Viton vaihdepulmat

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
lukkjo
Viestit: 5
Liittynyt: 19.2.2007 11:42
Paikkakunta: Kajaani

Viton vaihdepulmat

Viesti Kirjoittaja lukkjo »

Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentin aihetta viton vaihteiden "päällemenosta"?

Omistan:
Vito 108, vm-96

1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!

Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.

Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taitaa olla Viton ominaisuus, ainakin muutamassa ajamassani yksilössä on ollut samaa vikaa. Syy väljistyneissä vaihdevivuston heloissa :arrow: ostamaan uusia. (Maksaa luultavasti joitain euroja/ Kpl.)

Puhut "P":stä? Tarkoititko "R":ää, eli pakkia? Ei kai auto automaatti ole? :shock: :D
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

vito

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Tarkasta myös koneen kumityynyt.

Jamppa
lukkjo
Viestit: 5
Liittynyt: 19.2.2007 11:42
Paikkakunta: Kajaani

Kumityynyt?

Viesti Kirjoittaja lukkjo »

Hei Jamppa

Miten kumityynyt (tai niiden huono kunto) voi vaikuttaa tähän vaihdeongelmaan?

Ja kiitos vastauksesta sulle ja HVM:lle! Tämähän on "elossa oleva paikka"!

:D
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Alkajaisiksi kannattaa vaihtaa laatikon öljyt ja se nailonholkki (n.1e=viton halvin osa) laatikon vaihdevivustoon(laatikon päällä).
Sitten jos ei auta niin voipi olla laatikkoremontti edessä.
Omassa auttoi öljyn vaihto.
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

koneen ja laatikon kannatinkumit voi vaikuttaa silleen että kone "makaa" väärässä asennossa ja kepin liike ei ole riittävä. mutta tämä on yleensä etuvetosten ja tikkuvälitteisten ongelma. esiintyy harvemmin vaijerisiirtoisissa. tällöin esiintyy myös pakoputken katkeamisia n metrin sisällä sen lähdöstä
lukkjo
Viestit: 5
Liittynyt: 19.2.2007 11:42
Paikkakunta: Kajaani

Ratkaisu löytyi tähän

Viesti Kirjoittaja lukkjo »

Vaihdatin merkkiliikkeessä vaihdevaijerit, jotka tietysti auttoivat jäykkyyteen, mutta eivät 1,3,5 vaihteiden päällemenoon. Lisäksi sain räjäytyskuvan vaihteensiirtimestä. Sen perusteella uskalsin itse lähteä purkamaan sitä.

Vaihdelaatikon kyljessä oleva, vastapainolla varustettu vaihteensiirrin ulos. Lähtee helposti, 4 pulttia ja vaijerit irti. "Akselipötikkä" sopii ulos ilman laatikon irrotuksia.
Ko. akseliin kuuluu "switching dog" -niminen osa, joka pukkaa vaihteita silmään. Osa oli toiselta puoleltaan (1,3,5) kulahtanut. Hannoverista tuli parissa päivässä uusi (48e). Asennuksen jälkeen laatikostakin tuli kuin uusi!

Suosittelen kaikille Vitoille, jotka kärsivät vastaavantyyppisestä ongelmasta.

Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)

:D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ratkaisu löytyi tähän

Viesti Kirjoittaja AM »

lukkjo kirjoitti: Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)

:D
:shock:
mykha
Viestit: 1
Liittynyt: 17.1.2014 9:14

Viesti Kirjoittaja mykha »

Hei.

Hieman vanhempi ketju sattui eteeni, mutta sama aihe.
Itselläni on vm.2000 vito 108CDi, jossa samanlainen ongelma. Mutta "päinvastoin" eli 1,3,5 toimivat hienosti, vaan R,2,4 eivät mene päälle lainkaan.

Tähän mitä ilmeisimmin auttaa tuo ko. osan/sarjan vaihtaminen, mutta ihan selvyyden vuoksi kysyisin, sattuuko kellään olemaan tai voiko toimittaa kuvaa ko. kohteen sijainnista. Ihan näin oman mielenrauhan varmistamiseksi, ettei tule turhaan tilattua väärää osaa.

Joillain ilmeisesti on auttanut toisen vaijerinkin vaihto (britti palstoilta tosin luin, että tämä vajereiden kanssa puljaaminen ei yleensä ole mitenkään avuksi vaihteiden toimivuuden kanssa).

Kiitokset jo etukäteen.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tervetuloa voorumille.

