DigiKaappi eli 318cdi -08

Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Rampit tuli valmiiksi, loppujen lopuksi en korottanu niitä enempää.
Hyvin riittää tällaisenaanki, muuminnokka nousi ihan tarpeeks ylös pikku sorapiharemontointeja aatellen:

Kuva

Noh, siitäpä sitte vähän vanhaa räsymattoa sepelin päälle ja eiku kömyämään auton alle.
Anturin paikkahan löyty melko näppärästi, siitä kun toisen käden kurotti pakoputken ja vaihelaatikon välistä kohti taivasta nii melkein ylsi kohteeseen:

Kuva

Siinä sivussa tuli huomattua että pakoputken joustopätkän etupäässä oli tavallinen letkuklemmari kiinnityksenä.
Eihän se oikein toimi siinä, mutta tähän hätään ei ollu ees naapuri tuonu talliin kaljatölkkiä mistä tehä leveämpää rinkulaa, joten asettelin klemmarin paremmin ja kirrasin tiukkaan.
Ostoslistalle siis oikeat palikat tuohonki.

Anturi irtos kuitenki suht helpolla kun toisen käden sai pakoputken toiselta puolen ylös ja vähän kohotti selkää maasta - ergonomiahan on aina ollu näissä hommissa vähän tuntematon käsite.
Sit uusi osa (pussissa) viereen ja vertaamaan:

Kuva

Näköjään vaihettu ennenki, eräs cdi-koneisella W221:lla ajeleva tuttava totesiki että näitähän meni niinku tupakkia ennenku koodautti pois käytöstä.
Listan jatkeeksi siis...

Siinäpä sitte samalla voitelin etujousen, rassailin lähimaaston sähköpistokkeet ja kattelin coolerin putket, silmämääräsesti ehyen näköset.
Ehkä jos ois ollu apuri koneenkäyttäjänä nii ois voinu saippuaveden kans tutkia tarkemmin paikat. Toisella kertaa sit.

Subbariasennuksen yksityiskohtia siinä kans suunnittelin vaan kun auto oli auringonpaisteessa ja varjoisalla terassillaki kulman takana oli mittarissa +27 astetta nii totesin ettei tänään.
Piuhoille ehkä löysin kuitenki asiallisen reitin, virtakaapelihan nyt niinki menee vaikka mistä mutta signaalipiuhassa kun on ne liittimet, tiukkaa voi tehä kun ei viittis purkaa yhtään ylimäärästä.
Katotaas ny.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Supa kirjoitti:Nyt tuntuu ettei se aina tiiä millon se on kiinnikään, kun satunnaisesti ei keskuslukko toimi kaukosäätimestä.
No tähän löytyki sitten varsin mielenkiintonen selitys ihan muualta ku lukosta itestään.

Koska tossa Alpinen soittimessa ei ole bluetoothia, mulla on Motonetista ostettu FM-lähetin hoitamassa yhteyksiä puhelimesta.
Tämä taas saa tällä hetkellä virtansa tupakinsytyttimestä, johon tulee jatkuva virta.
Ja kun tämä lähetin on päällä, keskuslukon kaukosäädin toimii vähän riippuen siitä missä kohtaa auton ulkopuolta sitä yritän käyttää.
Ilmeisesti häirittee signaalia sopivasti, tallinoven kaukosäädinkään ei toimi kojelaudalta ollenkaan mutta aurinkolipassa no problem.

Välillä oon aatellu etten jaksa repiä kaikkia piuhoja irti jonku nopean kaupassakäynnin ajaksi mutta näköjään on pakko siihen asti että saa virtapistokkeet kytkettyä avaimen taakse :D

Toki tuo lähetin on vaan väliaikasratkasu siihen asti että teen päätöksen uudesta soittimesta mutta tää vaihehan voi kestää minkä aikaa tahansa noin viikosta lähes kahteen vuoteen - ratkaisujen pitää siis toimia :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Vapaa-aika on mulle vaarallista, kun ehtii kierrellä kauppoja tulee osteltua kaikenlaista :roll:

