Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 885
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
On se muuten merkillinen kumma, että kun vähänkin erehtyy kehaisemaan, niin eikös vaan joku paikka pamaha heti.
Vaimo tässä vähän aikaa sitten ilmoitteli, että vonkuupi jotenkin kummallisella äänellä tuo auto...
No minä sillä sitten ajamaan ja totta tosiaan, vonkuuhan se. Vähän alle 2000rpm alkaa ja loppuu vähän 2000rpm jälkeen. Eukko kuskin pukille ja kierrokset kohilleen, ääni tulee koneen päästä oikealta, sieltä misson remmit ja apulaitteet. Ja kun ääni alkaa, niin laturin runko rupee tärisemään, eli laturin laakerihan se perkele mossahti siitä nyt sitte.
Noh, uusi laturi jo paikallaan ja matka jatkuu, mikähän seuraavaks antautuu...?
Toinen juttu. Mitenköhän se näissä väylävehkeissä luontuu se lisäpitkän asennus? Voihan sen toki laittaa vanhaankin tyyliin, mutta ilmeisesti joku toinenkin tapa on...?
Vaimo tässä vähän aikaa sitten ilmoitteli, että vonkuupi jotenkin kummallisella äänellä tuo auto...
No minä sillä sitten ajamaan ja totta tosiaan, vonkuuhan se. Vähän alle 2000rpm alkaa ja loppuu vähän 2000rpm jälkeen. Eukko kuskin pukille ja kierrokset kohilleen, ääni tulee koneen päästä oikealta, sieltä misson remmit ja apulaitteet. Ja kun ääni alkaa, niin laturin runko rupee tärisemään, eli laturin laakerihan se perkele mossahti siitä nyt sitte.
Noh, uusi laturi jo paikallaan ja matka jatkuu, mikähän seuraavaks antautuu...?
Toinen juttu. Mitenköhän se näissä väylävehkeissä luontuu se lisäpitkän asennus? Voihan sen toki laittaa vanhaankin tyyliin, mutta ilmeisesti joku toinenkin tapa on...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Turbo, ilmastoinnin kompressori, laturi ... Ei mielestäni kovin huoleton.
Valitettavasti.
Opelin bensa turboissa on tainnut ennenkin hajota turbot. Tämä on toki uudempi kuin ne 1.4 missä turbo rikko oli ominaisuus.
Valitettavasti.
Opelin bensa turboissa on tainnut ennenkin hajota turbot. Tämä on toki uudempi kuin ne 1.4 missä turbo rikko oli ominaisuus.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 885
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Eläpä nyt ala yhtään siellä!
Huolettomampi tämä on silti kun se edellinen riivattu S211:n...
Ooppelin viat on sentään ollu helppoja diagnosoitavia. Turbo huutaa = rikki.
Ei tuu kylmää = ilmastointi rikki.
Laturi tärisee kun vonkuminen alkaa = rikki.
Melko paljon helpompaa kun tuon edellisen viat, jotka tuntu toisinaan olevan ihan täysin planeettojen asennoista riippuvia. Ja jotka meni parhaimmillaan rikki uudestaan parin päivän tai viikon tai kuukauden jälkeen.
Huh, kammottaa muistellakin sitä saatanan paskakasaa...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 885
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Ooppeli on osannu käyttäytyä ihan nätisti sitten viime postauksen. Enimmäkseen.
Sen tähen enimmäkseen, että kun keväällä vaihettiin siihen se ilmastoinnin kompura, niin sen jälkeen ilmeni erikoinen "vika". Satunnaisesti käypi niin, että kun ajeleepi vakkari päällä ja tulee lievä alamäki ja auto heittää moottorijarrutukselle, niin sillon justiinsa samalla hetkellä jos ilmastoinnin kompura lähtee päälle, niin auto nytkähtää sen verran, että vakkari hyppää pois päältä. Lähtee kyllä saman tien takas kun laittaa vaan.
Kesällä muutettiin keskimmäinen tenava Tampereelle. Appiukolta iso peräkärri lainaan ja isoimmat tavarat sinne ja pikku tilipehööri Ooppelin takakonttiin. Kärri painoi itessään jo melkein 700kg, että eiköhän siellä koukussa lopulleen tonni ollu painoa. Vaikka Ooppelissa onkin 180hv, niin kylläpä se 1,6 litranen kone oli jo aika nöyrä poika tuommosen painon eellä... Sai puurokattilaa siinä etuistuimien välissä hämmennellä ihan topakasti.
