Aito farkkuväykky (kiertue ohi, laatikkoöljyt vaihtoon?)

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Aito farkkuväykky (kiertue ohi, laatikkoöljyt vaihtoon?)

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kun tuo Hese126:kin uskalsi antautua Seatin vietäväksi, niin sitten minäkin. Edullinen käyttöauto piti saada käyttöön kuudelle hengelle, ja onnetar valikoi uhriksi tämän.

Muutaman kuvatuksen voin laitella myöhemmin. Alkuun kuitenkin valitettavan alkutalvinen aihe.

Eilisen illan ajon jälkeen ylämäkeen parkaten vedin käsijarrun kiinni. Keli oli ollut vähän kostea, ja eikös nyt yöllä sitten tullut eka kerran vähän enemmän pakastuneempi yö -> kässäri jäässä. Valohoito päivän aikana toivottavasti toimii vapauttajana, mutta koska auto pitäisi saada liikkuvaksi illalla, varaudun nyt jo henkisesti siihen, että se on edelleen jumissa, kun tulen töistä takaisin.

Eli sisällä kahva on vapautettaessa löysä ja jarru on päällä. Nyt tulee niin-taivaan-yksinkertainen kysymys, älkää naurako pihalle. Miiten tuota kässäriä saisi irroteltua? Koputtelemalla vannetta? Laittamalla pieni lämpöpuhallin puhaltamaan "sinne päin"? Nostamalla katseen ylöspäin ja toivomalla parasta?
Viimeksi muokannut Andy, 13.7.2016 15:53. Yhteensä muokattu 17 kertaa.
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Noni, ei huono :D

Kohtalotoveria tässä tarvitaankin, joku etiäinen on ettei tuo ihan ongelmaton voi olla.

Vedenkeittimestä kuumaa vettä jarruille tai sitte pakilla pamautat irti, noinkait niitä on joutunu joskus passatissa aukomaan.

Voi auttaa kun ajosta jätät paikalleen niin käyt tunnin päästä siirtämässä vähän niin ei jäädy, netistä lukasin tämän kikan.

H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Renkaan takaa tuntuu käteen jarrusatuloissa olevat käsijarruvivut. Niistä kun vetäisee taaksepäin peukalolla niin helpottaa.

Uudet/kunnostetut/kiinalaiset hilppeet ei paljoa maksa mutta kyllä noihin korjaussarjojakin toki saa.

Toki voi vaijeritkin jumia mutta arvuuttelisin ekana noita satuloita.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kuvatodisteita peliin. Eka kuva on apukuskin puolelta takaa, toinen kuskin puolelta takaa.

Vaijeri tulee kuvassa alhaalta. Ylemmässä kuvassa on nähtävissä pieni pätkä vaijeria. Alakuvassa vaijeria ei ole näkyvissä. Ööööö....kumpikos näistä on nyt sitten kiinni=jarruttaa...? Ihan vain insinöörilogiikalla sanoisin, että alakuvassa jarru on päällä? Menikö ekalla oikein?

Jos tuota nyt pitäisi irrotella, mitä tuossa pitäisi tehdä? Älkää nyt edelläänkään naurako. Minen ole montaa tuntia auton alla elämässäni viettänyt...

Autolla pittäis päästä huomenissa aamulla liikkeelle, joten kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan. Ehkei tuo kuitenkaan ole jäässä, vaan ihan tyylipuhtaasti jumissa.

Kuva
Kuva
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Väännät kuvassa ylöspäin, varsinkin tuota, minkä arvelit oikein olevan jumissa ja jarruttavan. Ja "tuo" on se vipu, missä vaijeri on hahlossaan.
jaki
Viestit: 13
Liittynyt: 02.10.2005 16:28
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jaki »

Viisi talvea vastaavan kulkineen (Galaxy) kanssa tapelleena, suosittelen vaihtamaan uudet vaijerit. Toki voi vika olla satulassakin. Itsellä ongelma poistui vasta vaijerien uusinnalla. Edellisessä viestissä kysymykseen tyhjentävä vastaus, eli naputtele ylöspäin sitä vipua missä vaijerinpää on kiinni.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ongelma ratkesi - ja uusi tilalla.