Se FM-lähetin sai lähtöpassit, kun kiertelin taas Motonettiä haeskellen pojalle uutta pyöräilykypärää, harhailin äänentoistohyllylle.
Poistuvana tuotteena näky olevan mm. Kenwoodin 2-din soittopeli, ilman levykoneistoa mutta suoralla Spotify-tuella ja kahen puhelimen yhtäaikasella kytköksellä.
Ostos vaati toisenki käynnin koska paketista puuttu asennuskaulus, sain hyllyyn jääneestä yksilöstä sen sitte mukaan. Lisäksi piti erikseen ostaa antenniadapteri.
Kuva

Siihenhän se sitte istahti nätisti.
Tuossa oikeassa ylänurkassa näkyy piuhaa, siinä oli ennestään reikä josta syötin virtapistokehaarottimen kaapelin sisään ja kytkin avainohjattuun virtaan. Nyt pelaa vehkeet kuten kuuluu.

Aikasemmissa autoissa oon suosinu noita Android-soittimia, mutta niissä on aina ollu jotain kummallisuuksia, kompromisseja tai jopa valittamisen aihetta.
Kummakos tuo kun samaan pakettiin tungetaan kaikki mahollinen ja sitte sitä myyään pariin sataan euroon. Siksiki nyt valittiin toinen lähestymiskulma.
Tilasin Saksanmaalta lisäjarruvaloon tulevan peruutuskameran sekä sille taustapeilin päälle asennettavan 7" näytön. Autossa tosiaan peili löytyy vaikka takaikkunaa ei oo koskaan ollukaan, noh nyt tulee hyötykäyttöä.

Ja koska komentosillassa on kokoa vaikka naapurille lainata, päädyin kaivelemaan komeroista sekalaisen koosteen erilaisia laitetelineen osia mitä on vuosien varrella jääny jemmaan.
Samaten suht joutilaana ollu 10" tabletti pääsi edes johonki käyttöön:
Kuva

Tässä ny esimerkkinäyttönä Torque, mutta tällähän sitä navigaatiot ja muut mediaviihdehommat hoituu nätisti.
Takatiloihin tulee näytöt joihin tästä nakataan Netflixit yms. helposti Chromecastilla, tähänki autoon on oma 4G-modeemi joka luo pikkunäppärän wifi-verkon kaikille vehkeille, mukaanlukien nää työkamppeet:
Kuva

Ja tottakai tuulilasissa on kiinni se tärkein, eli liikennekamera.
Kuva

Nuo usb-piuhat pitää vielä vetää siistimmin, nyt ne on pahasti haitolla tuon tavaralokeron käyttöä aatellen. Mutta katotaan ny vähän aikaa mitä mä seuraavaksi keksin :D

Niinjoo, ja laitoinhan mä sen subbarinki tonne 1. ja 2. penkkirivien väliin. Ihan ruuveilla kiinni.
Pikkasen vielä soittimen ja vahvarin säädöt hakusessa kun tässä juhannuksessa on välillä muutaki puuhaa, mutta tänään käyty maakuntakierros osotti että kyllä tässä alkaa rokki soimaan ihan viihdyttävästi 8)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jotain tämmöstä miettinyt omaan autoon. https://automasa.fi/tuote/blackvue-dr75 ... utokamera/

Päivystysautossa on garminin navi ja siinä peruutuskamera.

Yhdessä työautossa on koritehtaalla asennettu pioneerin soitin ja sille katossa oma näyttö. Samassa paketissa myös peruutuskamera. Toimiva setti sekin.

Äärivalot vaihat semmosiin tummiin. Netissä näyttää olevan monenlaista. Paikallisten hintapyynnit taivaissa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Yhdessä työautossa on koritehtaalla asennettu pioneerin soitin ja sille katossa oma näyttö. Samassa paketissa myös peruutuskamera. Toimiva setti sekin.

