Renkaiden vaihto 310 D.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Renkaiden vaihto 310 D.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viikko sitten alkoi olla sellaiset kelit että tuntui ajankohtaiselta vaihtaa pussimersuun kesärenkaat alle.

No mikäs siinä, renkaat varastosta esiin, ilmanpaineiden tarkastus, hallitunkki ja ristikkoavain pihalle ja töihin.
Ristikkoavain pyöränpulttiin, reipas vääntö ja

Kuva

Eipä siinä sitten muuta kuin romut takaisin talliin ja sisälle kyselemään voisiko emäntä sivellä Mobilattia nyrjähtäneeseen niskaan. :evil:

------------------------

Väliaika (viikko :shock: )

------------------------

Tänään homma alusta paitsi rengaspaineiden tarkastus.
Ristikkoavain (Made in Germany 8) ) Suzukista ja

Kuva

eli pari kierrosta vartta "puneelle" eikä tietoakaan että pultti aukeaisi. :idea:

No, sittenpä otetaan Kamasan sarjasta väännin ja siihen jatkoa, kun kerran varsinaiset pitemmät vääntimet ovat hukassa. :evil:

Väännetään:

Kuva

:eec:

Seuraavaksi hypätään Suzukiin ja ajetaan paikalliseen autotarvikeliikkeeseen ostamaan "joo, kestävä on" King - ristikkoavain. :D

Ajetaan takaisin kotiin ja väännetään. :firing:
Kuvassa kohta josta laadukas ristikkoavain otti ensimmäisen kimmokkeen maasta, noin 40 metriä tapahtumapaikasta:

Kuva

Ja tässä avain:

Kuva

:ei_tajuu:

----------------
Rauhoitutaan ja juodaan hitaasti pari lasillista vettä; ristikkoavaimen lentorata oli aika läheltä Suzukin kylkeä. :shock:

----------------

Pussimersun tavaroista löytyy tällainen ristikkoavain :

Kuva

Johon laitetaan vanha pakoputki jatkovarreksi:

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, jatkovarsi katkeaa kerran ja ukko lentää ns. turvalleen, mutta sillä ei ole enää merkitystä.

Miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä, enää mikään ei voi pysäyttää tätä projektia. :protest:

Nyt on renkaat vaihdettu ja käsien vapina lakkaamassa pikkuhiljaa, pystyn jopa ajattelemaan lähes selkeästi. :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Voisko tän tarinan laittaa mekkaan :lol: :lol:
Vaihettiin kanssa juuri eilen kesäkummit alle. Osaa 124:kin välillä olla tosi tiukalla nuo pultit.

Tällä kertaa tosin pulttien irrottamisen suoritti Viljami 6v. 8)
Akkupulttipyssyllä 8)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

No kun on tuota voimaa siunaantunu,niin kokeilet seuraavan kerran kääntää oikeeseen suuntaan :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Voi isäkissan v*ttu että osaa koskea mahaan, hullu nauraa selällään.... :lol:

Asiaan:

Minkä kumman takia se pitää ammattimiehen pelehtiä noitten ristikkoavainten kanssa? :shock: Ja kuka kumman lahopää ne pultit on viime syksynä murjonut p*rsemomenttiin? :lol:

Osta sellainen teleskooppivartinen vääninsarja jossa on mustat voimahylsyt, semmonen miula on. Ostin sen 80-luvun loppupuolella kun Lennättimen entisestä Ford Customista :shock: räjähti eturengas öiselle korpitaipaleelle kesken purku-auton haku keikan, sain kertapierulla tarpeekseni näistä pili-pali vehkeistä. :( Sillä aukeaa kaikki pultit jos joku ei ole räkinyt niitä hitsillä kiinni. 8)

Ps. et sitten ole raaskinut vielä luopua tuosta 80-luvulla taltioidusta Taunuksen pakoputkesta? No, taas nähtiin että aika tavaran kaupitsee. :lol:
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

:happy:


Jos tuossa jotakin hyvää niin se ettei tuota pultin aukaisua tarvinnut
suorittaa tyhjentyneen renkaan takia korpitaipaleella sydänyöllä :shock:

Huumormiehillä on huumormiesten vehkeet :lol:


Heikki :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lue kunnolla ennenkuin kyselet tyhmiä. :evil:

Kirjoitin:

"...varsinaiset pitemmät vääntimet ovat hukassa" :supersad:

Minulla ON sellainen teleskooppivartinen kaikki-aukeaa-eikä-asentaja-loukkaa-itseään- avain jossa voimahylsyt :evil: mutta se on hukassa. :shout:

Toissasyksynä ostin kompuran ja pulttikoneen "loppuu se hikoilu renkaanvaihdossa" :ope: , nuukuuksissani semmoisen 90 euron pilipali-italialaisen joka jauhaa 10 minuuttia että saa paineet pulloon, sitten kun painat pulttipyssyn liipaisinta niin kuuluu "FLÄPfläp fläp fläääp fläp" :shock: eikä muuta tapahdukaan paitsi että taas kompura huutaa 10 minuuttia. :(

Ja mitä se sinulle kuuluu kuka ne pultit syksyllä kiristi, ja millä avaimella. :hurt:

Siltä varalta että josko joku lukijoista luulee että tässä aletaan tosissaan riitelemään: :D
oulaistenliikenne.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Joo, miula on saman kaliiperin kompura. Ei sillä tee mitään jos ei ensin löysytä pultteja käsin, (jota sinä et tässä tapauksessa "älynnyt" tehdä) :lol: sitten se kyllä nopeuttaa vaihtoa jos löysää ne pultit ensin. Sama kiinni päin, pultit on väännettävä momenttiin liikennemerkillä, pulttipyssy ei siihen kakki-kompuralla pysty. :(
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kuva
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Ei hyvää päivää, naapurit herää kun meikäläinen räkättää selälläänKuva
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Velvollisuuksiini kuuluu käydä tarkastamassa, että tiileri on hengissä ja susukin kylki suorana... Tuota se teettää kun syö aamupuuronsa ja asiakkaiden tuomat mandariinit kiltisti :pope:

(kuulemma joku asiakas toi tiilerille mandariinin kun muut asentajat sai syödäkseen munkkia) :whistle:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:lol: :lol: voe voe..
Vie tiileri se mersu seuraavaksi Aki P:lle renkaanvaihtoon,niin ei tartte itseään teloa.. 8)
BMW E31 V12
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Tulee vaan mieleen, jospa tässä asiassa olisikin jotain asiantynkää :roll: :roll:

viewtopic.php?t=3466&highlight=

Vaikka taitaa se suurin renkaidenvaihto :kuume: olla ohitse jo huoltamoilla ;)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

JS kirjoitti:Tulee vaan mieleen, jospa tässä asiassa olisikin jotain asiantynkää :roll: :roll:

viewtopic.php?t=3466&highlight=

Vaikka taitaa se suurin renkaidenvaihto :kuume: olla ohitse jo huoltamoilla ;)
BUAHHAHAHAHA!!! :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, minä tuolla topikissa jo kirjoitinkin että hyvä idea. :D
Kannatan ehdottomasti että renkaidenvaihdon saa suorittaa vain korjaamo joka on hankkinut luvat kyseiseen hommaan. 8)

Kommentoidaan lisää sinne :idea: :arrow:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Haha, kyllä sai repeillä ekalle viestille, itellä oli meinaan pari vuotta sitten sama kohtalo, noin keväällä kaiketi... Ei voi muistaa, mutta rengasvaihtoa kumminkin 8)

Oli sprintterissä meinaan oikean takapyörän pultit niin tiukassa, että yks (talon vanha luottoristikko :cry: ) meni poikki, toinen solmuun, ja sprintterin omakin avain kierteelle... :shock:

Ei muuta ku naapurin AD korjaamosta kysymään mitäs tehään...

"lyö lekalla pari kertaa napakasti, ja sitte pyörittelen kiltisti auki"...

