Sprinter -04 ei käynnisty lämpöisenä

Vastaa Viestiin
sprinter-04
Viestit: 2
Liittynyt: 25.9.2011 8:23

Sprinter -04 ei käynnisty lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja sprinter-04 »

Huomenta
Ongelmia Sprinter 316 CDI koneen käynnistymisessä heti ajon jälkeen.
Oireet: Autolla ajettu esim. 50 km ja auton sammuttaa ja yrittää käynnistää sen heti uudelleen ei auto lähde edes starttaamaan. Yrittäessä käynnistää autoa, jää mittaristoon valot palamaan mukaanlukien hehkuvalo, jäähdyttäjän sähköflekti lähtee myös pyörimään, eikä startti lähde pyörittämään. Hhkun rele ja tulpat vaihdettu n. 2kk sitten. Termostaatti/lämpötilan anturi vaihdettu myös n.2kk sitten, lämpömittari näyttää normaalia lukemia eli vähän yli 80 astetta koneen lämmettyä (ei käy ylikuumana).

Auton oltua noin tunnin paikallaan se lähtee käyntiin kuin palmun alta.
Erikoinen vika. Ostin uuden starttimoottorin, mutta en viitsisi sitä vaihtaa (ei olisi oikein aikaakaan) jos vikaa onkin jossain esim. anturissa/tunnistimessa.

Aikaisemmin oireili tällä tavoin harvakseltaan, mutta nyt tekee sitä todella usein.

Kiitoksia etukäteen vastauksista.
sprinter-04
Viestit: 2
Liittynyt: 25.9.2011 8:23

Viesti Kirjoittaja sprinter-04 »

Tänään startti vaihdettu, mutta vika toistuu.
Autolla ajettu noin 60 kilometriä, auto sammutettu ja yritetty käynnistää uudelleen noin 10 minuutin päästä, ei lähtenyt käyntiin vaikka virta-avainta renklattu 20 kertaa. Jäähdyttäjän sähköflekti lähtee pyörimään, hehkuvalo jää palamaan eikä starttaa.
Auton annettu seistä 45 minuuttia ja lähti ekalla käyntiin, aivan normaalisti.
Tietääkö kukaan mistä vikaa voisi lähteä etsimään. Käyntiin lähtö todella ailahtelevaa, mutta vika ilmenee vain kun moottori on lämmin.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Moro ja tervetuloa foorumille!

Se että flektit lähtee huutamaan ei kuullosta ollenkaan kivalle.
Vika voisi olla moottorinohjauksen virransaannissa mutta kun toistuu vaan kuumana niin paha sanoa.
Mutta toisaalta kun lämpömittari ja hehku pelaa niin ainakin osa moottorinohjauksesta pelaa koska se ohjaa niitä.
Pitäisi testerillä katsoa että mitä kuumalla moottorilla näkee. Kannattaa ilmoittaa paikkakunta niin voi saada apuja. :)
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tutkilessa kannatta miettiä että voi
olla 2 eri vikaa kampiakselin asennon tunistin ja joku muu(ECUn ali jänitetettä aiheutava) spriteristä ja 202 malista menee ecu monesti niin että
1 ja 4 ei saa oikeaa jännitetä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Tuli mieleen että kannattaa heti ekana käydä starilla (mersun oma testeri) lukemassa vikakoodit, voi olla hyvin siellä listalla vika kun lämpömittarit yms. Toimii.
Eli veholle taikka harrastajalle kellä on oikeat vehkeet ettei tarvi tulkita esim. Boschin testerin tuntemattomasta vikakoodista että mikä on vialla.
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jonnekin *:rin piuhan päähän(niitähän vaikka missä) arvoja tutkailemaan siinä tilasa missä vika esiintyy
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
turpo
Viestit: 57
Liittynyt: 02.1.2006 22:26
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja turpo »

mulla oli ihan samanlaistavikaa omassa 316 rintterissä (just samat oireet) oli sulakerasialta pohja sulanut. (muistaakseni sieltä ratin alta) vaihtoivat sitten uuden ja avot taas pelaa. sulanut pohja oli muistaakseni sen sulakkeen kohdalla joka antaa virran ajonestolle ja muistaakseni jollekin muulle toiminnolle.

itse epäiltiin ensin virtalukkoa mut ei ollut se. tuo flektin huutaminen kuulemma viittaa ajonestoon.

tulee vähän myöhässä mut toivottavasti tulee kuntoon.
Avatar
Hapazu
Viestit: 5
Liittynyt: 28.10.2011 23:52
Paikkakunta: Tampereen alue

Viesti Kirjoittaja Hapazu »

Joo mä vahvistan tuon,mitä turpokin jo kirjotti,se rasia on muuten yhdellä mutterilla kiinni ja sen ku irrottaa,ni sit se irtoaa siitä nätisti. Se sulaa yleensä vain jos se sulake jota käytetään on väärän kokonen arvoltaan,koskaan EI saa laittaa ohjearvoa suurempaa sulaketta!!
Muistaakseni se sulake on 10A. Toivottavast saat sen kuntoon!!
turpo
Viestit: 57
Liittynyt: 02.1.2006 22:26
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja turpo »

juu kympin nalli se on. ei ole ollut mulla isompaa paikoillaan mut silti suli :?

on muuten veemäinen vika kerrankin jouduin yli tunnin vartomaan että sain käyntiin. kylmänä ei ikinä ollut ongelmaa
carfan
Viestit: 1
Liittynyt: 10.9.2016 11:05

Viesti Kirjoittaja carfan »

Moi.
Nostetaan aihe ylös, eli minun -02 316cdi on nyt parin päivän ajan kärsinyt samoista ongelmista. Eli kun auto on seissyt yön yli se lähtee normaalisti käyntiin. Sitten kun on ajettu lyhytkin matka, niin avainta käännettäessä startti naksahtaa mutta ei pyöritä. Kun avainta kääntää edestakaisin niin ehkä 4-7 yrittämällä lähtee pyörittämään aivan normaalisti. Eli voisiko olla startin solenoidi, virtalukon pohja vai jotain muuta? Ilmeisesti sprintterin ajonesto antaa pyörittää konetta mutta ei anna sen startata, eli siitä ei pitäisi olla kyse?

Miten ketjun aloittaja, mistä lopulta löytyi vika?

Kiitos etukäteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”