Sprintshift, hydraulipumpun paine? Analysointiohje...

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Acceri
Viestit: 8
Liittynyt: 08.6.2007 11:04
Paikkakunta: Vaasa

Sprintshift, hydraulipumpun paine? Analysointiohje...

Viesti Kirjoittaja Acceri »

Normaali ongelma, vaihteet takkuaa. Heittää vapaalle, ei saa vaihdetta päälle tai vaihde jää jumiin.

Muutaman sammutuksen jälkeen vaihteet yleensä jälleen toimi,, edellyttäen että vaihde oli vapaalla. Vaihde päällä autohan ei enää lähde käyntiin, jos ei kolauta hydraulipumppua virrat päällä niin että vaihde siirtyy vapaalle.

Ensimmäinen neuvo, vaihda rele. Vaihdoin releen (20€), ei auttanut. Seuraava neuvo, vaihda hydraulipumppu..
No joo,, en ihan intuition perusteella halua vaihtaa 500€ osaa 2000€ autoon, analysoimatta sitä ja olematta varma asiasta.

No niin, miten tuon selvittää kotikonstein. Hirvee googlaaminen miten sprintshift toimii… Hyvänä apuna löytyi The Shiftmatic Gearbox 0B81 –koulutusopas (SSP_372.pdf).

Opiskelun seurauksena kuorin ja juotin haarajohtimen istuimen alta hydraulipumpulle menevään johtimeen (4mm2 sini/pun.) ja kytkin 12V ledin sen ja rungon (ruskea) väliin. Tämä ledi ilmaisee pumpulle menevän jännitteen, eli pumpun pitäisi pyöriä kun ledi palaa.

Kuorin ja juotin haarajohtimen ohjausyksikölle (A0255459832) tulevaan pinkkiin johtimeen. Tämä ilmaisee runkoa (ruskea) vasten hydraulipaineen voltteina (2,5 … 3,3V).
Niinpä kävi sitten useasti,,, ledi paloi (pumpun pitäisi käydä), mutta paine ei noussutkaan, vaan laski edelleen. Diagnoosi, moottori ei toimi,, ilmeisesti hiilissä vika.
Työkavereiden yllyttämänä irrotin moottorin ja kuinka ollakaan hiilet olivat kuluneet loppuun. Löysin autotarvikeliikkeestä suunnilleen samanlaiset, vaihdoin ne ja kokosin moottorin. Saa nähdä kauanko toimii :)
Nyt pumppu pelaa, anturin jännitteen laskiessa 2,4…2,6V tasolle led syttyy. Pumppu toimii, paine nousee anturin jännitteen 3,1…3,3V tasolle,,, led sammuu.

Nyt vain herää kysymys, minkä merkkinen ja tyyppinen tuo paineanturi on? Mikä on sen mittausalue (bar)? Mikä jännite vastaa 39 bar (start) ja 55 bar (stop), eli millä paineanturin antamalla jännitealueella hydraulipumpun tulisi toimia?
Toinen kysymys, tulisiko paineen pysyä vakaana silloin kun vaihde on vapaalla ja auto käy tyhjäkäyntiä. Omassani se laskee pikkuhiljaa ja pumppu käynnistyy noin 1…2 minuutin välein.

Youtube video:
https://youtu.be/zX1-ln0wDz4

PS. Nii,, jos joku haluaa rakennella samanlaisen rasian, niin tuo mittari on Welleman PMLCDL (n. 12€). Skaalattavissa 200mV...20V...200V...500V. Rasialle riittää yksi miinus (runko), eli 3x1,0 mm2 kalustejohto käy hyvin.
http://www.vellemanusa.com/downloads/1/pmlcdla4v02.pdf

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Acceri, 12.4.2016 21:09. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vihdoinki joku tekee asialle jotain 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mielenkiintoinen selvitys. Piti uteliaisuuttaan kaivaa ko. dokkari internetistä. Samalla löytyi vaikka ja mitä volskutietoa.

Kiitoksia. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Re: Sprintshift, hydraulipumpun paine? Analysointiohje...

Viesti Kirjoittaja apg »

Acceri kirjoitti: Toinen kysymys, tulisiko paineen pysyä vakaana silloin kun vaihde on vapaalla ja auto käy tyhjäkäyntiä. Omassani se laskee pikkuhiljaa ja pumppu käynnistyy noin 1…2 minuutin välein.
Tämä kysymys minuakin askarruttanut koska oma käyttäytyy samoin. Mulla käynnistyy pumppu joskun tiuhempaankin ~30sek. mutta yleensä sama 1-2 min.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Acceri
Viestit: 8
Liittynyt: 08.6.2007 11:04
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Acceri »

Nii-i, mielenkiintoista olis kuulla muidenkin mittailuja..

Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.

Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.

Kuva

Lisäys 11.4.2016
Tuli mieleen tuossa aamulla töihin ajellessa…
Hydrauliikka näytti pitävän hyvin paineensa kun ulkolämpötila oli nollan paikkeilla. Viskositeetti oli ilmeisesti korkeampi…
Pitäisköhän nuo hydrauliöljyt sittenkin vaihtaa vaikka niiden pitäisi olla ”elinikäiset”,, ainakin ohjeiden mukaan. Suomessahan me ylitetään autojen elinikä eurooppaan verrattun,,, annetaan vanhoille, elinkaarensa päässä oleville saksalaisille Sprinttereille uusi elämä… :rollin:
Viimeksi muokannut Acceri, 11.4.2016 13:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Acceri kirjoitti:Nii-i, mielenkiintoista olis kuulla muidenkin mittailuja..

Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.

Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.

Kuva
niitä kytkimen actuatoreita
"painelaakerieta" on mennyt
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
harrastelija
Viestit: 10
Liittynyt: 24.10.2010 21:39

Viesti Kirjoittaja harrastelija »

CDI203 kirjoitti:
Acceri kirjoitti:Nii-i, mielenkiintoista olis kuulla muidenkin mittailuja..

Tuosta jännitemittauksesta voi ilmeisesti analysoida muutenkin hydrauliikan kuntoa. Eniten epäilyttää kykintä ohjaava hydrauliikka (Clutch actuator valve N255), se saattaa vuotaa läpi kun kytkin on irtiasennossa,,, en tiedä mutta epäilisin näin.

Ajossa, vedon ollessa päällä (mikä tahansa vaihde) tuo paine (volttimittaus) pysyy melko vakaana, laskee ainoastaan vaihdon tapahtuessa. Myöskin moottorin ollessa sammutettuna paine pysyy melko kauan, eli laskee huomattavasti hitaammin kuin käydessä.

Kuva
niitä kytkimen actuatoreita
"painelaakerieta" on mennyt
Samaa "murhetta" täälläkin.

Mittasin sekuntikellolla niin tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla pumppu kävi keskimäärin 24 sekunnin välein. Vaihdepäällä paikallaan n.29 sekuntia.
Ajossa kuuluu rele hakkaavan 30-60 sek välein ( en ole kellottanut). Pumpun päällä olo aika n 3 sek

Jos auto sammutetaan niin minuutin päästä käynnistettäessä pumppu huutaa yhtämittaan 10 sek ennen kuin saa vaihteen päälle ( moni kun on lainannut ei meinaa saada pykälää päällä kun eivät malta odottaa).

Eli jossain hydraulilaitteessa täytyy olla ohivirtausta, mutta missä...
Acceri
Viestit: 8
Liittynyt: 08.6.2007 11:04
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Acceri »

Täs nyt vielä vähä vihjeeks video kuinka restauroin pumpun: https://www.youtube.com/watch?v=sf86xE_Tkrk
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”