Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Maticci ja Rinuli

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Testeriin kiinni ja katsomaan paljonko on käyttötunteja takana.

Sercap ainakin korjaa. https://www.sercap.fi/product/50/ebersp ... een-huolto
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mika.T kirjoitti: 11.2.2021 21:35 Rintterin eeperi on näemmä pimentynyt nyt kun ollu viikon ajamatta ja pakkaset huidellu -25-30c kohta viikon.

Nyt illasta kokeilin päälle niin merkkivalo sytty nappiin ja lämppärin paneli heräs henkiin mutta itte lämmittimessä eikä vesipumpussa ollu mitään eloa.
Huomis illalle lupaili lauhempaa keliä, pitää kokeilla uuestaan.
No ja kun tankkaa tankkiin enempi löppöstä niin toimiihan se lämmitin :idiot: :idiot: :idiot: :idiot:

On muuten pikkusta vaille hölömöä että jos tankki vajaantuu alle 4pykälän niin lämmitin pimenee. Siellähän on vielä siinä vaiheessa 20-25litraa polttoainetta. ELi käytännössä tankissa on oltava aina yli varttitankki ettei lämmitin kylmene.
Tuo raja täytyy muuttaa het kun saan käytettyä pirssin staarin nokassa.


Avenssiiksesta käytin tuon SCV-venttiilin irti ja putsasin sen bräkleeni astiassa pari minuuttia sähköllä päälle/pois naksutellen. Kyllä sieltä jotaki paskoja irtos kun bräkleenikuppi meni vähän sameaksi.
Pruuvasin venttiilin kiinni ja auto käyntiin, ja kappas, tyhjäkäynti täysin tasanen eikä ajossakaan tuntunu mitään puutumisia eikä nopeus vaellellu kun piti kaasupolkimen paikallaan. Samoin kun vaihdista tiputtaa vapaalle ja tyhjäkäynnille niin kaikki tyhjäkäynnin hakemiset katosi, käynti asettuu heti just 800kierrokseen vailla mitään hakemisia. :idea: :mrgreen:
Saa nähä kauanko toimii, koeajolla ainakin käytös parani huomattavasti.

Kuva

Tämä ei ollu avattava malli kuten alun d4d:ssä mutta tuntui puhdistuvan muutenkin.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Skodassa ja Volvossa on ainakin raja polttoaineen määrälle. Muistaakseni 1/4 tankillinen pitää olla lämmittimen käynnistymiseen.

Tojotasta en muista miten siinä on asetukset.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Avenssiihin vaihtelin jakopään tänään. Remmillä oli ajettu jo 149tkm eli oli jo aika vaihtaa kun vaihtoväli on 105tkm.

Kuva

Kohtalaisen ahas paikka mutta kun purkaa vähän rompetta edestä pois niin ihan tehtävissä.
Onneksi kaverilla on tallissaan nosturi niin helpotti hommaa aivan helvetisti kun ei tarvi tunkin varassa nysvätä kun tuossa joutuu kumminkin useampaan kertaan rappaamaan ylhäältä seka alhaalta.
Piharemonttina varmasti ihan perseestä koko homma.

Samalla vaihdoin vaihteistoöljyt kun niiden vaihdosta ei missään lapussa lukenut mitään.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Säästää pitkän monta metriä euroja kun pystyy itse tekemään tuollaisen huollon.

Aamukahvilla sattui silmään tämä video: https://youtu.be/_klOvAzZGiY T5 portterista muokattu retkeilyauto. Paljon ideoita ja varmaan toimiva toteutus. Ainoa mikä itsellä pisti silmään on nukkumatilan korkeus. :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kattoräkkiä suunnittelin asentelevani sprintterin katolle tänään, no se jäi suunnitteluasteelle kun eihän tuolla katolla ollukkaan kierrereikiä valmiina.
Tulpatut reiät kyllä, ilman kierteitä. Eli puratuttaa sisältä kaikki kattoverhoilut pois että saa nuo kattotelineen jalat pultattua kiinni kattoon.
Varsin viisas rakenne siis... :idiot:

Pitänee ootella kesään että kelit lämpenee, paria kiinnikettä koitin raotella niin kaikki muoviosat pärähtelee tuhannen paskaksi.
Kokeilla joskus jos lämpimänä sais edes osan ehjänä irti :evil:

Voi v=/€_ että mie rakastan näitä talvia :x
Nyt on pari kuukautta pakkanen napottanu 20-30asteessa...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No niin!
Nyt on ollu parina päivänä ihan inhimilliset rassauskelit kartanollakin niin jotaki saatu aikaseksikin.
Kattoräkki on paikoillaan ja sisustaakin on aloteltu purkamalla kaikki tarpeelliset verhoilut irti.
alko pysymään muovihilut ehjänä kun loppu nuo pakkaskelit hetkeksi.

Kuva

Kattoverhoilut sai kyytiä.
Samoilla vauhdeilla purin alemmat sivuverhoilut pois ja ruutailin ruostesuojaa joka koteloon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tuon verran löyty ruostekukkaa verhoilujen alta.

Kuva

Raaputtelu suunninpiirtein ruosteet pois ja myrkyt päälle. Kaippa se jonku aikaa kestää.

Seuraavaksi pitäs alakaa kötöstään stp goldia peltipinnoille jonka päälle solukumimattoja ja ewona villaa. Sitten pääsis verhoileen alkuperäset verhoilupanelit uusiksi ja lätkiin paikalleen.
Ennen kattoverhoilujen asentelua pitää aurinkopanelin johtojen läpivienti tehhä. Samoten ajattelin vetää kattoräkin etureunaan mahollisesti kattolisävalojen johdot ja jos innostuis vielä markiisin investoimaan niin kylkeen pitää vetää myös ulkovalolle johdotus valmiiksi.

Katsastuskonttorilta kävin kyselemässä kiinteän sängyn tekoa ja istuinpaikkojen muutosta 7:stä neljään. ---> konttuurin vastaus oli että tee miten haluat ja käväse muutoskatsastamassa henkilömäärä kun saat valamiiksi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tänään sain sen verran ittestä irti että värkkäsin kattoluukun rintteriin.
Meinas teetättää kun tuo kattoräkki on vähän luukun eessä, etummainen kannakerauta kulkee just kattoluukulle varatun tasaisen paikan yli joten joutu vähän säätämään noitten etummaisten kiinnikkeiden kans ja siirtämään koko reteliä ~5cm eteenpäin, mutta hyvä siitä tuli.

Siihen se pitäs reikä jyräyttää.

Kuva

No ja reikähän siihen tuli.
Lopputuloksesta ei näemmä tullu kuvaa, no eipä se valamis olekkaan kun kattoverhoilut puuttuu vielä täysin. Luukku on kuitenkin liimattu kiinni ja vedetty ruuveilla nippuun odottamaan kattoverhoiluja.
Nyt pääsee jatkamaan tuota katon eristämistä kun luukku on paikallaan. Vähän on vielä auki miten verhoilen nuo kattopanelit kun ei haluttas noita aneemisen vaaleita verhoiluja sellasenaan takasin laittaa.

Kuva

Tuomonen tuo kattoräkkiviritys on alhaalta katteltuna.
Itte kattoluukku jäi käytännössä kokonaan piiloon kun nuo kattokorin alapienat on aikalailla just samalla korkeudella kuin luukkukin. Edestäkään luukku ei näy kun kattokorin etureunassa on ilmanohjain.

Kuva

Haaveilin että olisin saanu tänään aurinkopanelinkin katolle mutta mitäpä sitä kun meni tuon kattokorin kans säädellessä tuntisotalla aikaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt alkas olla takatilan katto eristetty. Voi hitto että on käsien päälle käyvää hommaa hieroa noita ääni ja lämpöeristeitä ylöspäin kattoon kiinni :supersad:
Tämä uudempi korinen on rakennettu paljon hankalammin kuin se aiempi vanha koppanen. Pirun työlästä eristää kun on joka puolella kaikenmaailman kotelorakenteita ja vahvikkeita, toisaalta tämä on jo lähtökohtaisesti paaaaljon hiljaisempi aihio.

