Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Todennäköisesti saa jos on developer mode starissa ja osaa tehdä, en ole varma.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikan harharetket, Avenssii + Rintteri

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Mika.T kirjoitti: 09.8.2022 23:25



Nettiautoakin tullu tuossa jouten ollessa selattua, mielessä enstalven työmatkat ja paska avensis...
Mikä on avensiksessa vikana? Eikö ne oo varmatoimisia japseja... :rock: :shock: :shock: :shock:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Taas on tultu reissusta kotia.
8vuorokautta lappia ja norjaa varanginvuonon rantoja koluten. Vittumaisesti alkaa kesäloma olla lopuillaan kun maanantaina pitäs jaksaa vääntyä työmaalle kattelemaan...

Lähtö tapahtu lentävästi kun kaveri oli kemijärvellä keikkatöissä niin nappasin hänet siitä kyytiin ja keula osotti jälleen kerran lemmenjoen kansallispuistoa. Tällä kertaa mentiin menesjoen yli, hanhipään metsäautotien varteen ja siitä kamat kantoon kohti morgam-viipusta, tiedossa parin yön vaellus ja linnuntietä mitaten 32km kävelyreissu.

Ilta oli jo melko pitkällä kun ajettiin kohti inaria.

Kuva


Nyt voi sanoa että voi vittu jos oltas tiedettyä minkälaista maastoa tuolla välillä on niin ei varmasti oltais lähdetty kairan poikki suunnistamaan morgamille...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ja missä kelissä, autolle palatessa lämpömittari näytti varjossa 27c! kiva keli vetää leiriltä rinkka selässä umpimetässä parin jängän ja kolmen vaaran yli 10km autolle... Meinas muuten oikeasti veto loppua.

Kuva


Helpotusta anto kuitenki se että oltiin varattu mettäkämppä pari päiväksi niin sai saunoa ja levähtää kunnolla.

Kuva

Kuva


Pari päivää levänneenä ja hyvin syöneenä hypättiin taas pirssiin ja ajettiin inariin, siitä angeliin, karigasniemelle ja nuorgamiin josta poikettiin pulmankijärvelle. Itte pulmankijärven seutu oli melkonen pettymys, oli ajatus leiriytyä jonneki järven rannalle yön yli mutta mitä sitä paskaa. Koivurääseikköä joka helevetin paikka täys. Tie järvelle menee tunturiylängön yli joka oli kyllä hieno, vaikkakin keli oli pilvinen (+24c)

Kuva


Tenojoen maisemia

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tässä muuan kuva pulmankijärventien ylänköosuudelta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Siinäpä mietittiin että mitä tehdään kun keli näytti epävakaiselta vaikkakin lämpöä oli turhankin paljon.
Päätimmä kääntää keulan kohti Norjaa ja tenojoen suuta. Eipä tarvinu pitkään ajella niin maisemat vaihtu taas hienoiksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Parikin yöpaikkaa käytiin kattomassa ja jäätiin ensimmäiselle.

Kuva

Kuva


Siitä seuraavana aamuna keula kohti vesisaarta ja vardön kyliä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Vardöstä keula kohti hamninbergiä ja mahollista tulevien kesien lohireissujen kohdetta, eli sandfjordelvaa.
Melkoset kuumaisemat kun lähtee ajamaan vardöstä kohti hamninbergiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Sandfjordelva.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Täältä oli kotia matkaa lähes 800km joten kotimatka vedettiin yön yli taktiikalla. Jäätiin vielä puskiin yöksi kaamasen yläpuolelle, josta sitten seuraavana päivänä kotia.

