W163 ML 270 CDI -05 käyttöauto

Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Juu, öljyt pitänee tsekata ensin... Jostakin ulkomaan foorumilta luin, että olisi ihan öljynvaihdolla hiljennetty noita, uskoo ken näkee (tai paremminkin kuulee)...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kävin auton alla tutkimassa paikkoja ja nappasin etukardaanin mukaan kun vaikutti vialliselta:

Kuva

Hyvin jännä rakenne, toisessa päässä tuplaristikko ja toisessa päässä nivel, jolle lienee joku hieno nimi olemassa. Ristikot lie vaihdettu joskus jäljistä päätellen, niissä ei ongelmaa havaittavissa... Mutta tuo ristikoiden välissä oleva laakeroinnin tapainen pölisi kuivan ruosteisena. Oletettavasti sen takia tuossa tuntuu ihan merkittävä klappi ja ajossa tuli sitä "telaketjujen kolinaa".

Kuva

Kuva

Rasvanippakin olisi ollut, kukaan ei vaan ole tajunnut rasvata tuota viime aikoina :cry:

Kuva

Pistin samannumeroisen (A1634100301) käytetyn kardaanin tilaukseen, jäämme odottamaan mitä sumujen saarilta saapuu...
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tuolla keskustelua jakolootasta:
https://www.benzworld.org/threads/trans ... e.1310644/

Tiivistettynä:
- Naksutus ja sirinä -tyyppiset äänet hiljenevät usein öljynvaihdolla.
- Öljyksi kannattanee laittaa sama kuin vaihdelaatikkoon. Itsellä pitäisi olla Febin 236.10 litkua jemmassa, eli sitäpä laitan.
- Äänen pitäisi hävitä melko pian, joskus voi joutua tekemään useamman vaihdon ja se on ehkä joka tapauksessa suositeltavaa.
- Rikkinäistä lootaa ei öljyjen vaihto tietenkään korjaa.
- Tyhjennys- ja täyttöproput avautuvat 3/8" neliökannalla (se millä "pikkusarjan" hylsyjä väännetään).
- Propuissa ei sitten ole tiivisteitä ja ylikiristys halkaisee kopan.
- Öljytilavuudeksi veikkaillaan 1.7 litraa.
- Yleisesti ottaen helppo ja nopea homma, mitä nyt auton alla on aina vähän ahdasta puuhailla.

Jakolaatikon välityssuhdetta tosiaan on ilmeisesti muutettu, tuon lähteen mukaan kahteenkin otteeseen:
- 98: 50/50
- 99: 51/49
- 00: 52/48
Minulle ei selvinnyt tuolta että etu- vai takapainoisemmaksi (?) Ilmeisesti nuo 50/50-lootat aiheuttavat käännöksissä mekkalaa, ja varmaan sitten kestävyyskin paranee kun ei loota pistä vastaan :?:
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tilaamani käytetty kardaaniakseli saapui.

Kuva

Ristikkopäässä ei tuntunut klappia ja keskilaakerointikin näyttää olevan hyvässä rasvassa:

Kuva

Jonkinlainen kumitiiviste siinä taitaa olla:

Kuva

Rasvanippaa tässä versiossa sen sijaan ei ole. En ruvennut purkamaan tai tutkimaan tuota sen tarkemmin. Sen sijaan avasin toisen pään nivelen, joka osoittautui jonkin sortin vakionopeusniveleksi. Samantyylinen siis kuin (yleensä etuvetoautojen) tyypillinen vetonivel pyörän päässä, sillä erolla että tämä sallii päittäisliikettä jonkin verran.

Päätykuppi kammettuna pois:

Kuva

...hups, postasin vahingossa ennen aikojaan... No tarina jatkuu kohta...
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Purin nivelen, koska se tuntui hieman takeltelevan. Vanhan akselin nivelessä puolestaan tuntui jonkin verran klappia, joten eipä siitäkään liene enää mihinkään. Uusia tarvikeniveliä näyttäisi olevan ebayssa myytävänä, sellainen sitten seuraavaksi jos ei tuosta tule kalua.