Jumissa ollut vaijeri liikkuu taas, mutta jarru on edelleen juntturassa... Onkos tuo jarrusysteemi nyt niin, että käsijarru jarruttaa samaisia "normaaleja" jarrupaloja, kun polkuversiokin?

Nyt kun tuo kuskinpuolen takapyörä ei edelleenkään pyöri vapaasti, niin onko tässä nyt samaan syssyyn mennyt normijarrukin jumiin jostain kohtaa? Edellisistä neuvoista kiittäen, onkos sekundääriseen ongelmaan tarjolla taas hyviä neuvoja? Ihan pienesti jarru ei ota kiinni vaan ihan kunnolla edelleen.

Vai voiko tuossa olla kyse vielä siitä, etten naputellut noista tarpeeksi ja käsijarru siltikin ottaisi vielä kiinni? Jumissa ollut vaijeripää liikkuu nyt jousen kanssa ihan sormivoimalla.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nojoo, nyt selkis. Kun sain sen toisen liikkumaan, palasin takaisin katsomaan sitä toistakin rengasta. No olihan senkin puolen vaijeri tietenkin juntturassa, ei täysin kiinni mutta aika tiukasti kuitenkin. Sitä saikin sitten naputella auki vähän kovemmin. Nyt ei kumpikaan puoli enää laahaa.

Nyt on sitten mulla (ja rouvalla) kässärin käyttökielto, kunnes tuo saadaan oikeasti korjattua. Tosta kun kerran kunnolla vetasee kässärin kiinni, niin se on taas jumissa.

Laitan jossain vaiheessa puunuskyssärin, jonka aihepiiri tuli vastaan auton alapintoja silmäillessä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Molemmat satulat ja vaijerit uusiksi, tarvittaessa myös levyt ja palat tietysti.
Pääsee pitemmässä jouksussa helpommalla ja lie halvimmallakin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Molemmat satulat ja vaijerit uusiksi, tarvittaessa myös levyt ja palat tietysti.
Pääsee pitemmässä jouksussa helpommalla ja lie halvimmallakin.
Tiileri taitaa puhua viisaita. Ja sehän on vain ajan kysymys, kun joku siitä kässäristä vetää joka tapauksessa.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jep. Kuvissa näyttää molemmissa olevan jarru päällä. Vivun pitäisi olla vapautettuna vastetta vasten(alempi kuva ilmausruuvista klo viiden suuntaan.) :D

Mut uutta palikkaa vaan kehiin, ainakin aikaisempaa korimalliin oli kyllä jarrukilkkeet halpaa ku makkara.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jep, juuri näin oli eli jarrut oli päällä molemmissa. Kyllähän tuo pitää korjata. Kylläh minä muistan olla käyttämättä kässäriä, muttakun rouva ei välttämättä muista. Ja sitten auto on jumissa jossain parkkipaikalla.
jaki
Viestit: 13
Liittynyt: 02.10.2005 16:28
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jaki »

Kuulostaa tutulle! :D Mulla oli ennen jarru/vaijeri remonttia aina vasara kontissa mukana! :shock:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tyypillinen VAG takajarruongelma. Helpoin ja edullisin tapa on uusia ne kaikki.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Noniin, seuraava kohta vikalistalla on parkkitutka. Sensorit on edessä ja takana ja kabiinissä kojetaulussa nappi.

Olisikos tähän kohtaan antaa neuvoa, mistä alkaa selvittää toimimattomuutta? Yksi taka-antureista on poissa paikaltaan (johdot kiinni, mutta anturi on tallessa puskurin alla) ja tuli mieleen, että olisiko tuo tarkoituksella kytketty esim. sulakkeella pois päältä, kun se irtonaisen anturi ehkäpä huutaisi koko ajan.

