Sprinter -99 pamaus ja veto loppui

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Sprinter -99 pamaus ja veto loppui

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Hitaassa 30km/h ajossa kuului pieni pamaus, kun vaihtoi vaihdetta ja ihmettelin sitä. Seuraavissa liikennevaloissa kuului isompi pamaus ja veto loppui kokonaan.

Vaihde ei pidä autoa paikallaan ja moottori kun on päällä, kuuluu sirisevä ääni, ja ei liiku mihinkään.

Miten te lähtisitte tutkimaan ongelmaa?
Pitääkö aloittaa perästä, eli rengas ylös ja sitä pyörittelemään, ja katsoa pyöriikö kardaani, vai pystyykö pelkää kardaania pyörittelemällä toteamaan jotain, ennenkun irrottaa laatikkoa?
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Tosi hiljaa hinatessa, vaihde tietenkin vapaalla ja moottori sammuksissa, kuului pieni sirinä laatikon suunnalta.

Moottorin jos käynnistää, niin ainoastaan kytkin pohjassa ei kuulu omituisia ääniä, mutta vaihde vapaalla kuuluu sirinä, ja jos laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkimen, niin alkaa kuin sorvaamisen ääni.

Kytkin taitaa olla ehjä, mutta meniköhän laatikosta jokin ratas tai aksila?
Mitään ei ole vielä avattu, mutta tuo vaimea sirinä hinatessa on kaikkein omituisin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti:Tosi hiljaa hinatessa, vaihde tietenkin vapaalla ja moottori sammuksissa, kuului pieni sirinä laatikon suunnalta.

Moottorin jos käynnistää, niin ainoastaan kytkin pohjassa ei kuulu omituisia ääniä, mutta vaihde vapaalla kuuluu sirinä, ja jos laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkimen, niin alkaa kuin sorvaamisen ääni.

Kytkin taitaa olla ehjä, mutta meniköhän laatikosta jokin ratas tai aksila?
Mitään ei ole vielä avattu, mutta tuo vaimea sirinä hinatessa on kaikkein omituisin.
Alkuun tarkista moottori käynnissä vaihde päällä
(tätä viime vuosina aina välillä nähtyä en ymmärrä,
miten poltto moottori voi olla päällä sehän on käynnissä tai ei,
tai no onhan se kiinikeidensä päällä tai onhan niitä nähty niiden allakin varsinkin väyrysissä kun kiinkeet ruostui ja sitä myten tipahti)
kytkin ylhällä pyöriikö kardani jos ei pyöri niin muuten sama mutta moottori samutettuna ja takapyörät ilamssa ja kardanista pyörittä niin pystyykö pyöritämään vai kytkin pohjassa ja kytkin ylhäälä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Moottori käynnissä, vaihde päällä ja kytkin ylhäällä ei pyöri kardaani.

Perä ilmas ei väliä onko kytkin ylhäällä vai alhaalla, niin kardaani pyörii.
Vaihteet vaihtuu ihan hyvin moottori sammuksis.

(ajoaikaa olis 27 joulukuuta, muttakun ei pysty ajamaan, niin tuskis tuota kukaan haluaa edes 1000€ Helsingis :( )
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti:Moottori käynnissä, vaihde päällä ja kytkin ylhäällä ei pyöri kardaani.

Perä ilmas ei väliä onko kytkin ylhäällä vai alhaalla, niin kardaani pyörii.
Vaihteet vaihtuu ihan hyvin moottori sammuksis.

(ajoaikaa olis 27 joulukuuta, muttakun ei pysty ajamaan, niin tuskis tuota kukaan haluaa edes 1000€ Helsingis :( )
Jotain ehkäpä voisi maksaa mutta ei 4 numeroisa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Aika paljon riippuu rinsesteristä, mutta tonni on tiukassa lootavikaisella, jossa leimakin kohta kypsä.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

miqum_86 kirjoitti:Aika paljon riippuu rinsesteristä, mutta tonni on tiukassa lootavikaisella, jossa leimakin kohta kypsä.
Jep puoletkin voi olla työn takan jos pellit on normali kunnossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Näin se on, mutta toimivaa pakua vaikea löytää, muista kun vanhemmista mersuista.

Löytyi Aaltojärven kuvallinen ohje vaihdekepin irrotukseen.
Taitaa olla helpoin porata tuo reikä, kun ei tiedä miten alas tarvii laskea laatikkoa, että keppi irtoaa?
Ei ole nosturia tai monttua pitkälle-korkealle.

viewtopic.php?t=38984
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti:Näin se on, mutta toimivaa pakua vaikea löytää, muista kun vanhemmista mersuista.

