Mese 300:sen Sprinter 312D&W164 280CDI

Vastaa Viestiin
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Mese 300:sen Sprinter 312D&W164 280CDI

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Ajattelin pitkästä aikaa luoda uuden topicin tännekin näistä meikäläisen nykyisitä autoista :lol: Eli alkukesästä tuli hommattua vuoden 2009 W906 korinen 415CDI sprinter mihin oli vaihdettu veholla tehdasuusi moottori 110tkm aiemmin ja auto oli aloittanut taipaleensa vehon huoltoautona jonka seurauksena auton kori oli saanut osumia vähän sieltä sun täältä joista eninten takaovet jotka menivät myöhemmin kesällä vaihtoon. Koria siitä pitäisi vieläkin ehostaa mutta ei tahdo aika riittää töiden ja muiden hommien ohella siihen vielä :( Mutta se tuli kuitenkin elokuussa muutettua 3-hengen autosta 6-paikkaiseksi kuorkiksi,autossa on tällä hetkellä mittarissa vain 331tkm ja nyt viime aikana on tullut vaivaksi se että auto onkin saanut kutsumanimen arkkupakastin kun ei tahdo työntää lämmintä sisälle ollenkaan :? Välillä saattaa aina hetken aikaa tarjota lämmintä tupaan kunnes taas yhtäkkiä lakkaa kuin seinään,viime viikolla vaihdoin jo siihen uuden alkuperäisen termostaatinkin mutta apua ei siitä juurikaan ollut :roll: No täytyy taas ensi viikko palella sillä kun töissä pitää kulkea :lol: Mutta nyt mennäänkin sitten tämän viikkoisen hankinnan pariin eli ostin sitten myös W903 korisen 312D Sprinterin jolla ajettu vain ainoastaan 170tkm :shock: Ja syy tämän auton vähäisiin kilsoihin löytyy siitä että auto on tehdastekoinen asuntoauto vaikka onkin suomiauto kyseessä :lol: Eli uusi hankinta on siis Rimor Brig Super 748 tarkemmin tyypiltään :D Vähän aikaa piti kauppaa autosta hieroa kun ei kuitenkaan enää puhuta mistään hetken hankinnasta kun hintaakin mokomalla osasi olla :lol: Mutta pääasia että nyt on pihassa vain tähtikeulaisia autoja ja tällätään loppuun pari kuvaa kalustosta ja kerrottaan lisää taas sitten paremmalla ajalla :wink:
KuvaRimor3netti by antti hietanen, on Flickr
KuvaRimor2netti by antti hietanen, on Flickr
KuvaRimor netti by antti hietanen, on Flickr
Sen verran vielä tänään tein että laskin asuntoauton vesisäiliön tyhjäksi mikä ilmenee myös kuvasta kun alla on vesilammikko :lol:
Viimeksi muokannut mese300, 23.2.2024 19:44. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Runoillaanpas nyt pikku pätkä tuosta W906:sta mitä sille tuli kesällä/alku syksystä tehtyä :D
KuvaMbSprinter 415CDI 2009 (4) by antti hietanen, on Flickr
Tässä siis auton lähtötilanne miltä tavaratilassa näytti :shock:
Kuvayhjä kontti (2) by antti hietanen, on Flickr
Ja sitten tavaratila siivottu tyhjäksi että päästään jatkojalostukseen auton kanssa mutta ennen sitä kävin myös auton alla...
KuvaMersua netti by antti hietanen, on Flickr
Kuvamersua (3) by antti hietanen, on Flickr
Auton alta purin hydraulitoimisen ilmakompressorin säiliön ja letkut pois turhana painona kun ei sitä kompurakaan tullut auton mukana mutta itse hydarulipumppu on vielä moottorin kupeessa kiinni koska sen kannake on öljypohjan pulteilla kiinni ja eikä huvita alkaa öljypohjaa irroittamaan autosta :lol: Samalla kun auto oli noin mukavasti pukkien päällä niin vaihtelin askiin uudet öljyt ja suodattimen mutta se oli aika taiteilu että sai laatikon öljypohjan mahtumaan poikkipalkkien välistä pois :roll:
Kuvamersuun ovia by antti hietanen, on Flickr
Sitten tuli hommattua vähän paremmat takaovet tähän ja nämähän oli rahankuljetus autosta alun alkaen joten niissä oli ollut panssarointi joka tosin oli purettu jo ovista pois ostohetkellä :roll: Noista kun purki nuo teippaukset pois niin alta löytyi yllättäen pinta ruostetta ja muistaakseni 4 vai 5päivääkö noita ovia entrasin iltaisin töiden jälkeen kunnes ne tuli saatua valmiiksi ja pistettyä autoon paikoilleen :P
KuvaMersun uudet ovet netti by antti hietanen, on Flickr
Tuossahan ne on sitten jo paikoillaan ja kilikoli maalilla maalatuksi onnistui aika hyvin :shock: Sittenpä se oli aika käydä kontin vanerien kimppuun :twisted:
Kuvaväliseinän siirtoa (1) by antti hietanen, on Flickr
Purin siis autosta kaikki vanerit irti ja pesin auton sisältä kokonaan niin on mukavampi sitten alkaa sisusta hommia tekemään :wink:
KuvaMersuun lisää ikkunoita by antti hietanen, ojavascript:emoticon('8)')n Flickr
Mutta ennenkuin sisustan teko alkoi käytin auton pajalla jossa laittoivat autoon alkuperäiset sivuikkunat paikoilleen niin on mukavampi sitten matkustaa takanakin kun näkee ulos :D
KuvaLattia hommia by antti hietanen, on Flickr
Sittenhän se oli itse penkin kiinnitys ja lattian teko edessä 8) Laminaatin alle meni auton alkuperäinen 8mm vahva vaneri ensin pohjalle jonka päälle sitten pintamateriaali :roll: Ja sitten elokuun 30.päivä oli se hetki jolloin auton ajoin konttorille muutoskatsastukseen ja siinä ei ongelmia ollut joten lopputulos oli sitten tämän näköinen...
Kuvaja muutoskatsastettu 6-paikkaiseksi by antti hietanen, on Flickr
Eli auto muuttui sitten virallisesti 6-hengen kuormuriksi ja eikä yhtään liian aikaisin koska autolla oli tarkoitus lähteä tekemään lapin reissu reilun viikon päästää tuosta hetkestä eikä autossa ollut vielä sisustan osalta käytännössä kuin vasta alkuvaihe menossa :lol: Joten arvata saattaa että kiirus pukkasi päälle että sai auton matkustamon siihen kuosiin että sillä olisi sitten mukava lähteä reissuun :twisted:
Kuvasisustan tekoa (3) by antti hietanen, on Flickr
