Gd 300 kardaanien "kulmat"

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
epö
Viestit: 5
Liittynyt: 17.3.2008 21:17
Paikkakunta: oulunlääni

Gd 300 kardaanien "kulmat"

Viesti Kirjoittaja epö »

Elikkäs tuo 300gd 82 tärää ,, nähtävästi etu kardaani? nelivetopäällä tienopeuksilla ei voi ajaa, ed.omistaja sekoitellu kardaanin ristikoitten asennuskulmat "mettään".
Oiskos jollain tietoa ko,kardaanien kulmista,,, ns normaali asento ei käy vaan jotai muuta pitäis keksiä :roll:
tai jos löytyis kuvia kardaaneista??
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oisko tosa? http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01 Jaa niin eli ristikothan pitää olla "kohdakkain", jos siinä tärrää niin kokeilee puolikierrosta kääntää liu'usta, jos poori antaa kääntää. jos vielä vatkaa niin painotukseen/tarkistukseen onko suorakaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
epö
Viestit: 5
Liittynyt: 17.3.2008 21:17
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja epö »

Sepä... kohdakkain oon yrittäny niin kuin yleensä ja puolikierrosta eri päin mutta turhaan,,, mutkalla ei ole mutta ei kait siinä auta pitää kiikuttaa kardaani tasapainotukseen.
Joskin siellä etu pinionissa sais olla tiukemmalla muttetri mutta ei ole vielä tullut hankittuia sitä sakara hylsä avainta.
Ensin luulin sen jyrää äänen tulevan siitä kun keula oli aika alhaalla ja laitoin uudet jouset eteen, niin ääni sen kun paheni :roll:
Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan :wink:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

epö kirjoitti:Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan :wink:
Eikai sitä näillä "tönkkö" vetoisilla autoille ole tarkoitus ajaa olleskaan "pitävällä" alustalla neliveto ja lukot päällä, kuitenkin etupää ja takapää pyörii aina jonkinverran eri nopeuksilla, riippuen ihan välityksistä, rengaspaineista, sekä kulumisesta. Joutuu voimansiirto aika koville noissa nopeuksissa.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Malm kirjoitti:
epö kirjoitti:Liekkö sitten tarkoitettu että tuolla g.llä vois ajaakkaan maantie nopeuksia nelivedolla... helpottais vaan kärryn vedossa näin talvisaikaan :wink:
Eikai sitä näillä "tönkkö" vetoisilla autoille ole tarkoitus ajaa olleskaan "pitävällä" alustalla neliveto ja lukot päällä, kuitenkin etupää ja takapää pyörii aina jonkinverran eri nopeuksilla, riippuen ihan välityksistä, rengaspaineista, sekä kulumisesta. Joutuu voimansiirto aika koville noissa nopeuksissa.

-Risto
Sen enempää g:n akselistojen ja laatikoiden sielunelämää tuntematta, ilman keskitasuria ei pitävällä tiellä voi tosiaan nelikolla ajella. Monta HooJiitäkin rikottu noin. Syncrofolgarissakin saa olla vain pari % eroa pyörän halkaisijassa etu-/taka akseleilla, vaikka se ei kiinteä nelikko olekaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Juu ei tolla vanhalla geellä kannata ajella neliveto päällä maantiellä niinkuin ei millään muullakaan perinteisellä maastoautolla. Uudemmissa (w463) on sitten oikein tasauspyörästö voimanjakolaatikossa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1485
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kaveri aikanaan teki uuden kardaanin Audin vakionopeus nivelillä ja jyrinät loppu siihen :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
epö
Viestit: 5
Liittynyt: 17.3.2008 21:17
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja epö »

se vaan on pakko pitää 4wd päällä kun vetää tommosta isompaa traileria ja siinä esim bobgatti kaivuuvarustuksella päällä!
Se vakionopeus nivel on käyny mullakin mielessä,, esim bemarissa ja tuommosessa rva.n ML.ssä näkyy jo sellaiset olevan.. heittäs jurisemasta :roll:
Ja eipä mahtais olla pulttijakokaan kaukana niissä bemarin nivelissä,,, jos vaan "luonto" antais periksi pistää ne G.hen :roll:
Oisko kellekkään jääny nurkkiin tuollaista etu kardaanin putkea/aihiota, sais siitä sen spooriosan nätisti
hmk
Viestit: 68
Liittynyt: 21.10.2006 9:42
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja hmk »

Kyllä tuo jyrinä on tuttua touhua. Suurennuslasin kanssa etsi kohdistus merkkejä, toinen löyty mutta toista ei. Merkkasin aloitus kohdan ja aloitin boori kerrallaa pyöräyttämään kulmia, mutta ei auttanut. Panin aloitus merkit kohdalleen ja tasapainoitukseen. Ei auttanut. Kysyin uutta kartaania; 1300 e....ei kiitos....

Heitän max 60km/h nelivedon pois päältä joskin liukkailla teillä olis tukevampi ajaa nelikko päällä kovempaakin. Renkaiden kokoerokaan ei voi olla syynä koska samaiset kumit oli HJ Toyotan alla eikä jyrissyt nelivedolla vaikka olis ajanut 120km/h.

Kartaaniin on jossain vaiheessa vaihdettu ristikot ja jos ei sitten ole prikulleen kohdallaan niin voipihan sekin jyristää, varsinkin kun G kartaanit on muutenkin poikkeavat kulmien suhteen verrattuna normaaleihin. Mutta tuo vakionopeus nivelen asennus vois olla lääke tuohon ropleemaan.
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

no heps.
Kyllä pitää kestää ajella nelikko päällä joka säällä.mulla ollu vajaan kymmenen vuotta ja aina kun kelit niin vaatii,menee nelikko päälle,edes yhtään etuniveltä ei ole vielä mennyt ja 35" renkailla mikä vielä lisää käännettäessä välityksiin kohdistuvia vääntöjä.
Kardaaneissa ja laatikon laipoissa on tosiaan kohdistus nuolet,täytyy vain puhdistaa ne ensin aika hyvin että ne sieltä löytyy ja jos ei sitten muuta keksi niin ainakin veholta löytyy aste kulmat kuinka niiden ristikoiden tulisi olla toisiinsa nähden ja kaikki tämä kohdistelu johtuu siitä että 460:ssa etu ja taka kardaani pyörii toisiinsa nähden eri päin.
jos kulmat ei ole kohdallaan ni varmasti tärrää ikävästi.
ne nuolet ei ole tavan omaisia nuolia vaan kolmioita eli nuolen kärkiä.
epö
Viestit: 5
Liittynyt: 17.3.2008 21:17
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja epö »

:) No heip!
Eipä täristä enää ei... Olihan siellä nuolen päät siellä haarukassa toinen ja toinen siellä spooriputken tyvessä!! ne kun pistin kohilleen niin kestää vetää nelikkopäällä mitä tuo g300d jaksaa mennä.
Kolmekymmentä vuotta piti rassata näitä autoja että näki tuommosenkin ihmeen jotta kardaanin haarukat tulee ihan mihin asentoon sattuu (suomeksi päin p.tä) jos tuollai pistäis normaali kardaanin niin lentäis tekari suusta :lol: mutta kyllä oli mukavan tuntuinen kun lähti kokeileen jotta vieläkös täryyttää,, tausta peilistäkin näkee jo selvää kuvaa.
Kyselin entiseltäkin omistajalta missä oli kardaaneja aiemmin käytetty irralaan niin vastaus oli tuo meidän VEHO,,, no siellä eikä maahan tuojalla ei ollut minkaanlaista kuvaa eikä tietoa niistä kulmista saati sitten nuolenpäistä :twisted:
SUURET kiitokset "nuolenpää" kommenteista ja muistakin!

On sitä näköjään mullakin vielä joku asia opittavana näistä autoista vaikka jotain on jo matkanvarrella opinutkin :wink:
hmk
Viestit: 68
Liittynyt: 21.10.2006 9:42
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja hmk »

Perkle...nyt pitää tarkastaa uudemman kerran ne merkkien paikat rasvanpoistajan ja paineilman kanssa. En aikaisemmin todellakaan ole tajunnut etsiä sieltä putken tyvestä merkkejä, liekkö takakartaanissa yhtä hankalat löytää. Joka tapauksessa kiitoksia jo tässä vaiheessa vinkistä.
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
Junnu88
Viestit: 79
Liittynyt: 15.8.2017 9:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Vanha ketju mutta silti...

W460 ja W461 jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä, joten joku paikka hajoo varmasti asfaltilla tai soralla ajettaessa.

Tämä on kielletty suorin sanoin Geen käyttöohjekirjassakin. Luminen / jäinen tie sitten erikseen.

Sama oli patrollissakin aikoinaan. Lisäksi peilijäällä nelivetopäällä oli varsin omalaatuinen ajettava

G280E kirjoitti:no heps.
Kyllä pitää kestää ajella nelikko päällä joka säällä.mulla ollu vajaan kymmenen vuotta ja aina kun kelit niin vaatii,menee nelikko päälle,edes yhtään etuniveltä ei ole vielä mennyt ja 35" renkailla mikä vielä lisää käännettäessä välityksiin kohdistuvia vääntöjä.
Kardaaneissa ja laatikon laipoissa on tosiaan kohdistus nuolet,täytyy vain puhdistaa ne ensin aika hyvin että ne sieltä löytyy ja jos ei sitten muuta keksi niin ainakin veholta löytyy aste kulmat kuinka niiden ristikoiden tulisi olla toisiinsa nähden ja kaikki tämä kohdistelu johtuu siitä että 460:ssa etu ja taka kardaani pyörii toisiinsa nähden eri päin.
jos kulmat ei ole kohdallaan ni varmasti tärrää ikävästi.
ne nuolet ei ole tavan omaisia nuolia vaan kolmioita eli nuolen kärkiä.
:roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”