Koppimersu kolokuttaa

Vastaa Viestiin
Koppi
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 12:48
Paikkakunta: oulu

Koppimersu kolokuttaa

Viesti Kirjoittaja Koppi »

moe !

Tulipas hommattua tuommonen 410D -90 korkeella umpi/hevoskopilla, kun halavalla sai .. kaupantekijäisinä tuli tietty kaikenlaisia pieniä puutteitakin.

Olen tehny pieniä kunnostushommia kuten öljyt, hihna, renkaat, simpukan kiriminen, etusten suuntaus, kardaaninristikot jne. joten pollekoppi alakaa olla ihan ajettavassa kunnossa pientä vaihdelaatikon ulinaa lukuunottamatta .. jarrutkin ovat katsastuskunnossa :)

Nyt on kuitenkin alkanut vähän mietityttää tuo kone joka lienee 2.9 OM602. Tiedän kyllä että tuollaisella kopilla (korkeus 230) siltä ei mahdottomia voi vaatia, mutta epäilen vähän että kaikki ei ole ihan kohdallaan. Mielestäni kone on luvattoman laiska kautta kierrosalueen, alavääntö on lähes olematon ja kierroksiakaan se ei oikein ota (ts. tuossa nelostiellä on aika pian äkäinen rekkakuski takapuskurissa kiinni)

Kilometrejä on takana reilut 440000 ja remonteista ei ole mitään tietoa. Käyntiin se lähtee ihan mukavasti, aluksi pöllyttelee kymmenkunta sekunttia siniharmaata, sitten savutus loppuu ja käynti tasaantuu rynkyttäväksi roklotukseksi, hetkenpäästä mukaan tulee tasainen kierrosten mukana muuttuva kalkatus. Lisämausteena on ajoittain epäsäännöllisesti kuormituksessa/moottorijattutuksessa ilmaantuva melkomoisen voimakas säksätys joka häviää sitten itsestään uusiutuakseen taas joskus (kuulostaa lähinna kuormurin kompuran säksätykselle??)

Öjlyä ei näyttäis kuluvan normaalia enempää vaikka kannen etupäästä tihkuu jonkinverran, vettä ei häviä eikä se ole oljynsekaista. Savutus on olematonta (kulutuskin on vain n. 12-13l/100) vaikka olis lätkä lattiassa ..

Arvoisat asiantuntijat, olisin kitollinen vinkeistä joilla pollelle saatais vähä virkumpaa kyytiä ennenkuin kaasutaaki katkeaa tai kaasupoljin painuu lattiasta läpi

-- kyllä nyt passaa kun on perheessä 2 uudenkarheeta mersua --
- 200CDI -99 (450000 km)
- 410 -90 (440000 km)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No siitä kolinasta en osaa sanoa varsin mittään, toivottavasti ei ole mikkään alakertahaaste. Niitähän nuissa ei kyllä ole kuulostanut oikein koskaan olleen, että sikäli muualle viittaisi. Ehän vaan joku kohta putkistosta tms kolokata koppaan?

Koneeseen saapi todistetusti lisävirkeyttä käyttämällä asiansaosaavalla pumppumestarilla säädätyksessä ;)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Jo "kaappi" vihavalta jäi huomaamatta että oli "kopin" eka viesti :!: :arrow: Tervetuloa foorumille koppi :wink:
Koppi
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 12:48
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Koppi »

moe !

kiitokset kommenteista jovihavalle ja kuvajalle..

ei ole tullu kirjoteltua aiemmin kun tuon varkkumersun (C200CDI) kanssa ei ole ollu oikeastaan kummempia onkelmia, hyvin on raksutellu mulla jo parisattaatuhatta (pitäis kyllä jo vaihtaa nokkaketju ja säädättää vähä pumppua). Emännällekkää ei ennää muu merkki kuulemma kelepaa !!

Itekkin vähän epäilen tuota pumppua tuossa koppimersussa, pitäis kai siitä edes vähä mustaa irrota. Kannataiskohan käyttää Vihelällä ? Käytin aikoinaan tuota varkkua Vihelällä kun alkoi suuttimen juuresta tupsuttammaan , osat teki muistaakseni 0,50 ekee (tiiviste) ja töitäkin vain pari tuntia josta suurin osa meni pikipaskan poistamiseen ...

Olikin hyvä jos olis vaan tuo pumppu syynä tuohon laiskuuteen (vai liekkö tuo huomannu ettei se kuskikaan nii virkku ennää )

Aika vähä juttua näistä vanahemmista koppimersuista, Sprinttereistä näkkyy olevan enempi. Mahtaako nämä vanahemmat sorsanokat olla jo häviämässä ?
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tervetuloa "koppi", sie se oot uskaltana ostaa kopin johonka voi satteella mennä hyttysiä piiloon sen pollen kanssa, ja hyvähä se on pittää mukana sellasta varamoottoria, jos vaikka se kolisevakone sattuis sanommaa sopimuksen irti kesken oikealle kaartuvan kurvin, sitte ottaa vaan ulos pollen sieltä kopista, ja jatkaa menoa, hiukan hittaammin.

Apropoo, tästä piästiin sitte seuraavaan aiheeseen, sinulla ku on jo autossas riittävästi korkeutta ja kolinoita, ni ei tarvihe ennää jättää sitä hakemusta nuihin matkaetanoihin, se on myönnetty jäsenyys jo het kättelyssä, ja eiku paanalle, eikä sen tarvihe kulkeakkaa ku justiinsa sen 80, tai mittarin mukkaan karvan ylitte.

Mutta niihi kolinoihin vielä, kolisooko se ku lämpimänä tyhjillään käyttää ja kaasua nopiaan lattiassa käyttää, siis sille että ne kierroksetki nousee, vai miettiikö kauanki enneku alakaa kierroksia nostammaa, ja sitä enne tullee isinisiä rinkuloita putkesta?

Jos se näin tekkee, ni en tiiä vikkaa ja se pittää viiä pumppu liäkärille.

Ja sieltä pittää muistaa kahtoa jotta onko sinne joku hevosmies teheny outoja liitoksia jollekki lämmittimille jokka olis ottanu sitä "löpöä" samasta tankista.

Onha niitä vaikka kuinka kummosii ääniä tuommosessa, mutta käyppä vähän mittauttamassa sitä konettas, jollei muuta ni ainaki antaa jottain tietoa sen kunnosta.

Muut sitte antaa parempia neuvoja ja opastaa jotta missä ja kenelläki kannattaa käyvä, ja sitte ku tullee niitä kuvia napsittua ni laitaha niitäki näkyville, ni keksittään sille siun "kopille" oiva nimikin, joutessaan.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuvaja kirjoitti:Jo "kaappi" vihavalta jäi huomaamatta että oli "kopin" eka viesti :!: :arrow: Tervetuloa foorumille koppi :wink:
Ohhoh, olinpas tahditon :oops: Eikun kirjottelin vastineen kännykällä kahvetauon aikaan, ja tuossa snobiililiittymässä ei kirjottajasta nävy kun nimimerkki.

Mutta sitä suuremmalla syyllä, Tervetuloa voorumille koppi :!:

t. jo "kaappi" vihava :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

410D -90 korkeella umpi/hevoskopilla, kun halavalla sai
Kuvia ? Paljollakos myyt ? :lol:
Mielestäni kone on luvattoman laiska kautta kierrosalueen, alavääntö on lähes olematon ja kierroksiakaan se ei oikein ota
Tuontapainen oli meidänkin 310D:n kone kunnes PP-Dieselin Pasi loihti siihen eloa pumpun säädöllä, muutos kulussa oli sitä luokkaa ettei usko ennenkuin kokee.
Vaihda/vaihdata jakoketju ja vie pirssi Pasille säädettäväksi.
rynkyttäväksi roklotukseksi ... kierrosten mukana muuttuva kalkatus... melkomoisen voimakas säksätys
Nuista on paha sanoa mitään kuulematta / kokeilematta.
Käynti tasaantuu pumppuremontilla.
Koppi
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 12:48
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Koppi »

Moe !

Tämähän on vilikas voorumi.. heti ollaan ostattelemassa.

Onkos diilerilläkin pollenkuletustarvetta ? Itekkin etin oikeastaan koko viime talaven jonkunlaista kohtuuhintaista pollenkuletuspeliä, mutta hyvät on näköjään harvassa. koppimesessä on tosiaan 230 korkea korotettu umpikoppi, perälautanosturiin tehty lastaussilta ja karsinat 3:lle pollelle. Kun takimmaisen aidan nostaa pois käytössä on 4*2*2.3 m vappaa kuletustila, kun hinta oli vielä ihan kohallaan oli ihan pakko sitte ostaa..

Laitan kyllä kuvia kunhan kerkiän. Tänään illasta pitäis lähtee Oulusta kohti Kiuruvettä, sieltä sitten huomenna Kainuuseen ja sunnuntaina takaisin Ouluun. Joten jos joku bongaa punaisen koppimersun noilla seuduilla tientukkona voipi morjestella.

Tuosta vauhdita senverran että kyllä mulle se 80-mittarinoppeus riittäs ihan hyvästi, mutta kun painaa ruuhka-aikaan nelostiellä vastatuuleen 50-60 saa paljon iloisia sormitervehdyksiä ;) nooh, kun muistaa vilikuilla peileihin ja vetää sillointällöin sivuun ja laskea pisimmät jonot ohi eikä ota pulttia aikatauluista matka taittuu ihan mukavasti .. myötätuuleen mennessä olen muutaman kerran saanu jopa piirturin varottimen palamaan !!

Ajelen nyt kummiskin kesän reissut iliman kummempia toimenpiteitä ja seurailen tilannetta, koska kone muuten vaikuttais ihan normaalille. Tuon Ylivieskan reissun vois kyllä tehhä ihan loman ratoksi ..

Meinasin käyttää koppia leimalla ihan pikapuoliin vaikkei vielä kiire oliskaan, kesällä kun on mukavampi rassailla taivasalla. Mitenkähän insinööri suhtautunee noihin sisälokasuojien "lisäilmakanaviin"? Molemminpuolin on havaittavissa "pienoista" korroosiota ja mattoa nostamalla saa mukavasti tehostettua ilimanvaihtoa. Rungosta en ainakaan itse en löytänyt pintaruostetta kummempaa.

Sanokaapa muuten muut vastaavanlaisen onnelliset omistajat saako tuon sisäpiolisen konekopan pois irrottelematta kuskinjakkaraa, kyllähän jakkaran aina irti saa ja nostaa pois, mutta se takaisinlaitto on melkosta ähellystä yksin. Tuossa kun on sellainen joku ergojakkara jossa on vipuja kuin kaivurissa ja painoa ku semettisäkissä.

mukavaa Jussinjuhlintaa vaan kaikille !!
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Onko sulla siinä joku "kampaamoalanyrittäjän" tuoli? elikkä selanen sentrivuugi joka pyörii, tahtoessaan tahi tahtomattaan.

Kyllähä sen koppa sieltä pois tulle ku laittaa sen kuskin penkin taka asentoon ja suoristaa selekänojan, sitte aukoo ne lukot ja vettää sen sinne apparinpuolelle samalla nostaen, ja vaihe pittää olla joko kakkosella tai nelosella, en ny muista jotta kummalla, sillon se tullee siitä hittaasti ujuttamalla.
Mutta jos se kuskin jakkara on vaihettu johku toiseen en mee vannomaan jotta kuin se sieltä nuosoo.
Mutta koitappa ku oot aukassu ne lukot ni pelekästää nostaa sitä siittä nostokolosta, jollei se siittä nouse tarpeeks ja ottaa se jakkara kiinni ni sitte sulla jakkara laitettu väärin kiinne, ku vaikka sinne laittais jokku kääntyvät jakkarat ni kyllä se sieltä nousta pittäis iliman että tarvihtee jakkaroita poistaa, tai sitte sulla vaihettu se koko koppa toiseen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämähän on vilikas voorumi..
No aina ko asiasta keskustellaan... :D
Onkos diilerilläkin pollenkuletustarvetta ?
Kyllähän nuita joutuu kulettelemaan, nyt on tossa pellolla 5 hevosta ja poni joista 1 tytön oma, muut hoidossa.
Kahen hevosen koppi täyttää kyllä tämänhetkiset tarpeet mutta eihän sitä tiiä...
Joten jos joku bongaa punaisen koppimersun noilla seuduilla tientukkona voipi morjestella.
Tossa naapurikunnassa Jukola Ranchilla on kans punanen 410D hevosautona.

Sanokaapa muuten muut vastaavanlaisen onnelliset omistajat saako tuon sisäpiolisen konekopan pois irrottelematta kuskinjakkaraa,
Kyyllä se sieltä muljahtaa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

dealer kirjoitti:
Sanokaapa muuten muut vastaavanlaisen onnelliset omistajat saako tuon sisäpiolisen konekopan pois irrottelematta kuskinjakkaraa,
Kyyllä se sieltä muljahtaa.
Juu, minullakin on tuossa pikkuisessa semmonne hydrostaattinen työkoneistuin, mutta pienellä passaamisella kyllä koppa tulee hytästä poise 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”