Etuosan kattoverhouksen avaan vasta kun saan lätkittyä noita takaverhouksia vähän paikalleen, alkaa olla talli sillä mielin täynnä rompetta että pitää jostain jo lähtä kasaamaan :lol:
Oikeastaan voisin alkaa jo verhoilemaan noita ikkunanpieliä kun auton sisällä on jo ihan hyvä touhuilla kun lämmitin pitää sisätilat lämpimänä, kunhan muistaa ettei kovin montaa iltaa lämmitä ilman akun lataamista :nocando: :idiot:


Panelin nostelin katolle kans mutta jäi vielä irti kun pimmeys yllätti, eikä oikeastaan ollu sopivia pulttejakaan kotivarastossa.
Pitää koittaa muistaa olla ajamatta tällä ettei lennä koko paneli mettään :happy:

Näytti taas muutamaksi päiväksi kovempia pakkasia etteipä viitti pihalla värkätä noita ulkohommia joten taukoa taas luvassa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rintterin kulutus se vaan jaksaa aina hämmästyttää.
Viimeinen tankillinen 13.99l/100km...
Melkein säikähdin mutta tuossa on ollu sisälämppäri lähemmäs 10 tuntia päällä lämmittämässä sisustaa :happy:

Noh, Sentään jotaki sai taas pikku pakkasessa aikaseksi, paneli on kiinni ja johdot vedetty katolle. Sinne ei pitäs tarvita ennää kiikkua ennen ens syksyä ja lisävalo asennuksia.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ei kyllä yhtään käy kateeksi kun katsoo tuota äänieristämistä ja sen työläyttä.

https://youtu.be/YaeIzdByw4U

Asentaa samalla kiinan webastoa.

Aurinkopaneelien hinnat on nyt mielenkiintoisella tasolla. Mökille voisi ostaa noin 300W paneelin ja sieltä saisi 140W paneelin omaan käyttöön. 🤫
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No nyt on saatu katto tehtyä kokonaan, Eli on eristetty ja verhoiltu eteen saakka.

Ihan ensiksi tänne eteenkin ruutailin kotelot ruostesuojalla ja sen perään pellille on leivottu äänieristettä.
Kuva

Sen perään on vedetty lämpöeristeet.
Kuva

Tuon päälle on saumat sun muut reiät teipattu alumiiniteipillä suht tiiviiksi että kosteuden kondensoituminen olisi mahdollisimman vähäistä.
45metriä meni alumiiniteippiä.

Katto sai verhoilukseen tuollaisen tumman huovan.
Kuva

Ikkunanpieliin tulee vaaleampi. Vielä on vähän auki miten teen nuo alaosat, kävi vähän mielessä että hommaanko sitä samaa kelopuukuvioitua mattoa jota käytin edellisessä rintterissäkin.
Pehmeän huovan käytössä on ollut ajatuksena ettei auton sisätilasta tulis kovin kaikuisa. Siinä ex rintterissä oli vähän sitä ongelmaa kun lähes kaikki sisäpinnat oli "kovaa pintaa" joka heijastaa äänen eikä vaimenna sitä. Toki kun nakkas petivehkeet sinne takatilaan niin vaimeni ne kaiut siinäkin.

Etupenkit nappasin vielä tänään pois ja vetelin vähän alusavasti johtoja.
Kuskin penkin alle tulee erotusrele ja haarotukset taakse hupiakulle ja toinen haara vänkärin penkin alle johon tulee kaikki asuntopuolen sähköt.
Kuva
Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ransiteissa on akku penkin alla. Joitakin tapauksia kuullut että penkin runko pääsee ottamaan akun napoihin kiinni. Hitsaa varmaan aika mukavasti yhdistyessä.