Kuva


Semmonen reilu 2000km ja reilu viikon reissu.
Seuraavat pidemmät reissut meneekin varmasti enskesälle. Näyttää kyllä nytkin hienoja kelejä pohjoseen mutta jotenkin alkaa ajo väsymys iskeä päälle :shock: Viiteen viikkoon olen ajanu rinulilla 4500km...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10585
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Komiat on maisemat ja respect vaelluksesta. Osaa arvostaa metsäkämpän punkkaa kun rehkii itsensä väsyksiin.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eemelille tullu tässä tehtyä kattavampi "käyttöönottohuolto"

Vuotava etujousi vaihdettu arnottiin, tilasin ak24:sta kun sieltä se tuntui järkevimmin löytymään.
Samalla etupäähän vaihtu pykineet jarruletkut ja väljistynyt vasen raidetangon pää. Aika hullusti jyrkillä mutkilla nuo etupään jarruletkut, ei ihme että murtuvat kannakkeen vierestä.

Kuva

Kuva


Taakse saikin sitten uusia reilummalla kädellä jarrutavaraa. Jarrukilvet jäi vanhaa, vaikka olis nekin varmasti saanu uusia jos oikein olis hyvän alkanu tekemään :happy:
Noh teräsharjalla järeämpää putsia ja maali päälle.
Voi v#¤%&u missä paikassa käsijarruvaijereitten jakopalikka on :idiot: Pakoputket, kardaani ja lämpöpellit pois edestä että sai käden sinne säätöpalikalle...

Kasasin ensin takapään vanhoilla satuloilla mutta mitä sitä paskaa, jäivät laahaamaan aina kun jarruun hipasi---> uudet satulat.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Moottoriin ja vaihetoosaan vaihtelin öljyt, 6.5litraa sain loovasta ulos vanhaa kun turbiinissa ei roppua ollu. On muuten ensimmäinen mersu josta en turbiinin roppua löytäny...
Loovaöljyt oli aika tummat mutta ei niillä ole lappujen mukaan ajettu kuin hieman vajaa 60tkm. Mootöröljyjen kans meinas tulla härdelli kun en ajatellu yhtään että koneessa on niin helvetisti öljyä. Ei mahtunu 10litraseen öljyastiaan :happy:

Kuva

Kuva

Kuva


Peräöljyt vaihtu kans, vanhat oli ihan puhtaat joten ei erikoista siellä. Samoten polttoainesuodatin vaihtu joka oli 2016 vuodelta, Ilmansuotimet vaihtu kans, varmaan oli vaihdettu samoihin aikoihin löpösutin kans...

Kuva

Kuva

Kuva

:idiot: :idiot: :idiot: :idiot:


Etuperän ja jakoloovan öljyt jäi vielä vaihtamatta, vähän naapurille tuossa vihjailin että voisin vaikka joskus käyttää autoa nosturilla että noihin pääsee käsiksi. Etuperään näytti pääsevän käsiksi oikean pyöräkotelon kautta.

Jakoloovan öljyä pitää hommata, se ei tuntunu olevan aivan joka kaupan atf-hyllyltä löytyvää tavaraa. (mb 236.13)

Vielä jää se egr-venttiilin uusinta tai ohjelmointi kokonaan pois käytöstä. Tempasin "sähköpään" irti siitä kiinalaisesta venttiilistä niin nykiminen loppu siihen.

Kuva


Ja kuvia kun ei koskaan ole liikaa niin pari spämmiä autosta noin ylleensä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi v#¤%&u missä paikassa käsijarruvaijereitten jakopalikka on :idiot: Pakoputket, kardaani ja lämpöpellit pois edestä että sai käden sinne säätöpalikalle...