Ja maistu Ooppelille muuten bensa tuolla reissulla! Takasin päin tullessa tyhjällä kärrillä tankattiin Oriveden ABC:llä tankki täyteen. Hurautettiin sitte samalla istumalla vaimon porukoille kärriä palauttamaan, pulskat 370km. Kun päästiin perille, niin varttitankki oli enää tähteenä. Että hyvästi toistakymmentä litraa per satku. Ihme kyllä ajotietokoneen keskikulutuslukema ei muuttunu mikskään, sitä samaa 8,3 litraa se näyttää.
Seuraavana päivänä kun lähettiin ajelemaan kotiopäin ilman kärriä, niin tuntu kun joku olis yön aikana käyny vaihtamassa Ooppelin koneen aika paljon isompaan...
Eilen tulla tupsahi postilootaan kirje, että pitäs lähtee näyttämään Ooppelia merkkiliikkeeseen. Haluaisvat tarkastaa olikohan se nyt takavakaajatangon? Ilmeisesti jotain häikkää on sitte niissä ollu.
Sen tähen enimmäkseen, että kun keväällä vaihettiin siihen se ilmastoinnin kompura, niin sen jälkeen ilmeni erikoinen "vika". Satunnaisesti käypi niin, että kun ajeleepi vakkari päällä ja tulee lievä alamäki ja auto heittää moottorijarrutukselle, niin sillon justiinsa samalla hetkellä jos ilmastoinnin kompura lähtee päälle, niin auto nytkähtää sen verran, että vakkari hyppää pois päältä. Lähtee kyllä saman tien takas kun laittaa vaan.
Kesällä muutettiin keskimmäinen tenava Tampereelle. Appiukolta iso peräkärri lainaan ja isoimmat tavarat sinne ja pikku tilipehööri Ooppelin takakonttiin. Kärri painoi itessään jo melkein 700kg, että eiköhän siellä koukussa lopulleen tonni ollu painoa. Vaikka Ooppelissa onkin 180hv, niin kylläpä se 1,6 litranen kone oli jo aika nöyrä poika tuommosen painon eellä... Sai puurokattilaa siinä etuistuimien välissä hämmennellä ihan topakasti.
Ja maistu Ooppelille muuten bensa tuolla reissulla! Takasin päin tullessa tyhjällä kärrillä tankattiin Oriveden ABC:llä tankki täyteen. Hurautettiin sitte samalla istumalla vaimon porukoille kärriä palauttamaan, pulskat 370km. Kun päästiin perille, niin varttitankki oli enää tähteenä. Että hyvästi toistakymmentä litraa per satku. Ihme kyllä ajotietokoneen keskikulutuslukema ei muuttunu mikskään, sitä samaa 8,3 litraa se näyttää.
Seuraavana päivänä kun lähettiin ajelemaan kotiopäin ilman kärriä, niin tuntu kun joku olis yön aikana käyny vaihtamassa Ooppelin koneen aika paljon isompaan...
Eilen tulla tupsahi postilootaan kirje, että pitäs lähtee näyttämään Ooppelia merkkiliikkeeseen. Haluaisvat tarkastaa olikohan se nyt takavakaajatangon? Ilmeisesti jotain häikkää on sitte niissä ollu.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 885
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Ja nyt jo soittelivat välipäivinä, että taka-akselin aurauksensäätötangot ovat saapuneet. Torstaina kohti Jyväskylää siis. Aika pahalla äänellä mourusi tuokin vehje kun sen -35 asteessa täräytin käyntiin, vaikka esilämmitettykin oli noin 3h. Liekö siinä pirussa sitten säteily- tai letkulämmitin tai joku muu höpönlöpön laite kun tuntu, että ei se mokoma ollu lämmenny ollenkaan. Noh, tällekin viitisen minuuttia tyhjäkäyntiä paikallaan ennen ajoonlähtöä, niin kyllähän tuo kohtapiakkoin alkoi pyörimään normaalilla äänellä. On ne vaan piru vieköön raakoja startteja nämä tämmöiset, pahaa oikein tekee...Pakardinen kirjoitti: ↑02.9.2023 9:49 Eilen tulla tupsahi postilootaan kirje, että pitäs lähtee näyttämään Ooppelia merkkiliikkeeseen. Haluaisvat tarkastaa olikohan se nyt takavakaajatangon? Ilmeisesti jotain häikkää on sitte niissä ollu.
Vaan olipa kiva ajella tuossa kelissä autolla, joka lämpesi normilämpöön het kohta kun maantietä sille näytti. Muutamankymmenen kilometrin jälkeen lämmityslaitteessa oli pyynnöt 19 astetta ja oikein hyvin tarkeni.