Yritin etsiä tietoa, mikä sulake liittyisi parkkiantureihin, mutta enpä sitä vielä löytänyt.

EDIT: Löysin Lontoon kielisiltä foorumeilta vähän osviittaa siihen, missä vika voisi olla. Kuskin penkin takana/alla voipi olla jokin yksikkö ja kenties myös tavaratilassa kuskin puolella pystyseinässä.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ja lista jatkuu.

Automaatti-ilmastointi/ajotietokone näyttää tällä hetkellä jostain syystä asteet fahrenheitina. Mitenkäs sen saa vaihdettua celsiuksiksi?

Ja bonuskyssärinä sellainen, että mistähän tuon ajotietokoneen ilmoitusten kielen pystyisi kenties vaihtamaan? Taitaa olla saksaa tällä hetkellä. Englanti tai suomi olisi parempi.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ensimmäiset vikavalot vilkkuu mittaristossa. Aamulla kun käynnistin ja lähdin liikkeelle, ABS-valo jäi palamaan. Se kuitenkin sammui hetken päästä. Noh, toisen mokomahetken jälkeen ABS-valo palasi mittaristoon kaverinaan luistoneston (ESP) valo. Ja ESP-nappi ei tietenkään enää toiminut.

Onkos kellään villejä veikkauksia ennen kuin saan raahattua tuon jonnekin huoltopisteelle? Kun vain tuo ABS-valo paloi, olin juuri lähtenyt pihasta ja oli vielä liukasta pyörien alla. Kokeilin jarruttaa voimakkaammin ja ainakin vielä tuolloin tuli ABS-mainen rutina.
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Renkaan pyörintänopeusanturi tai hammaskehä jostain nurkasta. Taikka anturin piuha.

Jos tuossa on vielä vanhat kunnoin hammaskehät niin voi olla niinkin helppo että hammaskehä on täynnä likaa eikä anturi saa luettua selkeästi hampaita jostain nurkasta, menee sähköaivo sekaisin.

Huonommalla tuurilla hammasrattaan virkaa ajaa pyöränlaakerin selkäpuolella oleva magneettikehä joka on aikansa elänyt eikä taaskaan anturi saa luettua selkeitä "hampaita"

Tai sitten anturi itsessään kulunut taikka liian kaukana hammaskehästä ettei saa luettua hampaita. Taikka anturin piuha menossa poikki taikka liitos hapettunut.

Saattaahan tuo olla jotain niinkin yksinkertaistakin että jarruneste on vähissä.

Kallein skenaario taitaa olla ABS pumppu taikka sähköaivo alkaa renäämään vanhuuttaan.

Piuhan nokkaan ja vikakoodit kertoo enempi mihin suuntaan lähteä vikaa tonkimaan. Todennäköisesti sieltä tulee "pyörintänopeusanturi vasen/oikea etu/taka epäkelpo signaali" jolloin kulman saa sentään selville mutta joutuu alkaa tutkimaan onko vika anturissa vai hammaskehässä.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Noniin, tässähän niiitä vaihtoehtoja tulikin, kiitos näistä. Pitää ensin tarkistaa tuo jarrunesteen määrä.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eli tällä hetkellä valot palavat välillä, eivät aina.

Piipahdin aamulla luetuttamassa vikakoodit. Herjaa oli oikean takapyörän pyörimisnopeusanturin signaalista. Ensi viikolla sitten ihmetellään lisää, notta meneekö puhdistamalla vai uusimalla.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Auto kävi pajalla jokin aika sitten, mutta ongelma ei vielä ratkennut. Tuossa oli käsijarrun kanssa jo aiemmin häikkää, ja käsijarru korjattiin ensin parin muun jutun kanssa sillä ajatuksella, josko ABS/ESP-valoshow olisi liittynyt siihen. Eipä se siihen tietenkään liittynyt.

ABS/ESP-valot eivät pala aina. Joskus alussa palaa ABS ja se sammuu pihasta lähtiessä. Sitten voi mennä 5-10min ja yhtäkkiä mittaritauluun saattaa pärähtää sekä ABS että ESP-kuvakkeet. Joskus taasen valot palavat heti alusta alkaen ja pysyvät näkyvissä.