No näin tehtiin... :eec:

Siitä lähtien on tullu laitettua aina "SISU-tervaa" pultteihin, pysyy kiinni, lähtee auki, ei ruostu, ja ennenkaikkea, tulee hyvä tuoksu pultteja aukaistessa... 8)

Suosittelen, Tervaa pultteihin! :pappa:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
*******
Viestit: 2068
Liittynyt: 16.12.2006 18:19

Viesti Kirjoittaja ******* »

On se Tiileri vaan vahva kaveri ku saa työkalut tuollaseen kuntoon :) . En taija miekkosta uskaltaa kätellä jos makkaramiittiin saavun paikalle :lol: .
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tuo edellämainittu terva on raskaalla puolella ihan yleisesti käytetty tuote pyöränmuttereihin. Se on tosiaan hyvä myöskin kevyemmässä kalustossa. Eli kuten sanottu se estää ruostumista ja kiinnijuuttumista mutta toimii kuivahdettuaan myös "lukitteena", voitelee kierrettä kiristäessä ja kaupanpäälle tuoksuu hyvälle. kun se aikaa myöten jäkittyy pieksi, voi sitä renkaita alle ruuvatessa notkistaa CRC:llä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

mulla on tapana laittaa nokare vaseliinia pultin mukana jengoihin kiini laittaessa ja ei tartte tapella aukasun kans...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tota vaseliinillä voideltuja pyöränpultteja näkee tuolla töissä,ja sitten ihmiset ihmettelee kun ei pidäkkään enään seisontajarru niiin paljon :lol:

EI ainakan liikaa auta laittaa sitä,parempi jos ei ollenkaan.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllähän kierteisiin kannattaa aina laittaa vähän vaseliiniä :idea: itellä on vanha tee purkki mihin laitoin vaseliinin ja sentin levynen pensseli,sillä kun pyöräyttää ruuvin niin siinä on just passelisti salavaa eikä mene jarruihin :shock: ruuvi irtoo hyvin ja pysyy kiinni :D sitten vielä varmistaa momentti avaimella :idea:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

joo mutta kun jotkut ihmiset dippaa sen pultin sinne vaseliini purkkiin ja tökkää paikalleen :lol: ei hyvä.
Avatar
jtv000
Viestit: 209
Liittynyt: 16.7.2007 0:32

Viesti Kirjoittaja jtv000 »

Itse olen suosinut tuota kuparipastaa sen jälkeen kun esittelyauto focuksen , kyllä silloin ford oli kova sana :) , takavanteet jämähtäneet vanteen keskiöstä kiinni, siis pultit jo aikaa irti ja vanne vaan röhnöttää paikallaan. Naputtelua, vetoa, kaksi ukkoa töihin, ei lähde, sisuuntuuhan tässä - > no hullukun on, ilman kunnon välineitä ja sunnuntai niin, pikkasen löysäystä pulteille, sopiva mutka, sopiv vauhti ja klonks, tais lähteä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jtv000 kirjoitti:Itse olen suosinut tuota kuparipastaa sen jälkeen kun esittelyauto focuksen , kyllä silloin ford oli kova sana :) , takavanteet jämähtäneet vanteen keskiöstä kiinni, siis pultit jo aikaa irti ja vanne vaan röhnöttää paikallaan. Naputtelua, vetoa, kaksi ukkoa töihin, ei lähde, sisuuntuuhan tässä - > no hullukun on, ilman kunnon välineitä ja sunnuntai niin, pikkasen löysäystä pulteille, sopiva mutka, sopiv vauhti ja klonks, tais lähteä.
Tuossa kohti auttaa jos mahtuu kalauttamaan pyörää auton alta koolingin pätkällä. Tietysti pelkän saksitunkin varassa ei viitti paljoa heilutella. Joskus rekan kärryn vanteet jässähtää aivan tautisesti kiinni kun ei ole pahimmillaan kymmeneen-viiteentoista vuoteen auottu. Ei auta ulosvetovivut eikä kosanilla kuumentelut, tuo pultit auki kurvailu pihalla on joskus tepsinyt. Tuosta pultit auki ajelusta tuli mieleen kun olikohan D-Kadettiin laitettu liian pienellä keskireijällä olevat vanteet, ja väkisin vedetty pulteilla pohjaan. No eihän ne irronnut millään. Kaveri otti sitten pultit pois etupyöristä ja läks ajelemaan parkkipaikalla, että kyllä ne lähtee kun jarruttaa. No ei sillä sitten käynyt mielessä että ne jarrulaikat on samoilla pulteilla kun vanteet. :lol: Pusikkokeikkahan siitä tuli, kun laikat pysähty vaan pyörät jatko pyörimistä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

