Volovo XC90 D5? Käy kimppuun vai pysy erossa?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Volovo XC90 D5? Käy kimppuun vai pysy erossa?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Koska mesen porukka on sen verran liberaalia, niin uskaltanen kysyä jotain myös tästä länsinaapurin ihmeestä.

Vuosimallin 2005 XC90 olisi tarjolla sopuisaan hintaan seitsenpaikkaisena versiona. Kyseisellä autolla on ajettu hieman yli 400tkm. Kaupunkipyöritystä ei ole ollut juurikaan, valtaosa kilometreitä siis pidempää matka-ajoa.

Minen mitään volovoista tiedä, joten yritetään tätä kautta. Tuo moottori lienee sama kuin volovon muissakin korimalleissa. Mites tuo auto muuten, onko se noilla kilometreillä potentiaalinen pommi vai vasta taipaleensa alussa?
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Töissä jonkun kerran nelikko volvoihin törmänneenä en suosittele. Voimansiirron osat heikkoja ja todella kalliita.
C250TDT -98
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyllä mä lähtisin siitä, että saa olla pirun halpa noilla kilsoilla. Mikä tahansa nykyaikanen iso auto, on alustaltaan varmasti aika finaalissa noilla kilsoilla. Olkoonkin vaikka ois jotain vaihdettu, niin varmasti on palikkaa vaihtamattakin.

Ja toki mitä välyksiä tullu voimansiirtoon yms... :(

Mutta hieno tuollanen Volvo ois, V8:na vielä... :twisted:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tunne kyseistä Volvon mallia lainkaan, mutta tätä lukiessa tuli mieleen erään asiakkaan kommentti parin viikon takaa; hänellä oli ollut XC90 edellisenä autona ja kuulemma veturina onneton verrattuna nykyiseen W163 ML:ään, kaikki kärryn liikkeet oli tuntuneet korissa ym.
Tarkemmin en muista mitä jutteli, mutta tuo jäi mieleen.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kannattaa käydä koeajamassa ja koeistua myös takapenkki. Vaikka näyttää isolta autolta niin jotenkin jäänyt kuva, että takapenkin tilat ovat pienet.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mikä sitten lienee "pirun halapa"...? Pitäähän tuota nyt edes mielenkiinnosta käydä kokeilemassa, vaikka asia ei siitä eteenpäin menisikään.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kulmavaihde

Pyöränlaakerit

Perän nelivetokytkin, jos on

Normaalit alustan kuluvat

Eipä noissa muuten kummempia, laatikko ehkä lisäks hiukan kovemmalla


Ovat jotenkin yliarvostettuja ominaisuuksiinsa nähden ... Vetoautoks en itelle ottais, ja pienet on maksimipainotkin...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

400tkm matkalle mahtuu aikas monta takapyöränlaakerin vaihtoa :lol:
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Pihassa seisoo V70 samalla koneella/kilsoilla, tokan kerran meni tästä jako sekaisin. Tällä kertaa porsi vesipumpun laakeri muutaman tuhannen km jälkeen ja apulaitteidenhihna jakopään välissä.
Ihan mukava auto ajella sillon harvoin kun kaikki toimii, mutta harvassa on hetket kun joku ei kilise, kolise tai litise jossain päin autoa ja osat ja huollot sen hintasia että Mersumiestäkin hirvittää :roll:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Toki näissäkin on etuna kyky vastustaa korroosiota. Viimeksi kun oli oma autonvaihto tapetilla niin katselin vähän sillä silmällä, mutta onneksi olivat ulottumattomissa.

XC90 on kuitenkin vielä jotenkin konttinsa puolesta tavaroiden kuljetukseen passaava. Nämä uudemmat "lifestyle" mallit esim XC60 jättää paljon kysymyksiä.

Kumpikin malli on koeajamatta. :?
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

jolle kirjoitti:400tkm matkalle mahtuu aikas monta takapyöränlaakerin vaihtoa :lol:
Jos laatu ei pahasti ole vuosituhannen vaihteesta tippunut, niin tuskinpa tuohon on tarvinnut kuin kerran vaihtaa - paitsi jos silloin ensimmäisellä vaihtokerralla on laitettu tarvikeosaa alkuperäisten sijaan :roll:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Isolla bensakoneella olevasta ei pahaa sanottavaa. Hyvin kulki ja yllättävän ketterästikin vielä. Oli työautona Keski-Euroopan ruuhkissa ja silloin kohtuu uus. Huolloista tai korjauksista ei hajuakaan.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

XUX63 kirjoitti:Hyvin kulki ja yllättävän ketterästikin vielä.
Hemmetin mukava moottori luonteeltaan tuo D5:kin on, kunhan omistajalla on vain tarpeeksi paksu lompakko :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

sonikki kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Hyvin kulki ja yllättävän ketterästikin vielä.
Hemmetin mukava moottori luonteeltaan tuo D5:kin on, kunhan omistajalla on vain tarpeeksi paksu lompakko :D
Syystä että,aika pieni kulutuksinen ym muuta.....vai mitä tarkoitat :?:
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tämähän alkaa kuulostaa hyvältä vastakkainasettelulta. Jonkun mielestä näpit kannattaa pitää oikeasti erossa ja lompakko taskussa, toisten mielestä normalisti kuluvilla osilla pärjää.

