoihi,
moneen kertaa sanonu :idiot: ajastin+johto+sisätilalämmitin=
IHANA AAMU ja vaikkka iltakin........
ku te esittelettä sitä UUTTA töpseliä siellä parkkiksella,ku se on viel
sano nu työ so pi ku k se n irtiiiii! onhan siinä johos num . mihin
soittaaaa ku tarvii lisävirtaa ????
Avatar
Iippo Vinetto
Autoencyklopedia
Viestit: 1538
Liittynyt: 23.5.2006 17:58
Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.

Viesti Kirjoittaja Iippo Vinetto »

Älkää polttako itteenne loppuun!
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

300 D farkku kirjoitti: -42 pakkasessa ihmetellään, että miksei webasto lähtenytkään päälle = nesteet jäässä ja akku tyhjä, näin kävi 6 vuotta sitten lapissa.
Silloin se varmaan on lyötävä tulille ilman lämmitystä :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Eikö muka hihnadiiseli lähd... eiku Räjähdä käyntiin pakkasella? :shock:
Jokin akkuvahti vaan, mitään lämppäreitä tartte, paitti ehkä mukavuuden takia.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
apassi68
Viestit: 102
Liittynyt: 17.1.2007 18:10
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja apassi68 »

Pappi kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Eli Webasto päälle, hörppäämään kaffeet, kasaamaan kamppeet ja oletkin jo menossa lämpimällä autolla.
Valitettavasti tämäkään ratkaisu ei toimi siinä vaiheessa kun tulee "lähtö". Viidessä minuutissa pitäisi olla asemalla lähdössä uusiin haasteisiin, eikä nämä lähdöt kysele onko auto lämmin vai ei.

:roll:
no eikö sielä "asemalla" pitäs sitten osata jo ajastimien käyttö ?
jos saan opettaa jotain:::ajastinkello :idea: 5 minuuttia päällä, :shock: ,
seuraavat 5 min pois :oops: taas päälle se ajastin.......En mää käskeny hypätä
ajastimen peräs, määä luulin et se on vieskassa seinäs kii ,mut luma on vieny se mennessään.......mikaaa syötä,niin ainaki siel missä ootkin,
leenalle :D
Avatar
Ryöhkä
Viestit: 132
Liittynyt: 05.2.2006 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Montako viikonloppupäivystystä sinulla Pappi on kuukauvessa ?
Kirjotit päivystyksen kestoksi pe. aamusta Ma. aamuun, elikkä 3 vrk (72h)

Jos tuo sähkö maksaa vaikka 9 cent. / kwh.
Ja tuo lokilämmitin ottaa sen 500w (0,5Kw).

Vuorokausi kulutukseksi tulee:

9cent x 0,5kw x 24h = 1,08 Euroa (6,42Mummoo)

Ja jos tuo kerrotaan 3 vuorokauvella niin loppusaldoksi tulee kokonaista 3,24 Euroo. :shock:

Tuo rahahan mennee kun ryyppejää Teboilin baarilla isonkupin summppia sokeri röhkön kera.
Tai sitten säästyy jos ei käy.....kaikki on niin suhteellista, joku tyrkkejjää hedelmäpelliin saman summan...... :nocando:

Että unoha ne pakkasvahit ja anna bilikan olla piuhan päässä se viikonloppu kun on häly päällä.

( Ja jos nuukuus tapovaa niin, nykäse töpö välillä irti. ) :ää:
189 021 022 220 228 242 249 260 275 293 345 352 354 404 405 414 543 550 581 600 611 612 673 681 691 774 792 801 813 819 854 873 876 877 954 988 W10
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No miksei tuo Papin tapauksessa ole ihan pätevä,kunhan muistaa irroittaa johdon kun tulee kiire lähtö :shock: Normaalikäytössä ei varmaankaan ihmeemmin hyötyä.

Nuo sisätilan lämppärit on kyllä kans aika turhake, eihän niillä isoon autoon saa kunnolla lämmintä tupaan :twisted: No ehkä pikkusen plussan puolelle noilla alle 2kW vehkeillä...No silti mukavampia kuin ilman mutta....kun webaston tuomaan +20 lämpöön tottuu niin silti ne pikkulämppärit tympäsee.Samahan noissa lohkolämppäreissä,koneenlämmöt ei edes värähdä vaikka kuinka lämmittää :roll:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ryöhkä kirjoitti:Montako viikonloppupäivystystä sinulla Pappi on kuukauvessa ?
Päivystys riippuu ihan omasta ahkeruudesta. Lähtövelvoite on myös päivystyksen ulkopuolella mikäli tilanne niin sallii. Pääasiassa viikonloput on aikaa, jolloin tulee oltua aktiivitoiminnassa mukana. Vapaat ja lomat on sitten toinen asia.