Kasasin ensin takapään vanhoilla satuloilla mutta mitä sitä paskaa, jäivät laahaamaan aina kun jarruun hipasi---> uudet satulat.
:happy:

Ei sinne kättä tarvitse saada, pitkällä raudalla vaan pukkaa hammaskehästä niin monesti että on säädöt nollilla.
Se on merkillinen kyllä tuo takasatulahomma. Vaikka vanhoissa kuinka hyvin liikkuu männät, ja vaikka tekee Starilla tai millä vaan testerillä kaikki ajot mitä laitteesta löytyy eli kertoo autolle että osia vaihdettu jne...niin lähes 100% varmasti vähintään toinen puoli laahaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Koskaan ei vaan opi ymmärtämään miksi joku pitää omaa omaisuuttaan tuolla tavalla… Hurjan näköinen tuo ilmanputsari!
Mitähän turbo on ollut mieltä? Luulisi että vähän ahistanu henkeä?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
markusm
Häjy
Viestit: 2747
Liittynyt: 09.10.2005 1:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja markusm »

jossain datsun sunnyssä tai muussa loppukäyttäjien autossa tuon nyt uskoo, mutta tuollaisessa rahamiesten autossa tuo on vähän kummallista että näyttää ilmansuodatin siltä kuin sinne olis "valettu savet" joskus äiskän corollassa vaihtelin suodattimet kun pikkuisen meni huoltoväli yli, ei paljoa mutta vähän, yllätyin kun oli kuin muurattu täyteen raitis ja epäraitisilman suodattimet, vaikka huoltokirjan mukaan vuosi sitten edellisessä huollossa olis pitänyt olla vaihdettu, jotenkin uskon että ei ollu niin tehty, vaan vain laskutettu, mutta milläs sitä olis todistanut, vaikka tekikin mieli huoltoliikkeessä käydä kysymässä mitä tämä peli oikein on.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Iemel katsastettu tännään, ei mainittavaa vaikka kontuurisetä varmaan vartin syynäs alustaakin.
Kelepaa losottaa piiiitkä talavi työmatkaa.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Matka-ajo painotteinen reissu rovaniemelle. Ei mitään mahdottomia syö jos tuo pitää etes lähelle paikkaansa.



Viimeyönä leimus taivaskin, harmi vaan kun ei ollu mökillä oikea kamera mukana niin täytyy nyt tyytyä suttuiseen kännykkä kuvaan.

Kuva
Tähtikuski
Viestit: 364
Liittynyt: 09.9.2020 23:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Tähtikuski »

Mika.T kirjoitti: 27.8.2022 15:22 Eemelille tullu tässä tehtyä kattavampi "käyttöönottohuolto"

..............................

..........................

Etuperän ja jakoloovan öljyt jäi vielä vaihtamatta, vähän naapurille tuossa vihjailin että voisin vaikka joskus käyttää autoa nosturilla että noihin pääsee käsiksi. Etuperään näytti pääsevän käsiksi oikean pyöräkotelon kautta.

Jakoloovan öljyä pitää hommata, se ei tuntunu olevan aivan joka kaupan atf-hyllyltä löytyvää tavaraa. (mb 236.13)
Entisessä 211 joka nykyään on porukoilla nii. Sano että ei saa menee maantielläkää alta 9l rupesin tutkiin vaihdoin kaikki suotimet ja ajoon ei auttanu kuskin etujarru ajon jälkee kuuma repsikka vähä lämmin. Molempien männät umpi jumissa vaihoin satulat niin toimii


Kl vara osista saa jakoloota öljyn 211 samoin mb osa merteilistä en tiedä
Etuperään sama öljy kun taakse

