Leemun linjuri

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Leemun linjuri

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Easy Rider toisaalla kirjoitti: Tiepäs tuosta varsin ihan oma tarina, runsaine fotostaatteineen. :idea:
Yleisön pyynnöstä, tai niistä huolimatta :lol:

Lie syytä alustaa hiukan.
En pysty yksiselitteisesti sanomaan ikää, josta lähtien on mielihaluna ollut saada hallintaansa raskaampi reissuntekoväline. Asia lienee juontaa johonkin varhaislapsuuden traumaan ja niitähän piisaa, isäni nähkääs on zitroään miehiä ja valinnut kulkupelikseen malliston huippupäästä kaksi verohevosvoimaa sisältävän laitteen :shock: Tuollaisen kyydillä kun joutuu kuleksimaan, niin jo on ihme jos ei ala mieli tehdä jotakin miehekkäämpää laitetta :lol:

Ajatus on siis kytenyt ihan lapsesta lähtien. Samaten hetimmiten kun jostakin painetusta julkaisusta olen kuvan ja muuta tietoutta nähnyt, niin olen saanut päähäni että laitteen olisi hyvä edustaa sitä "parempaa kotimaassa valmistettua tuotetta".

Lisävauhtia haaveeseen hankittiin joskus ala-aste ikäisenä, kun lapsuudenystäväni kanssa kohnattiin paikallisen kolhoosin hajonneessa Volvo B57/Wiima M68 hevosautossa sen jäljestä kun huomattiin että ovea ei oltu lukittu :)

Hieman myöhemmin muistan koulukaverini sukulaisen luona ihastelleeni -60 luvun alkupuolen Autokori Oy:n tuotetta. Alusta edusti juurikin tätä oikeaa merkkiä ja jotenkin olisin muistavinani, että se olisi saattanut olla jopa takamoottorinen. Varmuudella ei voi asiaa kertoa, ikää oli tuolloin jotakin kymmenen paikkeilla ja aikaa on kulunut hyvästi yli kaksi vuosikymmentä. Toissakesänä sain kuulla, että auto on romutettu :(

Ammattikouluvuosina ihastelin ohikulkiessa Volvo B58 Wiima M68 autoa, joka oli silloin jo särjetty järjettömäksi korjata. Huhut kertoivat kemiallisten yhdisteiden käyttäjien paikallisjaoston käyttäneen autoa tukikohtanaan ja että sisältä löytyisi kahmalokaupalla niin neuloja kuin ihmisp*skaakin.. Koskaan en likempää käynyt ihmettelemään. Rehellinen luonto ja arkuus estivät tunkeutumasta aidan sisäpuolelle..

Kuva

Kuva

jatkoa seuraa kuhan ehditään..
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ai juma. :shock: Töisevän näkönen rojekti, nuin äkkiä. :D

Onko vielä 11,00 tai 10,00-20, flatbase-lukkovanteilla?

Matkaravintolasoittobordellien parhaimmistoa :!:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Easy Rider kirjoitti:Ai juma. :shock: Töisevän näkönen rojekti, nuin äkkiä. :D

Onko vielä 11,00 tai 10,00-20, flatbase-lukkovanteilla?

Matkaravintolasoittobordellien parhaimmistoa :!:
Tämä ei ole oma autoni :wink: vaan se amis aikoina ihailtu.
Omani on vielä pahempi :lol: ja kyllä se on 10.00-20 kumeilla lukkovanteilla :eec:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ja jatkuu :arrow:

Elämä asettui pikkuhiljaa uomiinsa. Sain jallitettua itselleni emännän, hankittiin koira, sitten toinen koira, ostettiin omakotitalo, haudattiin se toinen koira :( purjehdittiin avioliiton karikkoisille vesille :D Linja-autoa vaan ei näkynyt ei kuulunut..

