Sprinter w903 ilmastoinnin sähköissä ongelma.

Vastaa Viestiin
jtimo
Viestit: 7
Liittynyt: 10.3.2013 18:14

Sprinter w903 ilmastoinnin sähköissä ongelma.

Viesti Kirjoittaja jtimo »

Eli ongelma on seuraavanlainen. Ilmastoinnin kompura ei lähde pyörimään. Ensimmäisenä tuli mieleen, että kytkimelle ei tule virtaa. Kompuraan menee yksi johto ja virtaa tulee. Virtaa tulee jatkuvasti, oli ilmastoinnin nappi kytkettynä (valo palaa) tai ei (ei sentään auton virrat sammutettuna). Penkin alla ja ratinputkessa olevat sulakkeet irroitettu yksitellen. Edelleen tulee virtaa kompuralle. Rele ilmeisesti jossakin (lämmityslaitteen kytkentäpaneelissa vai penkin alla?) ja ilmeisesti palanut kiinni? Kun en löytänyt tota ilmastoinnin kytkentäkaaviota mistään. Kertokaa nyt joku joka tietää, että oonko ihan hakoteillä ton toimintaperiaatten kanssa...
Samalla huomasin, että ilmastoinnin kaasut on harakoilla ja ymmärsin toisesta topicista, että ei edes lähde pyörimään ilman paineita, pitääkö paikkansa vai onko kompuran kytkin entinen? Muistan että luin joskus ilmastoinnin putken puhkikulumisesta vasemman etuvalon kohdalta kiinnikkeestä vai onko joku muu paikka todennäköisempi?

Uusi kompura jo katsottu varmuudeksi kiinasta, ei ole ihan pahan hintanen vs Vehon yksilö... :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensin järjestelmä pitäväksi ja kylmäaineet sisään, sitten ihmettelyä ellei ala pelaamaan.
jtimo
Viestit: 7
Liittynyt: 10.3.2013 18:14

Viesti Kirjoittaja jtimo »

Joo, niin on tarkoitus tehdä, mutta en usko että se ratkaisee tota jatkuvaa virran tuloa. Jos jostain löytäis kytkentäkaavion, niin näkis onko jossain relettä vai onko rele sisäänrakennettuna siinä paneelissa, missä on puhaltimen namiskuukkelit.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain on erillinen rele ja sille sulake.
jtimo
Viestit: 7
Liittynyt: 10.3.2013 18:14

Viesti Kirjoittaja jtimo »

dealer kirjoitti:Jossain on erillinen rele ja sille sulake.
Niin... :) Jossain on myös vikaa, jossain taas ei...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, virtapiirikaaviosta eilen katsoin että autossasi on erillinen rele kompuran virransyötölle ja tietysti sulake jonka kautta virta sille tulee :roll:
jtimo
Viestit: 7
Liittynyt: 10.3.2013 18:14

Viesti Kirjoittaja jtimo »

dealer kirjoitti:Niin, virtapiirikaaviosta eilen katsoin että autossasi on erillinen rele kompuran virransyötölle ja tietysti sulake jonka kautta virta sille tulee :roll:
Kiitoksia viitseliäisyydestä :).

Nyt odottaa uusi kompura ja kuivain asennusta, en uskalla laitaa kiinni, ennenkuin oon saanu ongelman ratkaistua, ettei taas kompura sano sopimusta irti, kun jatkuvasti pyörii. Käsittääkseni pitäisi olla anturi kennolla, joka katkoo käytössäkin kompuran kytkintä...
Eihän siellä kaaviossa vaan näy, missä rele sijaitsee, ainakaan omassa ohjekirjassa siitä ei mainita mitään, tai sitten ei vaan oo osunu silmään etsiessä.
jtimo
Viestit: 7
Liittynyt: 10.3.2013 18:14

Viesti Kirjoittaja jtimo »

Googletin vähän huonolla englannilla ja jäin käsitykseen, että rele joka kytkee kompressoriin sähköt, sijaitsee lämmön/puhalluksensäätely hässäkän sisällä. Menikö ihan metsään, vai tuliko suomennettua persiilleen? Tarkemmin kun muistelen, niin kun nypin releitä ja sulakkeita irti, niin kaikki virta katosi säätimiltä ja puhaltimen moottorilta ac ja fan releen irrottaessa, eli viittais siihen, että se paneeli ohjaa kompuran relettä kennolla olevan anturin avustuksella. Kuulostaako tarpeeksi sekavalta ja kuinka paljon oon metsässä?

Jos tiedätte jonkun, joka näistä ymmärtää vaikka korvausta vastaan, niin vinkatkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lämmitys, ilmastointi”