Leemun linjuri

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Alkuperäinen ajatus tuon Webaston kanssa oli laittaa se etupäähän tarjoamaan nopeaa lämpöä "oleskelutilaan", vaan nyt tuli mieleen, että saattaisi olla hyödyllisempää laittaa se palvelemaan makuukamaria :roll:
Etupäähän saa kuitenkin ilpillä nopeaa lämpöä jos on tarvista.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pääsin livahtamaan viikonvaihteessa hiukan tämänkin kimppuun välillä.
Täräytin kuppiterällä reiän takatallin pohjavaneriin ja tälläsin webaston siihen.
Sain järjesteltyä polttoainetta ja johtosarjankin sain ujutettua sisälle. Säätöpotikka on makuuhuoneen seinässä ja virtajohdot tuleva tällähetkellä vessan vieressä olevaan komeroon.
Jostain pitäisi saada kikkailtua johdot p*skatankin päälle ja siitä eteenpäin huumoriakustolle.
Kiinasta tilatun pako- ja paloilmaputken laittelin paikoilleen. Pakoputken pää tuli vasemman helman alle, sitä täytyy jatkaa vielä kymmenkunta senttiä, että tulee varmasti käryt pois auton alta.
Paloilmaputken suodattimen tyrkkäsin poikittaisen runkopalkin reiästä läpi.
On se kiinalainen ihme julli, pakoputki vaimentimineen, paloilmaputki ja suodatin. Mukana klemmarit ja kiinnitysruuvit vaimentimelle. Postilaatikkoon kannettuna vajaat 12€ :lol:

Lämpimän ilman jakelu on vielä hiukan auki.
Ylös tullaan makkarin vasemmasta etunurkasta, mutta sen jälkeen en vielä tiedä.
Pähkäilen, että tekisikö jonkinlaisen kanavan kohti perää, johon sitten puhkoisi reikiä matkalle vai tyytyisikö laittamaan vaan jonkin venttiilin kanavan päähän tuohon etunurkkaan :roll:
Samaten en ole osannut päättää, että ottaisinko lämmittimelle ilmaa ulkoa vai sisältä autosta.
Takatallista ei lie ainakaan paras ottaa, mielessä kummittelee mahdollinen hajuhaitta siellä sijaitsevasta webaston(jen) naftatankista..

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Poikkesin hiukan alkuperäisestä suunnitelmasta ja toin johtosarjan lämpöputkien seassa suihkukopin läpi vessan puolelle.
Alkuperäiset johdot riittivät allaskaappiin asti.
Siitä eteenpäin vedin uuden 2,5mm2 johdon vessasta keittiön allaskaappiin ja sieltä kautta alas hupiakuille.
Raikasvesisäiliön ohitus meinasi teettää töitä.
Ajattelin ensin mennä säiliön ja seinän välistä, sieltä menee lämpöputket ja aggregaatin syöttökaapeli.
Ei onnistunut, rautalanka tökkää johonkin puolimatkassa teki mitä hyvänsä.
Hetken pähkäilyn ja muutaman yrityksen jälkeen onnistuin kikkailemaan johdon säiliön ylitse tason päässä olevaan koteloon jossa on 12v sulakkeet ja 240v keskukselle menevät johdot.
Sieltä löytyi valmis reikä alas metrin päähän akuista.
Suolestin alkuperäisestä johtosarjasta maajohdon esille takatallissa, sen sai mukavasti polttoainesäiliön kiinnityspultin alle.
Koekäytössä laite toimi edelleen :D

Sain myös kairattua jonkinmoisen reiän ylös makuuhuoneeseen. Ei osunut ihan parhaalla tavalla, lattian alla on kummallinen kotelorakenne johon osa reiästä epäonnisesti sattui.
Sitä saanee kyllä entrattua sen verran, että saa ainakin alumiinisen "kurttuputken" siitä läpi jos ei muuten onnistu.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tein vesiwebastolle komean :lol: pakoputken.
Olis saanut olla muutaman sentin pidempi, mutta taidan väkästää siihen jonkunlaisen mutkan päähän.
Ihan suoraan alas ei parane kääntää, pakokaasu on sen verran kuumaa, että saattaa sytyttää jotain vallan valkeaan :roll:

Kuva

Ilmawebastolle tein kanavan josta puhalletaan makuuhuoneeseen.
Täytyy tuo torvelo vielä eristää ja makuukammarin puolelle tehdä jonkinlainen kotelo josta lämpö jakautuu huusholliin.

