Sprinter vikavalo vilkkuu ja tehot häviksissä.

Vastaa Viestiin
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Sprinter vikavalo vilkkuu ja tehot häviksissä.

Viesti Kirjoittaja transpot »

Sprinter w906 , 2.1 (211cdi) vm.08
Vikavalo vilkkuu ja tehot häviksissä. Auto käytetty testerillä kaksi kertaa. Ensimäisellä kerralla näytti kaksi vikakoodia ahtopaineentunnistin ja ilmamäärämittari. No tilasin sellaiset uudet ja laitoin paikoilleen,lisäksi uusi ilmansuodatin.. Ei vaikutusta. Vikavalo vilkkuu edelleen ja ei pysty nollaamaan.
Toisen kerran otettiin nyt vikakoodit eri laitteella joka varta vasten mersulle. Enää ei herjaa ilmamäärämittaria mutta testaaja kertoi että ahtopaineen tunnistimen arvot eivät muutu kaasuttaessa.
Kysymys kuuluu että onko tämä nyt se anturi minkä jo vaihdoin? Siinä ilmanputsarikotelon päällä oleva vai onko jossain muualla vielä anturi ahtopaineelle? Auton alla siinä hiukkassuodattimen lähellä on paineero anturi mutta se nyt ei taida tähän liittyä?[/i]
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Ilmanputsarikotelon päällä on alipaineanturi.
Ahtoputkessa kuskinpuolella on ahtolämpöanturi ja tais siinä likimain olla myös se mappianturikin, eli ahtopaineanturi.

Näissä autoissa, missä on noita saastelaitteita, vaikka on jo ehyetkin osat, saattaa moottorin vikavalo jäädä palamaan vielä nollauksenkin jälkeen yhtenäisesti. Vikavalo sammuu vasta kolmannen starttauksen jälkeen.

Tais olla mappi sprintterissä tähän malliin:

Kuva
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

kumipää kirjoitti:Ilmanputsarikotelon päällä on alipaineanturi.
Ahtoputkessa kuskinpuolella on ahtolämpöanturi ja tais siinä likimain olla myös se mappianturikin, eli ahtopaineanturi.

Näissä autoissa, missä on noita saastelaitteita, vaikka on jo ehyetkin osat, saattaa moottorin vikavalo jäädä palamaan vielä nollauksenkin jälkeen yhtenäisesti. Vikavalo sammuu vasta kolmannen starttauksen jälkeen.

Tais olla mappi sprintterissä tähän malliin:

Kuva
Ok täytyypä huomenna möyriä auton alle katselemaan jos löytäis tuollasen sieltä...kovin näyttää samanlaiselta mikä siinä ilmanputsarinkotelon päällä minkä vaihdoin uuteen..ei kai nämä sovi keskenään paikoilleen ja liittimet samanlaiset? Meinasin vaan olenko laittanut väärään paikkaan tuon anturin? Merteil tilausnumero oli 51046
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Kyllä menevät ristiin, mutta lukualueet antureissa erilaisia, vaihda vanha alipaineanturi takaisin paikalleen.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Antureista

Viesti Kirjoittaja transpot »

kumipää kirjoitti:Kyllä menevät ristiin, mutta lukualueet antureissa erilaisia, vaihda vanha alipaineanturi takaisin paikalleen.
Vaihdettu tuo uusi anturi (merteil tilaus numero 51046) tuonne kuvasi osoittamaan paikkaan ja laitettu vanha ilmansuodattimessa oleva takaisin paikalleen. Ei vaikutusta,tehot edelleen kadoksissa ja vikavalo vilkkuu. Kävin vielä kl varaosista hakemassa uuden anturin ilmansuodattimeen kuuluvan (tuotenumero 27636) imuputken paineanturi. Ei vaikutusta ja edelleen se vikavalo vilkkuu. Menee jo ihan sekasin näissä antureissa kun samanlaisia ulkokuoreltaan ja liitinkin sopii keskenään. Aloin jo miettimään et onko mulla nyt kaks uuutta anturia jotka kummatkin kuuluu ilmansuodattimelle ja se joka nyt tarvisi ostaa on olisi merteil. Tuotenumerolla 51045?? Aunakin tässä lukee ahtopaineanturi imuilma turbolle. Pitäiskö tämä nyt mennä sinne kaasuläppäkotelolle auton alle..? Ei oo helppoo😂
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Mulla -01 311 Sprintterissä näytti testeri ahtopineen säätimen vikaa vaikka todellisuudessa oli huohotinputken sähkövastus polttanu moottorinohjauksen sulakkeen :roll: .
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Suodatinkotelossa oleva anturi ja auton alla oleva kaasuläppäkotelossa olevat,anturit nyt uusia ja vielä tarkastettu varaosanumeron kanssa että oikeat ja pikeilla paikoilla. Sulakkeet käyty myös läpi.
Sellainen tuli mieleen että voisko paineero anturi joka siellä hiukkassuodattimen lähistöllä aihettaa vikavalon vilkkumisen ja tehottomuuden
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

transpot kirjoitti:Suodatinkotelossa oleva anturi ja auton alla oleva kaasuläppäkotelossa olevat,anturit nyt uusia ja vielä tarkastettu varaosanumeron kanssa että oikeat ja pikeilla paikoilla. Sulakkeet käyty myös läpi.
Sellainen tuli mieleen että voisko paineero anturi joka siellä hiukkassuodattimen lähistöllä aihettaa vikavalon vilkkumisen ja tehottomuuden
Oikeestaan mikä vaan voi sen vilkumisen/palamisen aiheuttaa,
mutta *:ri kyllä näyttää miksi valo palaa/vilkuu

E: muutamistakin erilaisita syistä samoille oireille joskus kirjoitelu tänne jonnekin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Starilla otettu vikakoodi .ahtopaineen tunnistimen arvot eivät muutu kaasuttaessa. Sen jälkeen siis vaihdettu kummatkin anturit,ilmamäärämittari ja suodatin uusiin ..edelleen vaan vilkkuu ja tehot häviksissä. Eikö tuon pitäisi itsellään kuittaantua jos nyt oli joku noista antureista sökö..vai vaatiiko se nyt uudestaan starin että saa ne kuitattua pois.
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Voiskohan hukkaportti aiheuttaa jos jumissa🤔
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

transpot kirjoitti:Voiskohan hukkaportti aiheuttaa jos jumissa🤔
Ei
aiheuta vilkkumista ja näkyy *:rila
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Ok. Voiko se olla että tarvii testerin millä kuitata vikakoodit pois. Ei ainakaan itsestään kuittaantunut pois vaikka noi edellä mainitut osat vaidettu uusiin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

transpot kirjoitti:Ok. Voiko se olla että tarvii testerin millä kuitata vikakoodit pois. Ei ainakaan itsestään kuittaantunut pois vaikka noi edellä mainitut osat vaidettu uusiin.
Yleensä tarvitsee
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Auto käytettu taas testerillä. Edelleen vika päällä eikä saa nollattua testerilläkään. Ahtopaineanturin arvot eivät muutu kuormittaessa...jotain hyviä vinkkejä mitä nyt seuraavaksi kannattaisi tarkistaa..ei viittis osiakaan summa mutikassa ostelemaan. Miettisin että voiko viallinen paineero anturi tehdä kyseis vikaa...siis se mistä lähtee putket hiukkassuodattimelle.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten ongelma alkoi ?
oulaistenliikenne.fi
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Ei mitenkään erikoisella tavalla..lisävalo asennuksen jälkeen ajoin auton hallista ulos ja hetken päästä syttyi vikavalo vilkkumaan ja tehot kadoksissa. Tätä aikaisemmin ei mitään oireita. Viime kesänä tosin teki muutamia kertoja sellasta että käyntiääni muuttui ajon aikana sellaiseksi että kuulosti kuin putki vuotaisi ja se katin jälkeen tuleva joustoputki/haitari osa kävi kuumana ja kärysi kun konepellin avasi..tämä vissiin liittyy kuitenkin hiukkassuodattimen polttotapahtumaan🤔
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitään johtoja tai sulakkeita et irrotellut lisävalohommassa ? Virta otettu suoraan akulta ja maa suoraan jostain maadoituksesta ja heräte umpion johtosarjasta ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

transpot kirjoitti:Auto käytettu taas testerillä. Edelleen vika päällä eikä saa nollattua testerilläkään. Ahtopaineanturin arvot eivät muutu kuormittaessa...jotain hyviä vinkkejä mitä nyt seuraavaksi kannattaisi tarkistaa..ei viittis osiakaan summa mutikassa ostelemaan. Miettisin että voiko viallinen paineero anturi tehdä kyseis vikaa...siis se mistä lähtee putket hiukkassuodattimelle.
Ja olihan se testeri kunnolinen sekä sille osaava käyttäjä
eikä mikään pimplpeli pom...dipa daa

sekin vielä että vika toki ei kuitaanu jos vika on yhä olemassa,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

On oikein mersulle käypä testeri kuulemma ja uudempi kuin star kun kysyin ja isohko tunnettu korjaamo. Testin tehneestä korjaajasta en osaa sanoa kuinka hyvin osaa käyttää mutta luulisi että ammattitaitoista porukkaa. Kummatkin ahtopaineanturit vaihdettu uusiin eli sitten olisi tullut valmiiksi rikkinäinen anturi?
Viimeksi muokannut transpot, 30.3.2020 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Huomenna lupasivat vielä katsella jos löytäisivät vian..kallista touhua vaan jos ei löydy vikaa edelleenkään. 80€ tuntiveloitus niin ei paljon naurattais iso lasku ja auto vikatilassa edelleen..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos ei ole star käytössä niin ihan turhaa menet.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

transpot kirjoitti:On oikein mersulle käypä testeri kuulemma ja uudempi kuin star kun kysyin ja isohko tunnettu korjaamo. Testin tehneestä korjaajasta en osaa sanoa kuinka hyvin osaa käyttää mutta luulisi että ammattitaitoista porukkaa. Kummatkin ahtopaineanturit vaihdettu uusiin eli sitten olisi tullut valmiiksi rikkinäinen anturi?
Ja viimeistään tuossa kohdin poistuu se luulo siitä "ammatti taidosta..."
ja varmistuu että kovin pientä se on
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mersulle käypä testeri kuulemma ja uudempi kuin star
Nyt on auto väärässä paikkaa remontissa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:
mersulle käypä testeri kuulemma ja uudempi kuin star
Nyt on auto väärässä paikkaa remontissa.
Selkeästi jos testeristä noin on sanottu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

CDI203 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
mersulle käypä testeri kuulemma ja uudempi kuin star
Nyt on auto väärässä paikkaa remontissa.
Selkeästi jos testeristä noin on sanottu
Soitin nyt korjaamolle ja kyselin että onko starin testeri varmasti...xentry tab on laite ja korjaaja sanoi kuin,star mutta uudempi.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

transpot kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
dealer kirjoitti: Nyt on auto väärässä paikkaa remontissa.
Selkeästi jos testeristä noin on sanottu
Soitin nyt korjaamolle ja kyselin että onko starin testeri varmasti...xentry tab on laite ja korjaaja sanoi kuin,star mutta uudempi.
Mikä ei vaikutta mitenkään siihen paremuutten kuten varmaan kertoivatkin
niin käytää ko auton testaamisen täysin samoja testejä kuin
"stari"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auto käytettu taas testerillä. Edelleen vika päällä eikä saa nollattua testerilläkään. Ahtopaineanturin arvot eivät muutu kuormittaessa...jotain hyviä vinkkejä mitä nyt seuraavaksi kannattaisi tarkistaa..
Yksi anturi. Ei pitäisi olla hankala tutkia.

- ahtoletkusta tuntee kädellä nouseeko ahtopaine, varmaankin nousee

- "näyttääkö" anturi juuri sitä lukemaa, mikä näkyy kun johto on siitä irrotettu ?
jos näyttää, niin --> johtokatkos

-> vai oikosulku, mitattavissa helposti

- vai näyttääkö jotain lukemaa mikä ei ole looginen ja lukema muuttuu kun irrottaa anturista johdon ---> väärä anturi

Onhan korjaamo tarkistanut EPC:stä että osat ovat oikeat ? Eikä vaan katsonut entisistä numeroita ?

Kirjoitit aiemmin
ilmanputsarinkotelon päällä minkä vaihdoin uuteen..ei kai nämä sovi keskenään paikoilleen ja liittimet samanlaiset? Meinasin vaan olenko laittanut väärään paikkaan tuon anturin? Merteil tilausnumero oli 51046
Tuo anturi kuuluu suurella todennäköisyydellä ahtoputkistoon, ja ilmanputsarikotelon päälle https://www.merteil.fi/fin/haku?s=0051535028

Varmaahan tässä ei mikään ole, kun pitäisi olla auton valmistenumero oikeiden osien selvittämiseksi.
oulaistenliikenne.fi
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

Valmistenumero WDB9066131S264622
Om646,985 80kw.

Anturit olen itse vaihtanut ja tuo merteilistä tilattu anturi (51046) laitoin ensin suodatinkotelolle. Nyt siirretty ahtoputkeen .
Kl varaosista hain vielä anturin suodatinkoteloon tuotenumero 27636 (hinta 30,80€). Nämä nyt kaiken järjen mukaan oikeissa paikoissa.
transpot
Viestit: 21
Liittynyt: 06.5.2017 21:46

Viesti Kirjoittaja transpot »

dealer kirjoitti:Mitään johtoja tai sulakkeita et irrotellut lisävalohommassa ? Virta otettu suoraan akulta ja maa suoraan jostain maadoituksesta ja heräte umpion johtosarjasta ?
Itseasiassa nämä asennetut on sellaisia pieniä led parkkivaloja 5kpl. Ja asenettu niin että virta ryöstöliittimellä toisesta etuvalosta ja maa suoraan rungosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”