Suojakumin kiristin poikki, lukitusrengas pois akselin päästä, nivel pöydälle... Suojakumi ja sen "kiinnitysasetelma" hakkaamalla irti ja tuollainen sieltä paljastui (Spicer 27-499-18X):

Kuva

Purettuna ja putsattuna, kulumisjälkeä on aika reilusti:

Kuva

Tuon voi koota kahdella eri tavalla... Kuvassa oikein:

Kuva

Väärin koottuna nivel ei sitten toimi ollenkaan...

Vedätin pulteilla suojakumiasetelman paikoilleen:

Kuva

Nivel akselin päähän ja lukitusrengas paikoilleen... Laitoin tuubillisen eli 100ml CRC MOs2 -rasvaa molemmin puolin niveltä:

Kuva

Päätykuppi paikoilleen, uusi kiristin suojakumille.:

Kuva

Pultit vielä varmistuksena, ettei kuppi pääse tipahtamaan ennen autoon asentamista. Pyörittelin niveltä ja eihän se kauhean sulavaliikkeiseltä vieläkään tuntunut :( Katotaan nyt asettuuko tuo mitenkään ja minkälaisia ääniä tällä kertaa alkaa kuulua...

Yleiskuvat ilman akselia:

Kuva

Kuva

Akseli paikoillaan:

Kuva

Kuva

Liikutin autoa puolisen metriä eteen ja taakse... Parempi koeajo lykkääntyi vielä, jarrupoljin halusi mennä lattiaan asti ja auton alla on nyt lätäkkö jarrunestettä...

Kuva
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Jarruputkien ja takapään osien kanssa onkin tullut tapeltua jonkin verran...

Kuva

Tein videonkin aiheesta:
https://youtu.be/FskmcvWvvjk

Kauhean työlästä on tuo videoeditointi... Sanoisin että vähintään yhtä työlästä kuin itse auton korjaaminen :shock: Lisää aiheesta kunhan taas edistyn jotain puuhailemaan.

Edit: Video poistettu, liian työlästä korjata autoa JA tehdä noita videoita :shock:
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Hommat ovat edistyneet hieman. Taakse menevät jarruputket halusivat lähteä pois kolmessa osassa kumpikin, aika surullisen näköisessä kunnossahan nuo ovat:

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Jaiko
Viestit: 17
Liittynyt: 26.6.2019 12:21

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Kyllä olet sitkeä "seppä" :D Hyvät videot ollet viittiny kuvata.
Ite pääsin helpol, ei tarvinnu leimalle kuin jarrulevyt ja -palat "mölliin".
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kiitos kannustuksesta!

Kaksi kuormaa varaosia on jo saapunut, ja niiden lisäksi tarvitaan vielä pari tilausta... Aika paljon vaatii että saa tämän takaisin liikenteeseen, ja tämä ei edes ole varsinainen leimaremontti vielä... Tosin seuraavalle leimalle ei sit toivottavasti tarvi enää tehdä kovin massiivista alustajumppaa...

Seuraava videokin on editointivaiheessa, muutama päivä menee kun kaiken muun ohessa noita videoita työstän.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Videot poistettu... Katsokaa sen sijaan instagramista kuvia:
https://www.instagram.com/dneproshin/
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Hetkellinen inspiraatio iski taas, joten opettelin jarruputkien tekoa. Muutaman yrityksen jälkeen sain Bahcon sarjalla tehtyä lähes symmetrisen pään. Kiristin harjoituspätkän kokeeksi paikoilleen, silleen varovaisen napakasti...

