Shitroen Berlingo 1.9d polttoainepuolen mystinen vika?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Shitroen Berlingo 1.9d polttoainepuolen mystinen vika?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Otsikon mukainen Berlingo -98 mallia, koneena XUD9A eli 1.9 vapari dsl. Polttoainepuolella on Boschin VE mallin jakajapumppu. Autolla ajettu 315tkm. Eräänä aamuna laitoin auton normaalisti käymään ja lämpenemään. Noin vartin päästä lähdin liikkeelle, niin pääsin puoli kilometriä ja meno hyytyi. Pakkasta -15 ja aattelin suodattimen jäätyneen. Uusin suodattimen ja ilmauksen jälkeen hyrähtikin normaalisti tulille. Ainoa vain kun ei suostu ottaamaan kierroksia. n. 2500 - 3000 rpm, eikä yhtään yli.

Auto pelaa normaalisti muuten. Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana hyvin, ei tarvi hinkuttaa. Voi ajaa, mutta moottoritielle ei asiaa. Ilmaa ei saa järjestelmään. Ei savuta. Ei mustaa tai valkoista, joten ennakko lienee kohillaan.

Nyt olen kokeillut seuraavaa:

-auton sulattelu
-polttoaine tankin tyhjennys ja uudet polttoaineet
-uusi suodatin myös sen jälkeen
-kaikki liitokset olen käynyt läpi ja uusinut kaikki konehuoneen polttoaineletkut, pumpun kuparitiivisteet sekä klemmarit
-polttoainejärjestelmän ohittaminen eli laitoin pumpun tulo- ja paluupuolen suoraan täyteen kanisteriin.


Onkos tämmösissä jotain vikakoodeja, jotka voi aiheuttaa tämän? Minkäänlaista ylimääräistä valoa ei ole mittaristossa syttynyt.
juissi.2
Viestit: 160
Liittynyt: 19.10.2010 20:02
Paikkakunta: kymi

Viesti Kirjoittaja juissi.2 »

Kattele ja kyselele sitikkafoorumilta:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/index.php
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Kyllä oon googlannu aika lailla tätä hommaa, ulkomaan foorumeita myöten :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Shitroen Berlingo 1.9d polttoainepuolen mystinen vika?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kimi kirjoitti:Otsikon mukainen Berlingo -98 mallia, koneena XUD9A eli 1.9 vapari dsl. Polttoainepuolella on Boschin VE mallin jakajapumppu. Autolla ajettu 315tkm. Eräänä aamuna laitoin auton normaalisti käymään ja lämpenemään. Noin vartin päästä lähdin liikkeelle, niin pääsin puoli kilometriä ja meno hyytyi. Pakkasta -15 ja aattelin suodattimen jäätyneen. Uusin suodattimen ja ilmauksen jälkeen hyrähtikin normaalisti tulille. Ainoa vain kun ei suostu ottaamaan kierroksia. n. 2500 - 3000 rpm, eikä yhtään yli.

Auto pelaa normaalisti muuten. Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana hyvin, ei tarvi hinkuttaa. Voi ajaa, mutta moottoritielle ei asiaa. Ilmaa ei saa järjestelmään. Ei savuta. Ei mustaa tai valkoista, joten ennakko lienee kohillaan.

Nyt olen kokeillut seuraavaa:

-auton sulattelu
-polttoaine tankin tyhjennys ja uudet polttoaineet
-uusi suodatin myös sen jälkeen
-kaikki liitokset olen käynyt läpi ja uusinut kaikki konehuoneen polttoaineletkut, pumpun kuparitiivisteet sekä klemmarit
-polttoainejärjestelmän ohittaminen eli laitoin pumpun tulo- ja paluupuolen suoraan täyteen kanisteriin.


Onkos tämmösissä jotain vikakoodeja, jotka voi aiheuttaa tämän? Minkäänlaista ylimääräistä valoa ei ole mittaristossa syttynyt.
Kuulostaa että olis jonkin moisessa vikatilassa
jospa hyytymiselle oli joku semmoinen syy mistä seurasi korjausen jälkeen kuittatva vikatila/koodin poisto

citroen...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Ei kai se auta, kuin lähteä kyliltä kyseleen apua. Jos siitä vaikka jonku vikakoodin löytäis.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pari kertaa on sattunut kohdalle sellaista, että syöttöpumpun kaasuvivun päässä oleva muovinen vaijerinippa jumiutuu väärään asentoon ja vastaa pumppuun siten ettei kaasuvipu pääse täysille.