Äärivalot vaihat semmosiin tummiin. Netissä näyttää olevan monenlaista. Paikallisten hintapyynnit taivaissa.
Juu tuolaki ois ollu hyllyssä Pioneerilta, Sonylta ja Kenwoodilta näytöllisiä ja näyttövalmiita vehkeitä mihin ois sen kameran saanu suoraan.
Vähän aikaa puhelimella vertailin speksejä ja totesin että säästän tässäkohtaa sen pari satasta johonki muihin palikoihin, sain mm. tilattua Ranskasta koko 3-osasen pohjamuovisetin rahteineen, sekä kuskin oveen ehjän lukon :D

Mitä tuohon ulkokuoreen tulee, pitäs oikeestaan käyttää nuo kylkimuovit irti vielä hyvän sään aikana ja kattoa montako litraa valkosta maalia tarvii ostaa.
Eteen ja taakse nuo ylä-äärivalot menee kaikki vaihtoon, ne on juoneet vettä ja näyttää läheltä katottuna melko hirveiltä. Kylkivalojen suhteen pitää vielä tuumailla. Niitähän tosiaan saa edukkaastikin kun viittii vähän katella kauppoja sieltä, täältä ja tuolta. :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuohan alkaa näyttää kohta ari66:sen auton kojelaudalta 😁
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Tuohan alkaa näyttää kohta ari66:sen auton kojelaudalta 😁
Ihan niin pitkälle en aatellu mennä, mutta kieltämättä vähän samaa henkeä on havaittavissa :lol:
Liekö ajatustasolla vaikuttanu kun Ari on tälleki kesälle jo kerenny useempaan otteeseen tosta ohi ajella, jääny joku aura leijaileen :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva

Yksi valo parkeilla ainakin tässä. Nyt muistin kun kävin tallilla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
karvine
Teräshermo
Viestit: 783
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Vanhassa yksi valo puolellaan. Faceliftissä sitten kaksi.

Muistan kun facelift tuli perästä päin oli helppo tunnistaa juuri valojen määrästä.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Jees, kiitoksia. Eli jos ny löyän jostai faceliftin lampunpohjat nii siitä pääsen alottamaan ketjureaktion kun ne ei käykään sit lamppuihin ja pistokkeet on erilaiset ja ja ja... :lol:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
JL
Viestit: 67
Liittynyt: 30.9.2005 13:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JL »

Faceliftin lampunpohjissa ei ole eroa.

SAM syöttää jarruvalon 21W polttimolle 6.7V jolloin kirkkaus vastaa parkkivaloa.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

JL kirjoitti:Faceliftin lampunpohjissa ei ole eroa.

SAM syöttää jarruvalon 21W polttimolle 6.7V jolloin kirkkaus vastaa parkkivaloa.
Oishan se pitäny arvata että tässä on joku mersumainen toteutus :lol:
Noh, löytyy ne konstit tuohonki. Mutta nyt on vähän tärkeämpää säätämistä ennen visuaalisia kikkailuja.

Käväsin tässä Tikkakoskella muutaman päivän työturneen, jotai 1200km kerty mittariin. Pari kertaa vikatilaan, ei ongelmaa sinänsä, mitä ny suunnittelematon pysähys piti tehä että sai kuitattua.
En jaksanu vielä käyä tankilla että tietäsin paljonko tuli keskikulutukseksi. Aamulla sit töihin mennessä kun reitille sattuu asema.

Muttamutta; tuo pakoputken vuoto alkaa olla jo vähän kiusallinen kylillä, ja pitkää matkaa ajaessa murina ja vihellys häirittee ohjaamossa.
Se joustohaitari on ilmeisesti alunperijään kiinni katalysaattorissa, koska heti sen perään tulee dpf ja mulla olevassa uuessa hitupöntössä ei oo joustoa. Eli tuo paikallaan oleva on siis irronnu ja nyt siinä on tuo klemmaripatentti.
Uutta kattia en aatellu ostaa ihan vaan tän takia, nyt pitäs vissii ryömiä auton alla kattomassa putken halkasija jouston molemmissa päissä, sekä käytettävissä oleva pituus nii vois Motonetin osista koota sille joustolle uuen vastineen.

