Ategon puoltaminen oikealle ...

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Ategon puoltaminen oikealle ...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Atego vetää kevyesti oikealle, ja samalla ratti on about 30 astetta vasemmalle

Ihmeitä välyksiä ei oo, auraus likimain kohillaan, johtuuko tää nyt siitä, että ratti on jäänyt ei keskelle jossain raidetanko ym remontissa, ja nyt kampeaa siks ??

Ja säädetäänkö ratti suoraks, ohjaus keskelle siitä vetovarresta ??

On mulle vielä verraten outo teknisesti mokoma kuorkin poikanen, joka kyllä ihastuttaa muuten
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kyl se hyvinkin pitkälti niin oli. Vetotankoa lyhennetty kolme kierrosta ja parani huomattavasti. Vielä täytyy poistaa vähän aurausta ja kattoa mitä tapahtuu, nyt on rungon alareunan kohilta mitattuna reilu sentti renkaiden väli aurauksella, lienee aika paljon.

Mutuna.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

On se liikaa. Sääjä muutamaan kulmaminuuttiin, eli ei tosiaan montaa milliä, lonkalta kakspuol-kolome puoleensa. Tommosessa "raskaassa" nolla ois renkaille jees, mutta jokunen minuutti aurausta rauhottaa menoa.

Mutulla mennään, koeta ite. :D

Sitten kun kummi kuluu kantista: se kuluu edelleen, vaikka ois kulmat oikastu. Otamma esimerkin: Paripyörä jossa remahtaneen tilalla uus ja vieruskaveri slicks´n slide. Kieppuuvat ihan samaa kierrosnopeutta, mutta eri kehänopeutta. Suurempi määrää suuremmalla kuormituksella tahdin ja pienempi laahaa jarruna pienemmällä kehänopeudellaan. Pienentyen entuudestaan.

Sama ilmiö tulee niin kevyessä kuin raskaassakin kalustossa eteen, kun pyörän asentokulmavirheen takia kummi kuluu kantista vinoon. Kehä on edelleen pienempi v*tuiksi kuluneelta alueelta, ja hinkkautuu pois ajan saatossa. Sama onko se rehveli kulunu keskeltä vai kantista, siitä se sitä kulumaa jatkaa. Jos keskeltä kuluu, pankaa lisää ilmaa, pysyy rengas ryhdissään. 70-luvun rättitossut kulu keskeltä vajaapaineisina, tänä päivänä matalanleveillä teräsvyörenkailla asia on päinvastoin. :idea:
Viimeksi muokannut Easy Rider, 25.5.2015 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Mutu on hyvä ja vahva.

Järkeilin kans viel tuota aurausta, on se mahottomasti tuollases pienpyöräses.

Tarvii tosiaan kokeilla.


Muoks:


Kummit on tosiaan jo saaneet siipiinsä ulkosyrjistä, ja ny ois tarkotuksena hakea ajettavuus osimoilleen rauhalliseks, ja sitten uusia etuset. Takana onkin hyvät ja uudehkot.

Ärsyttävän hyvähän tuo muutoin on ajaa.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

vikatilassa
Viimeksi muokannut G280E, 02.6.2015 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 400CDI
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

G280E kirjoitti:ryhdissään. 70-luvun rättitossut kulu keskeltä vajaapaineisina, tänä päivänä matalanleveillä teräsvyörenkailla asia on päinvastoin. :idea:


No eihän se nyt noin mene..-70 luvun rättitossussa ei ollu keskel vyötä,joka olis pitäny kulutuspinnan nipussa,eli mitä enempi painetta sen enempi pullistaa kuviota keskeltä,mitä vähempi ni laidalta,ryhdittömiä vätyksiä jotka lämpenivät myös tosi nopeasti vähillä paineilla ajettaessa,mikä taas johtui renkaan sisäisien ristikkäisten kudoksien löystyessään hankaamisesta toisiaan vasten..noist matalanleveiden kulumissielun elämästä niin tiedä,kun pidetään ajokkien etuset tarkassa syynissä ja paineet kohdillaan,kuluminen aika tasaista,mut tuntuis näissä olevan taas vastoinpäin..Tämä nyt sinällään ole ollenkaan relevanttia,tuskin pekkovee etsii autoonsa rättirenkaita,ei kuitenkaan muistella vanhoja väärillä..