:lol: :lol: Tulipas tiilerin jutusta mieleen nuoruus, täyteen lastattu 309D:n ja räjähtäneen takarattaan vaihto kelirikkoisella (savea ja vettä ihan reilusti) soratiellä :lol: :arrow: no ratas vaihtui koska auto oli täynnä työkaluja :shock: mutta ukko oli himpun märkä ja savinen :lol:

niin ja niihin pyöränpultin kierteisiin pannaan sitten vai ja ainoastaan tervaa :ope:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

dealer kirjoitti:"FLÄPfläp fläp fläääp fläp"
Toimintakuvauksesta päätellen meillä on saman merkkinen kompressori. ja ihan yhtä hyvä pulttipyssy. :D
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Aika hyvät naurut tästä sai :lol:

vaikka eihän tässä mitään naurun aihetta ole :shock:

itsekkin joskus maataloussorvin viskasin kettuuntuneena melkein mersun kylkeen :oops:
® Mesen linttaklubi
antti124
ketjuseppä
Viestit: 85
Liittynyt: 18.10.2010 20:48
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja antti124 »

Easy Rider kirjoitti:]Tuossa kohti auttaa jos mahtuu kalauttamaan pyörää auton alta koolingin pätkällä. Tietysti pelkän saksitunkin varassa ei viitti paljoa heilutella. Joskus rekan kärryn vanteet jässähtää aivan tautisesti kiinni kun ei ole pahimmillaan kymmeneen-viiteentoista vuoteen auottu. Ei auta ulosvetovivut eikä kosanilla kuumentelut, tuo pultit auki kurvailu pihalla on joskus tepsinyt. Tuosta pultit auki ajelusta tuli mieleen kun olikohan D-Kadettiin laitettu liian pienellä keskireijällä olevat vanteet, ja väkisin vedetty pulteilla pohjaan. No eihän ne irronnut millään. Kaveri otti sitten pultit pois etupyöristä ja läks ajelemaan parkkipaikalla, että kyllä ne lähtee kun jarruttaa. No ei sillä sitten käynyt mielessä että ne jarrulaikat on samoilla pulteilla kun vanteet. :lol: Pusikkokeikkahan siitä tuli, kun laikat pysähty vaan pyörät jatko pyörimistä.

Varmaan yksi ooppeleiden monista tyyppivioista nuo liian tiukat keskireiät. Mulla oli joskus A-Omegassa semmoset hienot alkuperäisen oloiset aluvanteet joita ei meinannut saada takanavasta millään irti. Puolitoistametrisellä reilunpaksuisella koivukarahkalla sitten pieksin auton altapäin sitä takanakkia pois siitä, mutta toiseksi viimeinen lyönti meni hitusen ohi ja tietysti iskari kieroon ja jumiin. Oli niin kovaa kyytiä sen jälkeen että oli pakko amputoida koko takaiskari ja ajella muutama kuukausi ilman siihen asti että myin koko auton.
® Mesen V8 Klubi
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Ei muuta ku naapurin AD korjaamosta kysymään mitäs tehään...

"lyö lekalla pari kertaa napakasti, ja sitte pyörittelen kiltisti auki"...

