h

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

h

Viesti Kirjoittaja latku »

hhhhhh
Viimeksi muokannut latku, 05.5.2011 2:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Huohotin vaikutti _ei_ jäätyneeltä.
:roll: Oisko kuitennii ollut jäässä?
Pääseekö se valumaan venttiilikopan välistä pakosarjan päälle ja siitä savu?

Mulla on lämmitin siinä huohotinputkessa, niitähän noihin aikoinaan laitettiin jäätymisongelmia estämään. Nyt huohottaa jo sen verran että ei pääse jäätymään vaikka ei olis lämmitintäkään. 8)
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Jiitek kirjoitti:
Huohotin vaikutti _ei_ jäätyneeltä.
:roll: Oisko kuitennii ollut jäässä?
Pääseekö se valumaan venttiilikopan välistä pakosarjan päälle ja siitä savu?

Mulla on lämmitin siinä huohotinputkessa, niitähän noihin aikoinaan laitettiin jäätymisongelmia estämään. Nyt huohottaa jo sen verran että ei pääse jäätymään vaikka ei olis lämmitintäkään. 8)
Toki on voinut käydä jäässä. Venakopan tiiviste on ok, ei vuoda siitä. Ja savu tulee pakoputkesta, ei konehuoneesta :wink:
Ahneella on kehno loppu
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kyllähän se paine tiensä hakee ulos sieltä mistä helpoiten pääsee ja olisko tässä se helpoin reitti ollu turbon laakerit.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Runtula kirjoitti:Kyllähän se paine tiensä hakee ulos sieltä mistä helpoiten pääsee ja olisko tässä se helpoin reitti ollu turbon laakerit.
Mutta mikä selittää öljyn moottorin kylessä? :roll:

Edit: Ja kuinka se selittää turpon laakerivian jos auto pelaa normaalisti. Vetää ja sitä rataa.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Ei se oo laakerivika vaan ominaisuus liukulaakerille. Ainaki omalla kokemuksella volkkarin koneesta tukkoon menny huohotin puski öljyt kankaalle turbosta ja loput mittatikun juuresta mutta onneks ei päässy moottoriin asti kun sitten oltas menty tosi lujaa :) Eikös tuo vika selviä kun laitat auton käyntiin ja katot mistä sitä öljyä tulee ulospäin. Voihan siinä olla vaikka pieni reikä ahtoputkessa josta se ruiskii öljyt ulos sumuna.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
-zamppa-
Viestit: 113
Liittynyt: 27.11.2007 11:21

Viesti Kirjoittaja -zamppa- »

En tiedä mitenkä öljy on lohkon kylkeen päässyt, kenties väkisin tullut sieltä venttiilikopan välistä? Takalaidastaan, tai siis imu- ja pakosarjan puoleltahan ne helpoiten koneen asennosta johtuen vuotavat.

Itselläni AFN piti kerran myöskin mahtavan tupsauksen matka-ajosta parkkipaikalle tultaessa. Haisi nimenomaan pahasti palaneelle öljylle, mutta ei savuttanut pöläyksen jälkeen. Ahtimen irroituksessa selvisi että pakopuoli aivan öljyssä. Kostea öljystä siltikin, vaikkei näkyvää savua ole. Ahdin oli 170tkm ajettu, mutta jokseenkin kovalla käytöllä viimeiset 15tkm elinkaarensa loppupuolella. Kone ei huohottanut, joten heikkouttaan hajosi. Ahtimen akselin välyksistä en silti vielä olisi huolestunut. Poikittaista välystä ei ollut normaalia enemmän, mutta pitkittäistä oli tämän kovan käytön jälkeen tullut.

Ahdinhan puskee kyllä kompurapuolelle päässeet öljyt kotelon välistä pihalle, mikäli kotelon tiivistävä O-rengas on kovettunut tai muuten huonokuntoinen.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Ku ois yhtään fiksumpi näitten romujen kanssa :ää:
Ahneella on kehno loppu
Avatar
-zamppa-
Viestit: 113
Liittynyt: 27.11.2007 11:21

Viesti Kirjoittaja -zamppa- »

Ei se Runtulakaan varmaan pajavasara kädessä ole syntynyt. :lol:

Ja tosiaan, omani laakerivikaisena toimi vallan hyvin sekin. Ajelin tuon pöläyksen jälkeen jonkun 2tkm eikä huomannut että olisi ollut viallinen, mutta vaihtui isomman alta pois.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Joo ei kyl on pitäny muutaman kerran lyyä peukaloon :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Tutkin hieman lisää:

Otin venttiilikopan pois. Tiivistepinta koko kopan matkalta öljyssä, siis turpon puolella. Ja vent.kopan tasolta alaspäin samallailla "tuoreessa öljyssä". Eli kielisi jotta tiiviste vuotaa --> vaihtoon.