Muutama vuosi sitten aloin pehmitellä vaimoa matkailukulkimen hankintaan. Työ tuotti tulosta ja aloin katsella ensin 508 Mersuja, sitten 608 Mersuja joissa on hiukan linjurin näköistä koppaa päällä. Ajatuksena oli, että auto olisi sen verran näppärän kokoinen jotta sillä mahtuisi kätevämmin matkailemaan..
Parempi (ja nätimpi) puolisko ei pannut pahakseen kun ehdotin, josko liiteri olisi varhaisempaa valmistusajankohtaa. Määräävä tekijä olisi kuulemma, että päästäisiin tehtävät reissut ilman remonttia :shock:

Lähivuosina olen eksynyt näkemään myös tällaisia

Kuva

M-B1313 Kiitokori

Kuva

Scania-Vabis Helko

Kohta päästään asiaan älkää hermostuko :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

osta joku kaupungin vanaha bussi minkä ne poistaa omasta käytöstä mikä olis vielä liikennöitävässä kunnossa :wink: sitten vaan muutama penkki pois ja hetekka tilalle :lol:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

touhottaja kirjoitti:osta joku kaupungin vanaha bussi minkä ne poistaa omasta käytöstä mikä olis vielä liikennöitävässä kunnossa :wink: sitten vaan muutama penkki pois ja hetekka tilalle :lol:
Eikäkon kyllä mulla nyt on jo auto, kestää vaan hiuka kun päästään jutussa siihen asti :lol:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Oman autoni näin ensi kerran myytävänä nettikoneessa muutamia vuosia sitten. Auto taisi olla silloin jossain pirkanmaalla, muistaakseni..
Kuvat oli tosi surkeat ja tiedot mitä sattuu, mainostettiin mm. Fuller-puoliautomaattivaihteistoa yms. hintaakin oli muutamia tuhansia..

Aikanaan ilmoitus poistui. Aattelin, että sinne meni maailman tuuliin enkä koskaan tule enää autosta kuulemaan..
Aikaa meni jokunen viikko ja kauppareissulla kuikuilin matkalla olevaan pihaan jossa olin jo vuosia sitten huomioinut olevan mitä mielenkiintoisempia romuja. P*rskeles sentään auto oli ilmaantunut siihen pihalle :shock:
Aikaa kului ja auto vaihtoi paikkaa pihalla aina välillä. Sitten se ilmaantui taas myyntiin..
Pyyntiä oli parin tonnin luokkaa. Hinta putoili pikkuhiljaa ollen lopulta jo alle tuhannen euron. Varoiksi olin ottanut numeron talteen ilmoituksesta. Sitten ilmoitus poistui, aattelin että nyt se viimeistään katoaa iäksi. Vaan ei, siinä se seisoi toisen bussin vieressä vielä kuukaudenkin päästä. Kysyin kotoa luvan ja soitin talteen ottamaani numeroon, kukaan ei vastannut..
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Tämä on niinku jostai HORROR-vilmistä, oli synkkä ja myrskyinen yö. "kukaan ei vastannut" sitten ovi narahti.
Niitä KUVIA! Heti! :idiot:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Viikon kuluttua toistin yrityksen ja silloin tärppäsi.
Mies itse ei ollut maisemissa, mutta sain luvan käydä omin päin katsomassa.
Nämä kuvat ovat siltä kerralta kun olin ensimmäistä kertaa auton vieressä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Leemu, 28.5.2018 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Nyt heräs munki mielenkiinto. NYT NIITÄ KUVIA JA TARINAA ENEMMÄN :shout: :protest:

E: Ai, sitä kerkes tulla justiinsa :rollin:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Silloin Kauhavan rauta ruostuu ja Vanajankin kori varisee. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mulla oli joskus tuota punaista salmiakkimattoa. Tallikaveri heitti menemään. :cry:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Onko Leemu esitellyt joskus tämän laitoksen jossain linjuri-/matkailuautofoorumilla? Mielestäni olen nähnyt tämän joskus jossain netin syövereissä?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Kyllä tästä on juttua kylähullutkulkurit-foorumilla.

Unohtui edellisessä viestissä mainita kimmoke soitttamiseen. Tämän kanssa samalla tontilla seisoi Sisu BK-84 Wiima M68. viimeiset hetket ne olivat vierekkäin kuin samassa rivissä ikään. Yhden kerran huomasin Sisun kadonneen. Tuossa onnistuneessa puhelussa kävi ilmi, että Sisu oli viety Virolaisten romumiesten toimesta teruraaksi :( Surkea juttu sinällään koska -69 vuoden Sisu ja Wiiman kori eivät olleet kovin yleinen yhdistelmä edes uutena, saati sitten yli neljän vuosikymmenen jälkeen.

