Aston, nyt puidaan jäähdytystä...

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Aston, nyt puidaan jäähdytystä...

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Mikäpä se on tämä?
Kuva

5 pisteen vihje: Bensapumpusta lähtee kaksi maajohtoa, joiden kummankin päässä on kuvan kaltainen mokkula joka pultataan kiinni runkoon.
Rapsuttelin pintaruosteita pois tuosta kannasta, ja molemmissa on stanssattuna teksti 150V. Sen lisäksi toisessa on "1 hf" ja toisessa "10hf".

Mitäköhän hittoja noi vois olla? Häiriönpoistajia?
Viimeksi muokannut Tarmo, 06.4.2007 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Mihinä tuommoonen möröön kokoonen pensapumppu on? Noi on varpisti konkkia ja hf tarkoittaa gikafaradia?
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Juu jotain kipinän poisto kondensaattoreita näyttäs olevan, ei oo kyllä bensapumpussa ennen tuommosia tullu vastaan. :shock:

Ettei ois mikro-Faradia tuo yksikkö?
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kondensaattoreitahan ne o.
Joku on mennynnä tuikkaamaan nuo varmaan radion häiriöiden takia sinne niin ei kuulu ratiosta hiilien kipinöinti. :D
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Tai sitte ne poistaa kipinöitä ja samalla estää autoa palamasta :?:
Mistä vehkeestä tuo pumppu on? Astonista?
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Juu, Astonista on pumppu... Korjaamokäsikirjasta eikä varaosamanuaalista kummastakaan löydy noita.
Lähinnä funtsailin semmosta, että kun pumppu on ollut juuri rempattavana, niin josko nuo vaihtaisi samalla kertaa uusiin... kun vaan tietäisi mitä mokomat ovat. :roll:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Pumppu näyttäisi yhtäkkiä katsottuna solenoidityyppiseltä.
Solenoidella on tapana potkasta suurjännitepiikki sähkön katketessa, jonka syömiseksi on ilmeisesti asennettu nuo konkat.
Hommahan toimii aivan kuten auton sytytyspuolassa, sillä erotuksella että tässä tapauksessa halutaan kipuna hukata pois särkemästä vehkeitä.
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Ok... milläs selvitän onko noi elossa? Mitäs pitäisi yleismittarin näyttää?
Pumppu on juuri rempattu ja aprikoin, että jos noi vaihtaisi joka tapauksessa samalla kertaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jaah... onkohan nuo paperikondensaattoreita vaiko elektrolyyttikondensaattoreita :roll:

Jälkimmäinen on helppo testata viisarimallin yleismittarilla, ohmipuolella.
Viisari nousee ensin jonniin verran ja laskee hitaasti eli samaa tahtia kuin kondensaattori luovuttaa varaustaan.

Paperikonkka taitaa aina olla tasajännitteellä oikosulussa, muistelisin.
Näistä kun on sata vuotta aikaa kun on tullut viimeksi touhuttua asioiden parissa :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

Ei kai mikään konkka saa olla millään jännitteellä oikosessa, se on rautalanka kun on oikosessa, ilman jännitettäkin :?

Nuo suotokonkat on yleensä kuivia tinapaperikonkkia, eli eivät muuta ominaisuuksiaan vuosien saatossa, joten uusiminen ei taida parantaa tai pahentaa mitään. Tehokkaan kipinäpoistimen saa laittamalla diodi estosuuntaan eli katodi +-napaan päin, siis se viivalla merkitty pää, jännitejohtimien liitokseen.
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

Nuo arvot voisi olla nf eli nanofaradeja, tuskin mikrofaradeja. :idea:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Joissakin yleismittareissa on uF- alue. Tiedä sitten riittääkö skaala.
Siltamittarilla näkee tarkasti, niitä vaan on harvassa. :roll:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ari66 kirjoitti:Jaah... onkohan nuo paperikondensaattoreita vaiko elektrolyyttikondensaattoreita :roll:

Jälkimmäinen on helppo testata viisarimallin yleismittarilla, ohmipuolella.
Viisari nousee ensin jonniin verran ja laskee hitaasti eli samaa tahtia kuin kondensaattori luovuttaa varaustaan.