edit by dealer; poistin lainauksesta kuvat niin on vähän selkeämpi lukea
Ex Toyota Celica 2.0 Gti -92 vm
Ex Subaru legacy
Ex S203 220cdi
Ex S212 250cdi
Ex Volvo V70 Ocean Race
Ex Mersu W211 320cdi 4matic
Ex Volvo s60 2.4D
Ex Mersu w202 c180vm 94
Ex Mersu w201 190d vm 90
Ex w212 350cdi 4 matic
Nykyiset:
Mercedes s203 c30 amg
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eilen innostuin ykskaks käyttämään kuskinpuolen ajovalon irti. Sen valoteho on ollu ihan onneton joten tiedossa oli että peilipinta sieltä rojektorin sisältä on palanut pa"#¤ksi.
Vänkärinpuoleinen ajovalohan tähän on vaihdettu uuteen joten sieltä löytyy tehoa ja hyvä verrokki :ei_tajuu:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Sikälimikäli "varaosat" löyty kotihyllystä, ostin aikanaan olleeseen (2008) ML:ään uudet projektorit mutta en sitten saanu aikaseksi vaihtaa niitä joten semmonen meni nyt paikalleen. Lie aikoinaan tilattu retrofitlabilta. Vanhassa ML:ssä kun on sama E55 projektori kuin 211:ssä.
Vähän jäi rojektin loppupuolelta kuvat ottamatta kun ilta alko painaa päälle, mutta sen verran meni patentiksi että piti hylätä D1S xenoni ja laittaa tilalle vanhempi D2S. Ballasti ja sytytin meni samalla uusiksi, romulaatikosta löyty ikivanha boschin ballasti jossa oli suoraan D2S:ään sopiva johto.
Orkkis ballastilta lyhyen valon virtajohto tuolle bossilaiselle ja homma toimii. Orkkis ballasti jäi hoitamaan hommiansa umpion pohjaan, en tiä mitä kaikkea toimintoja siellä on mutta piuhoja sinne menee aika helvetisti :shock:

Valoteho parani tuossa kuskinpuoleisessa valossa aivan helvetisti! Aiemmin sen kuviota ei ole erottanut juuri ollenkaan, nyt se näkyy yhtä tehokkaana kuin vänkärin puoleinenkin.

Hyvä tuuri että molemmat lamput on nyt seinää vasten yhtäkirkkaita ja jopa samaa sävyä vaikka polttimot on eriparia. Osramia kuitenkin molemmat. Vaikuttaa siltä että nyt näkee näillä kaikkien haukkumilla w211:sen valoilla jopa pimeässä.

Niijja lisävalot piti kans pruuvailla keulaan.
2kpl storm10:ä, toinen avenssiin vanha lamppu ja toisen ostin uuden. Perus hyvät valot, rinulin keulassa on sama setti ja näkee oikein hyvin. Lisävalon heräte löyty sulakerasian sisältä, kuten virransyöttökin niin johdotin releenkin sitten sinne ja vetasin valojen johdot sulakerasian sisälle, tulipa siisti johdotus, kerrankin...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paskankierrätys otettiin ohjelmasta pois, ja siihen loppu nykimiset.

Eilen hain mb-osasta jakotoosaan öljyä. Myyjä anto dextron3 mb236.10 purkin. Noinkohan tuota uskaltaa tuonne jakotoosaan laittaa kun purkissa ei ole sanaakaan 236.13 hyväksynnästä..

Febi 81258
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Innostuin vaihtamaan rinuliin uuden sisälämmittimen. Tai no, uuden ja uuden, ollu tallissa vuoden päivät odottelemassa. Uuden ohjaimen hommasin kuitenkin.
Ohjain on nyt uusin kehitysversio johon pääsee kännykän bluutuutilla kiinni.


Planari on jonkuverran isompi kuin vanha pienempitehoinen eeberi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pikkusen tuolle alkuperäselle kotelolle leikkaa ja liimaa metodilla muutoksia niin uus lämmitin istu alkuperäseen koteloon just.
Eipä taas yllättäen ole kuvia auton alta kun pönttö on omalla paikallaan.
johdotukset ja löpöpumppu meni tottakai uusiksi, ne ei sentään käy ristiin eeberin ja planarin välillä. Vetasin kaikki piuhat kuskin penkin alle jossa on sopivasti läpivienti josta sai piuhat auton alle lämmittimelle. Löpöpumppu meni vanhan paikalle suoraan ja vanha linjakin meni sellaisenaan planariin.

Ohjainpanelin vedin asuintilan puolelle tuohon kaapin päätyyn missä kaikki muutkin namiskuukkelit on.