Matkustamo sai sitten seuraavan viikon aikana eristyksen 30mm vahvasta FF-PIR uretaani levystä. Levyt laitoin paikoilleen sillein että levyn molemmille puolille jäi vielä ilmatila joten ilma pääsee levyjen välissä kiertämään eikä näin ollen tuki auton korin vedenpoisto aukkoja :wink:
Kuvasisustan tekoa (5) by antti hietanen, on Flickr
Siinä on matkustamo saanut jo verhoiluakin pintaansa ja täytyy sanoa että kyllä tuollaisen yksinkertaisenkin verhoilun kanssa saa aikaa menemään yllättävän paljon :lol:
KuvaSisustaan valoa (1) by antti hietanen, on Flickr
Oven pieleen ilmestyi myös tuollainen katkaisin josta saa valoja päälle matkustamoon ettei sielläkään tarvitse pimeässä olla jollei halua :lol:
KuvaSisustaan valoa (4) by antti hietanen, on Flickr
Biltemasta hain veneily osastolta tuollaista ledinauhaa mitä on matkustamossa kummallakin kupeella yhdet pätkät ja yksi sitten tuossa edessä :roll: Mutta täytyy jatkaa toisella ajalla tarinaa kun autolla lähdettiin pohjoista kohti ja kertoa sitten mitä siellä tapahtui ja mitä autolle on tänä viikonloppuna tapahtunnut :wink:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Tarina jatkukoon vaikka hiljaiselta vaikuttaakin :lol: Eli sitten kun sisusta oli saatu suhkot valmiiksi mitä ei kait tämmöisistä koskaan tule koska jatkojalostus on paljon helpompaa sen jälkeen kun auto virallisesti on muutoskatsastettu :lol:
Eli 7.9 auto tärähti klo 5.00 käyntiin ja eka kohde oli Uljuan tekoallas jossa aamukahvit termarista nauttien josta matka jatkui iin kärkkäiselle josta eka tankkaus reissussa. Sittenpä se olikin seuraavana osoitteena Haaparanta jonka kautta Rovaniemelle ja sieltä Saariselälle :D Perille kun saavuttiin kohteeseen niin syttyi mittaristoon varoitus liian alhaisesta jäähdytysnesteen määrästä :huh: No ei muutakuin pelti auki ja tarkistus sekä toteamus että nesteen määrä vähän alle min merkissä joten ei muutakuin kontille kun otin sinne varmuuden varalle 3litran pöntön mukaan valmista jäähdytin neste seosta ja lisäys pöntöstä vähän yli max merkin :lol: No eipä siinä sitten mitään ja tyytyväisin mielin sitten mökin sisälle ja sauna lämpenemään pitkän päivän päälle 8) Viikko ajeltiin ja tutkittiin lähiseutuja niin kävellen kuin autollakin johon joutui lisäilemään aika ajoin aina lisää nestettä kun alkoi merkitsemään reviiriään joka paikkaan mihin pysähtyikään :escape: Syyksi vuodolle alkoi paljastumaan paisuntasäiliöltä lähtevät letkut tai sitten alavesiletku. Mersun omat puristus klemmarit heivasin autosta mäelle kun kävin ivalosta rautakaupasta hakemassa normi klemmarit jotka laitoin paisuntasäiliön letkuihin ja vuoto näytti asettuvan,ainakin hetkeksi :lol:
KuvaMersu reissussa4 by antti hietanen, on Flickr
KuvaMersu reissussa2 by antti hietanen, on Flickr
Siinä ollaan autolla kanavan varrella mikä yhdistää Porttipahdan ja Lokan tekojärven yhteen :P
KuvaMersu reissussa by antti hietanen, on Flickr
Takaisin päin lähtö aamuna oli vähän usvainen keli aamusesta ja paluu matka meni todella sujuvasti ilman että tarvitsi kertaakaan nestettä lisäillä paisuntasäiliöön ja luulin että nyt se asettui kunnes aloin taas autolla ajamaan 50km/suunta työajoni. Auto alkoi silloin tekemään sitä että ensiksi työntää sisälle lämmintä ihan normaalisti kunnes yhtäkkiä lämmön tuotto lakkaa ja tilalle alkaa tulla jääkylmää :ttu: Kunnes taas hetken päästä päättää aloittaa uudestaan lämmön tuoton,no ajattelin että termostaatti siellä nyt sitten jumittaa ja vaihdoin sen alkuperäis osaan mutta eipä tilanne silläkään asettunut ja nyt taas sitten samalla huomasin että taas tippaisee paisuntasäiliön letkuista kun ovat märkinä :evil: No viime viikolla tilasin KL:sta uudet letkut autoon mutta eipä niitä tänä viikonloppuna kerennyt vielä vaihtelemaan kun oli kaikkea muuta puuhaa :lol: Mutta sitten tulikin mieleen että joissain audeissa ja bemareissakin joutuu jäähdytysjärjestelmän ilmaamaan että alkaa työntämään sisälle lämmintä niin nyt onkin kysymys arvon mersu tietäjille että onko tälläisessä Sprinterissä kanssa sellaisen mahdollisuus nyt olemassa että pitäisi ilmata järjestelmä että saisi auton lämpenemään sisältäkin kokoajan :?: :lippu:
No nyt sitten päästään tähän viikonloppuun kun kyllästyin tuohon tavaratilan puoleen kun sieltä uupui vielä vanerit sekä valot :roll:
KuvaMersun tavaratilan tekemistä (1) by antti hietanen, on Flickr
KuvaMersun tavaratilan tekemistä (2) by antti hietanen, on Flickr
Enää ei puutu vanerit mutta valoa kyllä saisi olla lisää kontissa ja nyt siellä on olemassa myös pari ylimääräistä virtapiuhaa mistä saa myös sitten helposti virtaa työvaloille mitä pitää vielä vähän lisätä tuonne :wink: Ja sitten mennäänkin takaisin hetkeksi ulkopuolelle ja laitetaan takatyö valotkin toimimaan nyt kun eivät ole vielä toimineet lainkaan auton minulla ollessa,tai oikeammin ei siellä vieläkään loista kuin yksi tuikku kun ei ollut hyllyssä yhtään h3 poltinta jäljellä mutta tarkoitus on nuokin valot vielä päivittää nykyaikaan ja heittää nuo tuikut katolta pois ja korvata ne led bareilla mitä löytyy parit kappaleet omista hyllyistä :D
KuvaMersun tavaratilan tekemistä (3) by antti hietanen, on Flickr
Ja sitten kuva mistä näitä valoja laitetaan päälle :roll: En halunnut alkaa kojelautaan tekemään millään tarvike katkaisijoille reikiä ja kun kerran autosta löytyy parit alkuperäiset katkaisimet mitkä eivät ohjanneet mitään niin hyödynsin niitä nyt valojen ohjaukseen joka miellyttää ainakin omaa silmää paremmin kuin mitkään tarvike katkaisijat :wink:
KuvaMersun tavaratilan tekemistä (4) by antti hietanen, on Flickr
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

mese300 kirjoitti:Tarina jatkukoon vaikka hiljaiselta vaikuttaakin :lol:
Näitä 906-aiheisia lukee mielellään kun itelläki suunnitelmissa 5-6 -paikkanen tämmönen, tosin mielellään sinkkupyörillä..
Eli vaikka täälä ei kauheena kommentoida nii kyllä luetaan :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo kyllä näitä luetaan vaikka aina ei jaksa viisastellakkaan tänne sekaan.

Mielenkiintoiset autot. Ite haaveillu nelikkorintteristä (hullun kalliita) niin sillä voisi olla vielä mahollisuuksia päästä tuolla lapissa pelipaikoille. Sillä noita maastureita tullu pidettyä pihassa.
Suburbanillakin tuli kesällä käytyä kyllä semmosessa paikassa ettei normi henkilöautolla tulis mieleenkään lähteä.

Toisaalta tuollanen asuntoautokin pitäs saaha :lol:
Vittu ko vituttaa olla köyhä :shock:

Mitenkähän tuo muuten virallisesti menee? Saako kuorkkirintteriin rakennella majottumiseen viittaavaa sisustaa? Jääkaappi keittovehkeet jne, vaikka ilman sänkyä? Vai pittääkö se muuttaa retkeilyautoksi het?

Väliseinän paikkaa ei muistaakseni ole määrätty vaan sen sais laittaa vaikka kiinni takaoviin jos niikseen tulee?

No mites sitten pakurintterit? Saako niitä rakennella ollenkaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

onko tälläisessä Sprinterissä kanssa sellaisen mahdollisuus nyt olemassa että pitäisi ilmata järjestelmä että saisi auton lämpenemään sisältäkin kokoajan
Kyllä nämä ilmaantuu helposti, jos saa lämmintä tulemaan sisälle niin ei siellä enää ilmaa ole.
Ikävästi vaikuttaa kansitiivistevialta kun kertomusta lukee ?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti:
onko tälläisessä Sprinterissä kanssa sellaisen mahdollisuus nyt olemassa että pitäisi ilmata järjestelmä että saisi auton lämpenemään sisältäkin kokoajan
Kyllä nämä ilmaantuu helposti, jos saa lämmintä tulemaan sisälle niin ei siellä enää ilmaa ole.
Ikävästi vaikuttaa kansitiivistevialta kun kertomusta lukee ?
Tähän unohtu kommentoida. Tiilerin kanssa samoilla linjoilla... Kannentiivistevaivalta vaikuttaa. Tuo x15cdi ei muutenkaan ole mikään kestävyyden malliesimerkki. Aika monesta on alakerta narahtanut jumiin. Liekö tuplaturbon alaväännöllä ja isolla vaihteella jurruuttamisella osansa...

Ei noita tarvi ihmeemmin ilmailla. Nestettä pönttöön ja reissuun.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

No jollei ala asettumaan niin täytyypä ottaa yhteyttä veholle missä tähän 906:seen on tuo koko moottori vaihdettu täysin uuteen 120tkm ja 2vuotta sitten ja kysellä vähän sieltä että mitä mieltä ovat :lol: Kyllä kansipahvin pitäis vähän kauemmin mun mielestä kestää kun ei ole ollut moottorivaihdon jälkeen enää ns. ammattikäytössä :roll: Ja automaattihan ei näissä tupla turboissa anna koneen mennä liian pienille kierroksille että alkaisi jurraamaan,vaihtaa vaihteen pienemmälle heti kun kierrokset tippuu siihen 1600rpm kohdille :wink: Ja mitä kuormurin muutoskatsastukseen tulee niin tavaratilaa pitää nykyään olla ja sieltä pitää löytyä hyväksyttyjä sidontapisteitä 6kpl tai sitten seinillä pitää olla nuo ns. uuden malliset pikakiinnitys kiskot :wink: Muuten rakentelu on aika vapaata kun ollaan vanhemmissa kuin 4/2009 olevat autot :D Sitä uudemmisssa pitää olla hätäpoistumis tiet yms. mukavaa :evil: Mutta kulutusta uteliaisuuttani seurasin hetken aikaa näiden kesken ja yllätys oli suuri että tuo vanhempi ja isompi asuntoauto menee mun ajossa reilu 2litraa vähemmällä kuin tämä uudempi,906:nen vienyt vajaan 13tkm aikana 12,56l/100km ja asuntoautolle kun laskin parin tankin kulutuksen niin siinä lukema asettui 10,45l/100km :lol: Tosin tämmöisissä vehkeissä se kulutus on aivan sivuseikka kyllä,kaiken ne vie mitä tankkiin laittaa :lol: Itsekkin Mika.T haaveilin nelikko sprinteristä kun sellaisilla saanut töiden puolesta välillä ajella mutta ovat kuntoonsa nähden aivan liian tyyritä laiteitta :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Noin 9 litraa satasella vei pakettiauto mallinen 2,9 1000km ajossa, mutta hyvä tietää ettei asuntoauto korikaan vie mahdottomia.
Uudemmis asuntoautois näkyy harvemmin tuota alkovia?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

21 paikkainen linja-autoksi tehty sprintteri noin 11ltr tilausajossa. Kulutusta nostaa hiukan 2 webastoa yms.

En pidä pahana kulutuksena.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Jatketaanpa turinointia tässä pikku flunssassa sitten :D Tämän viikon ajan 906 ei ole tipauttanut yhtään nestettä mihinkään ja lämmintäkin se mokoma osasi alkaa lykkäämään sitten kun ajettu noin 20km verran :roll: Tosin en sitä ole aamuöisin viitsinnyt vielä roikassa pitää vaikka pakkastakin on ollut yli 10astetta öisin :lol: Nyt pistin sen äsken roikkaan kun sillä tarkoitus huomenna lähteä liikkeelle niin saa nähdä auttaako lämpiämiseen yhtään sen enempää :roll: Mutta mennäänpääs sitten tähän asuntoauton pariin sitten mistä ei vielä kauheammin oli tarinaa tullutkaan :wink: Auto kun tuli omistukseen niin hain siihen heti ensimmäisenä jokaisen uuden suodattimen ja moottorille uudet öljyt jotka vaihtelinkin jo seuraavana päivänä autoon kun ei ollut merkintää milloin oli viimeksi vaihdettu vaikka edellinen omistaja väittikin että olisi kaikki vaihdettu kesän reissun jälkeen :roll: Nyt uskaltaa ainakin niidenkin puolesta huristella sitten kun seuraavan kerran reissuun lähden josta tulla tupsahti mieleen että viime viikon sunnuntaina kävin sellaisen 500kilsan lenkin autolla ajamassa että sain kesälaadun naftoja mahdollisimman paljon pois tankista jolloin en myöskään paljoa kaasu jalkaa lepuutellut tien päällä ja sen kyllä huomasi heti kulutuksessa kun tänään pistin tankin täyteen talvilaatuista dieseliä :lol: Laitetaanpas sitten vähän kuvia auton sisältä näytille :wink:
KuvaMb312D Rimor Brig Super 748 (2) by antti hietanen, on Flickr
KuvaRimoria sisältä (1) by antti hietanen, on Flickr
Asunto-osan pohjaratkaisu on mielestäni todella järkevä joka oli suurin syy miksi tästä autosta kiinnostuin :P Alun alkaen ei ollut tarkoitus asuntoautoa edes hommata mutta kun sen 409:sin myin pois kun kyllästyin täysin sen laiskuuteen niin silloin päätin että jos asuntoauton hommaan niin alustan on oltava mersu ja uudempaa vuosikertaa ja siinä kunnossa ettei heti tarvitse kaikkea käydä lävitse ja ajatus oli alunperin etsiä auto talvella ja vaikka käydä se saksasta hakemassa mutta kun tuli sitten sopivan hintainen ja tarpeeksi hyväkuntoinen yksilö vastaan suomesta niin kauppaahan siitä oli alettava tekemään ja viikon se kestikin ennenkuin kaupassa lyötiin kättä päälle ja aika mojova tukku rahaa siirtyi kädestä toiseen :lol:
KuvaRimoria sisältä (2) by antti hietanen, on Flickr
Tässä autossa on jopa vessa ja suihkutilatkin sen kokoiset että täällähän voi ihan oikeasti jopa pesullakin käydä reissun päällä :shock:
KuvaRimoria sisältä (3) by antti hietanen, on Flickr
Lämmitys puolen hoitaa Trumaticin kaksi isoa lämmitysjärjestelmää ja tuntuu ainakin näin 10asteen pakkasessa riittävän aivan täysin ilman että toista tarvitsee vielä edes käynnistää :shock:
KuvaRimoria sisältä (4) by antti hietanen, on Flickr
Ja tässä sitten se toinen masiina mikä hoitaa myös lämmitystä,tähän piti uusia yksi AAA-patteri että sai sen syttymään :wink:
KuvaRimoria sisältä (5) by antti hietanen, on Flickr
Ja kesää ajatellen tässä on myös tälläinen pikku "luxus" varuste eli tällä saadaan ilma vaihtumaan auton asunto-osassa mutta eipä tuo mikään ilmastointi kuitenkaan ole joten parkissa ollessa saa varmasti luukkuja ja räppänöitä aukoa :lol: Autossahan ei ostohetkellä toiminnut mikään asunto-osan laite mutta epäillys oli jo olemassa vian kohteesta koska autolla oli kuukausi aiemmin tehty norjan reissu jossa kaikki olivat toimineet ja sen takia se kauppa kestikin tehdä sen viikon kun myyjäpuoli haudutti tarjousta :lol: No kun autoa sitten aloin tutkimaan niin kopsahti yhtäkkiä pääkoppaan ajatus että autohan oli ollut kokoajan roikan päässä kun oli seissyt reissun jälkeen josta lähdin tutkimaan asunto-osan sähköpuolta ajatuksena että nyt on jokin paikka kyrvähtännyt ja niinhän se olikin kun tarpeeksi syvälle autoa tutki :lol: Vika löytyi apparin penkin alta jossa on asunto-osan vapaa-ajan akku ja sen vierellä tietenkin 80A pääsulake joka oli palannut sen vuoksi koska automaattilaturi oli työntännyt kokoajan virtaa järjestelmään :D No uusi sulake paikoilleen ja jännityksellä kokeilemaan mitä alkaa tapahtumaan,ensin virrat päälle asunto-osan oven yllä olevasta paneelista ja sitten ekana valoja päälle jotka melkein kaikki syttyivät kun kahdesta vai kolmesta on poltin palannut :lol: No sitten kun tämä puoli oli saatu testattua niin sitten olikin lämmitys järjestelmän vuoro ja nekin toimi niinkuin pitikin,jotenkin tullut itselle sellainen käsitys näistä autojen/vaunujen lämmitys järjestelmistä mitä on ollut itsellä niin pidänpä melkeinpä tälläistä ilmalämmitystä paljon toiminta varmempana vanhana kuin esim.alden nestekierto järjestelmää joka tietenkin toimiessaan on talvella varmasti mukavampi mutta enpä minä näillä lasikuitu pulkilla talvella matkusta joten sillä ei oikeastaan ole väliä vaikka onkin ilmalämmitys järjestelmä tässäkin 8) No sitten kun tämä puoli oli saatu testattua niin viimeiseksi jätin jääkaapin kokeilun kun yleensä nämä ei tahdo kovinkaan hyvin toimia vanhana mikäli huolto jäänyt puolitiehen :wink: Yllätys oli suuri kun jääkaapista valitsi kaasuasennon ja painoi napista niin kaappikin lähti kerrasta päälle 8) Autolla oli ajettu ostohetkellä 169 644km ja nyt siellä komeilee melkein 171tkm lukemat joten viikonloppuisin on tullut ajeltua jo jonkin verran koeajoa että sai käsityksen minkälainen on auto käyttää ja tyytyväinen olen hankintaan ollut 8) Ja sitten loppuun kuva kun auton vanha lehmä maskotti sai kaverin viime viikon sunnuntain kierrokselta :lol:
KuvaAsuntoauton uusi maskotti by antti hietanen, on Flickr
Saa nähdä onko jo sitten ensi kesänä auton kuskillakin samanlaiset kamppeet päällä kun autolla ajaa :twisted: :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ei kyllä ole sulakkeen palaminen normaalia, vaikka kuinka roikottaisi laturin päässä :roll:
Kyllä siellä on täytynyt joku RÄPS :hurt: tilanne käydä.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Hyvin paljon mahdollista kyllä kun tässähän on apparin penkin takana iso inventteri joka kytketty juurikin vapaa-ajan akkuun mutta on noita pääsulakkeita mennyt noista työkoneistakin ilman että on ollut mitään tilannetta edes :roll: Mutta tänään sitten lähti asuntoauto talviunille kun poistin sen liikennekäytöstä,ei huvittanut lähteä lumisateessa ajelemaan katsastuskonttorille sitä katsastukseen niin käytetään sitten maaliskuussa konttorilla sillä :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Asuntoauton mittarissa lukema 170 950km kun auton pesin ja pistin halliin talvisäilöön odottamaan kevättä :D 906:sen lämpöongelman ratkaisukin taisi nyt löytyä :shock: Unohdin mainita että vaihdoin tähän ennen reissuun lähtöä paisuntasäiliön kun vanha vuoti ja nyt eilen kun kurkkasin pellin alle niin löysäsin ihan aavistuksen verran täyttökorkkia niin alkoi tulemaan sisälle lämmintä heti kun moottorissa kierrokset nousee joten mennään sitten toistaiseksi tällä kokoonpanolla eteenpäin mutta etsinnässä on jo näille kahdelle autolle kaveriksi kolmaskin auto joka saisi olla mieluusti joko maasturi tahi bensa henkilöauto :roll: Henkilöauto puolelta ei oikeastaan kiinnosta kuin mersu tai volvo mutta maastureiden osalta täysin avoin kunhan vaan hinta on halpa kuten myös henkilöautonkin kanssa :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Nyt ratkesi vihdoin ja viimein se lämpöongelma tuosta 906:sta :P Tiistai aamuna kun menin töihin niin ihan pelkästä uteliaisuudesta kokeilin vesiletkuja ja kaikki muut oli lämpöisiä paitsi kiertovesipumpulta lähtevät letkut webastolle ja lämppärin kennolle ja tänään hain sitten KL:sta uuden alkuperäisen pumpun ja vaihtelin sen niin alkoi tulla lämmintä auton sisällekin :D Joskus se vain on pienestä näköjään kiinni :lol: Auton mittarissa oli 333 680km kun pumppu vaihtui 8) Illasta sitten vielä asentelin auton keulille lisävalotkin mutta arvata saattaa etteivät syty kun tämä vissiin vaatii jo jonkin näköisen can-väylä purkin että osaa lisävalotkin sytyttää :lol: Tämän päättelin siitä että autossa oli jo valmiina rele ja piuhat valmiina valoille mutta kun valot kytki releeseen niin pitkät kun sytyttää niin kuskin puolelta pimenee auton oma pitkä samalla hetkellä :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Magge--
Viestit: 644
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

mese300 kirjoitti: Illasta sitten vielä asentelin auton keulille lisävalotkin mutta arvata saattaa etteivät syty kun tämä vissiin vaatii jo jonkin näköisen can-väylä purkin että osaa lisävalotkin sytyttää :lol: Tämän päättelin siitä että autossa oli jo valmiina rele ja piuhat valmiina valoille mutta kun valot kytki releeseen niin pitkät kun sytyttää niin kuskin puolelta pimenee auton oma pitkä samalla hetkellä :lol:
Ei tarvi can-purkkia, ihan normaalisti pitkän plussasta heräte releelle.

Onko tähän kytkentään laitettu katkaisija? Nimittäin yhdessä 211 oli kytketty lisävaloja ja auto tuli mulle hoitoon kun toisen puolen pitkät ei pelaa eikä myöskään lisävalot koska siltä puolen oli heräte.. Lisävalot toimi muuten hyvin mutta kun katkaisijan laittoi off asentoon niin se veti sen heräte piuhan maihin eli myös pitkien plussan, ennenpitkää oli siis sam-moduulista palanu pitkien lähtö koska pitkille ei ole erillistä sulaketta.
S212 E350 CDI 4matic -11
W906 318 CDI -08
W903 313 CDI -01
GrandCherokee 2.7crd -02
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Ei ole tässä autossa yhtään ylimääräistä tarvike katkaisijaa ja eikä muuten tulekkaan :lol: Rele vikahan sieltä löytyi tänään valoista kun sitä tutkin :lol: Eli tämä vaatii diodi mallisen releen että osaa sytyttää lisävalot sekä auton oman pitkän :wink: Haitta puolena tosin sitten se että kun pitkät laittaa päälle niin syttyy myös mittaristoon herjaus rikkinäisestä polttimosta eli vaatisi kuitenkin nähtävästi jonkin sortin purnukan että siitä pääsisi eroon mutta sepä ei mua haittaa koska autossa loimottaa aina mittarissa jarrupalojen kuluneisuus valo sekä aika ajoin myös auki oleva ovi kun taka ovi ei tahdo pysyä kiinni ilman mustekalaa :lol: Mutta sitten vähän kuvia ilmoille vaihteen vuoksi :roll:
Kuvamersua (1) by antti hietanen, on Flickr
Ihmeen puhdasta oli moottorin suojamuovin alla kun eilen uteliaisuuttani sinnekin kurkkasin kun joutui ilmanputsari kotelon käyttämään irti että sai tilaa sen kiertovesipumpun vaihdolle :P
Kuvamersua (2) by antti hietanen, on Flickr
Tuollaiset "lukulasit" tuli keulaan nyt
KuvaMersu netti by antti hietanen, on Flickr
Ja tänään sitten kun ne syttyivät loistamaan niin piti käydä kokeilemassa ja suuntaamassa samalla ne pikkutiellä jossa oli täysin pimeää :roll: Yllätyin kyllä noista että miten hyvin noillakin alkoi näkemään vaikka ovatkin tarjous korista löytyneet SIM:in tekemät valot ja tuikkuina Osramin H1:set
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Se alkoi sitten 906:sta vesipumppu pitämään sellaista mekkalaa etten sillä enää ensi viikon työajojani uskalla suhailla niin kävin sitten hakemassa mersujen kaveriksi 2007 vuotisen Renault Megane Scenic 1.9DCi :shock: Töissä kun on pakko kulkea niin alkoi olla vaihtoehdot vähissä kun en halunnut alkaa tuota asuntoautoa paskaamaan niissä hommissa kaippa tuollaisella "sulo vilen" ostoksella nyt hetken aikaa suhailee ja ennen kaikkea hinta oli sulo vilen tapaisesti halpa :lol: Tai oikeammin pitäisi sanoa etukas niinkuin tällä kylällä on tapana sanoa :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jospa se sieltä löytyy se nestehävkin syykin.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

No tämä se tekeekin asiasta mielenkiintoisen koska nyt ei ennen sunnuntai iltapäivää nestettä ollut hävinnyt yhtään vaikka autolla parin viikon aikana olinkin kerennyt ajamaan noin 1500km :shock: Mutta kyllä se tosiaan varmaan tuo vesipumpun vaihto auttaa asiaan,tosin vielä mietin että tilaisinko vaan pajalle nyt suosiolla ajan tuon vaihtoon kun tilat ei näytä yhtään houkuttavalta :lol: Samalla voisivat myös vaihtaa alavesiletkun varmuuden varalle ja naftasuodattimen kun sieltäkin löytyy ne omat klemmarit mihin en ole vieläkään muistannut ostaa sitä omaa avainta jolla ne saisi irti ehjänä ja käytettyä uudestaan vaikka tosin mietin jo niiden korvaamista ihan normi klemmareilla :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samalla kiristin ja tukirullat + hihna, kun pumpun vaihtaa. Laturin vapaakytkin, jos rikki.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Mielenkiinnolla seuraan tarinointia ja kokemuksia tuosta sinun matkailuautosta, kun vastaavaa olen itsekin tuumaillut.

Jäikö minkä verran marginaalia omamassan ja kokonaispainon väliin eli voiko huoletta ajella perheen kanssa ilman uhkaa sakoista? Suomessa ei taida olla niin pikkutarkkaa (kai?), mutta ilmeisesti jo Norjassa voi matka tyssätä tienvarteen vaakapartion kohdalle. Omamassahan selviää vaikka katsastuskonttorin tai vastaavan vaa´alla. Rekisteriotteen lukema kun on lähinnä viitteellinen.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

dealer kirjoitti:Samalla kiristin ja tukirullat + hihna, kun pumpun vaihtaa. Laturin vapaakytkin, jos rikki.
Eli siis kaikki romut vaihtoon minkä kautta remmi kulkee :lol: ltm kyllä tuossa asuntoautossa kantavuus piisaa kaikille kuudelle mitkä on rekisteri otteeseen merkitty,tosin silloin ei kauheasti matkatavaroita voi olla jokaisella mukana :roll: Itse kun tuolla pääasiassa yksin matkustan niin silläkään ei ole omalle kohdalle niin väliä :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Hyvä juttu, jos kantavuus riittää. Kannattaa silti käydä keväällä vaa´alla, niin asia tarkentuu eli mitä voi ottaa reissuun mukaan?