Kuva

...ja otin pois. Aattelin että josko se muuttaisi muotoaan kiristettäessä, ja siitä voisi jotain päätellä. Tai jättäisi jälkensä tuonne letkulähdön pohjalle. No enpä oikeastaan huomannut mitään eroa, olisi kai tarvinnut kiristää vielä vähän tiukemmalle. Tuossa tekele on tehdaspään rinnalla:

Kuva

Pari lisäkuvaa noista:
https://photos.app.goo.gl/xqrWzrhb3haxuKYs6
https://photos.app.goo.gl/urRsWXPuRwvJWKd6A

Kai se täytyy kokeilla niitä varsinaisia putkia ruveta vääntämään, sittenhän sen näkee pysyykö jarrunesteet sisällä vaiko ei. Eikös tuo kuparinikkeli sen verran pehmeää liene, että sopivasti kiristämällä pitäisi hieman epätäydellinenkin pää tuonne tiivistyä :?:
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, päästä voi tulla aika huononkin näköinen ja se vielä tiivistyy ongelmitta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kuulostaa lupaavalta, luulisin saavani riittävän hyvät päät tehtyä.

Voi tietty olla tekijässäkin vikaa... Mutta vaikuttaisi kyllä siltä, että tuo Bahcon työkalu ei liene kovin hyvälaatuinen, jälki on melko krouvia vaikka mitä tekisin... Pitää joka tapauksessa opetella vielä hieman lisää. Katselin pari youtube-videota jarruputkien teosta, ja niissä oli ihan hyviä vinkkejä.

Kokeilin taivuttaa tehdasputken mukaisen mutkan... Lyttyynhän se uusi putki meni, ja pahasti :evil: En usko että tuota on edes mahdollista taivuttaa yhtä tiukoille mutkille, joutuu tekemään paljon loivemmat kurvit. Täytynee joka tapauksessa vielä hommata joku simppeli putkentaivutustyökalu.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Olihan oikeaa kupariputkea eikä sitä nikkelikupari jaskaa...

Oikea kupari taipuu kuin ihmisen mieli, ja päät onnistuu helposti.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Nikkelikuparia... Mutta ei kai se nyt aivan p*skaa ole, lukemani perusteella... Suurin heikkous pelkkään kupariin verrattuna lienee tuo vaikeampi työstettävyys, eli vaatisi ehkä paremman työkalun kuin tuo mikä minulta löytyy :( Noh, jos ei ala onnistua niin pitänee kokeilla puhdasta kuparia.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tulipa tutkittua jarruputken tekoa, ja täytyypi sanoa että tieto lisää tuskaa. Sekalaisia havaintoja:

- Kuparinikkelissä yhdistyy lujuus ja korroosionkesto, mutta on vaikeampi työstää kuin kupari.

- Tuolla työkalusarjalla joka minulta löytyy (https://www.motonet.fi/fi/tuote/765240/ ... okalusarja) saa tehtyä lähinnä toispuoleisia ja karkeatekoisen näköisiä päitä (kokeilin myös kupariputkeen). Sama koskee ehkä useimpia tuon tyylisiä sarjoja. Tosin se ei välttämättä haittaa, liitoksista tulee luultavasti silti tiiviitä.

- W163:ssa on DIN/ISO-standardin mukaiset pallopäät jarruputkissa. Tuo sarja ei ole edes tarkoitettu niiden tekemiseen, vaan SAE-kaksoiskartion tekemiseen. Sillä voi silti tehdä tavallaan saman tyylisiä pallopäitä, ja niilläkin saa tehtyä tiiviit liitokset.

- W163:n jarrujärjestelmän alkuperäiset pinnoitetut teräsputket ovat mitä ilmeisimmin metrisellä mitoituksella. Pyörälinjat 4.75 mm ja pääsylinteriltä lähtevät 6 mm. Ovat toki melko lähellä tuumakokoisia (3/16" = 4.7625 mm ja 1/4" = 6.35 mm) ja luultavasti noita voi laittaa ristiin.

- DIN-päihin kuuluisi olla erilaiset kierreholkit kuin SAE-kaksoiskartioille. Niitäkin voi (kai?) käyttää ristiin ilman suurempia ongelmia, tietenkin jos kierteet täsmäävät.

- Kokoluokassa 3/16" / 4.75 mm kierre lienee useimmiten M10x1.

- Ainakin W163:n 6 mm linjoissa päätyholkkien kierre on M12x1.