Mitäs jos laitat yksäriä tuolle nimimerkki lukkjo:lle, kun sillä tuntu kuvat olevan?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jk2204
Viestit: 1
Liittynyt: 25.4.2016 9:52

Re: Ratkaisu löytyi tähän

Viesti Kirjoittaja jk2204 »

lukkjo kirjoitti:Vaihdatin merkkiliikkeessä vaihdevaijerit, jotka tietysti auttoivat jäykkyyteen, mutta eivät 1,3,5 vaihteiden päällemenoon. Lisäksi sain räjäytyskuvan vaihteensiirtimestä. Sen perusteella uskalsin itse lähteä purkamaan sitä.

Vaihdelaatikon kyljessä oleva, vastapainolla varustettu vaihteensiirrin ulos. Lähtee helposti, 4 pulttia ja vaijerit irti. "Akselipötikkä" sopii ulos ilman laatikon irrotuksia.
Ko. akseliin kuuluu "switching dog" -niminen osa, joka pukkaa vaihteita silmään. Osa oli toiselta puoleltaan (1,3,5) kulahtanut. Hannoverista tuli parissa päivässä uusi (48e). Asennuksen jälkeen laatikostakin tuli kuin uusi!

Suosittelen kaikille Vitoille, jotka kärsivät vastaavantyyppisestä ongelmasta.

Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)

:D
mistähän kyseisen akselin sais tilattua? ittellä ei meinaa mennä R,2 ja 4 päälle
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Ai että on kiva kun löytää täältä ratkaisun ongelmaan, tai ainakin melkein. Oispa osanumero... ;)
Tosin mulla nyt menee huonosti pesään kaikki vaihteet, joten väljyyttä voi olla koko mekanismissakin.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Haaveena VITO
Viestit: 11
Liittynyt: 17.3.2020 13:05

Re: Viton vaihdepulmat

Viesti Kirjoittaja Haaveena VITO »

lukkjo kirjoitti:Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentin aihetta viton vaihteiden "päällemenosta"?

Omistan:
Vito 108, vm-96

1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!

Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.

Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?

Minulla sama ongelma että 1,3,5 menee päälle kun keppiä nostaa vaihdettaessa.
Myös kakkonen menee huonosti, joutuu kampeemaan kovasti vasemmalle vaihettaessa ja samalla nostamaan..

Onko tähän vinkkiä voisiko kepin maljaa nostaa hieman niin tällä ongelmat voisi korjaantua?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Viton vaihdepulmat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Haaveena VITO kirjoitti:
lukkjo kirjoitti:Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentin aihetta viton vaihteiden "päällemenosta"?

Omistan:
Vito 108, vm-96

1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!

Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.

Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?

Minulla sama ongelma että 1,3,5 menee päälle kun keppiä nostaa vaihdettaessa.
Myös kakkonen menee huonosti, joutuu kampeemaan kovasti vasemmalle vaihettaessa ja samalla nostamaan..

Onko tähän vinkkiä voisiko kepin maljaa nostaa hieman niin tällä ongelmat voisi korjaantua?
Iso osa noista mainituista vaivoista postuu
kun irotta kepin, kiinni muutamilla torxseilla, vajerit, varo pakki valon katkisinta,
sitten keppi ylös alisin käteen, sen kiinitys kehyksen ja keskellä plevan nivel pesän väliin tunkee jotain vaikappa ohutta alumin peltiä,
niin se kiristyy sinne samaan asenton missä on nostamalla

yleensä sen jälkeen toimii hyvin(jos siis ei ole tuhottu laatikoa täytämäällä öljyä ropun reunaan asti)
jos jokin vaiva jää niin yleensä 1/2 siihen auttaa että liikeele lähdössä käyttää ensin pakin ylä puollella siitä sitten"kulissin" reunaa pitkin ykösselle ja sieltä 2
haitta puolena usein että sam on toisteva jso haluaa käyttää pienpää kuin 3

loput välykset löytyy ylensä sitten auto alta jos tuo edellä kuvattu vaihtamien tulee ja kyllästyttää
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Haaveena VITO
Viestit: 11
Liittynyt: 17.3.2020 13:05

Viesti Kirjoittaja Haaveena VITO »

Sain korjattua vaihteet.
Nyt menee kuin uudessa,
8e maksoi malja joka on vaihdekepin juuressa.
Isku meisselillä torxit auki, perus väänmöllä ruuvin kannat olisi pyöristyneet.
Tarvike malja on kahdesta osasta, joten keppiä ei tarvitse irrottaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”