Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niin.

Siinä kävi nyt sillain, että vaimon autona ollut S211 320cdi vittuili meille jousituksellaan viimisen kerran. Lisäksi kun varmistui, että vaimon työasiat muuttui niin, että 84km:stä tulikin 14km niin tultiinpa siihen tulokseen, että kaksi isoa dieselautoa taloudessa ei ole tarpeen. Ja vielä kun S211 olisi kaivannut suhteellisen isoa remonttia muutenkin kuin Airmaticin osalta, niin sepä laitettiin vanhan navetan taakse katokseen seisomaan helmat maassa. Jollekin siitä varaosa-auto tai suurella rahalla käyttöön.

No sitten, että bensa-autoa tilalle. Nettiautoon kriteereiksi farmari, bensa, ilmastointi, vakkari, vetokoukku, meille käypänen hinta ja maksimi kilometrit. Vaihtoehdoiksi tuli perkeleesti ranskanpottuja ja muita inhokkeja, joitakin Fordeja ja Opeleita ja muutama hajaosuma Volvoja. Fordeista Mondeo ja Focus, Opeleista Vectra ja Astra, Volvoista lähinnä V40:ä. Focus, Astra ja V40 pieniä, se selvisi kun yhtä Astraa käytiin koeajamassa ihan niillätöin, että pärjättäis kait me vähän pienemmälläkin autolla. No ei pärjätä. Olkavarret hinkkaa koko ajan vastakkain kun siihen mikroautoon änkäytyy. :mrgreen:
Vaihtoehdoiksi siis jäipi siinä vaiheessa Mondeo ja Vectra. Samassa kaupassa missä Astraa kokeiltiin, oli myös Vectra. (Opelihan ei meitä hirveesti pelota, yks semmonen vaimolla olikin (C -mallin Vectra dieseli), kunnes se mentiin hävittämään ja otettiin tilalle tuo S211; virhe. Vectra olis pitäny ajaa hautaansa saakka, oli se senverran huoleton peli kuitenkin, pannahinen). Oikein näpäkän näköinen peli OPC:n korisarjalla ja siistihän se oli kun mikä. Koeajollakaan ei mitään ihmeempiä löydöksiä, vähän hengettömältähän se tuntui pienempitehoisella 2,0l:n koneella, alkoi kulkemaan vasta kunnolla kaasua runnomalla. Sitten kun tultiin liikkeen pihaan niin konepelti auki, paisarin korkki auki ja kierroksia koneeseen. Jahah, korkki ja konepelti kiinni ja toteamus, että tämäpä joutaa jäädä ostamatta. Samalla reissulla käytiin koeajamassa yhtä Mondeota. Piti olla siisti ja hyvä ja vähän ajettu. Niinpä niin. Keltanen moottorihäiriön valo palaa, kuskin ovi roikkuu (niinkun 80% Mondeoissa), maali täynnä naarmuja ja muutenkin aika luotaantyöntävä kokemus.

Ei löytynyt vaimolle autoa siltä reissulta ei.
(Tarina jatkuu tuonnempana)...
Viimeksi muokannut Pakardinen, 13.1.2022 22:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon "uusi" kulkine

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No sitten kun vaihtoehdot alkoivat käymään vähiin ja toinen toimiva auto piti saada taloon, niin päätettiin sitten korottaa hieman budjettia.

Sillä konstillapa löytyi varsin mielenkiintoinen (joskin meille täysin entuudestaan tuntematon) autoyksilö pohjoisemmasta päin Suomea, noin 450km:n päästä. Onni tässä onnettomuudessa oli se, että vaimon kummitäti ja -setä sattuuvat asumaan samalla paikkakunnalla. Ensin interwebsistä hakuja, että minkähänlainen kampe mahtaa olla kyseessä. Eipä ne sitä kovin pahasti osanneet moittia. Sitten hetken aikaa pähkäilyä, että olisko tuossa meille autoa? Että vieläkö sitä kehdataan hankkia auto vääränlaisella vaihteistolla, eli manuaalilla. Automaatteja ei vaan kertakaikkiaan ollu kun muutama tarjolla niillä meidän kriteereillä. :(
Vaimo loihe lausuman, että kyllä hän semmosellakin osaa vielä ajaa, että jos on muuten laulava peli niin eikun vaan. Sitten soittoa kummisetälle, että kehtaatko käydä vähän alkuun tiedustelemassa onko millanen? Sielläpäinkään kun mitä ilmotuksessa sanotaan? Kun ei oikein kehtais tuommosta vajaan tuhannen kilometrin lenkkiä lähteä terveisiä ajelemaan. Reijolta tuli seuraavana päivänä vastaus, että kyllä se on ihan toimivan näkönen ja tuntunen laite. No eipä siinä, nokka kohti pohjosta sitten. Yöksi sukulaisiin ja seuraavana aamuna ihmettelemään autoa. Ei siitä pahoja vikoja ja puutteita löytynyt ja niinpä se sitten lähti meidän mukaan.

Nyt on taloudessa siis Opel Insignia Sports Tourer. 2009, 1,6l bensaturbo (180hv), kuusivaihteinen manuaali, himppusen alle 150tkm ajettu. Oikeastaan ainoa varsinainen vika on, että kuskin penkinlämmitin ei toimi. Toinen "vika" ilmaantui joulun pyhinä kun autoa käynnisteli kovilla pakkasilla, vaikkakin lohkolämppäristä: vakkari ei pelannut ajoon lähdettyä. Sitten kun ajelit kylille kauppaan, sammutit auton, tulit kaupasta ja käynnistit uudelleen, niin vakkaripa alkoi pelaamaan. Minä jo että onko nappuloissa hässinkiä, kun sitä vakkaria käytetään ratista. No sitten alkoi pakkasilla startti pyörittelemään hitaanlaisesti. Akkua siitä sitten ihmettelemään. Mikä lie ruohonleikkurin tai veneen akku laitettu sinne myyntiakuksi, tais olla kaikki 62ah joku vinkuvonku merkiltään. Yleismittari napoihin, näytti 12,5v. Jo pelkästään kuskin oven aukaisu ja sitämyötä sisävalojen syttyminen alkoi pudottaa varausta niin, että ennenkun poika ehti kääntämään avaimesta, varaus oli pudonnut jo 12v:iin. Startissa putos 9,5:een. Laturi pelaa kyllä, työnsi tyhjäkäynnilläkin yli 14v virtaa. Onneksi ostin syksyllä erääseen toiseen pörisevään laitteeseen 75ah akun, jonka sitten paiskasin Opelin pellin alle. Nyt pyörittelee starttia ihan napakasti ja vakkarikin pelaa konstailematta. Ilmeisesti se paska akku sitten sotki senkin toiminnan... :roll:

Muutaman viikon yhteiselon huomioita:

-Alavääntö puuttuu aikalailla täysin, mitäpä sitä tuon kokoiselta koneelta muuta osais oottaakaan. Parista tonnista alkaa vetämään ihan mallikkaasti.

-Sisusta vaikuttaa laadukaalta vaikka aika muovisen oloinen onkin. Ei sieltä kuulu räminöitä ja surinoita ja kitinöitä ja kaikkea muita paskaääniä, joita kyllä riitti S211:ssä.

-Jousitus on pintakova, epätasasella tiellä nypyttää koko ajan. Rengaskoollakin tosin on varmaan merkityksensä, minkä taivahan tähen on pitäny panna nuin juluman kokoset pyörät mokomaan kotteroon, 18"...? :idiot: Varmaan siks, kun se on Sports Tourer. Mulle kelpais kyllä pienemmätkin pylpyrät.

-Tilaa ei ehkä ihan niin paljon ole, kuin siinä edellisessä Vekarassa tai tuossa S211:ssä. Kattolinja vasitenkin putoaa aika paljon jo takapenkin kohilta, että yhtä kuutiomainen tavaratila ei ole. Vaan eipä se pienikään auto ole.

-Rengasäänet tulee selvemmin sisälle kun Mersussa tai jopa siinä Vekarassa. Edelleen, saattaa johtua aika paljon noista naurettavan kokosista renkaista.

-Ajolleen mahtava. Menee suoraan, eikä edes mahdottomia vetele. Hämmentävän pieni kääntösäde, pyörähtää lähes kuin takavetonen. Tietää siis varmaan vetonivelen suojakumin tarkkailua ja mahdollisesti tiuhoja vaihtoja. :roll:

-Ajoasennon saa todella hyväksi, jopa silloin kun joutuu kuskin penkkiä ottamaan vähän normaalia lähemmäksi jos takana istuu pitemmän puoleinen henkilö. Ainoa idioottimaisuus on kuskin penkin selkänojan kallistuksen säätö. Miksi, oi miksi on pitänyt laittaa -80 -lukulaisesta jaappanialaisesta se kallistussysteemi??? Eli ei pyörällä kallistettava vaan siitä hantaakista vetämällä, jonka jälkeen selkänoja kallistelee hervottomana. Paskaa on se.