Mitä tulee tuohon ajastinkelloon sen käyttöä nyt on turha opettaa :wink:
Daimler: Nykyisessä asumismuodossa talli on mahdottomuus, joten sen voipi unohtaa. Mietitään sitä sitten jos joskus talon ostaa...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Vahti" on käyttökelpoinen tällaisessa tapauksessa kuin Papilla.
Toisaalta kytkinkellollakin voi pelata; 0,5 tuntia päällä ja 0,5 tuntia pois ympäri vuorokauden, pysyy lähtövalmiina.
Vai särkeekö se vaihtelu vastuksen ?

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin tekee talvisesta liikkeellelähdöstä mukavamman kuin lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen yhdistelmä, tottakai.

Toisaalta lohkolämmitin on lähes 100% varmatoiminen toisin kuin "webasto" - mutta vaatii sen pistorasian lähelleen jne...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

dealer kirjoitti:"Vahti" on käyttökelpoinen tällaisessa tapauksessa kuin Papilla. Vai särkeekö se vaihtelu vastuksen ?
Kiitos Dealer.

Tuota vaihtelua mietin minäkin? No aika sen näyttää kunhan tuo murikka on kotosalla. En ole edes kokeillut, mahtuuko ajastinkello tuonne taloyhtiön tolpan sisään? Isännöitsijältä on saatu lupa 2h kellon ohittamiseen :roll:

Mielenkiintoinen keskustelu kaikkinensa. Tuolta pakkasvahdin sivuilta muistaakseni löytyy MOTIVAN tekemä tutkimus "pätkälämmityksestä". :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

HVM kirjoitti:
AM kirjoitti:
dry kirjoitti: Tällä hetkellä käytössä on viikkoajastin, mutta tuollanen sisälämpötilaa haisteleva johtohan voisi olla kaikkein helpoin tapa pitää mökin peruslämpö päällä :D
Noita termostaatti ohjattuja pistokkeitahan on sisäkäyttöön myynnissä,hintaakin taisi olla reilusti vähemmän.
Sijoita dry jokunen satku, ja laita se lemmenpesäsi tekstarilla lämpeämään silloin kun huvittaa. :idea:
:shock:
Suosituksia. :?:
Mökin sähkölämmitys vie vuodessa enemmän kuin kerrostaloasuntomme joten hyvät neuvot ja ehdotukset ovat tarpeen :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

http://www.ikh.fi/hallinta/pdf_tiedosto ... oria_id=13Tuolla on sivulla 4 joku pakkasvahti termari :roll: Jotain tuollaista tarkoitin,en tiedä sitten onko tuo kyseiseen käyttöön soppeli,mutta jotain vastaavia olen nähnyt esim. löpölämmittimen virtapiuhaan kytkettynä...
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

apassi68 kirjoitti:
no eikö sielä "asemalla" pitäs sitten osata jo ajastimien käyttö ?
jos saan opettaa jotain:::ajastinkello :idea: 5 minuuttia päällä, :shock: ,
seuraavat 5 min pois :oops: taas päälle se ajastin.......En mää käskeny hypätä
ajastimen peräs, määä luulin et se on vieskassa seinäs kii ,mut luma on vieny se mennessään.......mikaaa syötä,niin ainaki siel missä ootkin,
leenalle :D
No sinä se jaksat aina vaan. Mitähän se lohkolämmitin tykkää tuollaisiesta "5 min päällä, 5 min poissa" Ei varmaan ole kovin pitkäikäinen. Tuo johtohässäkkä lämmittää pitemmän aikaa jolloin lämmityskerrat vähenee ja lohkolämmitin saavuttaa maksimilämpönsä ennenkuin virta taas katkeaa. Ja toisekseen. Pappi EI ole vielä ostanut tuollaista, ei tuohon hintaan tarvitse sitä ostaakkaan, siitä pidän minä huolen. Mutta mitä sen loppuhinnksi tulee niin sitä ei kerrota teille :wink:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mitä taas tulee asemalla oleviin autoihin niin ne on varustettu siten, että jokaiseen autoon menee koko ajan paineilma ja jatkuva virta. Virta on latausta varten niille laitteille, jotka toimivat akuilla. Esim käsivalaisimet, käsiradiot yms... Kysymys on nyt omasta parkkipaikasta ja siitä, että saan varmistettua oman mahdollisuuden osallistua hälytyksiin.

:roll: huokaus.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Traktoreissa ollaan noita joskus käytetty.. Jotenkin se kuitenkin pyörähti ajastinkellon käyttöön takaisin. Olivat kovin kylmiä toisinaan, kun meni starttaamaan. Sisätilanlämppäristä ei ollut hyötyä..Nykyään yksi traktori on tallissa/kokoajan roikassa kera sisätilan lämppärin.. Mukava lähteä.