Mukavaa seurata kun homma etenee. Kohtahan ne on leirikelit edessä. Teillä pohjoisessa talvi parhaimmillaan. :D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pappi kirjoitti: 28.3.2021 7:57 Ransiteissa on akku penkin alla. Joitakin tapauksia kuullut että penkin runko pääsee ottamaan akun napoihin kiinni. Hitsaa varmaan aika mukavasti yhdistyessä.
Varmasti säikäyttää :happy:
Muistelin että joskus jotaki ransittia on latailtu penkin alta ja akun navat oli todella lähellä rautaosia. :shock:



No mutta rintteriäki taas saatu vähän etiäppäin.
Sivuseinät eristelty pl. ovet. Tässä mietin että miten saan taakse vedettyä vähän paksumman virtajohdon, aluksi meinasin vetää sen lattiavanerin reunassa taakse mutta siinä jää matot vähän koholle, ei sinänsä haittais juurikaan mutta päätin vetää virtajohdon tuolla seinän sisällä taakse. Siellä se ei ole haitoilla eikä jää matot pullistelemaan.

Tässäkin on tehdasmatot päällä joten ei jää näkyviin. Vedin johdon päälle vielä tuomosen punasen suojasukan ja peltiläpivienteihin pätkin nesteletkua suojaksi.
Kuva

Kuva

Pikkusen sotki kun ruutailin läpivientiin sinkkimaalia ja kotelosuojaa sekasin :mrgreen:
Kuva


Ikkunapielet verhoiltu valmiiksi ja B-pilareihinkin vetelin huovat pintaan.
Moponetistä kaks samanlaista huopapakettia ja toinen on perkale aivan eri sävyistä :idiot: :idiot: :idiot: :idiot:
Kuva

Kuva

Tässä näkyy B-pilarin verhouskin. Sekin on alunperin sellasta kovaa harmaata muovia, nyt vähän mukavamman olonen.
Kuva


Nuo alaosien verhoilut jää myöhemmäksi kun saan päätettyä millä ne verhoilen. Ne on niin näppärästi klipseillä kiinni ettei mene irrotuksessa montaa minuuttia kun saa inspiraation niiden verhoilemiseen.
Ovet jää myös myöhemmäksi, nekin saa eristeet sisäänsä ja verhoilut näkyville osille, ajatus oli ettei niistäkään jäis peltiosia näkyviin.

Seuraavaksi pitäs alotella sängyn suunnittelemista, visioita on päässä pyöriny kyllä mutta mitään konkreettista ei ole sille puolelle tehty.
Sängyn etureunan paikan kun sais päätettyä niin vois asennella panelin säätimen ja hupiakun + invertterin.
Puutavarasta lähinnä kiinni, pitänee jossaki välissä hommailla jonkulaista höylättyä roipetta.

Samoten sisävalojen kytkennät alkas olla ajankohtasia, kattoon tulee ledinauhaa ja saunavalosarja upotettuna johonkin hieman tummempaan puuhun. Saa nähhä mitä siitä tulee, autoon on kuitenkin vedetty ~40metriä johtoa joten eiköhän sitä jotaki valoja saaha syttymään. :roll:

Kattoverhoiluiden alla on myös tartunnat ylähyllyille. Kattopalkeissa vetomutterit ja katon sivuilla verhoiluiden alla vaneririmotus johon voi vetää ruuvit kiinni. Ne vaatis jo vähän puusepän vikaa että semmoset hyllyt sais tehtyä. :D


Kokeilin tuota jääkaappiakin, löin tallissa 12V virtalähteeseen kiinni ja säädin termostaatin nelos-asentoon (0-7)
Kuva

Pieni yllätys oli että ottaa noinkin vähän virtaa. :shock: 12V x 2.7A = ~32W

15minuutin päästä lukemat oli tämmöset. Tuossa vaiheessa termostaatti oli jo sammuttanu kompuran.
Kuva

Melkein sanoisin että yllättävän tehokas jäähtymään tuo.
Kaappi on siis 12volttinen 80litranen sunwind.
Jaiko
Viestit: 17
Liittynyt: 26.6.2019 12:21

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Kyl on siistit verhoilut!
Kuinka kiinnitit, spray-liimallako?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ei tarvi ihmetellä miksi moni päivittää vaunun kaasukaapin tuollaiseen kompressorikaappiin.

Kaapin hankintahinta varmasti halvempi kuin kaasukaapin ja ”huoltovapaampi”.

Lukemista. https://www.is.fi/autot/art-2000007896268.html liittyen rakenteluun.