-Lämmityslaite on jotenkin tehottoman oloinen. Kyllä sisällä toki tarkenee ihan hyvästikin, mutta puhallusta pitää pitää aika isolla, että lasit pysyy kirkkaina. Tästä ne kyllä vähän siellä interwebsissä puhuivatkin, että ei ihan oo kohilleen sattunut tuon mitoitus. Sitä koitin saaha paremmaks raitisilmasuodattimen vaihdolla. Entinen oli vuodelta 2014, ylösalaisin asennettu. Ei se kovin paskanen ollu, eikä sen vaihdolla siis suurta parannusta tullu ilmavirtaukseen.

-Takakontin luukku on valtava. Tuntuu, että neljännes autosta nousee ylös kun luukun aukaisee. Luukun avausmekanismi on yksi typeryys, mikrokytkin pystyperäisessä autossa Suomen olosuhteissa -> ei toimiva ratkaisu. Aina on lunta täynnä se putura, jonne sormet pitää survoa luukkua avatessa. Höh. Kaivele sitä sitten kynsinesi tai jollain apuvälineellä puhtaaksi lumesta, että napukka suostuu ottamaan käskyjä vastaan. Sitten kun luukku aukeaa, niin puskuri työntyy niin taakse, että se vaikuttaa vähän laiturilta. On muuten ihan varma assii, että siinä sitä housunlahje paskaantuu kun kontin perälle survot tavaraa tai koitat sitä sieltä ronkkia hyppysiisi.

-Takakontin kannessa on kiinni-imusysteemi aivan kuin Mersussakin. Sillä erotuksella, että tässä se jopa toimii... :happy: Tosin, miksihän siihen on semmonen laitettu, kun niin nöyrästi lumpsahtaa tuo kansi kiinni, että en ole tainnut sitä kiinni-imua saada toimimaan kun ihan tarkoituksella kontin kannen varovasti kiinnilaittamalla. Koska kontin kansi on niin valtavan kokonen niin sehän pirulainen painaakin kun mikä. Siitäkin huolimatta, että kontin kannen ulommainen pinta on muovia. :mrgreen: Kaasujouset on tästä johtuen viksusti jätetty näkyville, siinä ne pojottaa heti luukun reunassa kun kannen aukaisee. Tässä on insinööri palkkansa ansainnut, kun on jättänyt ne tuohon niin helposti vaihdettavaksi. Sehän on nääs ihan täysin varma, etteivät ole pitkäikäisiä pumppuja tuon kontinkannen painon kanssa pelatessa.

-Kojelaudassa on nappeleita niinkun lentokoneessa. Ajotietokoneelta voipi nopeasti muuttaa asetuksia, esim. automaattisen takalasin pyyhkäisyn (peruutettaessa jos lasinpyyhkijät on päällä) sain kastroitua pois käytöstä ihan muutamassa hetkessä. Kätevää. Samaten näppärä toiminto näin talvella on automaattinen takalasinlämmityksen päällekytkentä tietokoneen kautta, ei tartte muistaa napata sitä nappelista päälle.



Semmosta. Aika näyttääpi onko tämä yhtä huoleton peli mitä Vekara oli. Öljynvaihtoa kun tuossa varailin, niin hovikorjaaja moitti sitä kovin vaikeaksi autoksi korjaamon näkökulmasta. Sen tähen, kun niitä ei siellä kuulemma paljon käy. Ei niissä kuulemma mitään joutavanpäiväisiä vikoja ole. Ja joka tapauksessa, ei se ainakaan niin paska yksinkertaisesti VOI olla, kun mitä oli tuo kirottu S211.