Kilometrejähän tässä tapauksessa on taulussa jo sopivasti. Aiempia omistajia on tasan yksi ja huoltopuoli on hoidettu taiteen sääntöjen mukaan.

Kuinka halvalla tällainen pitäisi raadin mieslestä pystyä ostamaan?
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

pumba kirjoitti:Syystä että,aika pieni kulutuksinen ym muuta.....vai mitä tarkoitat :?:
Kulutus tuossa on ihan OK, ei suursyömäri muttei erityisen taloudellinenkaan. Paksulle lompakolle antaa aihetta tuo käsittämättömän haavoittuvainen jakopää ja heikot alustan osat mitä menee kun leipää jos on tottunut ajelemaan autolla ilman ylimääräisiä ääniä. Lisäksi edellisestä samanlaisesta V70:stä meni automaatti-aski 400tkm hujakoilla vaihtokuntoon. Nykyinen manuaali toiminut ongelmitta ja muutenkin yksi parhaita väkisin hämmennettäviä mitä olen ajanut!
Mukavalla luonteella tarkoitin ajamisen vaivattomuutta, eli vääntöä ja potkua muutenkin löytyy mukavasti koko kierrosalueelta että pysyy nykyliikenteen mukana :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Mulla ei oo pahaa sanottavaa D5 koneesta.. Nelivedosta ei ole kokemusta. Ja rumahan tollanen xc90 on.. Ikänä en usko et korjaaminen olis kalliimpaa ku mersun korjaus.. :lol:
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ville500 kirjoitti:Mulla ei oo pahaa sanottavaa D5 koneesta.. Nelivedosta ei ole kokemusta. Ja rumahan tollanen xc90 on.. Ikänä en usko et korjaaminen olis kalliimpaa ku mersun korjaus.. :lol:
Tuohon en osaa kommentoida ku sen perusteella mitä ollaan tuttujen kans vertailtu. Osalla on mennyt hirveitä summia mutta "volvolandia"-korjaajat/korjauttajat ovat menneet suurinpiirtein vastaavilla kuluilla mitä näillä merssuillakin "mese/mersuforum"-remonteilla. Saahan näihinkin uppoamaan jos niin haluaa. Vai tarkoittaako Ville erikoisempien mallien kuten ässien remonttien hintoja mersussa :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mikäköhän tällaisesta olisi se halpa hinta, joka maksimissaan kannattaisi maksaa? Pellit ovat kunnossa ja ruostetta ei ole. Ja oletetaan, että mitään radikaalia vikaa ei ole tiedossa ja että alusta on kunnossa. Kuskin penkissä on vähän sanomista - sisäänkömmittävä reuna on rikki. Varusteina on tuon ajan normivarusteet.

Eilen kokeilin autoa lyhyesti. Kulki suoraan, automaatti vaihtoi pehmesti ja toimi muutenkin hyvin/normaalisti, alusta ei kolissut, jarrut eivät täristäneet, jne. Traktoriltahan tuo kuulostaa tyhjäkäynnillä ja silloin kun vetäsee lämän tiskiin, mutta se taitaa enemmänkin mennä ominaisuuksien puolelle.
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Andy kirjoitti:Mikäköhän tällaisesta olisi se halpa hinta, joka maksimissaan kannattaisi maksaa? Pellit ovat kunnossa ja ruostetta ei ole. Ja oletetaan, että mitään radikaalia vikaa ei ole tiedossa ja että alusta on kunnossa. Kuskin penkissä on vähän sanomista - sisäänkömmittävä reuna on rikki. Varusteina on tuon ajan normivarusteet.

Eilen kokeilin autoa lyhyesti. Kulki suoraan, automaatti vaihtoi pehmesti ja toimi muutenkin hyvin/normaalisti, alusta ei kolissut, jarrut eivät täristäneet, jne. Traktoriltahan tuo kuulostaa tyhjäkäynnillä ja silloin kun vetäsee lämän tiskiin, mutta se taitaa enemmänkin mennä ominaisuuksien puolelle.
Eli ajaa monta meseä suohon :kuski: :nocando: Papilta kannattaa udella enenpi D5 toimintaa ym....apulaite hihna(t)+laatikkoöljyt(huuhtelu vaihdolla) jos ollut tiheessä vaihdossa niin ei siitä ajamalla konetta tai laatikkoa rikota :wink:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eipä tuota ole kuin noin 10tkm kokemus D5 moottorista.

www.vrcf.fi on ihan hyvä foorumi ja showroomista löytyy xc90 päiväkirjoja.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Arvioihin XC90 vetoautona saattaa vaikuttaa se, että "neliveto" on Haldexin toista generaatiota, eli takavetoavusteinen, sitten kun etuset ovat jo sutaisseet.