laita 7-9 kiloo painetta sinne ja seuraa tilannetta..mersuissa yleensä aina kautta linjan,jossain puolel autoa se hopeinen kyltti missä rengaspaineet on ilmotettu,kai tässäkin on??
Mä hain pari kolme viikkoo sit forssasta firmalle fh13 koukkulavalaitteilla.ajelin ja ihmettelin ku oli ratti vasemmalle vietossa..auto ei puoltanu yhtään,mut kaivelin ajokin exkuskin auton tiedoista esille ja kysyin,oliko jotain nivelremppaa tms tehty ku oli ratti kierossa..tuli uus pointti miks ratti voi myös olla vinossa..kaveri oli itselleen laitattanu(rehellinen mies,ei remonttimies)sen vuoksi et rahtia kun pitkää matkaa aiemmin sillä ajanu,ni käsi lepää paremmin puolalla em.asennossa.
Kyllähän Mersu on k-autokalustossakin ajettavuudeltaan todella hyvä.Harmi että kaatoivat meiltä sen 2544:n Actrossin,oli myös unelma ajella..[/quote]
W163 400CDI
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

G280E kirjoitti:
G280E kirjoitti:ryhdissään. 70-luvun rättitossut kulu keskeltä vajaapaineisina, tänä päivänä matalanleveillä teräsvyörenkailla asia on päinvastoin. :idea:


No eihän se nyt noin mene..-70 luvun rättitossussa ei ollu keskel vyötä,joka olis pitäny kulutuspinnan nipussa,eli mitä enempi painetta sen enempi pullistaa kuviota keskeltä,mitä vähempi ni laidalta,ryhdittömiä vätyksiä jotka lämpenivät myös tosi nopeasti vähillä paineilla ajettaessa,mikä taas johtui renkaan sisäisien ristikkäisten kudoksien löystyessään hankaamisesta toisiaan vasten..noist matalanleveiden kulumissielun elämästä niin tiedä,kun pidetään ajokkien etuset tarkassa syynissä ja paineet kohdillaan,kuluminen aika tasaista,mut tuntuis näissä olevan taas vastoinpäin..Tämä nyt sinällään ole ollenkaan relevanttia,tuskin pekkovee etsii autoonsa rättirenkaita,ei kuitenkaan muistella vanhoja väärillä..

laita 7-9 kiloo painetta sinne ja seuraa tilannetta..mersuissa yleensä aina kautta linjan,jossain puolel autoa se hopeinen kyltti missä rengaspaineet on ilmotettu,kai tässäkin on??
Mä hain pari kolme viikkoo sit forssasta firmalle fh13 koukkulavalaitteilla.ajelin ja ihmettelin ku oli ratti vasemmalle vietossa..auto ei puoltanu yhtään,mut kaivelin ajokin exkuskin auton tiedoista esille ja kysyin,oliko jotain nivelremppaa tms tehty ku oli ratti kierossa..tuli uus pointti miks ratti voi myös olla vinossa..kaveri oli itselleen laitattanu(rehellinen mies,ei remonttimies)sen vuoksi et rahtia kun pitkää matkaa aiemmin sillä ajanu,ni käsi lepää paremmin puolalla em.asennossa.
Kyllähän Mersu on k-autokalustossakin ajettavuudeltaan todella hyvä.Harmi että kaatoivat meiltä sen 2544:n Actrossin,oli myös unelma ajella..
[/quote]

Näppihäiriö ja asia päälaellaan, juurikin siis nuin. Piti lie kirjoittaa yli- eikä vajaapaineisina. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Näppihäiriö ja asia päälaellaan, juurikin siis nuin. Piti lie kirjoittaa yli- eikä vajaapaineisina. :idea:[/quote]


:)
W163 400CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alusta”