Ihme hinnat tehdastekoisilla autoilla. 20v ducatosta saa maksaa hyvän henkilöauton ja vaunun hinnan🥶 Mitä olen nyt nettikaravaania katsellut.

Meillä on mökillä Dometic RGE 2100, sen virrankulutus on vuorokaudessa 230 V: 2,6 kWh/24 h, kaasu: 270 g/24h.
https://www.dometic.com/fi-fi/fi/tuotte ... ifications

Vastaavan kokoinen 12V kaappi: https://www.thermosun.fi/epages/thermos ... cts/135011
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jaiko kirjoitti: 30.3.2021 19:41 Kyl on siistit verhoilut!
Kuinka kiinnitit, spray-liimallako?
Joo, sprayliimalla. Aika näppärää ainetta vaikkakin verhoiljan taidot on vähän puutteelliset. :happy:



Jotaki pikku nysväyksiä on tullu parina iltana tehtyä. Tänään sitten iski taas inspiraatio ja tuli kytkeskeltyä noita sähköjä vähän valmiiksi.

Asuntopuolen sulakerasia tuli tuonne vänkärin penkinjalkaan. Tähän tulee syöttö hupiakulta 70A releen kautta jota ohjataan myöhemmin näkyvällä "pääkytkimellä"
hupipuolen pääsulakkeet on kuskinpenkin alla.

Kuva

Eteen ylös tein tuohon pieneen lokeroon peitelevyn ja siihen valokatkasijat.
Ensimmäinen on vaihtokytkin käytäväkytkentään jolla tulee toimimaan sängyn päällä olevat takimmaiset valot, syttyvät ja sammuvat siis edestä ja takaa miten haluaa.

Kuva

Voiss saatana mikä homma mutta tulipa tehtyä. Tuon lokeron kasaaminen tuohon paikoilleen on aivan perC.
Lokeron yläosa tulee kattoverhoilun yläpuolelta kiinni ja lokeron alaosa altapäin. Koitappa sitten saaha tuon peitelevyn ruuvit kiinni kun keskimmäisten nappien kohdalla on myös ruuvi tuolla verhoilun sisällä... :idiot: :idiot: :idiot: :hang: :hang: :hang:


Sitten innostuin tekeen tuohon alalokeroon tuollasen.

Kuva

Eli tuossa on nyt vasemmalla ensimmäisenä hupipuolen "pääkytkin" Se kytkee aiemmin mainitun releen kautta kaikki sähköt päälle asuntopuolelle, mukaanlukien radio.
Jääkaappi ja lämmitin tulee toki jatkuvaan virtaan.
Toisena hupiakuston jännitemittari, ja viimeisenä usb-laturi.
Vielä siihen jäi vähän tilaa vaikka yhdelle lisänapille jos tarvetta ilmenee.
Nämä hupiakuston takana olevat laitteet "herää" myös virtalukon kautta ettei ajaessa tarvi erikseen tuota "pääkytkintä" napsauttaa päälle, vaan ainoastaan silloin kun jäädään parkkiin.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vähän taas sain etiäpäin tuota viritelmää.

Penkit istuu kohdallaan ja sängyn runkoa vähän jaksoin hahmotella.
Nuo penkithän tuohon ei jää vaan nuo on tuollaiset kulahtaneet pas¤%&t joilla on hyvä hahmotella mittoja, eikä haittaa jos noihin tulee jälkiä. Samoilla jaloilla on siistit mustat penkit jotka nakkaan sitten viimeisenä paikalleen.
Kuvassa on siis vain kiinteä osa sängystä paikallaan eikä nuo poikittaiset puut ole vielä kiinnikkään, kunhan mallailin.
Kuva

Penkki etuasennossa ja mukavasti taakse kallistettuna penkin taakse jää yli 80senttiä sänkyyn. Penkin kun vetasee takimmaiseen asentoon niin sängyn kiinteään osaan jää 65cm.
Kiinteän sängyn leveys on tuossa 85cm, ja tulee olemaan levitettynä ~160cm
Kuva