Kävin tosiaan autoa tutkimassa ja totesin sen todella surkeaksi, tosin en kyllä odottanutkan mitaan ihan priimaa :lol:
Uusi puhelu omistajalle ja hän kertoi tästä olevan myös alustavasti kaupat sovittuna romumiesten kanssa, raha tosin ei ollut vaihtanut omistajaa vielä.
Mies kyseli mitä ajattelin autolla tehdä.
Kerroin vakaan mielipiteeni, että niin huonoa Vanajaa ei olekaan että se romuttaa pitäisi ja että tarkoitus olisi yrittää autoa kunnostaa ja säilyttää.

Kauppa-akti suoritettiin samana viikonloppuna. Peli saatiin jopa tulille armottoman ilmaamisen ja starttaamisen kera. Sauhu ja pärinä oli kauhia :lol:
Jostain syystä oli hiukan ongelmia ilman kanssa :roll:

Kuva

Kotiin ei onneksi ollut kuin pari kilometriä matkaa. Viikon päästä lastasin autoon kymmeniä litroja vettä ja naftaa kaiken varalle. Naapuri kävi traktorin kanssa nostelemassa henkilöauton raatoja edestä pois ja minä armottomasti starttaamaan vainaata käyntiin ajatuksena ajaa se kotipihaan..

Takaosan kutukoppi ostokunnossa

Kuva
Viimeksi muokannut Leemu, 28.5.2018 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Täyteen ladatut akut paikalleen, siirtotarrat ikkunaan, käsipumpulla polttoainetta koneelle. Noin minuutin starttauksella AEC heräsi henkiin sankan savupilven ja kaiken majavaa pienemmän karkoittavan karjaisun kera. Ilmanpaineet alkavat nousta liki välittömästi, on tässä jotakin hyvääkin.

Pihalta lähtiessä joutuu kurvaamaan lähes 180 asteen käännöksen. Kävi muuten "helposti" autolla on mittaa liki 12 metriä, etuylitystä varmaan kolme metriä. Ohjaustehostin on niin hengetön, että pyörien kääntäminen on mahdotonta ilman että auto on liikkeellä eikä peileistä näe käytännössä mitään. Lisäksi olen ihka ensimäistä kertaa linja-auton ratissa, en mää mikään sekopää ole :lol:

Auto saadaan vekslattua pihatielle ulkopuolisen apumiehen opastuksella ilman lisävahinkoja. hiekkatie lähtee heti pihaliittymästä alamäkeen ja kiihdytän rauhassa vauhtia, kokeilen varovasti myös jarruja. Tuntuvat toimivan :)

Pihatie päättyy seututielle josta on vain kymmeniä metrejä valtatielle jota myöten täytyy ajaa. Ajan valtatien risteykseen ykkösvaihteella ja jään odottelemaan sopivaa (eli liikenteen loppumista :lol: ) väliä.
Taakse ilmaantuu kuorma-auto joka tosin muuttaa reittisuunnitelmiaan kun huomaa, etten ole kovin rivakasti poistumassa paikalta.
Tiesinkin jo lähtiessä, että suuntavilkuissa ei ole mitään eloa :oops: rele on irrotettu enkä saanut selvitettyä johtojen järjestystä toimivaksi.
Käännös täytyy suorittaa vasemmalle valtatien yli ja valtatieltä poistuminen täytyy suorittaa myös samaan suuntaan :huh:

Vihdoin tulee tyhjää, näkyvissä on ainoastaan traktori sekin on varmasti kilometrin päässä pitkällä suoralla.
Puoliautomaattivaihteiston valitsin ykköselle ja lisätään kaasua.
Moottori ei ota kunnolla kierroksia, huiput rajoittuvat johonkin 1500 minuuttikierroksen nurkille. Sen jälkeen on tarjolla ainoastaan savua, röpötystä ja pauketta. Tämä oli tiedossa, mutta en silloin vielä tiennyt oireen johtuvan ainakin viikon myöhässä olevasta ruiskutushetkestä :lol:

Saan lossin keskelle valtatietä ja vaihdan kakkoselle. Juuri kun veto tuntuu alkavan kaasua varovasti lisätessä se myös loppuu koska vaihteisto tai turbiini luistaa aivan järjettömästi. Vaihdan kolmoselle, sama juttu.
Tässä kohtaa kuljettajan verenpaine ylittää moottorin maksimikierrosluvun :shout:

Olen keskellä kohtuullisen vilkasta valtatietä 12 metrisellä linja-autolla jonka moottori ei käy kunnolla ja vaihteistosta ei tunnu löytyvän yhtään vaihdetta jolla lossia voisi liikuttaa edes liki järjellistä nopeutta...
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Leemu kirjoitti:...Puoliautomaattivaihteiston valitsin ykköselle ja lisätään kaasua...
Millainen tuo vaihteisto on? :shock: Onko tuossa kytkin kuitenkin?

Tarinan seuraavaa osaa odottaa jo vesi kielellä...
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Linjuriauto on maantien ässä / jos olet jonnekin pyrkimässä / kättäsi heiluta auton tullen / kyydin se antaa sulle. / Rakkaus jättää ja lempikin pettää / linjuriauto ei hylkää, ei kettään / kaikki se ottaa, kaikki se nielee / jää vaikka ovenpieleen.

:kuski:
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Nelosvaihteella tuntuisi olevan hiukan pitoa, mutta kun huomioidaan että moottorissa on uutena ollut 147 hevosvoimaa ja nyt se ei edes käy kunnolla niin lähes paikaltaan vastamäkeen kiihdyttäminen isoimmalla vaihteella ei ole kovin rivakkaa.
Saan sompailtua laitteen kuitenkin reunaviivan myötäisesti ja koitan annostella kaasua kieli keskellä suuta. Halu olisi saada maksimaalinen polttoaineenruiskutus, mutta välttää liikaa kaasutusta koska silloin saavutettu vähäinenkin nopeus menetetään.

Pääsen etenemään risteyksestä valtatielle joitain kymmeniä metrejä, näkyy se traktorikin saavuttavan jo :lol: Nopeutta on saatu kerättyä ehkä 25km/h kun mokaan kaasun kanssa ja moottori alkaa röpöttämään rajusti, samalla vauhti putoaa.

Vaihdan epätoivoisena pienemmälle vaihteelle, aivan kuin vaihteistoon olisi voinut tulla jokin ihmeparantuminen muutaman kymmenen metrin matkalla.
Aika pian ollaan tilanteessa, jossa kytkettynä on ykkösvaihde ja ylämäkeä piisaa vielä varmasti kaksisataa metriä :ttu:

Vaatimattomasta moottoritehosta johtuen ja koska kyseessä on kuitenkin huomattavan raskas ajoneuvo on vaihteiston ykkösvaihde välitetty verraten tiheäksi.
Nopeus jää siis niin verkkaiseksi, että arvioisin olevan mahdollista jonkun ohittaa minut esimerkiksi polkupyörällä :fillari:
Nyt alkaa taas tulla muuta liikennettäkin näkyville, asiahan on väistämätön. Eletään syksyistä alkuiltaa ja huomenna on ihmisillä vapaapäivä. Valtatie 2 ei ole kovin montaa hetkeä autoista tyhjänä.
Tilanteen tekee äärimmäisen epämukavaksi se, että tosiaankin kiivetään ylämäkeen. Taakse alkaa kerääntyä jonoa, ohittaa ei oikein turvallisesti voi koska mäen taakse ei pysty näkemään tuleeko sieltä joku vastaan :eec:

Koitan vilkuilla päin p*rsettä näyttävistä peileistä taaksepäin. Moottori jylisee niin suurilla kierroksilla kuin siihen hiukankaan saa riivattua.
Mieleen hiipii pelko, ettei auto vain syttyisi palamaan. Pakoputkea ei ole lukuunottamatta pakosarjalta lähtevää alkuosaa joka päättyy takahelman alle, jonka pääasiallinen rakenne on kuusipuuta ja vaneria. Peilistä pystyy arvioimaan, että takana leijailevan savun määrä vastannee suurinpiirtein keskivaikeaa maastopaloa :happy:
Kuljettajan paikalta minun on mahdotonta arvioda syntyykö savu moottorin epätäydellisen palotapahtuman tuloksena vai tuleeko se korin puurakenteista :lippu:....
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Lisäälisäälisää... :D