Kuva

Hönkii aika lämpöstä kun säätää tehon täysille :shock: Oli omanlaisensa etiäinen kun vuorasin nuo puhalluskanavat sisäpuolelta armaflexillä ja parilla kerroksella alumiinteippiä, puuosat ei lämpene juuri lainkaan vaikka lämmitin oli viikonloppuna pari yötä päällä, ei toki täysillä vaan pienimmällä asetuksella.

Kuva

Ilmaottoa vois vielä kehitellä, nyt siellä on se alkuperänen muovikaukalo seinän vieressä josta lämmitin ottaa lämmitettävän ilman ja silloinhan lämmitin kierrättää vain sisäilmaa, ajatus oli rakennella jonkulainen haarotus että halutessaan sais osan ilmasta napattua ulkoa.



Vanha lämmitin vielä toimii mutta puhallinmoottorin ääni ei ollu enää välillä oikein terveen kuulonen. Eikä siihen ole saanu pako, saati imuputkea kiinni ollenkaan.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Semmonenhan se jäi kirjottamatta.

Onko köörillä minkälaisia kokemuksia tuosta mobilin atf134 vaihteistoöljystä?
Olen itte pitäny sitä melko laadukkaana tavarana mutta jokaiseen 5g loovaan mihin sitä olen laittanu on hetken päästä alkanu turbiinilukko tökkimään, niin myös tässä eemelissä nyt...
Rinulissa sama homma. :idiot: :idiot: :idiot:

Mikä olis varmuudella parempaa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähes pelkästään Mobil ATF134 käytetty työpaikoilla yli 20 vuotta, ei ongelmia. Asiakkaat kyllä tulisivat kertomaan jos öljynvaihdon jälkeen jokin oire ilmaantuisi.
Toki joku yksittäinen tapaus on saattanut olla muttei mitään mikä olisi herättänyt epäilyksiä öljyn suhteen.
oulaistenliikenne.fi
Tähtikuski
Viestit: 364
Liittynyt: 09.9.2020 23:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Tähtikuski »

Mika.T kirjoitti: 13.9.2022 7:22 Semmonenhan se jäi kirjottamatta.

Onko köörillä minkälaisia kokemuksia tuosta mobilin atf134 vaihteistoöljystä?
Olen itte pitäny sitä melko laadukkaana tavarana mutta jokaiseen 5g loovaan mihin sitä olen laittanu on hetken päästä alkanu turbiinilukko tökkimään, niin myös tässä eemelissä nyt...
Rinulissa sama homma. :idiot: :idiot: :idiot:

Mikä olis varmuudella parempaa?
Itse käytän fuchsia virosta ostin 20l pöntön 105€
Ex Toyota Celica 2.0 Gti -92 vm
Ex Subaru legacy
Ex S203 220cdi
Ex S212 250cdi
Ex Volvo V70 Ocean Race
Ex Mersu W211 320cdi 4matic
Ex Volvo s60 2.4D
Ex Mersu w202 c180vm 94
Ex Mersu w201 190d vm 90
Ex w212 350cdi 4 matic
Nykyiset:
Mercedes s203 c30 amg
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rinuliin tein tänään pientä huoltoa, moottorin ja ohjaustehostimen öljyt vaihtu.
Aika vähän tullu kilometrejä rinuliin kun vaihdoin moottoriöljyt ostaessa viime joulukuussa ja sillon oli tasan 350tkm. Nyt mittarissa napottaa ~365tkm eli 15tkm tullu hieman vajaassa vuodessa.

Pimeitä "leiri-iltoja" ajatellen kötöstin liukuoven yläreunaan ulkovalon :happy:
Oven mittanen ledinauha jolle tuli tehoa ~20W. Piuhan pujotin oveen menevän muoviketjun sisällä jossa menee muutkin johdot oveen, näin asennuksesta ei näy mitään muuta kuin tuo ledinauhan alumiinikisko oven yläreunassa.