- W163:ssa löytyy ainakin yksi erikoisuus: Vasemmassa takapyöräkotelossa on jatkoliitos, jossa ABS-yksiköltä tulevassa putkessa onkin "DIN-naaraspuoli" ja naaraspuolen kierreholkki (joita en löytänyt mistään dokumentaatiosta). Siihen tulee kiinni oikealle takapyörälle menevä jarruputki, jossa on standardinmukainen "DIN-urospuoli". Haasteena on tuon "DIN-naaraspuolen" tekeminen, siihen soveltuvaa tuurnaa ei työkalusarjoista näyttäisi löytyvän. Voinee korvata sopivalla M10-jatkoholkilla (?).

- Motonetin slangissa "A" taitaa viitata 3/16" / 4.75 mm kokoluokan DIN-pallopäähän ja siihen soveltuvaan M10x1x5 kierreholkkiin (Esimerkki: https://www.motonet.fi/fi/tuote/232035/ ... -110cm-A-A)

- Vastaavasti "B" viitannee 1/4" / 6 mm -kokoluokan M12x1x6-kierreholkkiin

- Sitten on vielä "B5", joka lienee 3/16" / 4.75 mm -kokoluokkaan tarkoitettu M12-kierreholkki (M12x1x5): https://www.motonet.fi/fi/tuote/222103/ ... x5-pari-B5

- Tällä hetkellä mielestäni W163:een soveltuvia osia olisivat nuo:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222100/ ... 1x5-pari-A
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222101/ ... 1x6-pari-B
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222116/ ... an-ja-Dhen

- Paitsi että... Löytyy myös "BX" koossa M12x1x6,5 - joka voisi käydä paremmin 1/4" eli 6.35 mm putkeen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222102/ ... 65-pari-BX

- Noista tuo jarruputkijatko pitänee käydä tutkimassa paikan päällä... Tekstin mukaan se on tarkoitettu "A"han ja "D"hen - "D"-tyyppi voisi kuvien perusteella olla SAE-kaksoiskartio, ja sille pitäisi kyllä mielestäni olla erilainen jatko kuin DIN-pallopäälle (=tyyppi "A")

Informaatiota noista standardeista löytyi ainakin tuolta: http://www.fedhillusa.com/webnuts/common%20flares6.pdf

Selvitystyö jatkuu... Tällä hetkellä harkitsen paremman työkalun ostamista, ei vaan jaksaisi tapella tuon halvan sarjan kanssa. Täsmälleen tehdaslinjojen mukaisia röörejä en pysty enkä yritäkään saada aikaan, kunhan nyt jollain konstilla saisi tiiviit linjat tehtyä niin saisi projektia eteenpäin :roll:
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ostin sen paremman työkalun mistä haaveilin. Expondo-nimisestä putiikista tuollainen tuote (MSW-HFT-01): https://www.expondo.fi/msw-kartiotyoeka ... e-10061136

Tuolla tuli ihan siedettävän näköisiä päitä putkiin - sarjassa on jopa varsinaiset DIN-tuurnat.

Uusia linjoja vääntelin, tässä vaiheessa vaikuttaa vielä ihan hyvältä:

Kuva

Taivutuksetkin onnistuivat kun ostin Biltsun halpistyökalun, joka tekee tosi hyvän näköistä mutkaa:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020369

Sitten tuli tenkkapoo, kartiotyökalu hajosi :( Ei tuu mäntä pihalle enää ollenkaan:

Kuva

Melkoista tervan juontia alkaa olla tämän kanssa. Noh, reklamaatiota kehiin ja expondolta lupasivat lähettää uuden samanlaisen työkalun tilalle, vanhankin saan pitää kokonaisuudessaan. Jospa sitten saisi pari viimeistä putkeakin väänneltyä.

Lisähauskuutena tuosta sarjasta itse asiassa puuttui 3/16" DIN-tuurna, ja 3/16" OP1-tuurnia oli 2 kpl... Käytinpä DIN-pään tekoon OP1-tuurnaa joka lienee aika lähellä. Myös "putkenpitimet" oli pakattu väärin - 3/16" putkelle tarkoitettu toinen puolikas oli vaihtunut 5 mm puolikkaaseen, joita sarjassa oli siis yhteensä 3 kpl:

Kuva

Noh, jos uusi sarja joskus kotiutuu, niin josko kahdesta setistä saisi koottua yhden toimivan...