Opeliahan aina moititaan ja sille naureskellaan, kyllähän minä sen tiedän. Opelhan paskoi maineensa sillon 80 -luvun lopulla, kun alkoivat valmistaa ensimmäisiä Vectroja ja Astroja sillä samalla periaatteella, mitä monet autonvalmistajat (Mersukin tais mennä siihen miinaan w/s124:n ja w140:n jälkeen...) käyttävät tänäkin päivänä: joka ikinen komponentti ostetaan ulkoa ja sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Melko piakkoin ne kuitenkin tais huomata, että ei oo pojat toimiva homma tämä. C -mallin Vectra tais sitten ollakin 2000 -luvun alkupuolella / puolessavälissä yksi vähiten hinattu auto Saksassa paikallisen Autoliiton tutkimuksen mukaan. Suosittelenkin, että jos rohkeus ja itsetunto vaan suinkin riittää, niin käykääpä kokeilemassa tuommosta kymmenen - viistoistavuotiasta Opelia. Jos siitä on vähänkään huolta pidetty, niin moni saattaa kokea yllärin. Esim. se vaimon entinen Vekara myytiin vuosittaisen dieselveron hinnalla kaveripariskunnalle. Minua rupesi niin kovastipaljon jännittämään se GM:n automaattiloora, kun sitä niin hirveesti haukuttiin ja jotain pientä oireilua se toisinaan meilläkin teki. Noin 330tkm oli Vekaralla ajettu kun se vaimolle tuli, noin 470tkm tais olla ajettu kun se myytiin kaks ja puol vuotta sitten. Kaverit ajelee sillä tyytyväisenä vieläkin, nyt on mittarissa reilut 500tkm ja on siihen kuulemma pari polttimoa joutunut vaihtamaan. Vaihteisto pelaa vieläkin ihan samalla lailla... :idiot:

Jatkamme tästä!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Pakardisen vaimon "uusi" kulkine

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Muotoilu on tyylikästä. Takakontin luukku on valtava myös sedanissa. Takaluukussa on hauska yksityiskohta nuo kahdet takavalot. Turvallisuutta luova ominaisuus.

Vanhemman vectran peräkontti on myös iso, varsinkin farkussa.

"-Ajoasennon saa todella hyväksi, jopa silloin kun joutuu kuskin penkkiä ottamaan vähän normaalia lähemmäksi jos takana istuu pitemmän puoleinen henkilö. Ainoa idioottimaisuus on kuskin penkin selkänojan kallistuksen säätö. Miksi, oi miksi on pitänyt laittaa -80 -lukulaisesta jaappanialaisesta se kallistussysteemi??? Eli ei pyörällä kallistettava vaan siitä hantaakista vetämällä, jonka jälkeen selkänoja kallistelee hervottomana. Paskaa on se."

= Mimmikippi. Parisuhdetta parantava tekijä jos alkaa hormoonit hyrräämään ja on nopeesti päästävä katsomaan tähtiä, mikäli autossa on kattoluukku. :rock:

Mitä äkkiä katselin niin hintataso näissä on siedettävä. Ei varmaan hassumpi auto käytössä. Kokemuksia luetaan jatkossakin mielellään. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Pakardisen vaimon "uusi" kulkine

Viesti Kirjoittaja dealer »

räminöitä ja surinoita ja kitinöitä ja kaikkea muita paskaääniä, joita kyllä riitti S211:ssä.
Huh, olit varsinaisen erityisyksilön löytänyt kyllä. Toivotaan että nyt on ehjempi, tämä ooppeli.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon "uusi" kulkine

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pappi kirjoitti: 08.1.2022 8:05 Takaluukussa on hauska yksityiskohta nuo kahdet takavalot. Turvallisuutta luova ominaisuus.

Mitä äkkiä katselin niin hintataso näissä on siedettävä. Ei varmaan hassumpi auto käytössä. Kokemuksia luetaan jatkossakin mielellään. :)
Joo, ne on melko erikoiset ne takavalot. Semmoset tosin ihan järkevää olla, kun ne varsinaiset takavalot nousee sen kontinkannen mukana ylös. Jos joutuu tienposkessa konttia aukomaan, niin perse olis aivan pimiänä ilman noita "lisävaloja".

Kokemuksia tänne kyllä kirjoittelen. Toivottavasti ne olis semmosia positiivisia kokemuksia tai vähintäänkin neutraaleja. Nyt sais välillä olla semmonen auto talossa, jonka kanssa vois elää pitempiäkin aikavälejä ilman totaalisia hermojen menetyksiä.
dealer kirjoitti: Huh, olit varsinaisen erityisyksilön löytänyt kyllä. Toivotaan että nyt on ehjempi, tämä ooppeli.
Kyllä, varsinainen "yksilö" oli tämä meidän 211:n totta tosiaan. Puolisen vuotta ostoaktin jälkeen meni kohtuudella, mutta sitten kun se alko renkkaamaan niin loppua ei tullu. Ei 211:n noin huono auto VOI olla, meille nyt vaan sattu tulemaan se maanantaikappale. Olihan sekin silloin toimiessaan ihan kelpo kikkare, mukava sillä tuolla 320cdi:llä oli hitaampia ohitella. Melko hätäseen nousi rekan ohituksessakin vauhti hetkellisesti kortinmenetysnopeuksiin saakka... Kaiken paras tapaus oli kun oltiin menossa ensimmäisenä kesänä vaimon sukulaisiin Ouluun. Nelostiellä satasen rajotuksella kyntää kolme h-autoa kaheksaakymppiä. Minä, että noiden perässä en jaksa pitkään ajella. Pitkässä vasemmalle kääntyvässä kaarteessa sitten kaasu pohjaan ja nyt mennään. Sen jonon vetäjän kohalla kurkistin nopeusmittariin kun rupes tuntumaan siltä, että nyt alkaa olla kyytiä. Olihan sitä, 160km/h... :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Käytin öylössäpäivänä tätä öljyn- ja tulppien vaihdossa.