Kuva

Kuva



Eemeliin laitoin tosiaan kaks storm10 lisävaloa, ihan kivasti valasee.

Kuva

Aiemmissa viesteissä puheena ollut kybbiventtiili menee molempiin autoihin uusiksi. Turbiinilukon tökkiminen ei loppunu kummassakaan loovan adaptaation nollauksella.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla laitettiin MB-Osassa ATF134 sekä Ässän 722.3-loovaan että SL:n 722.6-loovaan. En ole huomannut kummassakaan mitään onkelmia. Vähän epäilytti tuo öljy mitä laittoivat wanhaan Ässän laatikkoon mutta on siitäki jo pari vuotta aikaa enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. :escape:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Desoton käytin vielä extemporee tälle syksylle katsastuksessa, no ei siinä mitään läpi meni kuten pitiki, saa ajella -24 syksyyn rauhassa.
Kotia ajellessa ihmettelin pienoista öljynkäryä ja satuin kattomaan peilistä taakse niin pitkän suoran päässä näki että sinertävää savua jäi jälkeen. :shock: :shock: :shock:

Ajelin kotia kun haju ja "savu" näky loppuvan.
Kotipihaan kääntyessä ohjaustehostin jurrasi joten arvasin heti että pumppu on oksentanu öljyä pihalle joka haisi ja savus kun ajoviima roiski öljyä pakoputkille.

Kuva

No akselitiivistehän sieltä on pettäny, kivasti tippasee hihnapyörän takaa, heikkoa tavaraa kun jo 65vuotiaana alko vuotamaan :happy:
Tilasin pari tuumakokosta stefaa niin kokkeillaampa vaihtaa se, akselilla ei väljää tuntunu niin jospa pääsis vaan stefan vaihdolla.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Neljä vuorokautta tuli vielä näin loppuviikosta majotuttua rinulissa.

Mitä tässä ynnäilin niin lämmitin oli noin 15tuntia vuorokaudessa päällä ja invertterillä käytin aamuin kahvinkeitintä ja mikroa, kahvinkeitin oli käytössä myös muulloin pariin kertaan /päivä. Parina yönä oli ulkolämpötila pakkasella, pari yötä 3-4 asteessa joten alkaa kelit olla aika kylmiä.
Akkujen varaustaso oli tänä aamuna victronin akkuvahdin mukaan 49%, käytetty kapasiteetti oli -162Ah (320Ah akut) ja napajännite 12.02V joten alkoivat olla tyhjät, vielä ei kuitenkaan invertteri kyykännyt vaikka kahvinkeitin nappaa vajaan 1000W ja akkujen napajännite laski kuorman alla 11.4Volttiin.

Sen verran oli pilviset ja syksyisen hämärät kelit ettei panelit ladanneet käytännössä mitään.
Ajossa DC-DC laturi lataa akkuja 30A virralla, tuolla latausvirralla saa ajella melkosen tovin että hupiakut on täynnä. Voiskin laittaa ihan akkujen mielenterveyden takia vaikka perinteisen akkulaturin lataamaan akut täyteen kun nyt ei ole vähään aikaan tiedossa ajoja rinulille. Kohta sen saa nakata seisontaankin.

Kuva



Vielä on hetken ruska näkyvillä, ei mene montaa päivää niin loputkin lehdet varisee maahan.

Kuva
Viimeksi muokannut Mika.T, 08.10.2022 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alkuviikon flunssan jälkeen iski ykskaks inspiraatio alkaa kötöstään uutta sänkyä rinuliin. :shock:
Ei kyllä ole oikein vieläkään virtaa touhuta mutta aina vähän jotaki.