Niin on tyypillistä autorimantiikkaa... 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jaasu
Viestit: 906
Liittynyt: 27.3.2011 12:58
Paikkakunta: 86600

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Äkkiä lissää tekstiä 8) 8)
Nykyinen: W124 e250d
Ex: Audi a6 c5 quatro
EX:Bmw e46 330D ///M-sport
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Jännää, helppo aistia tunnelmat. Ja piakkoin (?) ylämäen jälkeen tullee sielläkin sitten alamäki ... :o
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jos tämä on kuin se Sampon lapin reissu, niin tuo bussi on mäen päällä ehkä heinäkuussa Kuva
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Fenton kirjoitti:Jos tämä on kuin se Sampon lapin reissu, niin tuo bussi on mäen päällä ehkä heinäkuussa Kuva
Paako vähän venyttää kun matkaa ei kuitenkaan ole kuin pari kilometriä ja pikkuhiljaa ollaan jo puolimatkassa :lol:

...Jokune autoilija ohittaa uhkarohkeasti ylämäessä, onneksi ei tule juuri ketään vastaan. Joku vilauttelee hätävilkkuja, kiitos vaan en vielä tajunnutkaan että homma ei ole ihan ok...
Juuri kun ollaan saavuttamassa mäen lakipistettän, niin puhelin soi taskussa.
Naapurin eläkeläisisäntä soittaa. Vastaan hätäisesti josko sopii soitella takaisinpäin, on hiukan kädet täynnä nyt :lol:
Mäki taittuu myötäiseksi ja tyrkkään valitsinvivun suoraan neloselle, mitä niitä välivaihteita kokeilemaan. Kun eivät pelaa, niin eivät pelaa.
Nopeus nousee helposti jopa yli kuuden kympin. Alan hiukan hillitä vauhtia, jarrujen tehosta ei ole oikein todellista tietoa ja sekalaisen 10.00-20 rengastuksen ajo-ominaisuudet alkavat tuntua hiukan heikohkoilta. Ilmanpaineita ei ole tarkistettu muutoin kuin silmämääräisesti. Sähköä ei ollut saatavilla joten ei niitä täyteltyä olisi saanut kuitenkaan :roll: Koitan suunnistaa mahdollisimman reunassa jotta muut tienkäyttäjät pääsisivät mahdollisimman kivuttomasti ohi.
Matkaa kotitien risteykseen on alle kilometri, mielessäni toivon josko takaa tuleva liikenne vähenisi siihen mennessä koska suuntavilkut eivät tosiaankaan toimi. Hätäsuunnitelmana ajattelen pysäyttäväni tienpäässä sijaitsevalle pysäkille odottamaan rauhallisempaa hetkeä...
Viimeksi muokannut Leemu, 01.5.2016 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Fenton kirjoitti:Jos tämä on kuin se Sampon lapin reissu, niin tuo bussi on mäen päällä ehkä heinäkuussa Kuva
Ei se oo, jos olis sitä jo vaivais" moonikset."
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

...Vastaan tulee autoja jonossa, sopisi olla tulematta koska en tosiaan halua pysäyttää valtatielle keskiviivan viereen ilman toimivaa suuntavillkua.
Savua ei näy ihan niin paljoa näin tasamaalla, sen minkä peileistä nyt näkee.
Tuskimpa savua tuli muualta kuin pakoputken jämästä, ainakaan autossa ei haise sisällä muu kuin home, kannusta läikkynyt polttoaine ja epätäydellisen palamistapahtuman lopputuote.

Nyt voi alkaa jo jännittelemään kotitien risteyksestä kääntymistä. Kuten sanottua, en ole koskaan ennen ajanut linja-autoa. Kaikista aiemmin ajamistani laitteista tämä eroaa siten, että kuljettajan istuin sijaitsee liki metrin ohjaavan akselin etupuolella. Akseliväli on viisi metriä ja neljäkymmentä senttiä päälle, takapyörä oikaisee siis käännöksessä melko maukkaasti. Tienpäähän on ymmärrettävästi osuttava kerrasta, tämä ei ole sellainen paikka jossa aletaan pakittelemaan ja tähtäämään uudestaan.