Jääkaappi mahtuu sängyn alle ja ajattelin laittaa sen tuollalailla vähän laitaan kun ovi aukeaa kaapin vasemmalta laidalta.
Kaapin oikealle puolelle vois tehhä jotaki säilytystilaa mutta ajattelin tehhä laatikostot tuohon penkkien taakse ja sängyn levitettävä osa tulis niiden laatikostojen päälle.
Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti: 19.4.2021 22:04Nuo penkithän tuohon ei jää vaan nuo on tuollaiset kulahtaneet pas¤%&t joilla on hyvä hahmotella mittoja, eikä haittaa jos noihin tulee jälkiä. Samoilla jaloilla on siistit mustat penkit jotka nakkaan sitten viimeisenä paikalleen.
Jos rojektin edettyä tarpeeks pitkälle penkit on vielä rungoiltaa ehyet nii vinkkaappa, saattasin olla kiinnostunu verhoilumielessä tommosista kaposista vyöllisistä jakkaroista, mullaku on nuita koululaispenkkejä jotka vie liikaa tilaa :D
Kiinnitysmallihan ei oo ratkasevassa asemassa kun sovitinkappaleet mun jalkoihin onnistuu kyllä tehä.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Häätyypä pitää mielessä, ainakin näillä näkymin jäävät ylimääräseksi ja ovat tosiaan ihan ehjät mutta verhoilut kulahtaneet.


Tänään sain taas jotaki värkättyä.
Kuva

Kuva

Kyllä siinä ruotonsa saa suoraksi vaikka ei sänkyä levittäiskään. Toki pituutta ei ole kyllä liiaksi ja kapeallakin osalla mahtuu kyllä hieman nurkittain torkahtamaan, saati sitten levitettynä tilaa on jo runsaasti.

Vanerointi ei toki noin jää vaan tulee ~5senttisellä rimotuksella. :lol:
Ruuvikauppaankin pitää lähteä mutta sen verran sain kuitenki nippuun että uskalsi käyä omalla painolla kokeilemassa tuota.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Vanhojen sänkylevyjen kierrätystä :happy:

Yllättävän siististi meni huovalla verhoillut vanerit rimoiksi. Arvelin että tuo huopa sylttää heti sirkkelin terään mutta ei :shock:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Semmonen siitä nyt tuli.
Vielä reunoille yhdet soirot niin alkaa olla siinä.

Seuraavaksi pitäs vissiin alkaa suunnittelemaan seinän pätkää tuohon tavaratilan etureunaan, sen jälkeen pääsis istuttaan jääkaapin paikalleen ja seinän taakse hupiakun ja muut romppeet.

Ikkunoihin täytys löytää jotain lämpöeristettyä verhomateriaalia, oli ajatus tehhä ylhäältä alas rullattavat verhot sivu ja takaikkunoihin.
Ikkunoiden yläreunaan tulee tuota samaa haapaa johon saa verhot kiinni.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt iski joku kummallinen vika voimansiirron/taka-akselin suuntaan.

Muutaman kerran teki iltapäivällä hiljasessa vauhdissa kumman töksäyksen, aivan kuin perä tms takajarrut tai joku kävis silmänräpäyksen ajan jumissa. Alustasta kuuluu melko voimakas kumaus/kolaus samalla kun koko autossa tuntuu sama jumitus.

Käytin jo perän takakannen auki ja kattelin perän hampaat läpi kun töksäys on sen verran raju että aivan kuin perän sisällä olis jotaki irto hampaita jotka menee pyörivien rattaiden väliin, mutta ei. Perä on sisältä kuin uusi ja öljyt oli täysin puhtaat

Tökkiminen on ilmennyt muutamaan kertaan kun huilauttaa hiljasessa vauhdissa esim risteykseen tultaessa. Vauhdissa ei tuota tee ja tänäänkin ensimmäisen töksäyksen/kolinan jälkeen ajelin 40km töistä kotiin eikä mitään hämminkiä tai tärinöitä.
Perän kurkkauksen jälkeen teki taas liikenneympyrässä saman töksäyksen pariin kertaan ja sen jälkeen ei taas mitään vaikka ajelin isompaakin tietä 90-100kmh.