No näin tehtiin... :eec:

Siitä lähtien on tullu laitettua aina "SISU-tervaa" pultteihin, pysyy kiinni, lähtee auki, ei ruostu, ja ennenkaikkea, tulee hyvä tuoksu pultteja aukaistessa... 8)

Suosittelen, Tervaa pultteihin! :pappa:[/quote]

täs tulee ihan jakomielitautinen olo...
Siis juuri näin ja heti perään,ei missään tapauksessa.
Tämän pitäis olla ihan perustietoutta merssumiehil.Melk.poikkeuksetta,ainakin yksi pultti on hirttäny kartiostaan vanteeseen kiin.Se on vain täräkkä kajautus pitkän voimahylsyn perään ja käännä auki.
Tuo terva asia taas tarviis oikeesti lailla kieltää laittamasta sitä kierteisiin.en keksi mitään muuta paikkaa ajoneuvoissa mihin terva on hyvä,ku kuorma auton reaktiotangon puslat.
terva on kovaa kampetta,jopa niin kovaa,että kierteille käy tosi huonosti.se pirulainen kuivuu jopa kierteen sisään ja aukaistessa alkaa leikkaan kierrettä.tarvii ku pari kautta vaihtaa tervasia muttereita,ni saa laittaa pultteineen uusiksi.Te tervan vannoutunee fanittajat,kun seuraavan kerran avaatte mutterin jonka pulttiin olette sipaissut sitä ihme ainetta,mutteri auki ja paljaaseen kätteen se,se on huomattavasti lämmenny,jos ei ihan jpa kuumentunu.kai se jotain kertoo.
Mistä sitten tuo väärinkäsitys on saanu tällasen lumipalloefektin,jota ei tunnu saavan millään oikaistuksi,minä uskon sen tietäväni.
viiskyt-kuuskytluvulla oli MAN kuorma autoja,joiden oikeanpuoleiset pyörät oli vääränkätisellä kierteellä.sinne automies laitto topakasti tervaa,ei sen vuoksi että saisi sen nättiin irti,vaan sen vuoksi että ne pirulaiset pysyiis kiinni..ne kun tuppas aukeaan omia aikojaan ilman tervaa,siitä sitten on suusta suuhun kertomalla jääny jossain vaihees se pää asia välille ja on vain alettu litkuttaan sitä paholaisen keksintöä joka pulttiin ja mutteriin joka on käteen sattunnu.
Viel tervan haitoista ja vaarallisuudesta pyörän muttereis:
kun se tervattu pultti saa mutterin selkäänsä ja sitä aletaan kirimään,on todennäköistä että vedättä ns.luomella sen kiin ja tuntuu et ny se on jeti.todellisuudes voi käydä niin et mutterit jää löysälle..no pysyyhän se vanne aikansa siel,kunnes katkoo pultit,vanteen hakatessa niitä löysällä ollessaan.kuukausi takasin käsin ku maalasin firman väreihin yhden kuorma auton(sattumoisin oli MAN)pyörät käytettiin irti vanteiden maalauksen takia.siinä kivasti tervan haistessa ja mutterin savutessa aloin tarkistaan oliko kaikki kunnossa..no ei ollu,vanteet oli mallia jotka keskittyi napaan,eli takapäässä kun olivat,ei aiheuttanu värinöitä,mutta edellisellä renkaanvaihtajalla oli jääny tervan vuoksi vanteet valekiristykseen ja pultit oli puoleenväliin syöny ja vanteiden reijät soikeat.tapauksia on kymmeniä raskaskonepuolella minunkin tiedossa ja useita omia kokemuksia.
Laitatte te kuitenkin viel tervaa kierteisiin tämänkin yrityksen saada terva pois auto ja koneosastolta iäksi jälkeen,mutta seuratkaa tilannetta ja ajatelkaa omilla aivoilla,voisiko asia sittenkin olla näin.kuitenkin mistään asiasta en elämässäni ole näin varma ku tästä:))
AAMENi:0
kaikkiaan oli kyllä hauskaa ihan koko rahalla topikin alkuosassa,täytyy sanoo ettei sua dealer voi ainakaan yrityksen puutteesta moittia,sinnikäs pirulaine taiat olla :rollin:
W163 400CDI
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jengat menee perseiks ja mutterit kuumenee kun mutterin ulkopuolella oleva osa pinnapultin kierteestä mätänee. Nupin välitelissä viisi vuotta suolassa muovihatun alla olleet pahimpia. Terva ei pasko kierrettä, elä usko itekään. :lol: Eikä tuo myöskään jätä pyörää löysälle. Kiristys on menny mehtään, jälkikiristys unohettu sekä vanteen ja navan väliin jäänyt ruostetta/muuta sontaa. :roll: :idea:

Henkilöauton peltivanne on pultinreiän ympäriltä lautasjousi, siihen jää pänninki. KA:n levypyörät tai aluvanteet eivät jousta. Ainoa joustava elementti on pultti. Venymä on pieni, eli pieni ruoste- tai savikikkare navan välissä riittää löysäämään liitoksen karistessaan sieltä ajossa pois. Nämä on aina syytä jälkikiristää hetken ajon jälkeen.