Kovin on pieneksi menneet nykyautoissa nuo öljysutit. Tuossa oli semmonen pienen juomalasin kokonen. Mulla on V-Maxissakin isompi suodatin... :happy:
Viime öljynvaihto tehty 33tkm sitte, voi hyvää päivää... :axe:
Oli öljy jo aika mustaa. Ja sen juomalasin kokosen öljysutin oli imu jo vetäny kurtulle, että ei ihan ehkä normaalit paineet oo voitelussa enää ollu. Jospa se ei olis pipiä vielä saanu.

Vikakoodit luettiin samalla; niitä ei ollut. Mitä nyt siitä paskasta akusta johtuneita viestejä alhaisesta jännitteestä ja paksun lumen peitossa olleista peruutustutkan antureista.

Korjaamoukko kerto tarinaa, että meiän kylillä eräällä "hieman" suurpiirteisellä (periaatteella, että: autoa ei huolleta, sitä korjataan) auton pitäjällä ollu aikanaan tuommonen Inkku. Sano, että se tais olla ainoa auto joka sillä on kestäny. Vaihtoon se oli menny sen takia, että helmakoteloiden etupäästä oli hiekkasuihku vieny maalit ja oli ruvennu valkonen auto vähän rusehtamaan... Tuossa meidän laitteessa samaa havaittavissa, kesällä pitää napata alkavat kiinni ja laittaa etuläpät paikalleen.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tässä se aina vähän aiheuttaa hämmennystä ja "mitäs nyt?" -efektiä, kun lähtee ajelemaan. Kun renkaat alkaa kiihdytettäessä suttaamaan sillai hillitysti, niin luistoneston valo ei vielä vilku, mutta esp kuitenkin alkaa rajoittamaan tehoja. Aina tulee semmonen olo, että mikäs nyt meni rikki kun ei enää vedäkään... :shock:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Joo.
Ei.
Se ei pojat onnista meillä. :shout:

Reilu viikko sitten perjantaina läksimmä iltapäivällä kohti Vuokattia, että lomalle lomalle. Viitostietä pitkin laskin menemään kohti Iisalmea kun Alapitkän jälkeen aloin kuuntelemaan, että mikäs se on tuo tuommonen vonkuva ääni joka kuuluu jostain...? Välillä tuntui, että ääni häviää ja jatkuu kohta uudelleen. Nerkoon kohdalla alkoi sitten ujeltamaan kovemmin ja hetikohta hävis Ooppelista vedot. Siinä vaiheessa jo melkein arvasinkin mistä on kyse. Bussipysäkille auto seis, konepelti auki, vaimo kuskin paikalle ja hälle ohjeet, että annas vähän kierroksia. Vvvvouuuuu vvvvouuuu, kuuluu aika pahana ja juurikin sieltä mistä pelkäsinkin sen tulevan. Turbohan se siellä ilmoitteli itsestään, että nyt tuli toppi tälle reissulle.
:biggun:

Siitä sitten hyvin hyvin varovasti ja vastoin kaikkia järkeviä juttuja, muutama kilometri takaisinpäin 50km/h taulussa Lapinlahdelle Matin ja Liisan Aseman pihaan. Siitä sitten kavereille (joiden oli tarkoitus lähteä lauantaiaamuna meidän perään) soitto, että alkakaapas kuitenkin lirutella jo tänä ehtoona tännepäin. Pelikortit mukaan ja Matiskille vittuuspäissään kaljan juontiin. Hinuri kävi jossain vaiheessa iltaa hakemassa Ooppelin raadon tuon kaverin pojan tallille oottamaan korjuuta.