Vanhat sängyt sai lähöt takkapuiksi ja uus tulee noin 25senttiä korkeammalle ja auton levyisenä. Näin sängyn alle jää hieman reilu 80cm korkea tavaratila.
Sängyn tyyli on melkolailla sama kuin edellisessä rintterissäki, nyt vaan tulee sen verran pitkä että mahtuu oikaseen pitkittäin.
Ekassa kuvassa "kasaan painettuna" ja toisessa levitettynä täyteen mittaan. "kasaan painettuna" 175x120cm ja levitettynä kokoa tulee 175x205cm.
Runkopuita seiniin ruuvaillessa sai aikalailla pähkäillä vanhoista kuvista että missä hitossa ne kaikki sähkövedot kulkikaan. :mrgreen:


Kuva

Kuva


Keskellä sängyn runkoa kyljellään olevan laudan kohdalle tulee väliseinä alas. Tästä taas johtu että piti vähän siirtää tuon "sähköpääkeskuksen" komponentteja, tuuri ettei tullu johtoja pätkittyä ihan just mittoihin :happy:

Kuva


Akut siirtyy vielä eri paikkaan, oli ajatus tehhä jonku näköset istuimet tuohon sängyn etupuolelle nykysten pöytätasojen taakse jossa voi sitten istuskella kun sänky ei ole levitettynä, akut toisen istuimen alle ja toisen alle vois vaikka hommata ~50-60litrasen vesisäiliön, näin jäis tavaratila oikeastaan kokonaan hyötykäyttöön.


Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sänky viritelmä alakas olla valamis.
Piti patja makata tuonne ja käy koe makaamassa :happy: Kyllä siinä unoset ottaa, nousi loppujen lopuksi aika paljon tuo mutta kompromissi tavaratilan kans, ihan hyvä noin.
Patjakauppaan vain lähettävä niin saa sopivan kokoset patjat tuonne.


Kuva

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Viime viikonloppu tuli majotuttua vielä rinulissa, sunnuntaina kotia ajellessa pistin seisontaan joten eiköhän ne tämän vuojen yöpymiset ollu nyt siinä.

Kuva

Kattoa jos vielä ennen talvea siirtäis ne hupiakut "lämpimälle" puolelle, voipi mennä keväälle seki homma.

Eemeliinkin pitäs alkaa talvirenkaita kattomaan. Auton mukana tuli kohtuukuntoset 205/55/16 renkaat jotka on kyllä melko pienet, lähinnä C-mallin renkaat.
Tallissa on paremmat aikanaan 212:seen ostetut renkaat jotka on 225/65/16, vastaavasti melko isot... Noooh kattomma joku ilta niitä.


Rinulin edellistalven talvirenkaat on ajettu loppuun mutta en taida alkaa talvirenkaita siihen etes ostamaan.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10585
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Saatko säilöön johonkin katon alle? Ilmanvaihto taitaa olla tärkein asia että auto pysyy asuttavana talven yli.

Vaunun kanssa loppui mielenkiinto kun kaks talvee lapioin lunta katolta kattoluukkujen särkymistä peläten. 💩
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se ulkomajotukseen joutuu/jää.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No mitä ne mittään 65rofiililla olleet, vaan 55...

Hyvin meni alle.

Kuva


Saapa nähhä nyt kun keli kääntyy pakkasille mihin suuntaan ja kuinka paljon lukemat muuttuu. (toki suunta on satavarmasti ylöspäin)

Kuva


Pientä tuunailua vois ajankuluksi tässä talvella touhuilla, jospa hommais avantgarden mittariston kuoret jne. :happy:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7098
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Desoton ohjaustehostimen pumpun sain viimein nippuun. Työkaveri pyöräytti sorvissa akselin kuntoon ja teki hihnapyörään uuden keskiön, nyt on timmi eikä hihnapyörä vemputa miten sattuu mitä se on sen kohta 35vuotta tehny.

Piti vielä viikonloppu ajella kun oli kuivat kelit. Eiköhän se nyt joua talviteloille.

Kuva
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Ompa vain fiini kuva!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. E ja Rinuli

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ja tutun näkönen silta. :)
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”