Voiko tuo olla anturivika, jos valot eivät pala aina, vaan välillä syttyvät päälle vasta, kun on jo ajettu aikansa? Oli miten oli, pajan suuntaan suunnataan jossain vaiheessa uudemman kerran.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tämä ei nyt enteile Heselle oikein hyvää :huh:




Sooooooooori :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pikku vikoja, helppo korjata. :wink:
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vikojahan noidutaan sitä mukaa kun niitä ilmaantuu, ja sitten korja(ute)taan jollain aikataululla. Ja kun itse en ole mikään tekijämies näiden korjausten kanssa, niin sitten näitä hoidetaan jotakin autopajaa tukien.

BTW, jos jollain on antaa hyviä kokemuksia jostain VAG-pajasta pk-seudulla, niin ehdotuksia otetaan vastaan. Merkkihuoltoa yritän välttää kaikin voimin.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vika voi olla johdoissa. Kysy Autofix Jokiselta jos ehtisi. Myös Hyvinkään Laakkosella oii ainakin muutama vuosi sitten osaava sähkömies.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

markoala kirjoitti:Vika voi olla johdoissa. Kysy Autofix Jokiselta jos ehtisi. Myös Hyvinkään Laakkosella oii ainakin muutama vuosi sitten osaava sähkömies.
Kiitos näistä vinkeistä. Mahtaisiko Kehä III:n sisältä löytyä mitään suositeltavaa paikkaa?
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

jovihava kirjoitti:Tämä ei nyt enteile Heselle oikein hyvää :huh:




Sooooooooori :oops:
:D

Voimia vianetsintään Andy :) , kävin justiin silittämässä omaa seattia, ettei se ihan murheissaan ala kiukkuaan.

H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Joo, tämähän on nimenomaan käyttöauto, jossa voi olla, tai siis on kaikenlaista pientä säätöä.

Kun tämän valoshown saa ratkaistua, niin sitten siirrytään parkkitutkien maailmaan ja siihen miksi etu/takatutkat mahtavat olla mykkinä.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Antaa valoshown olla nyt vähän aikaa rauhassa.

Kävin eilen hyödyntämässä jonkin diillin, jolla sai öljynvaihtohuollon + yleistarkastuksen verraten huokeasti. Tarkastuksen tulos oli, että molempien etujousien yläpään tukilaakerit ovat väljät. Korjaussarja noihin ei liene kovin kalliskaan, 10-20e/puoli.

Mutta, antakaahan jonkinlainen summanmutikka-arvio työajasta, joka suurinpiirtein osaavalta henkilöltä kuluisi vaihtotöihin molemmille puolille.

Niin, ja jos jollain on antaa hyviä kokemuksia jostain VAG-pajasta pk-seudulla (Kehä III:n sisäpuolella), niin ehdotuksia otetaan edelleen mieluusti vastaan. Tai kenties Seinäjoeltakin, kun siellä ensi viikolla hiihtolomaillaan.
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Siirrytäänpäs seuraavaan aiheeseen eli keskuslukkoon ja kaukosäätöiseen ohjaukseen. Nykytilanne on seuraava:

- Keskuslukko toimii takaluukun lukosta. Kaikki muut paitsi kuskin ovi tottelee, kun lukitaan takaluukun lukosta (ja valot vilkahtaa).
- Kuskin ovi pitää erikseen avata/sulkea avaimella.
- Avaimesta tehtävä kaukosäätöinen avaus/lukitus ei toimi lainkaan.
- Joskus menee vielä siten, että kun laittaa ensin kuskin oven avaimella kääntäen lukkoon ja sen jälkeen laittaa muut ovet lukkoon takaluukun lukosta, kuskin ovin avautuu :).

Mistä tuota kannattaisi lähteä tuumaamaan, jos haluaisi kaikki palaset toimivaksi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”