Otin myös imusarjan irti ajatuksena puhdistaa se ja eliminoida egr. Hämmennystä aiheutti kun ykkösen imukanava märkä öljystä :shock: Tiiviste falskannu myös siinä? Tiiviste vaihtoon..
Ahneella on kehno loppu
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3027
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tuleeko huohotinputki imusarjaan ykkösen läheltä?
Se voisi selittää sen kanavan öljyisyyden
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Runtula kirjoitti:Kyllähän se paine tiensä hakee ulos sieltä mistä helpoiten pääsee ja olisko tässä se helpoin reitti ollu turbon laakerit.
No on kyllä aika vaikea reitti jos kampikammion paine puskee ylimääräiset paineet öljypumpun läpi öljykanaviin? Vai mitä tarkoitit?

Helpompi reitti voisi olla vaikka venttiiliohjarit jotka näissä muutenkin menee vaihtokuntoon ennen muuta moottoria.

Toivottavasti ei kuitenkaan mitään vakavampaa ja ilmiö jäi kertaluonteiseksi.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja jos se huohotin on ollu jäässä ja venakopan tiiviste huono, niin sillonha se olis paine puskenu sen siitä läpi>?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Jiitek kirjoitti:
Runtula kirjoitti:Kyllähän se paine tiensä hakee ulos sieltä mistä helpoiten pääsee ja olisko tässä se helpoin reitti ollu turbon laakerit.
No on kyllä aika vaikea reitti jos kampikammion paine puskee ylimääräiset paineet öljypumpun läpi öljykanaviin? Vai mitä tarkoitit?

Helpompi reitti voisi olla vaikka venttiiliohjarit jotka näissä muutenkin menee vaihtokuntoon ennen muuta moottoria.

Toivottavasti ei kuitenkaan mitään vakavampaa ja ilmiö jäi kertaluonteiseksi.
Eipä nyt tule mieleen miten tuossa on tehty öljynpaluu mutta normaalistihan se tulee joko lohkoon tai öljypohjaan ihan suoralla putkella.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Fenton kirjoitti:Tuleeko huohotinputki imusarjaan ykkösen läheltä?
Se voisi selittää sen kanavan öljyisyyden
Ei vaan iha kannen toisesta päästä
Ahneella on kehno loppu
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Runtula kirjoitti: Eipä nyt tule mieleen miten tuossa on tehty öljynpaluu mutta normaalistihan se tulee joko lohkoon tai öljypohjaan ihan suoralla putkella.
Ainakin 1,9TDI AHU:ssa tulee suoriltaan lohkon kylkeen.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

JiiTee_ kirjoitti:
Runtula kirjoitti: Eipä nyt tule mieleen miten tuossa on tehty öljynpaluu mutta normaalistihan se tulee joko lohkoon tai öljypohjaan ihan suoralla putkella.
Ainakin 1,9TDI AHU:ssa tulee suoriltaan lohkon kylkeen.
Melkein samanlainen se on AFN:ssä vaikka turbo onkin eri. Joku pieni ero siinä taisi olla mutta ei voi muistaa...
Avatar
-zamppa-
Viestit: 113
Liittynyt: 27.11.2007 11:21

Viesti Kirjoittaja -zamppa- »

AFN ja AHUN öljynpaluiden ero on vain siinä että AFN:n on hitusen jouhevampi turbon korkeamman sijainnin takia. :wink: Molemmat tulee banjolla lohkon kylkeen joka sijaitsee AHUssa ja AFNssä juuri samassa kohdin lohkon kyljessä öljypohjan tasopinnasta hiukan ylöspäin.