Paperikonkka taitaa aina olla tasajännitteellä oikosulussa, muistelisin.
Justiin toisinpäin, kun konkka on tyhjä niin ohmimittari näyttää alkuun melkeen oikosulkua ja sitte konkan latautuessa vastus nousee äärettömäksi. Nuin pienen konkan tapauksessa tämä vie tosi lyhyen ajan.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Eikö ihmisiille opeteta enää peruskoulus SI-järjestelmää? h tarkoottaa ilmiselvästi hehto-alkua elikkä konkat ovat 100 ja 1000 faradia. Täytyy kyllä sanoa että melkoosesti enkut on edellä kondensaattoritekniikas, kun ajattelee paljonko supparimiesten 1faradin konkka viää tilaa.
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

se on se kreikkalaisten n kirjain joka näyttää h:lta.
Kyllä ne on nanofaradeja.
1000 F konkka olis vaan jonku talon kokoinen...

Oliks toi edellinen vitsi?
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Tiiä mitä ne oli sitten, mutta koemielessä otin ne pois ja vedin ihan pelkät johdot maihin...
oishan se perkele pitänyt arvata mitä sitten käy... :evil:

Tässä tulos... Nyt ois ajofiilikset päällä... :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tarmo kirjoitti:Tiiä mitä ne oli sitten, mutta koemielessä otin ne pois ja vedin ihan pelkät johdot maihin...
oishan se perkele pitänyt arvata mitä sitten käy... :evil:

Tässä tulos... Nyt ois ajofiilikset päällä... :D
No olihan miehekkäät pörinät! :shock: Piti ihan kuunnella 50-kiloisilla kajareilla. 8)

Paksi huuleen ja baanalle! :ope:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Älä missään tapauksessa jätä konkkia pois.
Jossakin on kärjet jotka ohjaavat solenoideja. Kun konkat poistetaan :arrow: kärkiä ei kohta ole. :x
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

erkka kirjoitti:Ei kai mikään konkka saa olla millään jännitteellä oikosessa, se on rautalanka kun on oikosessa, ilman jännitettäkin :?
Jaa juu :roll:
Se olikin kela, mikä on oikoisessa tasajännitteellä, mutta vaihtojännitteellä ei.

On niin paljon muistettavaa, että jotain on unohdettavakin välillä... :?
Mutta selvispä tämäkin asia, kun sitä alkoi vähän sörkkimään... muuten ei vastauksia kai olisi tullutkaan :wink:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Eipä huolta... olivat kuulemma laittaneet tuonne sisään jotkin uudet konkat kärkien suojaksi. Pumppu meni korjattavaksi mutkan kautta, niin ei kaikki info tullut hetsilleen perille. Pitä nyt kuitenkin tiistaina soitella ja varmistaa asia... Seisonta-aikaakin on vielä kuun loppuun.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tarmo kirjoitti:Seisonta-aikaakin on vielä kuun loppuun.
Hmmm...
Eli se ei ollut sun Aston, joka ajoi mun perässä muutama ilta sitten Kehä I:llä ?

Joku kuitenkin ajoi, samanlaisella...

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Eipä ollut meikän auto... Olisko ollut tämä?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tarmo kirjoitti:Olisko ollut tämä?
Ei. Oli harmaa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Jatketaas tähän samaan topikkiin... kun kerran foorumilta tietäjiä löytyy, niin ehkäpä tähänkin löytyy apu.

Eli, Kaupungissa ajellessa lämmöt tahtovat nousta mittarin mukaan aina tuonne noin 103 asteeseen. Sen korkeammalle ei koskaan vaikka olisi kuinka kuuma. Het kun pääsee ajelemaan ilman pysäyksiä, lämmöt on noin 80 niinkuin kuuluukin.
Aston foorumilta pari vuotta asiaa kyselin, ja yleinen konsensus oli se, että yli satkun lämmöt on OK. Rohkenen silti olla eri mieltä, ja tavoite olisi saada lämmöt pysymään kurissa myös kaupungissa ajellessa.