Löytyi Aaltojärven kuvallinen ohje vaihdekepin irrotukseen.
Taitaa olla helpoin porata tuo reikä, kun ei tiedä miten alas tarvii laskea laatikkoa, että keppi irtoaa?
Ei ole nosturia tai monttua pitkälle-korkealle.

viewtopic.php?t=38984
Siis eikös siinä kuitenkin vaihtee mene päälle
vai mikä on ajatuksena,

olikohan kepeisäkin eroa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Laatikon irrotus ja keppi pitää ottaa irti.
______________

Jaa, eihän se keppi ollukkaan kun pultilla ylhäältä :oops:, taitaa itse keppi tarvita ulosvetäjää kun niin jumis.

Kardaanin pulttien irrotusta pitää googlata ja ostaa lisää jatkoja hylsyyn, että saa laatikon irti.

Painaakohan tuo laatikko niin pirusti, että alkas makaamaan kardaanin ympärillä olevan varoraudan päällä, kun irrotin laatikon takatuennan? Tunkki piti jo nyt laittaa alle tukemaan.
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Millä te avaatte kardaanin pulti?
15mm lenkkiavain ei menny pohjaan ja hylsyä ei löytynyt. Kaveri tuo huomenna tohon, mutta minkälainen avain sen kannattais kaupasta tuoda?
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Haynes käskee irrottaa pultin ja nostaa kepin pois, keppiä irrottaes.
Ulosvetäjillä yrittäny, ja nyt löinkin siihen kun nostin keppiä kangella.
Tohoa tuonne on hankala yrittää, mutta miten te olette saaneet kepin irti?

Kuva
____________

Oli jujasti kartio kiinni.
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Sain laatikon irti ja pyörittelin aksilasta, niin jokainen vaihde pyöritti kardaanin laippaa. Eikö ainakaan stefa vuoda.

Kuva

Jos tuolla laatikos olis jotain vikaa niin öljyssä en ainakaan nähnyt hampaan paloja, eikä edes pohjapropun magneetissa ollut metallia.

Tuolta näytti laatikon aksila, kun laatikon irrotin. Jotain jälkeä tuossa on tummempana, mutta kyllä niissäkin kohtaa on boorit

Kuva
Tuossa ulos vedettynä
Kuva

Kytkintä en vielä purkanut, kun näytti ihan siistiltä, mutta sekin pitää tehdä.
Kaikki on suorassa ja kohdallaan, vaikka kuvassa saattaa näkyä että vinossa.
Boorit on kunnossa

Kuva

Vauhtipyörä liikkui pyörimissuunnassa sentin verran kun on vanha ja kuoleentunut jouset.
Kytkimessä ja vauhtipyörässä kaikki tukevast kiinni, mutta vauhtipyörän reunassa pieni sorvausjälki, osassa kehää, ja hieman metallihilettä kytkinkopassa, mutta siellä ei vastaavaa jälkeä.
(pieni salamavalon piste jäljen yläpuolella)

Kuva

Mikähän tuolla oikein on kun ei vetoja?
Jos laatikossa vikaa, niin luulis olevan ainakin magneetis metallia.
Onko tuo laatikon aksila, missä vikaa vai paineasetelma... vai mikä?

Kiitos avusta!
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mitäs se laakerissa näkyvä punertava onko se ruostetta,

onkelmahan oli että voima ei siirry niin katso tarkaan kytkin levy ja että se myös likuu hyvin sporisa, semoinenkin että vaihde pälle ja molemista päistä
koittaa puörittä ja samalla pitää toista päät paikallaan,
tarkista myös että työ sylinteri palutuu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Olimpas sokea. Nyt vasta huomasin, kun irrotin kytkimen, että eihän tuos kytkinlevys ole booreja. Onkai se vahingoittanu laatikon aksilaakin, mutta kaveri katseli sitä, eikä osannut sanoa onko se vahingoittunu.
Ensiksi se sanoi että aksilan boorit on ok... Ylempänä kuvia aksilasta.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti: Tuolta näytti laatikon aksila, kun laatikon irrotin. Jotain jälkeä tuossa on tummempana, mutta kyllä niissäkin kohtaa on boorit

Kuva
Tuo tumma alue spoorissa näyttä kuin siitä olisi suunillen puolet kulunut pois
Mitta ja vertaa siihen ehjän näköisen kohtaan,
ylipääätän jos se madaltunut(akseli siitä kohtaa ohuempi) niin tuskinpa uudelakaan levyllä kovin pitkään toimii jos oleenkaan

sykin on ilmeinen se edes takaisin klonkustelava vauhti pyörä
punertava ruoste lienne pois hioutunutta spooria akselin ja levyn spoorista
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Joo, se pirun vauhtipyörä on varmaan syyllinen.