Loppuun vielä motivaatiokuva kuskin puolen helmasta:

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tilanneraportti muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen... Pientä edistymistä taas tapahtunut... Kalustoa on:

Kuva

Toitsut siis käyttiksenä ja kolme projektiautoa... Joku niistä ehkä jossakin vaiheessa joutaisi poiskin...

Etupään kasasin enemmän tai vähemmän tilapäisesti...

Kuva

...jotta pääsin takapään kimppuun:

Kuva

Palikoita irti vaikka väkisin:

Kuva

Kuva

Eipä sinne paljoa jäänyt:

Kuva

Kohta pääsee ehkä kääntämään räikän kiristysasentoon. Sitä odotellessa käykää toki tutustumassa instagram-puuhasteluihini:
https://www.instagram.com/dneproshin/
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Listaan tähän tämän meneillään olevan remontin osalistausta...

- Etukardaani A1634100301-A8 (käytetty) ~120e
- Jarruputki Cu-Ni 4.75mm (3/16") n. 10 metriä ~50e
- Jarruputki Cu-Ni 6.35mm (1/4") pari metriä ~20e
- Jarruputkiliitin M10x1x5 pari A 22-2100
- Jarruputkiliitin M12x1x6 pari B 22-2101 (tai Jarruputkiliitin M12x1x6,5 pari BX 22-2102, en muista enää kumpia laitoin...)
- Jarruputkijatko M10x1 "A"han ja "D"hen 22-2116
- Liittimet ja jatkot yht. ~20e
Yhteensä tähän mennessä 210e

Takajousien asentaminen iskarien ympärille osoittautui yllättävän hankalaksi... Ensimmäinen paja kokeili jonkinlaisella hydraulisella jousipuristimella - ei riittänyt voima (?) Kuulemma vähän liikahti mutta ei toivoakaan saada asennetuksi... Toinen paja päräytteli lautasmallin kierretankopuristimella minkä mutterimopo jaksoi vääntää - jousi ja itse työkalukin menivät niin banaaniksi että ei saanut enää iskaria työnnettyä jousen sisään... Kolmas paja onnistui projektissa, en tiedä millainen mörköpuristin siellä oli käytössä...

Uudet ja vanhat tolpat koottuina:

Kuva

"Räjäytyskuva":

Kuva

Laitan tähän loppuun vielä kuvia jarruputkien askartelusta.

Etuopyöräkotelosta putkea korin ja rungon väliin:

Kuva

Takapäästä pihalle:

Kuva

Näkymää ABS-yksiköstä. Paksummat putket tulevat pääsylinteriltä ja etupyörille jäi vielä alkuperäiset linjat:

Kuva

Alkuperäisiä mukaillen taiteltu ja muotoiltu:

Kuva

Takapään taittelut:

Kuva

Yksi kiinnityspalikka antautui, tilalle patentti:

Kuva

Oikealla takatassulle menevän putken jatkos ei ole alkuperäismallinen, mutta samassa kohdassa kuitenkin... Toivottavasti kelpaa leimalla, jos sinne asti joskus päästään...
Viimeksi muokannut dneproshin, 14.11.2022 6:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on melko ainutlaatuinen vaihdettava tuo takajousi, ei onnistu monessakaan paikkaa. Parkkilalla taitaa Ylivieskassa olla puristin jolla saa vaihdettua, muualla ei siinä kaupungissa.

Edellisen viestin väkisin purkamiseen liittyvä kuva on hyvä; siitä näkee että ei ole jääty turhia murehtimaan vaan on otettu karkeampia työkaluja käyttöön kun vastustaa, kuten pitääkin 8)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Jos olisin etukäteen tiennyt tuon takajousen hankaluuden, niin olisin varmaan tilannut valmiiksi kootut tolpat, sellaisiakin näyttää löytyvän. Toki näin tuli halvemmaksi.