Toinen ominaisuus ilmesty reissun aikana, vänkärin puolella "romisee" jokin kun on vähänkää epätasasempi tienpinta. Ihan sileällä asfaltilla ei kuulu mitään.
Kävin potkimassa renkaita ja joku pärähys kuuluu ja tuntuu kun sitä eturatasta monottaa, eli siinä ois sitte toinenki syy mennä auton alle. Ajossa ei tunnu kummalliselta, eli voi olla olematta vakavaa.

Ja kaiken muun lisäs kuskin eturengas vuotaa. Parissa vuorokauessa katoaa puolisen kiloa ilmaa. Kylläpä on p*ska auto :lol:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

En vielä menny auton alle, "lainasin" työmaalta paksua teräslevyä ja tunkkasin vänkärin etunurkan ilmaan. Ihan selvä välys kun renkaasta nappasi "sivusta" kiinni ja heilutteli.
Tarkempi tutkimus viittais raidetangon sisäpäähän, noh ei olis kauheen kallis palikka tuokaan, ja luottomekaanikon mukaan ihan sorapihahommina vaihettavissaki jopa mun toimesta :D

Tässä samalla on jatkettu konttorin varustelukierrettä, osa omaa vanhaa varastoa, osa halvalla työkaverilta, osa halvalla kaupasta:
Kuva

Radio antenneineen on ollu mulla autoissa pienen ikuisuuden, tossa 211:ssa sille ei vaan löytyny semmosta paikkaa että ois viittiny asentaa. Sprinterissä on kiva hylly katonrajassa, sinnehän tuo saa mennä. Katotaa sit päivitänkö antennin kiinteään myöhemmin.

Mulla on ollu kans pitkään jemmassa pari 10" näyttöä takapenkkiläisiä ajatellen, mutta ei niitä oo saanu aikaseks mihinkään autoon laittaa. Tähän oli tarkotus, vaan tuumasin jotta taitaa jäädä kuva pieneksi kolmanelta penkkiriviltä katella.
Ostin sit tommosen vanhan 27" töllön ainoina vaatimuksina halpa hinta, seinäkiinnikkeen reiät ja yks hdmi. Chromecasteja mulla on nurkissa ylimääräsenä ihan tarpeeksi :)
Ja koska tää halus käyttöjännitteensä vaihtosähkönä piti hakea sekatavarakaupan halvin invertteri. Teholtaan riittää nippanappa, ehkä vaihan ton vielä astetta isompaan ja tää pikkunen saa jäähä johonki muuhun tarkotukseen.

Töllön asennusta pitää vähän tuumailla kyllä, ehkä viritän keskimmäisen etupenkin niskatukeen jonkulaisen kiinnityksen lattaraudasta ja hydrauliputken kiinnikkeistä. Niitä kun on hallilla nurkissa jouten :)

Sit pähkäilin sitä lukkopesä-avain-ongelmaa ja päädyin tilaamaan ebaysta uuen sylinterin kahella avaimella. Katotaas miten sen kans pärjätään.

Ainii, kävin tankilla. Gps-korjattu ajomäärä 1235km, dieseliä täydestä täyteen (molemmilla kerroilla kylki sotkien p**kele) 141,19 litraa. Ei ihan yhellä tankillisella onnistunu keikka, kylläkai tämmösessä autossa pitäs olla 150 litran säiliö :D
Tästä saadaan kait tommonen 11,43 l/100km. Ihan kohtuullista mun mielestä.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Tässä oli taas viikonlopulle sen verta puuhaa pihapiirissä että autolle ei kerenny suoda ajatustakaan ennenku sunnuntai-iltapäivä oli jo pitemmällä.
Noh, Motonet on sentään kuuteen auki joten kipasin sieltä raidetangon kokonaisuuessaan, katotaa ny vaihanko sen ulkopään vaiko en mutta varulta otin.