Kun itse selvittelin tätä samaa asiaa ostohousut jalassa, niin tuntui tuo kantavuus olevan todellinen ongelma. Kaikenlaista lisävarustetta autoon ruuvattaessa ei aina tule asia mieleen. Voi olla, että omapaino on punnittu ilman vararengasta, mattoja ja patjoja yms, niin on päästy hyvään marginaaliin. Myyjäähän käytetyn kaupassa yleensä kiinnostaa vain kaupanteko ja nämä painoasiat jäävät vähemmälle. Kyseiseen asiaan tyssäsi toistaiseksi minun osalta asuntoauton hankinta; kantavuus loppui kahden hengen kuormalla neljän hengen autossa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kantavuudesta muuten, onkos se niin että henkilöitä ei punnita vaan heille lasketaan 75 kg / lurjus vaikka olisi 6 tiileriä kyydissä ?
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Se menee juurikin noin kuten Dealer sanoikin :lol: Ai mistäkö tiedän,no silloin kun tuon 906:sen muutin 6-paikkaiseksi niin muutoskatsastuksessa inssi laski mitä autoon jää kantavuutta ja silloin mentiin juurikin tuolla 75kg/lärvi laskukaavalla :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Meinasin tänään ottaa tuon uudemman sprinterin hallin suojaan odottelemaan aikaa jolloin kerkeän sen vesipumpun alkaa vaihtelemaan mutta sepä ei ihan mennytkään niinkuin olin ajatellut :lol: Ekana katsoin että rellun pippanaan pitää vaihtaa moottoriin uudet kurat ja suodattimet,no öljynvaihtoon meni noin vartti mutta sitten polttoaine suodattimen vaihto ottikin vähän enemmän aikaa kun mokoma sijaitsee apparin etulampun alla ja sen irti saamiseksi pitää käyttää sisälokasuoja pois että saa suodattimen pois :lol: No vähän rapiat tunti siinä hommassa meni ja auto taas ajokunnossa mutta sitten muistin että lumikonekin pitää huoltaa vielä ja pistää vinssin vaijerikin kuntoon siitäkin vielä :twisted: No kaksi tuntia myöhemmin sitten kun mönkijä oli kunnossa niin piti vielä pihakin putsata lumesta joten loppu tuloksena siis että sprinter seisoo vieläkin pihalla lumikerroksen alla lasit umpijäässä :lol: No huomenna aamusta sitten hallin lämpöisen puolen siivoaminen ja pikkaisen järjestellä sitä että saa auton ympärille sitten tilaa liikkua että pääsee sen kanssa puuhastelemaan jossain vaiheessa sitten :lol: Roikan sentään muistin illasta vielä tökätä sen keulaan että saa sillä edes moottoria vähän lämmitettyä niin ei tarvitse kylmiltään viikon seisonnan jälkeen käyntiin laittaa :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Sprinter99
Viestit: 135
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Mitenkä tuos vanhemmas asuntoautos on akun kiinnitys? Viitsitkö ottaa kuvan?
Tuli kehotus kiinnittää akku.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Voinhan minä siitä kuvan ottaa jos ja kun muistan sen ensi viikonloppuna vielä ottaa :lol: Hataran muistikuvan mukaan sillä olisi siinä reunassa sellainen metallinen irroitettava "kynnys" vain :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

mese300 kirjoitti:No jollei ala asettumaan niin täytyypä ottaa yhteyttä veholle missä tähän 906:seen on tuo koko moottori vaihdettu täysin uuteen 120tkm ja 2vuotta sitten ja kysellä vähän sieltä että mitä mieltä ovat :lol: Kyllä kansipahvin pitäis vähän kauemmin mun mielestä kestää kun ei ole ollut moottorivaihdon jälkeen enää ns. ammattikäytössä :roll: Ja automaattihan ei näissä tupla turboissa anna koneen mennä liian pienille kierroksille että alkaisi jurraamaan,vaihtaa vaihteen pienemmälle heti kun kierrokset tippuu siihen 1600rpm kohdille :lol:
Ei olis ensimmäinen veholla asennettu moottori jossa 100 tkm jälkeen todetaan kannentiivistevikaa ja kun kantta ruetaan aukomaan niin todetaan kannenpulttien olevan löysällä :axe:
Mutta toivotaan että lämpöä piisaa ja nesteet pysyy sisällä niin ei huolta .

Automaatti tosiaan kierrättää ainakin päivitettynä reippaasti mutta turbiinia kannattaa tarkkailla. Jos alkaa esiintyä tärinää niin turbiini vaatii huoltoa. Valitettavan usein rikkinäisellä turbiinilla rikotaan alakertoja näistä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”