GLK 4Matic voimansiirron öljyt ja värinät

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

GLK 4Matic voimansiirron öljyt ja värinät

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

En tiedä onko tämä nyt oikeassa topicissa, kun eihän tuo GLK ole varsinaisesti maastoauto vaan lähinnä vain rotvallinreunan ylittäjä.
Kysymys on kuitenkin lyhykäisyydessään tämä. Olenko ymmärtänyt oikein, että jakovaihteistossa on sama öljy kuin vaihteistossa? Ja, mikäli öljy on sama kuin vaihteistossa, niin vaihtuuko se samalla kun vaihteistoöljy vaihdetaan? Jakovaihteistossa kuitenkin on, ainakin varaosakuvan perusteella, proput öljyn tyhjennykselle ja täytölle. Kyseessä on siis 2014 GLK 4Matic 7GTronic automaatilla.[/b]
Viimeksi muokannut Väsynyt Mies, 09.10.2020 18:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Juu kyllä on sama öljy kuin vaiheistossa ja vaihtuu/vaihdetaan samalla, kun vaihteistoöljyt vaihdetaan. Näin vastasivat paikallisessa merkkiliikkeessä.

Hieman tuntuu kyllä oudolta, että jakolootassa pyörii ohkanen automaattivaihteistoöljy. Enhän minä näistä mittään ymmärrä, mutta äkkikseltään tuntuu aika kyseenalaiselta järjestelyltä. Voisi kuvitella, että hypoidi tuollaseen jakariin paremmin sopisi.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4351
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Onpahan iso öljytilavuus ja vaihtuu usein.
Kaikkihan jotka tietää miten kestäviä jakolootan laakerit näissä, vaihtelee öljyt vähän ennen jo kuin vaihtoväli täynnä :D
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

kilander kirjoitti:Onpahan iso öljytilavuus ja vaihtuu usein.
Kaikkihan jotka tietää miten kestäviä jakolootan laakerit näissä, vaihtelee öljyt vähän ennen jo kuin vaihtoväli täynnä :D
No 77tkm ja 6 vuotta oli mittarissa, kun vaihteistoöljyt meni nyt vaihtoon. Tiiä sitten olisko se 60tkm jatkossa sopiva vaihtoväli lootaöljyille.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4351
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Eiköhän se 60 000 km ole ihan ok.
Ja itellä oli n. 180 000 km mittarissa kun alkuperäiset laakerit meni vaihtoon.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

kilander kirjoitti:Eiköhän se 60 000 km ole ihan ok.
Ja itellä oli n. 180 000 km mittarissa kun alkuperäiset laakerit meni vaihtoon.
Vaihdoitko itse laakerit vai teetitkö jossain?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4351
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ei tullut ite alettua harjoittelemaan, ulkoistin Lintoselle.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Käytin männä viikolla Kelkkaa paikallisella merkkihuollolla, olin tilannut peräöljyjen vaihdon. Vein auton ja jäin odottamaan, kun eihän siinä nyt niin kauan mene. Eikä mennytkään, rapia puol tuntia ja asentaja ajaa auton ulos hallista ja tuo avaimet tiskille. Kysyin, että näkyikö mitään hälyttävää, johon asentaja vastasi, että ei ihan oli kirkkaat öljyt perässä. Johon minä kysyin, että niin kummassakin? Asentaja siihen vähän ihmeissään, että miten niin kummassakin, että eihän niitä vaihdeta kuin takaperään. Minä siinä ihmettelin, että olin kyllä tilaavinani öljyn vaihdon kumpaankin perään, eteen sekä taakse. Ei niitä kuulemma kuulu näihin etupäähän vaihtaa, eikä ole tarvekkaan, kun ei etuperissä ole ikinä ollut mitään vikaa. Etukardaaneja on kuulemma mennyt joitakin, mutta perissä ei ole ikinä ollut mitään.

No pyysin kuitenkin huoltoneuvojaa ottamaan selvää, että onnistuuko ja mitä etuperän öljynvaihto kustantaa. Johon hän ystävällisesti lupasi palata seuraavana päivänä. Soittikin ja kertoi, että etuperään menee sama öljy kuin taaksekin ja uudet öljyt laitetaan sisään vetoakselin reiän kautta. Ilmoitti hinnankin kyseiselle toimenpiteelle, mutta varoitti samalla, että kannattaa huomioida, että työhön liittyy riski. On vaarana, että vetoakselin laakeri, eli perän poskilaakeri, saattaa hommassa vaurioitua ja sitten edessä on perän vaihto.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etuperässä on 0,55 litran öljytilavuus ja öljy vaihtuu todella helposti ilman mitään riskiä niin että täyttää tyhjennyspropusta.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7077
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Väsynyt Mies kirjoitti:Voisi kuvitella, että hypoidi tuollaseen jakariin paremmin sopisi.
Jos siellä ei ole toisiaan vasten liukuvia pintoja niin hypoidi öljy on avain turhaa.
Mutta toki. Nykypäivän automaattilirut on niin ohuita että soisi siellä hieman tymäkämpää tavaraa olevan.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

dealer kirjoitti:Etuperässä on 0,55 litran öljytilavuus ja öljy vaihtuu todella helposti ilman mitään riskiä niin että täyttää tyhjennyspropusta.
Sen pienen tilavuuden ne haluttaisi vaihtaakin. Täytyy vaan keksiä joku kätevä konsti, millä ne saa purkista perään riittävän joutuin ja tiiviisti, ettei samaa tahtia valu kengille.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Tuossa männä viikonloppuna kävin GLK:n kanssa Savossa. Oli ensimmäinen pitempi reissu kyseisen auton kanssa. Siinä aloin kiinnittää huomiota, että isommilla vaihteilla 5-7, kun joutuu vedättämään, niin tuntuu lievää tärinää. Kylmällä autolla tuntuu enemmän ja häviää oikeastaan kokonaan kun auto on kunnolla lämmennyt. Nyt olen sitten tässä kotinurkissakin pyöriessä tehnyt saman huomion. Taajamanopeuksissa kevyellä kaasulla ajellessa ei tunnu mitään, mutta kovemmin kuormittaessa tuntuu tärinää. Olisko siellä moottorin kumityynyt jo ehtoopuolella? Tässä näyttää olevan jonkinlainen sähkösysteemi niissä kumityynyissä, tai ainakin niihin menee joku johto kumpaankin tyynyyn. Mikähän sen toiminta-ajatus on?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”