Huohotin kiertää lohkosta venttiilikopan kautta turpon imupuolelle. Venttiilikopan päällä on kerääjä, mikä erottaa ilmavirrasta kiinteät massat takaisin koneen kiertoon.

Ihmetyttää kyllä että imusarjassa vain ykköskanava olisi selvästi öljyssä? Imusarja ei ole edes sen mallinen että voisi ilmavirran mukana öljyt sinne nakata. Vaihda tiiviste ja jää seuraamaan tilannetta. Välijäähdyttimeen kyllä kannattaa kurkata mielenkiinnon vuoksi jo tässä vaiheessa.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Näin toimitaan. Tänään kasaus ja seurantaan, päivitetään tätä sitten lisää kun selvyyttä saadaan :)
Ahneella on kehno loppu
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Ny ois imusarja kiinni kera uuden tiivisteen ja EGR tulpattu sokija laipalla. Nyt kaffepaussi ja seuraavana venakoppa kiinni uudella tiivisteellä, öljyä koneeseen, välijäähyn tsekkaus ja ajoon.

Saapa nähä, jännittää :oops:
Ahneella on kehno loppu
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Ainii, turpossa ei ollut välyksiä. Akseli ei liikkunu mihinkää suuntaan, ei ylös eikä akselin suuntaisesti.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

No kyllä siinä pien välys pitää olla sivusuunnassa mut päittäin ei saa olla. Ei se nyt mikään kuulalaakerisolmu voi olla jos on alkuperänen ja 0 välyksellä liukulaakeroitu ei ees pyöri tai jos pyörii niin ei kovin kauaa :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3027
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Runtula kirjoitti: 0 välyksellä liukulaakeroitu ei ees pyöri tai jos pyörii niin ei kovin kauaa :)
Tai ainakaan siinä ei ole 0-välystä kovin kauan :happy:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Sehä perskele tais tulla kuntoon. Kasasin siis loppuun, eliminoin EGR, eristin huohotinputken, lisäsin öljyä. Kävin ajamassa 90km lenkin, öljyt ylärajassa, kuivan näköset paikat ja savutus hävinnyt.
Ahneella on kehno loppu
Avatar
-zamppa-
Viestit: 113
Liittynyt: 27.11.2007 11:21

Viesti Kirjoittaja -zamppa- »

Eli näillä näkymin viaksi ilmeni tuo tyyppiviaksikin luettava venttiilikopan tiiviste. :roll:

Turbon akselissahan ei parilla heilautuksella saata tuntua äkkiseltään välystä koska onhan sielä se öljykalvo laakerien pinnoilla hiukka tiukkaamassa paikkoja. Vai? :lol:
Avatar
latku
Viestit: 173
Liittynyt: 03.11.2005 10:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

-zamppa- kirjoitti:Eli näillä näkymin viaksi ilmeni tuo tyyppiviaksikin luettava venttiilikopan tiiviste. :roll:

Turbon akselissahan ei parilla heilautuksella saata tuntua äkkiseltään välystä koska onhan sielä se öljykalvo laakerien pinnoilla hiukka tiukkaamassa paikkoja. Vai? :lol:
Jahas taas oppi uutta. Tyyppiviaksi luettava tiiviste, koskaan kuullutkaan :shock:
Ahneella on kehno loppu
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Parempi ku et tiedäkkään kaikkia tyyppivikoja mitä volkkarin koneesta löytyy :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
-zamppa-
Viestit: 113
Liittynyt: 27.11.2007 11:21

Viesti Kirjoittaja -zamppa- »

No vika ehkä väärä sana, mutta yleensä jos volkkarin koneessa öljyvuoto on niin se kohdistuu nimenomaan venttiilikopan tiivisteeseen, huohotinputken alapäähän tai öljypohjan tiivisteeseen. 300tkm kohdalla myös kampiakselin stefat alkaa viimeistään tihmiä. :wink:

Tuossa juuri purin muttereiksi yhden 160tkm ajetun AHUn, missä stefat oli jo alkanu vuotamaan. :roll:

Eikä tuossa nyt minun mielestä mitään muita vikoja ole. Ehkä pari paikkaa jäänyt paremmin suunnittelematta, mutta jos ne mulla kestää 50tkm niin kuka vaan voi ajaa sellasella nätisti puoli miljoonaa. :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”