Kaveri harrastanu autoja, ja ei ole aiemmin nähnyt tuollaista, mutta ei sen autois kaksoismassoja ole ollut.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos tosiaan on kuluntu sen verran mitä näytää niin akseli uusiksi
tai sitten hiukan erilainen levy minkä sporit otta tuohon ehjään kohtaan akselin spooria

vaikka niin että purkaa molemat uuden ja tuon vanhan ja hyödyntää siitä keski kohdasta palan uuden väliin jos kun sen paksuus ei vielä riitä niin sitä käytää mallina leikka paksumasata ja sitten niitta takiasin kasaan(sorvi on hyvä apu purkamiseen/sovitellun)

pitää vaan olla tarkan että mahtuu eikä ota vauhti pyörään kiinni muualt kuin
kitka pinnasta

E: ja sen vauhti pyörän klonkusun kääntää siihen suuntaan missä on kun veto on päällä sitten isolla virralla hitsaa sen tukvasti siihen(tasaisesti saman pituisilla saumoilla)


näillä kikka korjauksilla selviää aikansa voi mennä pitkäänkin

ja vielä jos saa siihen levyn keskiöksi jousitetun(tuo 2 massan jumitaminen on rankka laatikole ja muule voiman siirrolle)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Nyt tuli kytkinpaketti, mutta en löydä mitään tietoa netistä, mersun kytkimen keskittämistapista, niin yritetään keskittää ilman sellaista.

Kytkinlevy oli tiukka aksilalle, mutta liikkui siinä ihan ok, kun vain osui reikään. Ainut mikä jääny documentoitua, poisluettuna noita ylempiä kuvia, on että mitenpäin kytkinlevy oli irrottaessa paineasetelma :evil:

Tuossa kaiketi kuva uudesta aksilasta, ja ei siinäkään boorit ole piikikkäitä.

Kuva

Kuva
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti:Nyt tuli kytkinpaketti, mutta en löydä mitään tietoa netistä, mersun kytkimen keskittämistapista, niin yritetään keskittää ilman sellaista.

Kytkinlevy oli tiukka aksilalle, mutta liikkui siinä ihan ok, kun vain osui reikään. Ainut mikä jääny documentoitua, poisluettuna noita ylempiä kuvia, on että mitenpäin kytkinlevy oli irrottaessa paineasetelma :evil:

Tuossa kaiketi kuva uudesta aksilasta, ja ei siinäkään boorit ole piikikkäitä.

Kuva

Kuva

Kuvan akseli näytää ok
se laatikossa ollen näytti että ohentunut siitä tummalta aluelta mutta jos siinä on samnlaiset spoorit niin sitten vaan näytti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Taitaa olla silmälaakeri jumissa?
Tuli niin kylmä, että oli pakko lopettaa, mutta jokin keskitystappi tuohon on pakko rakentaa kytkinlevylle.

Kaksoismassa sitten keväällä kunhan saa siirrettyä tuon auton varastoalueelle.

Kuva
Sprinter99
Viestit: 134
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Miten tuo silmälaakeri vaihdetaan? En saa omista kuvista selvää :(
Onko tuolla laakeria ollenkaan?

Kylmä on ja paleltaa :ei_tajuu: :ei_tajuu:

Kuva
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sprinter99 kirjoitti:Miten tuo silmälaakeri vaihdetaan? En saa omista kuvista selvää :(
Onko tuolla laakeria ollenkaan?

Kylmä on ja paleltaa :ei_tajuu: :ei_tajuu:

Kuva
Mahtaa olla
(kuvassa kuitenkin näkyy että tuo keski reikä olisi niin syvä että sinne akselin pää menee)
vaihdetaan ulos vetäjällä tai vaikka varovasti paloitelemalla mutta kovin paljoa ei kanntta hakatta että ei tule vauriota
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7077
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Veistele keskireikään timmi puutappi ja sen jälkeen täytä laakerin reikä ihan täyteen vaseliinia ja lyö puutappi vasaralal reikään...
Avatar
Teddy
Viestit: 719
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Reikään mahdollisimman napakasti istuva tuurna ja leipää; jos ei halua leikkiä eväillä, voi kokeilla vaikka rasvaa ja rätinpaloja.

https://youtu.be/w62c4NQDwP0

Edit: Rahtusen myöhästyin. :lol:
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”