Vastaantuleva autojono loppuu kuin tilauksesta, harmi vaan että takaa tulee pari autoa. Päätän ottaa riskin ja avaan sivuikkunan josta alan vimmatusti viittoa suuntamerkkiä kädellä. Samalla alan hivuttaa autoa keskiviivan päälle hyvissä ajoin ennen risteykseen saapumista. Silmä kovana koitan tihrustaa peilistä ymmärtävätkö kanssa-autoilijat aikeeni.
Saavuutaan risteysalueelle ja kun arvioin keulan olevan riittävän pitkällä alan kiertää noin metrin halkaisijaltaan olevaa ohjauspyörää vasemmalle...
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

TULI JOTENKI MIELEE

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6TpI_w8qikQ[/youtube]
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Fenton kirjoitti:Jos tämä on kuin se Sampon lapin reissu, niin tuo bussi on mäen päällä ehkä heinäkuussa Kuva
Noh noh, aika optimistinen arvio. :lol:

Ei tuo takapyörä muuten ihan hillittömiä oikaise, nivelautoissakin tulee aika hyvin perässä. Kääntäminen on sulla ollut tuskaa ilman toimivaa tehostinta.
Kein siknatuur
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..Kääntäminen sujuu kohtuu voimin, kunhan auto on liikkeellä. Ohjauspyörän reilu koko auttanee tässä :lol:
Onnistun tienpäähän tähtäämisessä lähes täydelliseti, eikä takaa tulevistakaan kukaan suorita surmansyöksyä alle kääntymisen aikana.

Nyt kotipihaan on matkaa enää 500metriä. Alan olla jo luottavainen, että taidan päästä perille.
Enää yksi jyrkempi kaarros, tosin nyt ollaa huomattavasti kapeammalla hiekkatiellä, joten omaan kämmäilyyn riski kasvaa huomattavasti.

Tie viettää alamäkeen, joten auto kulkee kevyen tuntuisesti nelosvaihteella.
Tie kaartaa oikeaan naapurin pihaliittymän kohdalta. Tähtään etukulmalla juuri ohi postilaatikosta ja näyttäisi, että sovitaan menemään tietä myöten.
Olen toki nähnyt tämän vuosituhannenkin bussin tietä kulkevan, joten tiedän tämän mahtuvan tiellä varmasti. Naapurin isäntä seisoo tienpäässä ja nostaa kättä, kasvoilla on jokseenkin hämmästynyt ilme :lol:

Nyt ei ole jäljellä kuin suoraa tietä ja käännös pihamaalle.
Olen jalkamitalla arvioinut auton kyllä mahtuvan pihaan, mutta puutuvan ajokokemuksen johdosta on vielä hiukan epävarmaa kuinka se siihen sovitetaan.
Ajan hiljaa tien reunassa sijaitsevan pihasaunan vieritse. Saunan ja seuraavan rakennuksen väli on jotakin kahdeksan metrin paikkeilla, siitä pitäisi kääntyä pihalle ja saada auto oikaistua vanhan navettarakennuksen suuntaisesti.

Tähtään oikean etukulman niin liki navetan räystästä kuin suinkin uskallan. Auto kääntyy aika kivuttomasti rakennuksen vierelle ja ajan niin pitkälle pihaan kuin mahdollista, takaa täytyisi päästä vielä kulkemaan arkikalustolla.
Pysäytän auton, irrotan nippusiteen käsijarrun käyttöventtiilistä ja se sihahtaa päälle. Painan sammutusnappia kojelaudassa, yllättäen ei tapahdu mitään :lol: Nousen penkiltä ja astun ulos, kävelen auton taakse. Ei näy palamisjälkiä, huoli tulipalosta oli turha :D
Irroittelen moottoriluukkuja pitelevän rautalangan ja saan luukut auki.
Käyn käsin kiinni sammutinvipuun ja käännän sen toiseen asentoon.
7.7litrainen AEC dieselmoottori pysähtyy ja tulee aivan hiljaista.

Olen ottanut ratkaisevan askeleen kohti lapsuuteni haaveen toteutumista.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Jatketaan ehtoommalla itse autosta ja sen teknisistä ratkaisuista.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nyt sitten runsaasti valokuvia tekniikasta :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”