Miten liittyy papin ongelmaan? Tavalla, että toisinaan oli moottori todella kankean (kylmä) oloinen startatessa. Juuri noilla rajapintojen pakkasilla, 10-20 astetta.. Jolloin soisin moottorin olevan oikeasti lämmin.

Taloyhtiön tolpassa oli tuollainen jonkunlainen pakkasvahti. Auto oli näinollen kokoajan roikassa, tuntui aluksi hyvältä, lähtöjä oli tiheästi. Tietyissä lämpötiloissa lämmitti pätkittäin, oikeasti kylmillä ilmoilla kokoajan. Kyllä harmitti mennä autoon, kun se oli lähes aina 0-15 asteen pakkasilla kylmä. Autossa oli sisätilan lämppäri, mutta alvariinsa kävi niin, että meneillään oli juuri se tauko.. Ja juuri satamaan alkanut lumi jäätynyt jäähtyneihin laseihin. Nykyinen ajastinkello systeemi on parempi..
124.023
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Pappi kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Eli Webasto päälle, hörppäämään kaffeet, kasaamaan kamppeet ja oletkin jo menossa lämpimällä autolla.
Valitettavasti tämäkään ratkaisu ei toimi siinä vaiheessa kun tulee "lähtö". Viidessä minuutissa pitäisi olla asemalla lähdössä uusiin haasteisiin, eikä nämä lähdöt kysele onko auto lämmin vai ei.
:roll:
Tee niin kuin naapuri. Ne muutti paloasemaa vastapäätä oleviin rivareihin. :roll: :wink:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dry kirjoitti: Suosituksia. :?:
Mökin sähkölämmitys vie vuodessa enemmän kuin kerrostaloasuntomme joten hyvät neuvot ja ehdotukset ovat tarpeen :D
Tämän halvempaa ei taida lähimarkkinoilla olla?

http://www.siitek.com/products.php?id=11&catid=3

Kyseessä siis GSM-robotti. Lisäksi tarvitset vehkeen käyttöohjeissa kerrotun kokoisen releen mittaritaululle, jota robotti sitten vetää käskystä tekstiviestillä. Rele maksaa siinä 20-50e? Ja tottakai joku perusmaksuton liittymä tuohon ropottiin.

Sähkömies kytkemään rele pattereiden virtaletkun väliin :arrow: Sen jälkeen saat mökin lämpeämään tekstarilla. 8)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Hemingway kirjoitti:Miten liittyy papin ongelmaan? Tavalla, että toisinaan oli moottori todella kankean (kylmä) oloinen startatessa. Juuri noilla rajapintojen pakkasilla, 10-20 astetta.. Jolloin soisin moottorin olevan oikeasti lämmin.
Kiitos Hemingway asiapitoisesta vastauksestasi. Mikäli tuo vahti jää minulla käyttämättä, uskoisin lähipiiristä löytyvän sille käyttöä koska veljeni painii saman ongelman vuoksi. Sillä erotuksella, että hänellä on kylmä talli käytössä.

:D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Volvo laitetaan meillä illalla roikkaan, kas on aamulla lämmin auto 8)

Minimanin 20€ sisätilan lämppäri on huutanut jo kaksi talvea ilman onkelmia :shock: Teho 1200w ja 8pätkä farkku on sillä lämmin ja kaikki lasit sulana 8)

Mersua ei lämmitetä, jos pakkasta on vähemmän kuin -20 astetta :lol:
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Pappi kirjoitti: Isännöitsijältä on saatu lupa 2h kellon ohittamiseen :roll:
pitäis itsekin ohittaa tuo 2h kello :roll:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nyt on muokattu tuo lämpötolppa sellaiseksi, että kelloa ei tarvitse. Yksi hyppyjohto ja se oli siinä. Pakkasvahtia olen käyttänyt töissä menestyksellä. Toimiva kapistus, jatkaa sopivasti tuota 2.5m ekopiuhaa. Toisena johtona vielä 5m ekopiuha, mikäli pistoke on kohtuuttoman kaukana. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuli taas tarve kaivaa pakkasvahti - lämmitysroikka ja sisälämppäri varastosta kun yön aikana menee auton ikkunat jäähän. Jostain kumman syystä alkoi taas päivystykset kiinnostamaan :roll:

Jos lähtö tulee, ei jouda raapimaan laseja puhtaaksi. Eikä tuo ekodiesel paljoa lämpene 2km matkalla asemalle.

:D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

^Kuis tuo pelaa sisätilalämppärin kanssa?? Saattas kiinostaa itteäkin tollanen systeemi :oops:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”