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Vesipannun korsteenista tuli vähän vähemmän huono :lol:

Kuva

Kaikki vastaantuleva romu on hyvä ottaa aina talteen :pappa:
Taas nähtiin vanha sanonta todeksi. Otin taannoin romulavalta talteen puolikkaan "saunakanavan". Silloin ei ollut hajuakaan, että mitä virkaa moisella voisi olla. Varsinkin kun siitä oli toinen puolikas jo käytetty johonkin.
Nyt se löysi paikkansa.

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Värkkäilin ilmawebaston ottamaan ilman sisältä. Ei oikein ollut vaihtoehtoja kuin tehdä näin tai sitten ostaa huonetermostaatti.
Rahalle on muutakin käyttöä ja lämmitintä varmaankin tarvitaan kohtuu harvoin, niin ratkaisu oli helppo :lol:

Ilma otetaan nyt tuosta portaan päältä patteriputken takaa. Laittelin reiän päälle tuollaisen yleismallin pölynimurin suodattimen, kunhan jostain kävelee vastaan passeli säleikkö niin lisään sellaisen.

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pahuuttani aloin silmäilemään tuota alkuperäistä laturia vielä.
Isomman sovittelussa on jonkinmoinen työ vielä kuitenkin, niin arvelin antaa vielä mahdollisuuden josko sen saisi kuntoon.
Liukurenkaat on toenperrään huonossa hapessa:

Kuva

Sorvattuhan noita kai joskus on, mutta pelastaakohan tuon näköistä enää mikään :roll:
Laakerit tuntuisivat olevan kunnossa. Uskoisin Ongelman asuvan noissa liukurenkaissa, eli jos ne saisi ehjättyä menisi loppu ihan pura, puhdista, kokoa malliin. Ehkä :lol:
Kuinkas muuten tuo takammainen laakeri pitäisi irrota akselilta? Pääsisi oikein tosissaan käsiksi noihin liukurenkaisiin.

Onkos asiaan liittyen kenelläkään kokemusta auton.fi verkkokaupasta :?:
Ihmetyttää, kun siellä väittävät olevan kunnostettua laturia valmiina lähetettäväksi hintaan 465€+runkopantti.
Noinkohan menee rahat kankkulan kaivoon jos erehtyy tilaamaan :roll:
Mistään en ainakaan löytänyt juttua ko. puulaakista..
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Liukurenkaat lienevät alternaattorin "takapäässä" eli laakerina joko grafiittinen tai messinkinen liukulaakeri. Vai onko kuitenkin peräti kuulalaakerilla? :shock: Ulosvetäjää nuo yleensä tottelevat, liukulaakeri jos kyseessä niin tarkkaan täytyy katsoa ettei ole mitään lukkorengasta tai tappia sokan virkaa toimittamassa, voi olla niin pieni ja mitätön että jää näkymättä jos on yhtään hiilipölyllä paikat mustuneet. :pappa:

Käy varoiksi kysymässä paikallisessa autosähkökorjaamossa mitä voisi maksaa laakeri- ja liukurengasremontti irtolaturiin. Ei ole vältsysti edes kallis pieti kun ei tuossa oikeilla työkaluilla tehtynä aikaa juuri mene ja osia todnäk löytyy hyllystä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti:^Liukurenkaat lienevät alternaattorin "takapäässä" eli laakerina joko grafiittinen tai messinkinen liukulaakeri. Vai onko kuitenkin peräti kuulalaakerilla? :shock: Ulosvetäjää nuo yleensä tottelevat, liukulaakeri jos kyseessä niin tarkkaan täytyy katsoa ettei ole mitään lukkorengasta tai tappia sokan virkaa toimittamassa, voi olla niin pieni ja mitätön että jää näkymättä jos on yhtään hiilipölyllä paikat mustuneet. :pappa:

Käy varoiksi kysymässä paikallisessa autosähkökorjaamossa mitä voisi maksaa laakeri- ja liukurengasremontti irtolaturiin. Ei ole vältsysti edes kallis pieti kun ei tuossa oikeilla työkaluilla tehtynä aikaa juuri mene ja osia todnäk löytyy hyllystä.
Tottahan tällainen laite, joka on tarkoitettu kestämään muutaman miljoonan ajokilometrin lisäksi jääkausi, ydinsota ja suuren meteorin osuminen suoraan kohteeseen, on varustettu rasvattavin kuulalaakerein :no:

Täytyy kehitellä jonkinmoista ulosvedinvärkkiä jolla pääsisi vetämään sisäkoolista, en tahtoisi särkeä laakeria suotta, kun yhtä kestävää uutta ei kuitenkaan saa mistään.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Nukuttiin makoisasti bussissa viime yö, ihan kotipihassa tosin.
Se käy tuollaiselle 3-vuotiaalle vallan kivasti seikkailusta, välttämättä ei tarvitse mihinkään mennä, riittää kun pääsee autoon :D

Kyllä tuossa tarkenee, nollakelistä lähtö ja pelkillä webastoilla parissa tunnissa lämpeää reiluun 20 asteeseen. Lattialämmitys lisää mukavuutta huomattavasti.
Ilmawebasto on tuollaisenaan melko huono :cry:
Täytyy eristää vielä putket takatallissa ja tutkia mitä se asialle tekee.
Nythän siinä on pelkkä tehonsäätö ja laite haistelee läpi kulkevan ilman lämpötilaa.
Ensin se puhaltaa tuhottoman kuumaa ba makuukoppiin tulee oikeastaan jo liian lämmin.
Sitten kun "tavoitelämpö" on saavutettu niin alkaa tulla aivan kylmää (tähän voi helpottaa se putkien eristys). Lämpö ehtii laskea varmasti viitisen astettaa, ennenkuin värkki ymmärtää alkaa taas lämmittää, vaihteluväli on siis aivan liian suuri mukavaan oleiluun.
Jos eristäminen ei radikaalia parannusta tuo, kuten epäilen, on seuraava askel huonetermostaatin hankkiminen.
Noin muutoin lämpö tuntuu piisaavan loistavasti, yöllä oli pakkasta 12 astetta ja uskallan väittää autossa olleen lämpöisempää kuin vakiasumuksessa :lol:

Pari tunnelmapalaa illalta

Kuva

Kuva

Kuva

Sohvalla on aina ahdasta riippumatta missä se sohva on :lol:

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ensimmäinen markiisi saatu paikalleen.

Kuva

Perään tulee vielä toinen samankokoinen, niin saa aika hyvin kylkeä varjostettua.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tänään lipsahti toinenkin markiisi paikoilleen, on se vaan aika paketti nostettavaksi yksinään :shock:
Jännä nähdä pysyvätkö kyydissä myös, kunhan pääsee ajelemaan vai saako poimia ojasta talteen :lol:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Webasto olisi vähän huomiota vaille. Se haisee ja on turhan äänekäs, ihan kuin isäntäkin toisinaan :lol:

Tein pihaparkkia varten piippuvirityksen joka vie savut taivaalle, paikka on sellainen, että käry jää leijailemaan pitkin pihaa. Toki se varmasti vähenee kun saa laitteen huollettua, kohtahan se on kesä, niin ettei lämmitystä juuri tarvitse, niin on hyvä ottaa työn alle.

Tässä pikku video sauhun määrästä, aurinko vähän vääristää väriä, savu on oikeasti sellaista sinisen harmaata, nuo isommat pöllähdykset enemmän valkoista ja harmaata.

https://youtu.be/FFNH3ouBh8g

Paloilma?puhallin on myös äänekkään oloinen.
Reseptinä lie uusi suutin ja saakohan puhallinta laakeroitua vai joutuuko hankkimaan uuden :roll:
Vähän se tippaisee nestettäkin kylmällä alleen, että saapa katsoa tuleeko siitä lopulta kalua :mrgreen:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Onko siinä pöntön kyljessä säätöventtiiliä. Meillä piti töissä yhdestä autosta säätää kyseisellä venttiilillä paloilman määrää. Kuulee äänestä kun polttaa kunnolla.