Keskireikä on suora, ei kartio. Siinä on välys. Se ei siis kanna kuormaa, vaan ainoastaan keskittää vanteen asentaessa tietyllä tarkkuudella. Ainoa joka kuorma-autoissa kantaa navalla kuorman, on navan ja vanteen sekä mutterien ja vanteen välinen kitka. Tasopintaa ei siis tule rasvata tai tervata. Tämä kitka kun häviää niin kuvatun kaltainen pulttikehävaurio on valmis. :idea:


Vääränkätiset kierteet vasemmalla oli ennenvanhaan arkipäivää, sotien aikoina ja jälkeen kaiketi jopa yleisempikin ratkaisu raskaammassa kalustossa. Vääränkätinen juurikin siksi, ettei pyöränmutterit löystyttyään irtoaisi kokonaan, pyörän seuratessa esimerkkiä. Suurempi osa irti asti karisseista pyöristä on lähtenyt vasemmalta, mikä on sikäli ikävämpää että sekä pyörä, että auto alkaa kammeta vastaantulijan päälle.

Ratkaisusta on lähestulkoon kokonaan luovuttu, kai enimmäkseen tuotannollisista-/kustannussyistä. Pankkiiri menee nokkimajärjestyksessä insinöörin edelle. Jenkeiltä, japseilta ja Vennään pojilta niitä vielä löytyy, jos jostain.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

kun se vain on näin:eritoten raskaskalustolla pyörän vaihtajia on auton elinkaaren aikana useita.yksi laittaa tervaa,viisi vetää ilman mitään voidetta.näiden viiden kirimät mutterit menee vanhan kuivuneen tervan päälle joka kiertyessään kasautuu kierteen pohjaa nostaen.on paree että se yksikin jättää tervapullonsa suksivarastoon nuoskakelejä varten.koitas saada joskus puhdistettua se tervattu kierre..ei ole aikaa liuotella edes tuntitolkulla..rälläkkään/porakoneeseen kuppiharjaa ja toimeen on se vain niin ihan älyttömän kovaa paskaa saada irti kierteistä,että saa mutterin taas meneen rasvan kanssa perille asti.
eletään 2000 lukua,kaikenlaisia voitelu aineita on kehitetty juuri tätä varten..tosi asiassa hydauliikka öljykin on parempaa.
kuparitahna,vaseliini(löytyy varmasti valikoimasta kaikille sopivaa)
jos kierre ahdistaa,ei se vedä levypyöriä tarpeeksi kiinni.
kertomassani Mannissa juuri tuo valekiristys sai aikaan sen että sitä mainitsemaasi kitkaa levypyörien välissä ei ollut .kevutkuorma auto puolella mm. ivecon vanne keskittyy pelkästään navassa olevaan kiinteään huullokseen ja kylla se entis ajan vääränkätinen mutteri aukesi omia aikojaan,ei oikeenkätinen.jos olis toisinpäin,miksi se parempi puoli hylättiin ja jätettiin vaarallisempi oikeakätinen joka hylkää renkaa tienposkeen?Tästä mulla ei ole muuta tieto tietoa,ku n.30.vsitten,sillon jo seitenkymppisen entisen autoilijan kertoilut tervasta ja vääristä kierteistä,rauha hänen muistolleen.minäkin jääräpää sittemmin käänsin takkini tervan olemuksesta tietyissä asioissa.
Täs ois VTT:lle tutkimus matskuu:)
Viimeksi muokannut G280E, 28.4.2015 16:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W163 400CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alusta”