Muutaman päivän päästä poitsu oli sitten ehtinyt Ooppelin kimppuun. Laitto videonpätkän turbon akselista: hölökötihölököti kun se heilu niinkun se hullun juttu siellä mielettömän jutussa. Laakeri aivan loppu, sekä pitkittäis- että pystyvälystä het kerralla ja paljon. Eipä ihmekään, että ränkyi. Ja jottei nyt liian helpoksi olis korjuuhomma mennyt, niin kerta siinä on nestejäähytteinen ahdin niin se vesiputki oli sitten siinä kunnossa, että kun oli ottanut klemmarit putkesta irti, niin putki oli murentunut käsiin.

Että kyllä se nyt saatana vastustaa näiden autonkotteroiden kanssa. :evil: :evil: :evil:
Vajaa 150tkm ja turbo tuhannen paskana. Ei vittu. :jerkit:
Pakardinen kirjoitti: 13.1.2022 22:44 Viime öljynvaihto tehty 33tkm sitte, voi hyvää päivää... :axe:
Oli öljy jo aika mustaa. Ja sen juomalasin kokosen öljysutin oli imu jo vetäny kurtulle, että ei ihan ehkä normaalit paineet oo voitelussa enää ollu. Jospa se ei olis pipiä vielä saanu.
Niinpä niin. :idiot:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:cry:

Noista pitkistä öljynvaihtoväleistä ei seuraa mitään hyvää.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ei. Ja sitten jotkut tampiot on vielä sitä mieltä, että 30tkm on ihan soppeli vaihtoväli kerta tehdas niin sanoo. Apinat. :evil:

Ja onhan tuossa jakohihnallekin määritelty vaihtoväliks 150tkm. Kuminauhalla 150tonnia?!?!?! Juuei, vaihtuu kyllä hieman lyhyemmällä välillä. Nyt se on vaihdettu 114tkm kohdalla, että kun 200tonnia kääntyy tauluun, niin kumppari vaihtuu. Sikäli jos tuo meillä sillon vielä on...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ooppeli olis taas ajokunnossa, johan siittä viikon päivät on kun käytiin hakemassa kotio.
Ei se ainakaan huonommaks tuolla remontilla tullu... :happy:

Mutta voi hyvää päivää missä kunnossa se turbon laakeri oli. Millä ihmeen konstilla se meni tuohon kuntoon nuin nopeasti...? Minen ymmärrä. Auto ei oireillu millään tavalla ennen sitä vonkumista. Kun vonkuminen alkoi, sillä ajettiin (pikainen laskutoimitus tähän väliin, Lukkarilasta Alapitkältä, Nerkoolle Lapinlahelle ja siitä takas Matiskille...) hieman yli 20km. Ja se laakeri oli purkuvaiheessa tosiaan siinä kunnossa, että on silkka ihme ettei ahtosiivet löytyny kuulerista ja pakosiivet katalysaattorista. :shock:

Minäpä koitan laittaa kohta videon tänne näytille.
Viimeksi muokannut Pakardinen, 02.3.2022 22:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kun tuo laakeri oli menny tuohon kuntoon, niin on se kertakaikkisen kummanihme, ettei se äännelly aiemmin. Koska nyt kun se nuin hölökki oli, niin kyllähän sitä nyt jumaliste tavallinen aattelis, että se jotain merkkejä olis antanu jo aiemminkin... :|
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eipä tainnu tuo video näkyä. Uusi yritys...

https://www.youtube.com/shorts/ih7m3S82JGo
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Pakardinen kirjoitti: 23.2.2022 1:04

Ja onhan tuossa jakohihnallekin määritelty vaihtoväliks 150tkm. Kuminauhalla 150tonnia?!?!?!
Land Rover ilmoittaa dieselille 240 tkm tai kymmenen vuotta 🤷
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Parhaimmissa on öljykylpyinen kuminauha jakopäässä.

