Lohkolämmitinkö vai letkuläppäri??

Vastaa Viestiin
sähkösetä
Viestit: 19
Liittynyt: 20.8.2015 21:40
Paikkakunta: Viitasaari

Lohkolämmitinkö vai letkuläppäri??

Viesti Kirjoittaja sähkösetä »

Tulipa omituinen ajatus mieleen kun mietin Sprintterin (W906/2014) "lokilämppärin"asennusta. Jospa en laittaisikaan perinteistä defaa/calixia sinne lohkoon vaan vaikkapa tt-thermon kiertovesipumpullisen letkulämppärin. Sillähän saisi moottorin+ nesteen lämpöiseksi ja...hytin myös???

Olisikohan tuo mahdoton ajatus ottaa indikointia letkulämppäriltä ja saada käyntiin hytin lämmityslaitteen puhallin ja vissiin vesiventtiili auki???

Potentiaalivapaan releen kärjen rakentelu ei ole ongelma mutta eikös puhaltimet ole kuitenkin väyläohjattuja? Kuinka tuo kärkitieto releeltä saataisiin ohjaamaan puhallin pienelle teholle? Autossa on kaksi 5kW eberiä ja lämpeneehän se niilläkin mutta saisi se lämmetä myös sähkölläkin.
Alkoi vaan ajatuksena kiehtomaan että jos ei tälläkertaa laittaisikaan niinkuin aina ennenkin (vastus lohkossa ja sisätilan puhallin).

Onko joku tehnyt moisen kokeilun vai kannattaako unohtaa jo alkuunsa?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei sitä tt-thermoa ole mitoitettu pakettiauton sisätilojen lämmitykseen. Vähän saatat hailakkaa lämpöä saada sisään vaikka minkälaisen lisävarustelun sille rakennat.

Laitat Defan lohkolämmittimen (jos semmoinen on tuohon malliin saatavilla), Defan 10A kiinteän laturin ja sisätilapistokkeen, niin tulee hyvä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lienee OM651 jolloin letkulämmitin onkin ainut vaihtoehto. Unohtaisin kuitenkin sisätilojen lämmitysyritykset tässä suunnitellulla tavalla ja kallistuisin sisätilalämmittimeen, kuten Meissenkeri jo edellä ehti ehdottaa.
oulaistenliikenne.fi
sähkösetä
Viestit: 19
Liittynyt: 20.8.2015 21:40
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja sähkösetä »

Juu-u...näinhän niitä on tehty tähän asti muttakun hittolainen houkuttelee kokeilla jotain uutta...jospa laittaisinkin raskaankaluston 2850W lämppärin sinne niin pitäisi piisata lämmintä tupaan asti. Jos se nykyinen 5kW eberi lämmitää auton puolessa tunnissa niin eikös tuolla thermolla pääse vajaan tunnin lämmitysjaksolla samoihin lämmitystehoihin? Nesteen kierto pitäisi saada varmistettua ettei keittele heti vastusta kappaleiksi, tietääkö kukaan onko lämmityslaitteenkennolle olemassa sähkötoimista vesiventtiiliä?
Ja jos tuohon OM 651 ei ole lokilämppäriä olemassakaan niin onkos letkulämppärille suosituksia mihkä letkuun se asennetaan? Noin niikuin normaalisti "tähtihuollossa" ja mihkä sen tunkisitte jos jostainkummansyystä rakentelisitte tätä minun versiota aiheesta.
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

no onhan tuo ttet-thermo pikkasen parempi kuin normi lohko lämmitin.
auton kun lyö käyntiin on lämmöt nousseet kivasti ja alkaa lämmintä puhaltamaan ilman moottoritiellä ajelua (autona s203 200cdi)

oonkohan kertaakaan nähny et webastokaan saa noita nesteitä lämmitettyä nii paljon kuin tuo tt

itsellä on samanmoinen ajatus tuohon et mihin sen 12voltin työntää autossa jotta oma puhallin alkaisi pöhisemään.
ja siihen kun survaisi jonkin aikareleen.. eli puhallin hurahtaisi käyntiin vasta 30-45min päästä kun nesteet on lämmennyt näppärästi.


onhan noita thermoja mallia 2850wattia joten ihan veikkaan et nesteet pysyy lämpimänä vaikka rintterin oma puhallin olisikin käynnissä
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähköt”