312D Sprinter ja kannentiiviste

electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

312D Sprinter ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Menin vaihtamaan uus-koppasen Chevy Vanin korroosio murheiden takia tuommoseen -97 Sprintteriin ja tulin nähtävästi vaihtaneeni toiseen murheen kryyniin. Tai no, pelashan se melkein tuhannen kilometriä...

Oireet:Rupes sauhuilemaan harmaata, tyhjäkäynti rynkyttää. naputus voimistuu...
Kierroksia kun nostaa niin sauhu hälvenee, mutta tyhjäkäynnille palatessa sauhuilee taas... Hetkittäin toimii normaalisti, mutta tyhjäkäyntiä pari minuuttia ja johan savuttaa.

Tässä nettiä selanneena totesin, että tod näk tiiviste poikki ykköspytyn kohdalta.

Paikallisesta korjaamosta kysäsin hinta arviota:1100-1300€+ölpät ja nesteet.

Ei saatn. ei pysty eiei eiii...

Minkälainen homma tuo tiipparin vaihto? Työkalut nyt pysyy jotenkuten käsissä.
Tarvitaanko mitään erikois kaluja? Vai muuta kun Alfamerin opas käteen ja purkamaan?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Aki P nimimerkillä jos joskus muillakin ollu myynnis 290 koneita noin 1500€.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Otahan ensin varmuus viasta. Harmajaa se on palamaton naftakin. Voi olla polttoainepuolenkin vikaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eihän tuota tyhjäkäynnin rynkytystä sekoiteta rikkinäiseen kaksoismassa vauhtipyörään? Kytkin pohjas ei rynkytä?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Syöttöpumpun pultit löysässä?
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Juu, itsekkin luulin sitä ensin naftaksi, ts. suutin kusee raakasti. Mutta lohkon kylki öljyinen, savu ei haise niinkään naftalle ja 400km matkalla hävis ölppää n. 1/2L.... :(

Mihinkäs tossa koneessa vois helposti ruuvata öp-mittarin? Näkis vikapäällä, rupeeko paine humppaamaan...

Miten muuten voisin varmistua viasta?

Koneen vaihto ei nyt ensimmäisenä ole mielessä, jos kuitenkin pahvia vaihtamalla selviäis parin-kolmensadan kuluilla.

Kone kuitenkin käy vallan sievästi, vetoja tuntuu olevan ja menee kohtuullisella kulutuksella.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Löysällä oleva egr venttiili paskoo myös koneen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

electra2dht kirjoitti:Juu, itsekkin luulin sitä ensin naftaksi, ts. suutin kusee raakasti. Mutta lohkon kylki öljyinen, savu ei haise niinkään naftalle ja 400km matkalla hävis ölppää n. 1/2L.... :(

Mihinkäs tossa koneessa vois helposti ruuvata öp-mittarin? Näkis vikapäällä, rupeeko paine humppaamaan...

Miten muuten voisin varmistua viasta?

Koneen vaihto ei nyt ensimmäisenä ole mielessä, jos kuitenkin pahvia vaihtamalla selviäis parin-kolmensadan kuluilla.

Kone kuitenkin käy vallan sievästi, vetoja tuntuu olevan ja menee kohtuullisella kulutuksella.
Mää laiton turbon päälle painelinjaan tuplabanjon pultteineen. Mittari ja fittinki parikyt euroa letkuliikkeessä. Tiiäs sitte kuinka hyvin on sama painevaihtelu ku kannessa, kaisse kertoo...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Tässä vielä videomateriaalia siitä kun vika iskee kunnolla.
Päivällä toimi ihan normaalisti, sitten rynkytys ilmeni. Parkissa pari tuntia ja toimi normaalisti->kotia, parkissa taas pari tuntia ja käyntiin-> vika samantien päällä...
http://youtu.be/t_0gQZSraBQ

Pumppu oli kiinni lohkossa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Moottori on rikki, tai siinä on joku muu vika. :idea: :) Pukkaako ylimäärästä painetta syyläriin, tai onko siinä painetta lämpimänä ensinkään? Hukkuuko nestettä? Jotenkin epäilyttää tuo ajoittainen toimiminen/toimimattomuus, vois viisata muualle kun kansnahkaan äkkiä arvellen. :? Saako vaikka suutinputkia vuorotellen löysäämällä selville ontuvan pytyn? Saisko siihen kokeiltua uutta suihkua, tai pumpun paineventtiiliä alkuun?

Elä väännä veiviä jos vesi mennee pyttyyn.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Ei silmämääräsesti ollu hävinny nesteitä, eikä ole ainakaan pullauttanu pihalle. Pakokaasu ei haise glykolille, vaan jalostustuotteille ennemmin.

Noissa vissin hajoo pahvi nimenomaan ööli-kanavan kohdalta...

Rikkihän se on... :(
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Lisää itsediagnoosia: Käynnissä öljykorkki auki-> Valtaisa huohotus pilvi venakopasta. Ei puhalla öljytikun puolelta, joten paine ei karkaa alakertaan.

Muita huomioita, suodatiimelta pumpulle menevässä kirkkaassa letkussa vilahti jokunen ilmakupla. Tuloletkussa ei. Mistäs tuo nyt vielä hörii ilmaakin?

Stana :evil:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tikun putki menee öljypinnan alapuolelle, liki pohjaa (imuvaihto onnistuu suoraan putken suusta). Eli öljy sieltä pulppuaisi jos tekisi kellariin riittävän paineen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Lisähuomioita koskien edellistä... Kun käy nätisti, niin näyttää puskevan painetta alakertaankin... Auto käynnissä ja tikku ylös... Spruuiks, oljyt pyrkii pihalle.

AAAArrrrggh. Lihoiks vaan. Kerron sitten mitä löytyi.

Tuo on vaan niin pirun korkea laitos ettei mahdu talliin. Noh kerrankos sitä, pohjolantallissa(lue:pihalla)

Viddu että rupee hampaita naurattaan, oisko sittenkin ollut helpompi harsia poikki ruostunut vani kasaan...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kylläpä se sitten kansipaffin vaihdattaa tuohon...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Voiko kannentiivisteestä tulla nuin kova paine öljytilaan? Mäntävikaa?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Easy Rider kirjoitti:Voiko kannentiivisteestä tulla nuin kova paine öljytilaan? Mäntävikaa?
Mäntäkö välillä taasen sulais yhteen ja toimis normaalisti? :lol:

Kiinnostaa kyllä nähdä mitä tuleman pitää! :!:

Itekin tuossa odotellu sopivia kelejä ja hetkeä, niin raapasen tuon sprintterin koneen pukkiin ja katellaan mitä se on syöny, muutaki ku rautaa ja ölöjyy. :P
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Larse
Viestit: 3
Liittynyt: 21.4.2014 10:31

Viesti Kirjoittaja Larse »

Itellä on kans tuo kannentiivisteen vaihto edessä. Kyseessä on siis vm.2002 313CDI Sprintteri.

Vaatiikos tuo jotain erikoistyökaluja? Mitä muuta kannattaa vaihtaa tai tarkistaa samalla? Jotain helpottavia vinkkejä tai huomioitavia juttuja?

MP-mekaanikon hommia teen työkseni eli työkalut kyllä pysyy käsissä, mutta ajattelin tällästä kysästä kun on ensimmäinen mersu ja vasta pari kuukautta ollu aktiivisemmassa ajossa. :roll:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuossa 290 koneessa kannentiiviste menee ennemmin tai myöhemmin.
Cdi koneissa ei ole vastaavanlaista tyyppivikaa, mistä epäilet että vika on kannentiivisteessä?
Larse
Viestit: 3
Liittynyt: 21.4.2014 10:31

Viesti Kirjoittaja Larse »

Tekee painetta jäähdytysjärjestelmään aika reilusti. En muutakaan keksi mistä johtuis.
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Kelit ollu kohdallaan ja tänään purkua suoritettu, muiden toimien ohella.

Parit harmistuksen ilmaisut näin alkuun.

Moniurahihnan iskari täysin kuollut, eli vaihtoon. MUTTA kuin tyhmä on insinööri ollut, kun tuon on suunnitellut... Jotta iskarin saa pois, on saatava pultin pää vesipumpun hihnapyörän takaa pois. Helppo homma, vain viskon irroitus ensin...

Paitsi että viskon poistossa meinas tulla ärräpäitä ja ruumiillisia vahinkoja, hajosi myös 1/4" 8mm kuusio hylsy sekä 1/4"->3/8" hylsy adapteri. Naps poikki vaan...

Nooh, pelkkä 8mm tappi paikalleen ja laadukas 8mm lenkki toiseen päähän. Vähän jatkoa lenkin perään ja vääntöä päälle.

Naps. Lenkki poikki. perk. Lenkillle on annettu max kestoksi 260nm, valmistajan mittaamana. Ei riittäny viskon irrotukseen.

Jumaleison, piti käydä kaupasta hakemassa 1/2" hylsy 8mm tapilla ja tallilta pulttipyssy(450nm@6.3bar)
Takatatatatakakakat. hah irtos. Mutta mikä idea on vetää pultti kiinni niin että soi ja näytti olleen vielä runsaalla kädellä annosteltua sinistä lukitetta välissä.

Toki turboa irrottaessani toinen Dp:n pinnapulteista katkesi ja toisessa mutteri hirtti sen verran, että koko pinnapultti tuli pois laipasta.

Jes. Taas oli mun päivä.

Mites toi turbon öljynpaluulinja purkautuu? Pulteillla alapuolelta kö?

Noh, jospa huomenna ei satais, niin vois olla jopa kansi kädessä.
Tai sitten ei....
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mites toi turbon öljynpaluulinja purkautuu? Pulteillla alapuolelta kö?
Joo, ja onhan siinä niitä "jatkoja" jotka vain sisäkkäin ja o-renkaat.
oulaistenliikenne.fi
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Jaahas, päivitetääns tätäkin.
Kansi irroitettu, pahvi vuotanut takapäästä "o-rengas" tiivisteen kohdalta.
Muuten oli selkeää pässinlihaa loppu purkaminen. Muutamia spetsiaali hommia tarvi tehdä->

-Ketjun yläpään ohjurin kiinniketapit vaativat D.I.Y ulosvetäjän mallia m6 pultti, holkki ja prikkoja.
-Kannen pultit sai auki, kun metsästi 10mm XZN-päisen tarpeeksi pitkän vääntimen.
-Kakkosen suutin oli totaalisen jumissa kannessa, vaati myös D.I.Y ulosvetäjän.

Kansi viety koneistamoon, joutuu tekemään vähän enempi töitä kuin pelkkä plaanaus. Oli pako ohjureissa millin-toista välystä, ne työstetään ja samalla kumet vaihtoon.

Hassunhauska ylläri oli myös se, että edellinen hehkujen vaihtaja oli katkaissu vitospytyn hehkun kanteen juuriaan myöten ja klemmaroinut yhden hehkun kiinni vitosen imusarjan putken kylkeen kiinni... Koneistamo saa irroittaa tuon nysän.

Suuttimet käytin testipenkissä, oli avautumispaineet laskeneet tasaisesti n.20baaria. Kuitenkaan mikään suuttimista ei kussut läpi, joten näillä mennään.

Paikallisesta osaliikkestä noudettu kannen/yläpään tiivarit,kannenpultit, hihna ja hihnan-iskari. Osiin ja työstö kustannuksiin palaa/palanut rahaa n.500€ ja tähän pitää lisätä vielä öljyt ja nesteet. Nooh jäähän tossa vielä tonni tekopalkkaa, verrattuna paikallisen korjaamon arvioon, kannattavaa?

No, ainakin saa harrastaa...
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

hieno homma,että on lähtenyt patti kasaantumaan päin.
Nyt pitäis olla halpoja kilsoja edessä päin.
Täällä puhutaan,että noista menee kannt,paskapuhetta.
Monen muun kotteron koneesta ei ole mitään jäljellä,kun rintterin kantta joutuu aukomaan.
Tullu muutama kilsa ajettua rintterillä, ja yhtään kantta ei ole avattu

Terveisin jamppa
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Lomakin alkoi ja oli aikaa kasata motti nippuun, mutta mutta...

Ei notta saa käyntiin enään, ei sitte millään.

Sauhuilee startatessa kyllä, muttei syty.
Suutinputkien päästä ilmattu moneen kertaan ja ainetta tulee.
Hehkuille menee virtaa ok.

Veivattu nyt päivän verran käyntiin apuvirran avulla, ilman mitään tulosta.

Sammutussolenoidi pumpun takana? Pitääkö sinne mennä virta kun virrat on päällä? Voiko siihen syöttää suoraan +12v?

Mitäs tosta vois vielä mitata/tarkistaa?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ei se lähde käymään tai hinaamalla pysy käynnis jos repii ilmaa polttoaineen tulo letkusta. Kyllähän suutinputkia aukomalla dieseli lentää mutta ei vaan käynnisty.

Tuos vain yks kokemus viimme syksyltä kun o-renkaita vaihtelin suodatin jalkaan.
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve
Varmista.dttä koneentakana oleva koneen kampuran asento tunnistin paikallaan ja johto ehjä

T janppa
electra2dht
Viestit: 12
Liittynyt: 04.1.2012 1:36

Viesti Kirjoittaja electra2dht »

Joo... eipä tuo ole vieläkään käyntiin lähtenyt.
-Kampuran tunnistin paikallaan ja johdot kiinni. Voiko sen toimivuutta mitata muuten kuin oskiloskoopilla?

-suodatinjalan O-renkaat ja suodatin+kiinnitys pultin o-rengas vaihdettu.

Alipainekannulla imetty paluuletkusta 4L tavaraa läpi... Näkyy ilma kuplia.
Kuplia imu päällä ei näy kummassakaan tulo letkussa. Paluu puolen kirkasletku deletoitu, kannu kiinni suoraan pumpussa.
Kun alipaineen päästää pois, niin tulo letkussa hetkenpäästä laskee naftapinta. Kun alipaine kannun paineen laskee minimiin, saadaan kuplaton polttoaine virta.

Sammutin solenoidin toiminta mietityttää?
-Virta päällä tulee n.1V, startti asennossa +12V. Suoraa virtaa syöttäessä solenoidi napsahtaa.

-Perkl ajonestokin mietityttää, tosin kokoajan ollut käytössä avain joka on toiminut aiemmin.

Rupes pikkuhilja työkalut lentelemään pihalla ärräpäiden ohella. Ei näin vaikeaa tapausta vielä ole pihalle eksynyt.
Ja ai niin, starttikin päätti eilen päästää toiminta savut pihalle. Huoh.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suutinputkien päästä ilmattu moneen kertaan ja ainetta tulee.
No sitten pitäisi käydä. Ei yritäkään ? Jako pielessä ?
oulaistenliikenne.fi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Liikaa ilmaa polttoaineen seas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”