Sitte kotona istahin syömään ja siinä etukäteissuunnittelin remppaa, hokasin että paras alottaa työkalupakin tarkistuksella, ja eihän sielä ollukaan sopivankokosia avaimia tähän hommaan.
Samalla muistin että postissahan oottelee se kuskin oven lukkolaite, joten hyppäsin taas autoon ja käväsin hakemassa paketin ja ostamassa pari työkalua.
Nyt kun tulis vielä se lukkosylinteri nii vois oven sisälleki kurkata joku päivä. Auton alle kömpimisen siirsin suosiolla huomiselle.

Jotain pikku värkkäystä kuitenki piti saaha tehtyä, joten nakkasin LA-puhelimen paikalleen ja vetäsin virtapiuhat hupiakulta. Sitte muistin sen ostamani ylläpitolaturin ja pitihän sen johtosarja sitte yhistellä starttiakkuun.
Vähän aikaa mietiskelin laturille sopivaa paikkaa, mullahan on näitä useampi joten tää saa olla kiinteä osa autoa - tuumasin jotta paras kun kuskille annetaan mahollisuus nähä jos ollaan sähköissä kiinni ja köytin kapineen penkinjalustan luukkuun kiinni:
Kuva

Järkevämpäähän kai olis laittaa se "oikea" kiinteä laturi mutta mennään nyt toistaseksi tällä kun oli huomattavasti halvempi. Rengaspainetarra piti siirtää pari senttiä ylemmäs että näkee vielä lukemat :D
Touhuillessa tuli havaittua että molemmat akut on merkintöjen mukaan laitettu joulukuussa -14.
Hupiakku ainaki näkyy kärsivän kylmälaukusta sen verran ettei jännitevahti oo enää päiväkausiin antanu mulle kylmää vissyä, taitaa olla kohta pikku investointi eessä. Siinäki mielessä varmaan ihan hyvä latailla näitä välillä.

Vaan katotaanpa josko huomena pääsis tuonne auton alle touhuamaan, sadetta kyllä illaksi ennustettu vaan eihän se vesi sinne tule. Inisevät pikkukaverit varmaa kylläkin... :x
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Joo, pääsihän sitä auton alle kun työpäivän ensin käytti firman ruohonleikkureiden korjaamiseen.
Se pakoputkikötöstyksen pirulainenhan oli nyt sitte tietenki ihan irtipoikki, päivän oliki saanu kuunnella melkosta sihinää ja pörinää. Päät käänty eikä varmaan ihailusta :lol:

Näitä purkkavirityksiä ei tekis mieli julkasta vaan kun pakko oli jotaki keksiä siitä mitä tallista löyty, nii leikkasin peltisuikaleen ja pyöritin sen katkoksen ympärille, naputtelin toisen pään suppuun ja vetäsin 4 klemmaria pitämään paketin nipussa.
Ei se ainakaa nyt heilu, jospa tuo kestäis kesälomiin asti (pari viikkoa) nii ois paremmin aikaa touhuta.
Kuva

Putki on siis poikki noin sentin päässä tuosta kannakeraudasta mikä asettaa omat haasteensa korjaukselle - liekö kohta ainut vaihtoehto tiputtaa katti alas ja hitsailla siihen jatkoa johon sitte uutta joustoa jne. :roll:

Tässä värkkäyksessä meni sitte nii paljon aikaa ettei raidetangon irrotukseen enää joutanu, toisella kertaa seki sit.
Aamuyöstä pitäs jälleen siirtyä kohti Tikkakoskea nii pitää ehtiä pikku nokoset ottaa ennen sitä :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Putkiviritys kesti reissun hyvin, ohjelmassa seuraavaks päivystysviikonloppu velvotteena olla tarvittaessa 45min soitosta 25km päässä kotoa - eli autolle en tee mitään mikä voi hiastaa liikkeellelähtöä :(

Noh, tällä kertaa keikalla tuli noin 1150km, keskikulutukseksi laskin 11,2 litraa sataselle.
Ei yhtäkään vikatilaa ja paluumatkalla tuli ohiteltua ehkä turhanki sporttisesti tämmöseksi jäätelökioskiksi, mutta minkäs teet kun se kulkee nii kevyesti :lol:
Verotuksellisesti tässä tuumailin, että maksan valtiolle vapaaehtosesti lähes 105€/kk siitä hyvästä että pystyn ylipäänsä ohittelemaan ketään, siis lisähintaa siihen jos tää ois kuorma-auto.
Eli kai mulla on ostettu oikeus käyttää sitä vasenta kaistaa tarvittaessa :?

Noh, kotosalla ootteli kuitenki taas yks pikkupaketti, tämmösellä sisällöllä:
Kuva

Kovasti oli puolankielistä tekstiä vaikka Ranskasta muka tilasin, saas nähä miten asettuvat paikalleen. Kiinnikkeitähän mulla ei tietenkään oo, uskaltaiskohan ostaa kourallisen alkuperäsiä...
Mitehän lie, kannattaisko noiden yläpintaan laittaa jotain vaimennusmattoa syömään enimmät öljyvuo... eiku äänet?
Muuten kyllä lienee ohjaamon lattian äänieristystä jossaki vaiheessa ohjelmassa, kun vaan viittis purkaa että tulee kunnollinen.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Noni, LA-puhelin pimahti, vissii muutaman vuoden säilytys kylmässä ulkovarastossa muovipussissa ei tehny sille hyvää.
Kävin sit ostaan uuen mutta tuolla ulkonahan on semmonen myrskytuuli ettei tänää viittiny asennella. Katotaas huomena illasta.

Joutessani tässä sit taas pyörittelin ajatuksia ja suunnitelmia.
Kuva

Mitäs teillä muilla nää häkkyrät oikein painaa? Äkkiseltään näyttäs melko raskaalta tämmöseksi puolipitkäksi, voiko nuo bussirakenteet painaa noin paljon?
Tässä on kyllä luultavasti ollu joskus pyörätuolinostin perässä, sieläkin kun on vyöt, paksut virtakaapelit ja lattia täynnä pultinpaikkoja.

Tosta kun laskee omapaino (sis.kuskin) + 8 matkustajaa*70kg nii tavaraa sais ottaa kyytiin vielä 110kg.
Pitänee seuraavassa katastuksessa kattoa mitä ne puntarit oikeesti näyttää.

Kärrypaino on kyllä merkitty ihan riittäväksi :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
JL
Viestit: 67
Liittynyt: 30.9.2005 13:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JL »

Mulla on 319 Bluetec retkeilyauto, 7v-automaatti, keskipitkä ja korkea.
Se painoi muutoskatsastuksessa 2730 kg, sisustan varustelu painaa ehkä 350 kg.

Näköjään omamassassa voi olla aikamoisia heittoja, minun autoni omamassa oli kuorma-autona eli siis tyhjänä rekisteriotteella 2800 kg.

Sinunkin autoon on varmaankin Suomessa tehty muutoksia massoihin, tuolla ylempänä näkyy kuva tyyppikilvestä ja siinä on perävaunumassa 2000 kg.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

JL kirjoitti:Sinunkin autoon on varmaankin Suomessa tehty muutoksia massoihin, tuolla ylempänä näkyy kuva tyyppikilvestä ja siinä on perävaunumassa 2000 kg.
Juu, kattelin iteki tuota laattaa ja mietiskelin että onko yhistelmämassaksi laitettu tuo 5500.
Sit koukussa ja sen kiinnikkeissä on vielä omat laatat, joista en nyt muista millasia lukuja niissä on. Ihan tarpeeks sekavaa siis.

Vaan eihän sitä tavan tallaaja tajua nuista laatoista hevonv**tuakaan, vaan kattoo rekisteriotteesta kärrypainon ja menee sillä. Mistä ne polliisit sen kattoo tuolla tien päällä?

Tätä oon ny miettiny että josko retkeilyautomuunnos ois mulle se vaihtoehto mihin lähetään rakentamaan.
Viikon päästä joutas hetkeksi kesälomalle, josko sillon pystyis tekeen jotaki. Vaan pitää tosiaa käyä eka sielä konttorilla kyseleen niistä rakenteista.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Viisautta käydä konsultoimassa sitä konttoria, missä muutoskatsastaa.

Hevoskopin akselit kun vaihdettiin niin työn suorittanut henkilö kävi kysymässä pykälät ja minä hommasin tarvikkeet sen mukaisesti.

Katsastus sujui moitteitta. Ei edes kahvia ehtinyt juomaan kun oli tuore leima otteessa. 8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Kun ei tässä nyt pysty mitää kovin radikaalia purku/asennustoimenpidettä tekemään nii värkkäillään sitte niitä pienempiä hommia.

Eli päivävalosarjalle pähkäilin asennuspaikkaa, ja kun tuo valorauta on keulassa nii tonne askelmaan ei oikein voinu upottaa, eihän ne sieltä minnekään ois näkyny.
Siispä levein löytyny kilvenalusteline ylösalaseen positioon ja siihen sitte niin ulkosyrjille kuin mahollista.
Kuva

Toki tuossa raudan alaputkessa ois ollu paikka, vaan maksavat melko lailla hunajaa nuo sille tarkotetut kiinnikkeet.
Piuhat menee kuvassa vähän tökerösti, älkää siitä välittäkö :D

Toisekseen, kunhan saan ratkastua millä lisävaloilla talvi otetaan vastaan, selviää myös se lähteekö koko rauta myyntiin.
Tuohon nimittäin ei oikein siististi saa kunnon paneeliakaan kiinni, esim Genesis 800 ei sovi kuin tuohon päälle ja siihen en ainakaan laita :lol:
W-Light Storm 20 ois ehkä yks vaihtoehto, mutta ymmärtääkseni 2kpl Storm 10 ois tehokkaampi setti. Ne kaks saattas jonku näkösesti jo tuossa roikkua.

Varmaa on vain se, että nuo X-Visionin xenon-ämpärit on heijastinpintansa menettäneet eli niillä on korkeintaan vastaantulijaa häikäsevä vaikutus.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Supa kirjoitti:Sit pähkäilin sitä lukkopesä-avain-ongelmaa ja päädyin tilaamaan ebaysta uuen sylinterin kahella avaimella.
Nii, meille töihin joku kaupparatsu onnistu myymään kuormalavallisen kaikenmaailman teollisuuskemikaaleja tuossa taannoin.
"Lainasin" yhen purkillisen jotain nano-ihmeöljyä kotitalliin ja keksin tuossa ruiskauttaa sitä lukkopesiin.

Vartin päästä otin sit tiirikan ja kokeilin kuskin oven lukkoon, ja sehän ryökäle käänty. Ovessa nastaki liikku ylös ja alas. Eli oli vaan jumissa.
Takaoven lukko taitaa olla pahemmassa jamassa, siihen ei vielä saatu eloa. Riittäähän se yksiki toimiva mutta eikai vara venettä kaada eli kokeillaan lisää tossa myöhemmin.

Jää sitte varalle se tilattu sylinteri, no eipä ollu kauhean arvokas onneksi.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuossa aiemmin kirjottelit noiden pohjamuovien äänieristämisestä.
Itte en kyllä laittais niihin mitään, panosta sekin eristemäärä sinne sisälattian eristämiseen.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Tuossa aiemmin kirjottelit noiden pohjamuovien äänieristämisestä.
Itte en kyllä laittais niihin mitään, panosta sekin eristemäärä sinne sisälattian eristämiseen.
Nii, turha niihin kai on lisäpainoa laittaa kiinnityksiä rasittamaan, tuskinpa se sitä muovin äänieristystä sinällään parantaiskaan.
Ajan kuluessa sinne tietty kertyy itestäänki jonkulainen vaimennuskerros jos ei kovin useasti tarvi huoltojen takia irrotella :D

Pitää vaan ny miettiä mitä tavaraa ja kuinka paksusti sinne sisälle laittas.
Toisaalta tällä hetkellä auton suurin ohjaamomelutekijä lienee tuo vuotava pakoputki, vaikka tuo mun viritys aika hyvin toimiiki ei se oo siltikää lähellä kunnollista.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Tänään oli vähän vähemmän kiire töistä kotiin, pyörähin tossa katastuskonttorilla.

Lyhyt mutta ytimekäs lista vaadittavista rakenteista mielessä poistuin suunnittelemaan, muutoskatastuksessa autosta pitäs löytyä:
- 2kpl 60x180 petipaikkoja
- kylmäsäilytystila
- ruuanlämmitysväline (sähkölevy / mikro / kaasupoltin)
- tavarasäilytyskaluste (hylly / kaappi / lipasto)
- pöytä

Noh ikeasta tommonen pöydänaluslipasto tohon taittopöydän kohalle, siihen levy kiinteästi päälle ja mahollisimman pienelle mikrolle teline johonki missä sitä voi käyttää.
Kylmälaukkuhan mulla jo on.

Sängyt pitää olla kiinteästi autossa mukana mutta saa olla "kokoontaitettavat", taidan kuitenki poistaa ton takimmaisen penkkirivin ja tehä siihen ikkunalinjasta 10cm ylöspäin laverin.
Jää sit alle kuiten tarpeeks tilaa laittaa työkaluille hyllyt.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Riittääkö leveys 180cm sänkyyn taakse poikittain. Tee kerrospeti? Pitkää tavaraa kuskatessa ottaa alimmaisen pois.

Pitkittäin jos tekee niin levitettävä runko? Voi töissä ollessa oikaista etätöimistossa.

Kalusteissa hyödynnät kiinnityskiskoa lattiassa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Juu, tuo suositus on luettu. Traficomin sivuilta kaivettu tieto kertoo jotta autoverovapaassa matkailuautossa pitää täyttyä korkeusvaatimus, eli jos tekee kuorma-autosta / pakettiautosta / linja-autosta (tai muusta alennetun autoveron kulkineesta) matkailuautoa ja haluaa välttyä autoveron maksuunpanolta.
Mun auto on täyden veron henkilöauto ollu uuesta asti.
Traficom kirjoitti:Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

1.istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2.makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3.keittomahdollisuus;
4.säilytystiloja.

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.
Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Riittääkö leveys 180cm sänkyyn taakse poikittain. Tee kerrospeti? Pitkää tavaraa kuskatessa ottaa alimmaisen pois.
Pitkittäin jos tekee niin levitettävä runko? Voi töissä ollessa oikaista etätöimistossa.
Kalusteissa hyödynnät kiinnityskiskoa lattiassa.
Tuo leveys voi olla tiukalla kyllä. Pitkittäin jos teen, nii sitte tulee jatkettavat pedit, jotka siis vedetään takaa kolmospenkkirivin ylle. Neljäs rivi siis poistetaan kokonaan.
Tarve makuupaikoille tulee kyllä olemaan käytännössä minimaalinen :D
Lattiassa tosiaan on paitsi penkkien kiskot kolmelle riville, myös niiden välissä auton alkuperäset kiinnityskiskot. Kyllä niihin varmasti saa kaiken pultattua.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Päivällä heiluin mittanauhan kanssa auton sisätiloissa, yllätyin positiivisesti.
Takimmaisten sivulasien väli on karvan yli 190cm, lasien pituus myös sitä luokkaa että vaadittu petipaikkapinta-ala täyttyy helposti kolmannen penkkirivin taakse poikittain rakenneltuna.
Jostain säännöskokoelmasta luin myös että patjan päältä mitattuna pitää olla 50cm korkeutta. Tämäkään ei tuota ongelmaa, laverin saa silti niin ylös että alle saa ihan kelpo tavaratilan hyllyineen.

Alusta kolisee nyt ihan kiitettävästi.
Hetken tässä puntaroin sorapiharemontointia sääskien seurassa ja kävin varaamassa ajan huoltoon, vaihdetaan se raidetanko sekä takavakaajan puslat, samalla katotaan mitä muuta on väljää ja jos ei ole nii kulmat kohilleen.
Ens viikolle vaan meni mutta samapa tuo, oon sillon jo lomalla 8)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”