Jotenkin on sellainen mielikuva, että pumpussa olisi älyä vain ajoneston verran. :roll:
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Kaasu kyllä menee pohjaan. Ajonestoakaan ei taida löytyä :D
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Auto kävi Boschin testerissä, eikä tultu hullua hurskaammaksi eli sieltä ei irronnut mitään. Ilmansuodatin tarkistettu. Kokeilin myös kääntää syöttöruuvia reilusti isommalle. Moottori reagoi niinkuin pitääkin eli syöttöä reilusti lisäämällä tyhjäkäyntikierrokset nousevat. Käytännössä tuolla syötön lisäykselläkin pääsee siihen 3000rpm. Siitä ei kierrokset nouse, vaikka ruuvaa kuinka tai painaa kaasua.
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Ettei vaan jako olisi hampaan verran pielessä? Nokka ja pumppu lukitaan pulteilla, startin yläpuolella pieni reikä mihin käy 6mm tappi ja se lukitsee kampiakselin. Nämä kolme jos menee kivuttomasti paikoileen niin jako on oikein.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

man 12-224 kirjoitti:Ettei vaan jako olisi hampaan verran pielessä? Nokka ja pumppu lukitaan pulteilla, startin yläpuolella pieni reikä mihin käy 6mm tappi ja se lukitsee kampiakselin. Nämä kolme jos menee kivuttomasti paikoileen niin jako on oikein.
Tuota jakoa mietin kyllä vaihtoehtona, mutta en ole tarkistanut vielä. Tuntuu uskomattomalta, että se ois mennyt sekaisin. Kaikki toki on mahdollista ja pakko tuokin on tarkastaa.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Vaihda uuteen hihna samalla ja tarkista pumpun kiinnitys.
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Otin jakopään auki, eikä siellä mitään erikoista ollut. Hihna hieman löysällä. Kampiakselin lukitustapin reikää en löytänyt. Kuukle kertoi, että se löytyy startin takaa. Korjausopas neuvoo kyllä lukitsemaan kampiakselin pultilla tai poranterällä ja ihan kuvan kera. Se pieni yksityiskohta vain jäi kertomatta, että startti pitää irroittaa, jos ei käytä ihan vasittua työkalua lukitsemiseen.
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Ei siihen erikoistyökalua tarvii. Itse tein ihan reikäkiskosta jonka päähän laitoin 6mm pultin. Kisko vaan sopivalle mutkalle ja tappi koloseen...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Otin startin pois edestä ja sain kampiakselin lukittua. Jako on kohillaan. Joka paikkaan menee lukitukset paikalleen. Mitäs sitte koitetaan? 😊
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

En tiiä perkele.. suutinosastoa pitää vissiin alkaa kattomaan. Moniurahihnakin on aikalainen ranskalaisen insinöörin taidonnäyte.
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Pakoputki pitää käyttää vielä irti ja tarkistaa ettei ole tukossa.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3387
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kimi kirjoitti:Pakoputki pitää käyttää vielä irti ja tarkistaa ettei ole tukossa.
Apropoo, kaverilla oli Shitikka van, joka oireili hieman vastaavasti ja sitten tumppasi kesken matkan. Syyksi tosiaan paljastui että putki oli tukossa
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Niin no... savupiippu ei tullut edes mieleen kun aina olen ensimmäisenä kopistellut katalasaattorin tyhjäksi, kulutus pienenee ja löytyy yleensä kateissa ollut alavääntö. Piippu irti ja reilusti rautakankea syöttämään katille :D
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10634
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ei katteja saa rautakangilla ruokkia... :arsespank: :no:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Eipä auttanu. Otin kilvet irti, pukkasin tallin taakse ja kävin ostamassa väykyn :D
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3387
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kimi kirjoitti:Eipä auttanu. Otin kilvet irti, pukkasin tallin taakse ja kävin ostamassa väykyn :D
Jaa-a, ettet sitten menisi nyt ojasta allikkoon :toks: :naama:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Suuttupa heleposti sitikkaan... jos ee oo kallis niin hajetaan poes 8)
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Jos nyt pääsis vappuun asti..Pitää katella kesemmällä shitikkaa, jos jaksaa. Nyt on vain semmonen tilanne, etten jouda isompia remontteja tekemään. Joku toimiva auto pitää olla koko ajan käytössä talviajalla. Toinen auto menee joka tapauksessa seisontaan, kun mopokausi alkaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10634
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Myyt pois sen sieltä nurkista lojumasta.

Foorumille on näppärä laittaa kuvia näkösälle. :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Kimi
Viestit: 55
Liittynyt: 03.12.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Citikka vaihtoi omistajaa. Jatketaan Mersujen parissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”