Skodan vaihtoväliä en muista mutta nyt näyttää siltä, että ajasta tulee määräävä tekijä. Kilometrejä ei tule kovinkaan paljoa vrt ennen.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Pakardinen kirjoitti: 07.3.2022 7:53 Eipä tainnu tuo video näkyä. Uusi yritys...

https://www.youtube.com/shorts/ih7m3S82JGo
”Täydellinen merkkiliikkeen huolkirja”? 30000km samoilla öljyillä…
Mie en ole koskaan ymmärtäny tuota että mahdollisimman pitkä huoltoväli olisi jonkunlainen hyve.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Leemu »

tenutähti kirjoitti: 07.3.2022 19:15

”Täydellinen merkkiliikkeen huolkirja”? 30000km samoilla öljyillä…
Mie en ole koskaan ymmärtäny tuota että mahdollisimman pitkä huoltoväli olisi jonkunlainen hyve.
On se sille ekalle omistajalle joka vaihtaa alta satatuhatta työnnettynä taas uuteen :|
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nykyautoksi kummallisen "raaka" on tuo turbon toiminta. Nyt kun tiet on osittain kuivuneet jo täälläkin, niin kun risteyksestä lähtee ja vaihtaa kakkoselle ja polkaisee kaasua vähän reippaammin, niin reilussa kahessa tonnissa oikein vallan potkaisee koslan liikkeelle... Ei jää kyllä huomaamatta kun ahdot lähtee peliin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon "uusi" kulkine

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pakardinen kirjoitti: 07.1.2022 21:46 -Rengasäänet tulee selvemmin sisälle kun Mersussa tai jopa siinä Vekarassa. Edelleen, saattaa johtua aika paljon noista naurettavan kokosista renkaista.
Ja aika paljon tuntui rengasäänet pienenevän kun Ooppeli sai kesätassut allensa. Oonhan minä sen ennenkin tiennyt, että Nokialaiset nastarenkaat on ihan hirveät jullittajat, mutta olinpa senkin asian ehtinyt unohtaa. Noh, nyt se taas vähän aikaa pysyy mielessä...
Pakardinen kirjoitti: Ajoasennon saa todella hyväksi
Joo, niin saa. Mutta. Koska nykyautoissa on raakasti kallistettu tuulilasi ja ainakin tässä vielä sen lisäksi matala kattolinja, niin minun kokonen ukko lyö yheksän kertaa kymmenestä takaraivonsa oviaukon yläpienaan autoon istahtaessaan. Ärsyttää sitä aina sinne hakata. :x
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä kaltevammassa asennossa tuulilasi on, sitä enemmän A-pilari haittaa näkyvyyttä.
Pontiac (?) tila-auto oli aivan kamala ajaa kaupungin keskustassa tuosta syystä kun joskus jouduin pikku lenkin ajelemaan. Toki siinä pilari myös paksu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: 28.4.2022 7:30 Mitä kaltevammassa asennossa tuulilasi on, sitä enemmän A-pilari haittaa näkyvyyttä.
Tuokin on ihan totta. Eipä se näkyvyys tästäkään ihan tuon oman klassikon veronen tuonne etuviistoon ole.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Rouvan vitosmondeo on aivan kauhea, sinne pilarin taakse mahtuu heittämällä tukkirekka pkus vähän muuta törkyä piiloon.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juuri kun tuolla Säästösian topikissa menin kertomaan, että Ooppeli on ollu ihan kiltisti niin eipäs ookaan enää. :evil:

Vaimo raportoi tässä eräänä päivänä kuulleensa "metallista, hankaavaa ääntä" joka oli sitten loppunut vähän ajan päästä. Kun auto saapui vaimon kuljettamana kotio, kävin ajamassa lenkin enkä totta tosiaan kuullut enää mitään erikoista ääntä. En tuolloin huomannut mitään muutakaan erikoista. Vaan mennä perjantainapa huomasin, kun helteillä tällä ajelin. Ei muuten sitten toimi ilmastointi enää. Eli kompurahan siitä sitten lie paskana ja se metallinen hankaava ääni on ollu kompuran kuolinkorinat. :shout:

Aina saatana jotain näiden vehkeiden kanssa. Puolisen vuotta tällä pääsi ilman ongelmia sen turbon vaihdon jälkeen. :idiot:

V-Maxista oksensi kytkimen työsylinteri nesteet pihalle keväällä. Sen kun sai rassattua kuntoon, niin eikun uutta mätää. Nyt se makaa kuolleena tallissa, koska kaksi vuotta sitten halvalla Kiinasta ostetut kaasuttimien alipainekalvot on riekaleina. En minä kyllä oottanutkaan saavani alkuperäisen veroisia muutamalla kympillä, kerta useamman satasen maksaa kunnolliset kalvot; mutta olishan nuo nyt vähän kauemmin saanu kestää prkl. Nyt sitte ootellaan pakettia saapuvaksi Daytona Beachiltä Floridasta, josko nämä kestäisi paremmin... 140km (talvitallilta kotio ja kerran kävin töissä) on kertyny Maxin mittariin tälle kesää, eipä tarvi öljyjä vaihella tänä(kään) kesänä kesken ajokauden. Ei pääse rassaustaidot ruostumaan tämänkään kanssa, mutta vähän vähemmällä soisi pääsevänsä... :protest:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitenkäs se 211, vieläkö on navetan takana nöyrtymässä ? :toks:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: 26.7.2022 16:42 Mitenkäs se 211, vieläkö on navetan takana nöyrtymässä ? :toks:
Siellähän se vielä seistä pojottaa. Joutais jonkun hakea se pois, niin sais rempparahaa Ooppelin korjuuseen... :happy:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pakardinen kirjoitti: 26.7.2022 17:15 seistä
Tai paremminkin: maata pojottaa... :mrgreen:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Meni tämä sentään huomautuksitta katsastuksesta läpi tänään.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