Kartaanin ristikoita jo kattelin vähän sillä silmällä mutta ei niistä päällepäin mitään nähnyt, täysin timmejä kaikki eikä ole rasvaa/ruostetta puskenut tiivisteiden välistä.
Pyörälaakereissa ei ollu välystä yhtään mitä noita renkaita koitin heilutella kun perä oli ilmassa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Takajarrut käytin tänään auki.
Vänkärin puolella ei mitään ihmeellistä. Uudehkot levy, palat, käsijarruosat ja jarrukilpi löyty.

Kuskin puolella sama homma, paitti nämä...

Kuva

Kuva

Koko verrokkina M10 mutteri.

En tiä mistä ovat pois ja mitä ovat olleet mutta nämä siellä pyöri käsijarrurummun sisällä ja varmaan kiilautuneet välillä käkkärin levittäjän ja levyn väliin kun se tökkiminen oli niin satunnaista. Levittimessä näkykin jälkiä että joku on hangannut siellä.
Nyt kun aloin muistelemaan niin kuskinpuolelta onkin pieni ihmeellinen kahina/kihinä välillä kuulunut.
Kaikki kenkien kiinnitysjouset oli kuitenkin oikein paikoillaan...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jotaki nypläilyä taasen talaviloma ajanvietteeksi.

Sängyn alla kömysin tänään hetken. Jääkaappi löysi paikkansa ja tein nuo kaapin molemmin puolin olevat "seinät" Niissä toki
verhoilut tuolla toisellapuolella.

Hupiakulle tulee kaapeloinnit ja akunkin nostin jo kyytiin.

Kuva

Akku ja invertteri tulee vänkärinpuolelle, vähän tasaamaan painoa oikealle kun vasemmalla laidalla on mm. tankki jonka ajattelin vaihtaa isommaksi jos vaan järkevästi löytyy, tuo vakio 75l(?) on kyllä onnettoman pieni että saa olla jokatoisella huoltiksella tankkaamassa.
Torissa oliskin 180litraisia tankkeja W906:seen mutta käytetyiksi hinnoiteltu niin älyttömästi ettei toista. (950e) Sillä sais tankkausvälin jo yli 1000km :D

No mutta ettei vaan S!"#¤%& tulis aika pitkäksi niin peruutin tuossa yks ilta takaikkunat paskaksi kaverin pihassa roskakatoksen kulmaan. Osu vielä niin komiasti keskelle takaovien saumaa että pasahti molemmat ikkunat tuhanen palasiksi :idiot: :idiot: :idiot: :idiot: :idiot: :idiot: :idiot: :idiot: :idiot:
Aina saatana jotaki... Jotenki alakaa tuntuu ettei ennää jaksa kynsiä näitä romuja sitten yhtään.
Vinkit otetaan kiinnostuneena vastaan että mistä tuohon löytää lasit.


Avenssiin kotturaan vaihdoin tänään kuskinpuolelle eteen pyörälaakerin kun sekin on jurruuttanu ostosta saakka. Sisäkooli olikin sen näkönen että oli melko korkia aika vaihtaa.
Joku kumma inspiraatio iski kun siivosin sen sisältä siinä samalla. :shock:
Kuvia ei tullu otettua.
Ainoa hyvä puoli tuossa kotturassa on kulutus. Nyt on menny 5l/100km kun kelit on vähän lämmenneet. Rintterin kulutuskin on tippunu alle 13l/100km :happy: Taitas kaivata vähän :nerd: :nerd:


Ainiin ja tulihan ne nämäki viimein. Torstaina alle kun tässä talvilomalla on aikaa värkkäillä.
Aika isolta näyttää :shock:
235/65r16 vs 245/75r16
Kuva



Desotokin tuli haettua talvisäilöstä liikenteeseen.
Ei menny kommelluksitta sekään.

Ohjaustehostimessa on joku venttiili jumiutunu talven käyttämättömyyttään. Heti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää :shock: :shock:
No letkut irti, pumpulle hullunkierto ja ajelin kotipihaan, on muuten pikkusta vaille raskas käänneltävä kun ei tehostin ole pelissä mukana :happy:
Tehostimen toimiessa tuo kääntyy paikallaankin ihan pikkurillillä pyörittelemällä.