Tiloissa ei mielestäni ole moittimista, mutta oikea neliveto on jossain muualla.

V70 AWD ja XC70 saivat esipaineistetun kolmosgeneraation Haldexin jossain 2006 kohdalla. Silloin on nelivedossa parempi ote, kun härveli lähtee paikaltaan neljä pyörää sutien.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

740 GLE kirjoitti:Arvioihin XC90 vetoautona saattaa vaikuttaa se, että "neliveto" on Haldexin toista generaatiota, eli takavetoavusteinen, sitten kun etuset ovat jo sutaisseet.

Tiloissa ei mielestäni ole moittimista, mutta oikea neliveto on jossain muualla.

V70 AWD ja XC70 saivat esipaineistetun kolmosgeneraation Haldexin jossain 2006 kohdalla. Silloin on nelivedossa parempi ote, kun härveli lähtee paikaltaan neljä pyörää sutien.
Maaliskuussa 2006 toimitetussa V70 2,4T AWD:ssä lienee ollut vielä vanahempi haldexi. Joskus raksalta lähteissä meinasi upota hiekkaan niille sijoilleen, kun keula putosi tonttiin eturenkaiden kuopaistessa. Audi quattro vm -90 lähti kärry perässäkin paremmin samasta paikasta. Muuten tuolla tien päällä ko. haldexi toimi oikein hyvin talvella jne.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Niin se varmaan oli. Mutta eikös Haldexin uudempi versio ehtinyt vielä vanhaan V70 II koriinkin mukaan?

Noiden eron huomaa koeajollakin. Liukkaalla liikkeelle lähtiessä vanha versio sutaiseen ensin etusillaan, ennen takavedon kytkeytymistä. Valmiiksi esipaineistetun Haldex-yksikön turvin uusi versio lähtee paikaltaan heti nelivetoisena eikä tarvitse havaittavaa pyörimisnopeuksien eroa aktivoituakseen.

Uudet ja hyvät kytkeytyvät nelivedot tarjoavat paikallaan sutiessa jopa enemmän vetovoimaa kuin vapaasti pyörivä tai pienen momentin lukolla varustettu tasauspyörästö. Jos nelivedon hankintaperuste on vetovoima, ovat uudet Haldexit minustakin todella hyviä.

Minua näissä etuvetoon lisätyissä nelivedoissa häiritsee se, että kaasun nosto irrottaa takavedon. Mutta minä olenkin kontrollifriikki, joten ymmärrän, ettei normaali väestön osa välttämättä jaa tätä mielipidettäni :D
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minun käsittääkseni Torsen on ainoa oikea nelivetotekniikka :halm:
® Mesen Porkkana-klubi
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Wikke kirjoitti:Minun käsittääkseni kytkettävä neliveto ilman keskitasauspyörästöä on ainoa oikea nelivetotekniikka :halm:
Sinulle oli käynyt kirjoitusvirhe, korjasin sen puolestasi. :wink:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Näin on ainostaan kun siihen on yhdistetty hydraulisesti kytkeytyvät hammaslukot molemmilla akseleilla :ope:
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

LandCruiser
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Andy kirjoitti:Mikäköhän tällaisesta olisi se halpa hinta, joka maksimissaan kannattaisi maksaa? Pellit ovat kunnossa ja ruostetta ei ole. Ja oletetaan, että mitään radikaalia vikaa ei ole tiedossa ja että alusta on kunnossa. Kuskin penkissä on vähän sanomista - sisäänkömmittävä reuna on rikki. Varusteina on tuon ajan normivarusteet.
Nyt kun tuo nelivetopuoli on ollut tapetilla, niin palaisin takaisin alkuperäiseen tiedusteluuni. Vaikka speksejä on saatavilla hieman nihkeästi, niin olisi kenelläkään antaa mitään Stetson-arviota hinta-tasosta, mikä kannattaisi maksimissaan maksaa tällaisesta?
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Eikös sitä sopiva hinta määritellä seuraavien tekijöiden mukaan
1) rahoitus, eli
1a) oma maksukyky
1b) lainanottohalukkuus/-kyvykkyys
2) mitenkä kova hinku on saada just kyseinen auto
3) autokuumeen asteet

Elä tarjoo liikaa ainakaan. Hankala on alaspäin mennä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”