Reissu meni muutoin ongelmitta. Jatketaan Ooppelin kanssa elämistä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Tiedätkö onko tässä jotain lisälämmitintä lämmityslaitteessa? Kyllä tällä kelillä saisi kamppeet olla parkissa. Turhan raakaa hommaa kalustolle
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 885
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
En tiiä yhtään.
Ja sehän tässä on vielä metka juttu, että tämä tuntuu tänä talvena lämpösemmältä kun männä talvena... Enkä keksi yhtäkään syytä miksi näin muka olisi. Mutta melko varma oon siitä, että viime talvena tuota lämpöpyyntöä sai olla kyllä useita asteita enemmän, että siellä tarkeni vähänkään kovemmilla pakkasilla.
Ja sehän tässä on vielä metka juttu, että tämä tuntuu tänä talvena lämpösemmältä kun männä talvena... Enkä keksi yhtäkään syytä miksi näin muka olisi. Mutta melko varma oon siitä, että viime talvena tuota lämpöpyyntöä sai olla kyllä useita asteita enemmän, että siellä tarkeni vähänkään kovemmilla pakkasilla.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 885
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Takaluukku lakkasi aukeamasta tuossa männäviikon lopulla. Aattelin enste, että ihanaa: se Suomen olosuhteisiin täysin sopimaton mikrokytkin nyt sitte meni ja paskoi ihtensä. Käyttöohjekirjasta ei löydy vaihtoehtoista avaustapaa luukulle, enkä kyllä löytänyt minäkään autoa tutkimalla.
Pitäs varmaan Ooppelifoorumilla kysellä, että millä ihmeen konstilla sen saa auki.
No eilissäpäivänä sitten kun oli jo inhimilliset kelit, niin kävin tutkimassa vähän lisää. Ei; autosta ei sisältä löydy mistään mitään nappia tai hantaakia jolla luukun saisi auki. Luukussa ei ole avaimelle reikää, avaimessa ei ole nappia. Nappeja painelemalla ei aukea kun ovet tai pitkään painaessa ikkunat. No johan on perkelettä. Sitten vielä menin painelemaan avausnappia ja riuhtomaan luukkua; ei, ei se saakeli lähe. Hetkinen!
Tämä nappihan ei edes yritä painua sisään, onko se piru jäätynyt...?
Kuumailmapuhallin käteen ja sulattelua ja kas! Kohtapa luukku aukesi. Olipa kerrankin halpa ja helppo remontti. Kohtahan se tietysti jäätyy uudelleen, mutta tiiänpähän nyt ainakin korjaustavan.
Tuossa se on kyllä kans yks vihtahousun keksintö tuo mikrokytkin. Sanonkoma, että mihin joutaisi mokomat kötöstykset...?
Joo, toimii varmaan ihan hyvin (aikansa) semmosessa ilmastossa, jossa ei ole lunta eikä pakkasta. Mutta että Suomessa? Voihan perse sentään...
Pitäs varmaan Ooppelifoorumilla kysellä, että millä ihmeen konstilla sen saa auki.
No eilissäpäivänä sitten kun oli jo inhimilliset kelit, niin kävin tutkimassa vähän lisää. Ei; autosta ei sisältä löydy mistään mitään nappia tai hantaakia jolla luukun saisi auki. Luukussa ei ole avaimelle reikää, avaimessa ei ole nappia. Nappeja painelemalla ei aukea kun ovet tai pitkään painaessa ikkunat. No johan on perkelettä. Sitten vielä menin painelemaan avausnappia ja riuhtomaan luukkua; ei, ei se saakeli lähe. Hetkinen!
Tämä nappihan ei edes yritä painua sisään, onko se piru jäätynyt...?
Kuumailmapuhallin käteen ja sulattelua ja kas! Kohtapa luukku aukesi. Olipa kerrankin halpa ja helppo remontti. Kohtahan se tietysti jäätyy uudelleen, mutta tiiänpähän nyt ainakin korjaustavan.
Tuossa se on kyllä kans yks vihtahousun keksintö tuo mikrokytkin. Sanonkoma, että mihin joutaisi mokomat kötöstykset...?
Joo, toimii varmaan ihan hyvin (aikansa) semmosessa ilmastossa, jossa ei ole lunta eikä pakkasta. Mutta että Suomessa? Voihan perse sentään...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)
Nooo, on se joskus aika lahjakkaasti jäässä tuollainen 124-tyyppinen takaluukun mekaaninen painonappikin
oulaistenliikenne.fi