Kuva

Kaippa se pitäs ottaa simpukka irti ja purkaa osiksi.

Kuva

Itteasiassa tämä tehostin souvvi on ensimmäinen ajoa haittaava vika reilun 30vuoden aikana mitä auto on tässä talossa ollu :shock:
Vois sanoa että melko pommin varmaan tekniikkaa. :mrgreen:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No lasit löyty ja tulipa ne samoilla vauhdeilla vaihettuakin.
Stna mikä siivo kun repi ja leikko vanhoja tuhannen murusina olevia karkastuja laseja irti.

Kuva

Kuva

Vielä palaset vanhaa kunnon ruottalaista "ultramörkkiä" niin saa ikkunat tummiksi.

Seuraavaa räjähystä ootellessa...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No sinnehän ne istahti.

Ei tee edes tiukkaa tuo 245/75r16 koko.

Kuva

Aika tarkasti 70mm korkeammat kuin vanhat, eli maavara nousi pauttiarallaa 3.5cm ja vaikka ei kummonen "korotus" olekkaan niin sen kyllä heti huomas kun hyppäs ratin taakse.
Ja rengasjyrinät katos käytännössä kokonaan.

Mittarivirhe pomppas +4 kilometristä -2kmh. Testerillä saa kyllä kohdalleen kun valikoissa oli aika paljon erilaisia rengaskokoja.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää
Toivottavasti ei tarvitse hinata käyntiin, tai jos joutuu hinaamaan niin kannattanee pitää kirkkaana mielessä tämän pikkuvian olemassaolo :shock: :happy:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kyllä renkaat joutuu koetukselle näillä meidän teillä. Ihmeen vähillä vaurioilla mentiin tämä vuosi.

Tämähän alkaa valmistumaan kynsiin? Joko seuraava mietinnässä?

Hyvin on sattunut roskakatos kun keskelle sait tähdättyä :evil:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Mikan harharetket, Back to the fut..MERCEDES! +Rintteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti: 06.5.2021 17:03
Heti kun starttaa niin ratti menee miljoonaa vitunmoisella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa takana ettei käsipelillä jaksa vastaan pitää
Toivottavasti ei tarvitse hinata käyntiin, tai jos joutuu hinaamaan niin kannattanee pitää kirkkaana mielessä tämän pikkuvian olemassaolo :shock: :happy:

Joo. Onneksi ei ole tarvinnu hinailla, ja tuo automaattikin vähän hankaloittaa hinailuja. :D

Pappi kirjoitti: 06.5.2021 17:05 Tämähän alkaa valmistumaan kynsiin? Joko seuraava mietinnässä?

Kovasti on vielä tekemistä.
Oikeastaan ikkunalinjan alapuoli on eristyksiä lukuunottamatta tekemättä, eli verhoilemista on vielä tiedossa ja vielä vähän auki tuo lattia että mitä sille teen.
Neulansilmämattoa toki parikerrosta äänieristyksen takia, vaikka onkin hankala puhdistettava. Lattiavanereiden alle en ajatellu laittaa mitään (alkuperäsen äänieristematon lisäksi) mutta se(kin) on vähän auki että käytänkö silti vanerit pois ja lyön lattiaankin tuon butyyliäänieristeen. Takapyöräkotelot eristin kyllä.
Lompakkoa kun kattelee niin empä taida lattiaan mitään äänieristyksiä tehdä, ainakaan nyt. Onneksi nuo tehdas vaneroinnit on tehty sen verran viisaasti että ne saa kyllä helposti käytettyä jälkeenpäinkin pois.
Niinja puutuuhan tästä vielä ikkunoiden yläreunojen "laudoitukset" mihin sais sitten verhot kiinni.

Seuraavaa on toki jo katottu :happy:

Pitkä, korkea, neliveto ja V6 niin siinä ois. :P
Ja taas kun lompakkoa kattelee niin saa unohtaa koko homman sen siliän tien.
Viimeksi muokannut Mika.T, 07.5.2021 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”