Seurasin sivusta kun rassasivat, oppia ikä kaikki.

Henkimaailman vehkeitä mutta toimiessaan korvaamattomia. :evil:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Seossuhteen säätö.

Oliko niin että paloilmasta mitataan co2 tms ja säädetään se kohdalleen.
Huonosti palava lämmitin karstottuu tukkoon.

Paloilmapuhallin on oikeastaan ainoa joka ääntä pitää.

Savuaminen johtuu useinmiten loppuun palaneesta/tukkoisesta höyrystimestä.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Mika.T kirjoitti:Seossuhteen säätö.

Oliko niin että paloilmasta mitataan co2 tms ja säädetään se kohdalleen.
Huonosti palava lämmitin karstottuu tukkoon.

Paloilmapuhallin on oikeastaan ainoa joka ääntä pitää.

Savuaminen johtuu useinmiten loppuun palaneesta/tukkoisesta höyrystimestä.
Täytyy tutkailla tuota säätöä, savunnut se on kokoajan, mutta tuntuu lisääntyneen nyt :roll:

Kiertovesipumppu pitää jonkinmoista metakkaa, mutta tuo puhallin tosiaan ei kuulosta enää ihan terveeltä.
Ei kai tällaisessa rehellisessä öljypoltin-mallissa ole höyrystintä lainkaan, sehän on noiden pienempien mallien juttuja?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Polttoaine putkessa oli tuossa rassatussa yksikössä siivilä. Verrattavissa vesihanan pore suuttimeen. Korvakuulolla tehtiin säätö kun ensin saatiin polttoaine juoksemaan läpi. Kaks rassasi ja yks soitti noitarumpuja😎
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tekaisin ilmawebaston puhalluskanavan päälle tuollaisen "sälekotelon"

Kuva

Kunnon nuukajussin tyyliin sätös on tehty juuri niistä jämistä, mitä nurkkiin on jäänyt ja sattui löytymään :lol:
Rungoksi jotain 1*2 rimaa ja säleet on tehty ransiitin seinävanerista käsisirkelillä sahaten ja reunat (autosta löytyneellä) yläjyrsimellä pyöristäen.
Koko "komeus" maalattiin kaapista löytyneellä ruosteenestomaalilla.
Kustannukset: muutama tunti omaa työtä :D
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Latausmysteerio syvenee entisestään :shock:
Mummo halusi tyttären yökylään ja emännällä oli skype-palaveri, joten suunnitelma oli selvä: H******nmoista kyytiä haalarit päälle ja ulos, ennenkuin koneen ääreltä ehditään viittilöimään ohjeita johonkin kotitöihin :lol:

Pistin kooten laturin, löysin ihan oikean viankin, toinen hiileen tuleva johto oli poikki liittimen juuresta.
Laturi paikalleen ja varovasti päävirtoja päälle. Ei kipinöitä tai savua, tämä luetaan jo pieneksi voitoksi :lol:
Kone käyntiin vanhalla kytkennällä, jolla lataus siis viime kesänä pelasi. Ei mitään eloa.
Vähän tarkistusmittailuja johtojen osalta ja vedin säätimeltä d+ navalle uuden johdon, samaten vedin säätimelle herätejohdon kera lampun.
Nyt alkoikin sitten tapahtumaan.
Latausvalo syttyy. Moottori käyntiin. Valo jää palamaan himmeästi. Latausjännite tyhjäkäynnillä kepeät 30V ja kierroksilla 32V :shock:
Mitäs pirua tämä nyt on, joko on aika soittaa manaajalle :roll:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Olikin vanha kunnon kytkentävirhe.
Tiiä sitten mitä on illalla räpeltäessä mielessä liikkunut, mutta heräte meni laturille df napaan.
Nyt korjattu oikein, niin on mykkä taas vallan :(
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Huomenissa pitäisi saapua uusi lataussäädin paikalliseen varaosaputkaan, niin pääsee metsästämään lisää vikoja :lol:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Vähän kävin pääsiäisenä väkästelemässä sadepäivän ratoksi ja ärsyttävän nuljuva kaasupoljin on enää muisto.
Poljin on yksinkertaisesti kiinni lattiassa olevassa palikassa tapilla joka menee polkimen alareunassa olevien reikien ja kiinnityspalikan läpi muodostaen ikäänkuin saranan.
Polkimen reiät olivat vuosien ankaran käskemisen seurauksena kuluneet noin kaksi kertaa alkuperäistä suuremmiksi, jolloin poljin pääsi heilumaan alareunastaan ärsyttävästi.
Korjauksena hitsasin polkimen kylkiin 8mm mutterit ja katkaisin jenkatangosta sopivan mittaisen palan johon tein päähän uran meisselille.
Kiinnityspalikka takaisin lattiaan ja jenkatanko kiertäen paikalleen. Ja katso välykset ovat kadonneet ja poljin on mukavan tukeva jalan alla :D
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Vaan kun ei lataa :evil:
Uusi säädin paikallaan ja nyt kai on sitten laturista jotain rikki.
Ei herää lataamaan edes df-nastaan herätettä tyrkkäämällä enää.
Kytkentä on katsottu noin tuhannesti. Merkkivalo palaa, valon -navasta tulee johto lataussäätimen nastaan 61, tämä on varmistettu mittarilla.
Säätimen ja laturin väliset johdot df- ja d+ nastoille on uudet ja d- nastalle on tarkistettu mittarilla ehjäksi.
Liukurenkaat eivät olleet ihan parhaan näköiset, mutta valo ei kai toimisi jos vika olisi niissä?
Hiilet on uudet enkä löytänyt silmämääräisesti laturista mitään muuta vikaa, kuin toisen hiilen johdon katkeamisen. tämäkin johto on korvattu uudella.

Täytyykö se oikeasti soittaa manaajalle, vai alkaisko suosiolla suunnittelemaan vähän reilumman kokoista katiskaa tuohon paikalliseen jokeen :evil:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mittaas nyt vielä huviksesi vastukset napojen väliltä sekä kaikista navoista maahan. Netistä löytynee ohjearvoja noille lukemille. Säädinhän ei pääse tekemään mitään jos vaikka tasasuuntausdiodit onkin sökönä tai jossain päin käämityksiä katkos. Merkkivalo siis palaa mutta sammuuko se normaalisti?

Pahaa pelkään että toi aiempi erheellinen kytkentä on päästellyt savuja karkuun jostakin. Menee paikat turhan kuumiksi verrattain nopeasti jos on kenttäkäämi oikoisessa. :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti:Mittaas nyt vielä huviksesi vastukset napojen väliltä sekä kaikista navoista maahan. Netistä löytynee ohjearvoja noille lukemille. Säädinhän ei pääse tekemään mitään jos vaikka tasasuuntausdiodit onkin sökönä tai jossain päin käämityksiä katkos. Merkkivalo siis palaa mutta sammuuko se normaalisti?

Pahaa pelkään että toi aiempi erheellinen kytkentä on päästellyt savuja karkuun jostakin. Menee paikat turhan kuumiksi verrattain nopeasti jos on kenttäkäämi oikoisessa. :eec:
Valo palaamöllöttää koko ajan vaikka moottori käy.
Kerran vilahti sammuksiin ensistartissa uuden säätimen kanssa.
Mittausarvoja olen koittanut metsästää heikoin tuloksin, voi toki olla hakijassa vikaa :lol:

moottori oli käynnissä tuskin minuuttia pidempään tuolla virhekytkennällä. myöhemmät testaukset ovat olleet sellaisia, että tökätään karvalla nastaan ja heti kun jännite alkaa nousta, niin on helpattu.
Voi se tietty olla siinä rikkoontunutkin :nocando:
Täytynee mittailla vielä, mutta kyllä sen murkulan joutuu taas pois kaivamaan.
Selkeä vikahan tuossa nyt jossain on, kun ei tosiaan herää lainkaan.
Käsittääkseni tuo herätteen tarjoaminen df-nastaan on ihan käypäinen testauskeino, kunhan se tehdään nimenomaan noin, että virta otetaan hetimmiten pois kun jännite nousee :roll:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Leemu kirjoitti: Käsittääkseni tuo herätteen tarjoaminen df-nastaan on ihan käypäinen testauskeino, kunhan se tehdään nimenomaan noin, että virta otetaan hetimmiten pois kun jännite nousee :roll:
Tämä pitää paikkansa jos säätimen sisuskalut koostuvat käämeistä ja koskettimista. Jos sieltä sitävastoin löytyy transistoreita ja diodeita tai peräti joku ihana integroitu piiri niin yksikin jännitepiikki voi olla liikaa. :evil: Onkos toi latausvalo alkuperäinen varuste vai jälkeenpäin tuohon laitettu? Kysyn siksi että monessa tuonikäisessä ja uudemmassakin on käytetty voltti- ja/tai ampeerimittaria eikä koko valoa välttämättä ole kojelaudassa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti: Tämä pitää paikkansa jos säätimen sisuskalut koostuvat käämeistä ja koskettimista. Jos sieltä sitävastoin löytyy transistoreita ja diodeita tai peräti joku ihana integroitu piiri niin yksikin jännitepiikki voi olla liikaa. :evil: Onkos toi latausvalo alkuperäinen varuste vai jälkeenpäin tuohon laitettu? Kysyn siksi että monessa tuonikäisessä ja uudemmassakin on käytetty voltti- ja/tai ampeerimittaria eikä koko valoa välttämättä ole kojelaudassa.
Luullakseni säädin on elektroninen, avattua sitä ei saa ilman väkivaltaa, mutta muotoilu on selkeästi sirompaa ja koko on pienempi verraten perinteiseen tolppareleeseen :roll:

Valo on alkuperäinen, kytkennästä ei täyttä varmuutta ole. Seppiä on jo aiemmin käynyt jos monenlaista ja alkujaan valo ei toiminut, mutta lataus pelasi silti :shock:

Vahva epäilys on, että tällä kertaa on diodisilta rikki. Tai sitten käämilanka paloi poikki jostain :roll:

No, annoin periksi ja tilasin kunnostetun laturin. Nyt kun niitä sattui olemaan saatavilla.
Jos nyt ei pelaa, niin en kyllä keksi muuta, kuin olla yhteydessä seurakuntaan :lol:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Sitä valoa ei "vuoden sisään käytetty" vaihtovirtalaturi periaatteessa edes tarvi kun kenttäkäämissä on kuitenkin remanenssia eli "jäännösmagnetismia" jäljellä. Eli kun tarpeeksi käytetään kierroksilla niin herää kyllä latailemaan. Ei olisi paha idea käyttää tuota vanhaa laturia as-korjaamon koepenkissä, mittaukset on tehty parissa minuutissa ja selviää sillä että kelpaako verkonpainoksi vai tuleeko käyttää valuraudoituksena. :twisted:

Uudenaikaisen laturin hommaus on kyllä varmasti hyvä päätös, ainakin jos muutakin kuin autosähköä tykkää harrastella. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

IT´S ALIVE!! :shock:


Voitte muuten kuvitella verenpaineen ja synkkien aatosten tason, kun ei uusikaan laturi meinannut toimia :lol:
Löytyi vielä yksi vika, merkkivalon kanta on oikosulussa maahan :shock:
Aikani raavin kynnenaluset tikkuja täyteen ja päätin vielä kerran koittaa erillisellä lampulla ja sen jälkeen alkaa virittelemään nuotiota :lol:
Sehän piru vie heräsi lataamaan, ja mittaristossa alkuperäinen lamppu hehkuu vaikka on pelkkä virtajohto kiinni kannassa :lol:
Hetken jo kävi mielessä, että haaskasinko rahat suotta laturiin, mutta muistan kyllä kokeilleeni erillisellä lampulla niin, että tuo oma valo oli kytkennästä irti
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Lievästä valofetissistä kärsivänä tein vähän johtopäätöksiä :lol:

https://youtu.be/ykCruYK_DBA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”