En oo viihtiny perehtyä Ooppelin ilmastointiin millään lailla. Kesälomat tuntuu aika paljon häirihtevän autohommia.

Korjasin minä tästä kuitennii ruosteet helmakoteloiden etupäästä. Ilman etuläppiä ollu, niin tietennii sora-/paskasuihku syöny maalit molemmilta puolilta ja pintaruskeaa jo tullut. Pellit oli kuitenkin vielä ihan jämäkkää tavaraa, Mersua olis saanu ruveta jo hitsaamaan. Oli muutama päivä kesälomalla aikaa, niin eihän siinä muuta kun Ooppelin keula pukkien päälle makaamaan. Pyörät pois, sisälokarit pois ja rälläkkä ja lamellilaikka soimaan. Ruosteet veks ja hapot ja epoksit ja värit roiskien. En viihtiny tuommoseen paikkaan tekemään oikein oikein kunnolla kunnolla ja kittailemaan tms. hipostelemaan. Tuo paikka on semmonen, että se on puhtaana tasan sen hetken heti pesun jälkeen vaan heti kun liikutat niin jonkunlainen tomukerros on päällä vähintään.

Laitoin sitten vielä ne roiskeläpät, niin ei ihan heti syö uusia maaleja pois. Ettei ens kesänäkään tarvihteis pelkästään vaan ajella, niin jätin vielä savottaa sinnekin. Etuovien alanurkat; ja takalokarien ja -puskurin liittymäkohdan, molemmilla puolilla peukalonpään kokoinen rupi. Se pitää sitten tehä kunnolla kun ovatten enemmän näkyvillä... :?

Muuten en mokomaa viihtis ees laitella, mutta kun on muuten oikeinkin kopsakkakuntoinen ja vähän ajettu kosla, niin ei sitä kehtaa rei'ille asti ruostuttaa. :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen vaimon Ooppeli (Insignia Sports Tourer)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Reilu vuoden päivät ja vajaat 20tkm on nyt Inkku ollu meillä käytössä. Öljyt vaihtui toistamiseen tuossa loppuvuodesta, ei ajeltu niillä kolmeakymmentätuhatta... :wink:

Turbon ja ilmastoinnin rikkoontumista lukuunottamista jokseenkin huoleton laite. Enkä minä siitä varsinaisia suunnittelun aivopierujakaan oo löytäny kun kaks. Se takaluukun mikrokytkin on pöllö, pitäs lumikelillä ajon jälkeen aina ja joka kerta siivota auton perse lumesta. Muuten se lumi jässähtää ikiroudaksi sinne mikrokytkimen syvennykseen ja avaapa sitten takapoksi.

Toinenkin typeryys liittyy talviautoiluun. Puhallin ottaa raitisilman kuskin puolelta tuulilasin edestä, konepellin reunan alta. Ihan niinkun muissakin autoissa siis. Mutta: se reikä mistä ilma tulee, on ihan älyttömän pieni. Tyyliin 5 x 15cm. Lisäksi; reikä sijaitsee välissä joka on muotoiltu niin, että se on semmonen konehuoneen suuntaan kapeneva aukko ja siinä reiän takapuolella on pyyhkijän sulan varsi. Noh nyt kun sitten talvella harjaat lumia, niin lumiharja pakkaa lunta sinne kapenevaan aukkoon ja kohtapa onkin ilmareikä täysin tukossa. Ei muuten tahdo sen jälkeen pysyä ikkunat huurteettomana ei. Aina pitäs kaivaa sormella ne lumet pois sieltä ilmareiän päältä. Tämän idean saaneelle jäis lähikapakassa kaljat tarjoamatta.

Tästä se matka jatkuu.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”