Tässä havaintoja ja tehtyjä toimenpiteitä tähän saakka.
-Syyläri uudelleen kennotettu Kinasella, käytännössä kuin uusi. on pirun isokin vielä.
-Vaihdoin termarin, vanhakin oli ehjä kun testasin kattilassa.
-Lisäsin sähköflektin, joka pärähtää käyntiin kun lämmö nousee yli 85 asteen.

Noista ei ole ollut apua... Seuraavana suunnitelmissa:

-Jäähdytysjärjestelmän pesu... eikös noihi ole jotain litkuja jotka isketään veden sekaan, ja jonkin ajan päästä lasketaan pois? Kuinka vahvaa tököttiä nuo pesuaineet ovat? Onko vaarana, että syövyttää putket puhki tms. :eec:
-Uusi vesipumppu. Ei tuo nykyinen pidä mitään ääniä, eikä vuoda. Voisikohan tuommoisesta kulua esimerkiksi siivet pois aikojen saatossa? :?

:help:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vähänhän tuo vaikuttais että vesi ei kierrä tarpeeksi nopeasti koneen ja jäähdyttimen välillä. :D

Sama vika rahikaisella DeSoton kanssa.

Vesipumpun siivet tuskin on kuluneet vaikka olisivat pyörineet useamman kymmenen vuotta. :shock: Tosin ovat voineet ruostua jos koneessa on ollut joskus pelkää vettä.

Omassa tapauksessa auttais lähinnä se että vesipumpulle pitäis saada lisää kierroksia. :D
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Mulle joku maalämpöpumppu asiantuntija joskus on kertonut että paras lämmönsiirtokyly on pakkasnesteellä jonka jäätymispiste on n.-20 C astetta. Entäs jos on liian jyrkkää Glygolia niin se ei siirrä lämpöä niin hyvin. Glygolin lämmonjohtokyky ei ole hyvä.Ja eikös joissain foorumiautoissa joissa turbo, niin ole hyvin pieni hihnapyörä vesipumpulla että tavara kiertää. Paljon pieniä tekijöitä niin eiköhän ne ongelmat siitä ratkii. Kyll jäähdyttimen pesu aineet kyll yleensä paljastaa alkavat vuodot. On ne sen verra jytkyä tavaraa. Mie ko traktorin puhdistin semmosella. Jotai Wunssia se muistaakseni oli , ni koneesta luulin tulleen aitoa ruskeeta Ferrexiä, niin tehokkaasti se puhdisti. Eikä alkanu vuotaa yhtään. Kyll ne vanhatkin letkut kestää. Ei tullu ongelmia. Mutta sit pitikin alkaa talvella pitään kaihdinta edessä. Puhdistus tököttiä kannatan , lievästi :lol: .
VALMET 5oo -69
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Oliskos Tarmolla laittaa näkösälle kuvaa Astonin pannuhoneesta? :idea:
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Pitääpä käydä räppäämässä... ei ole yhtään tässä käsillä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tarmo kirjoitti:Pitääpä käydä räppäämässä... ei ole yhtään tässä käsillä.
Juu, ihan kaikessa rauhassa, aikaa minuutti. :D
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Logisikkaptiäällikkö kirjoitti:..että paras lämmönsiirtokyly on pakkasnesteellä jonka jäätymispiste on n.-20 C astetta..
Korjaan tuota edellistä, ettei minuu nyt manata :twisted: Äteristiputteristipuolilautatsi SUOLLE. :lol: Siis, -20C :!: ,suhteen jota voi vielä kohtuudella käyttää SUUREMPIEN ongelmien ilmentymättä.Sillä jo sekin hyytyy kun on riittävän alhainen lämpötila, muttei se riko paikkoja. Vesihän sen paras jäähdytysneste on mutta ruostuminen ongelma ajan mittaan. Mun mielestä käytetään aivan liian jyrkkiä seoksia. Jokin harraste tai kesäauto jota säilytetään lämpimässä ja ajetaan vain hyvällä / lämpimällä säällä. Ni sillo mun mielestä välttää laihempikin seos. Sit toinen juttu, luontoon lasketaan liikaaa Glygolia. Hoitakkeepa jätöksenne hyvät Meseläiset. Ei sua kuatoo muahan. :pappa: Samma po finska. " Käytetty jäähdytinneste on toimitettava ongelmajäte pisteeseen "
VALMET 5oo -69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”