Siinä vaiheessa kun pultti päättää jäädä puslan sisälle asumaan, niin sinnehän se jää… Ei mitään mahdollisuutta saada ehjänä pois :evil:
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:shock:

Melkein saattaisin muutamalle korvalliselle näyttää hiekkapuhallusta ja sen jälestä tutkia että kestääkö korvalliset enää mitään. :shock:

Minä laitoin aikanaan ex w163:seen 123sen takajousien kumit korokkeeksi, jouset sain ihan helpolla läjään ja tolpan avattua että sain korokumin jousen yläpäähän. En kyllä muista että siinä olis mitään ihmeellistä ollu.
Tolpan yläpään kiinnitys sen sijaan on ihan paska ja paskassa paikassa.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ihan kovilta nuo kaikki korvalliset tuntuvat, liekö kuvissa näyttävät todellista pahemmilta :?: Oikeanpuoleisen takatolpan yläpäähän pääsee helposti käsiksi kun irroittaa varapyörän, vasemmalla on aika ahdasta kun on tankkausputkikin tiellä…
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Mersu se vaan on saanut makoilla lämpimässä tallissa... Piharemppana olen laitellut Nissania ja Volvoa, joista jälkimmäisen sain sen verran valmiiksi että katsastuskin meni läpi.

Kuva

Yariksen myin pois kun maksoivat siitä enemmän kuin velkaa oli jäljellä. Ajelen nyt Volvolla sitten. Sille kaveriksi olisi tarkoitus kunnostaa Micra tai ML, tai kenties molemmat?

Säät kun alkavat olla mitä ovat, niin enemmän ja enemmän alkaa kiehtoa sisähommiin siirtyminen. Joten ML sai taas huomiota osakseen...

Vasemmalle eteen uusi ylätukivarsi ja raidetanko (sisä+ulkopäät ja suojakumi kaikki uutta):

Kuva

Kuva

Oikealle eteen myös vastaavasti uutta raidetankoa, lisäksi vetarin sisempi suojakumi:

Kuva

Kuva

Loppuun hauska kuva takapään työmaalta. Hakkasin ja rapsuttelin enimmät ruosteet pois:

Kuva
Viimeksi muokannut dneproshin, 16.11.2022 21:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kuskin puolelle heitin hapot (CRC Rust Remover 50%) ja annoin kuivaa. Sitten ruiskutin naftat (AT kotelosuoja) päälle, kuvassa jo kuivuneena:

Kuva

Vänkärin puolelle samat. Kuvassa happo kuivuneena pintaan:

Kuva

Kauniissa väreissä hehkuu hapotuksen jäljiltä :D Edellisen kuvan kohta toiselta eli yläpuolelta:

Kuva

Kuskin puolelta ei yläpuolen näkymää saakaan, siellä on se perhanan tankkausputki täydellisesti edessä...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Aloittelin videotuotantoa uudelleen. Tässä eka W163-video:
https://www.youtube.com/watch?v=HMcv3sSZO2Q

Kuva

Videolla lähinnä esittelyä mitä kaikkea vikaa autosta löytyy, ja vähän projektin aloittelua...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tällä hetkellä takapään olkakappaleet työn alla. Ovat olleet jo pitkään, monta kuukautta itse asiassa...

Lähtökohta, napa hakattuna irti:

Kuva

Puhallus-setup mallia "ghetto":

Kuva

50/50:

Kuva

Maalattuna ja uudet pyöränlaakerit leivottuna sisään:

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Laitoin palikoita suunnilleen paikoilleen:

Kuva

Toiselta puolelta en ottanut kuvaa... Samanlainenhan se käytännössä on, mutta peilikuvana. Kaikkiin pultteihin ja kierteisiin hävytön määrä rasvaa - on vielä tuoreessa muistissa millaista vanhojen osien purkaminen oli.

Kuva

Varmaan kalleimmat pultit mitä olen koskaan ostanut (45e/kpl):

Kuva

Nykyisin saa ehkä halvemmallakin... Aikoinaan kun tilailin osia, niin en tuota kovan onnen säätöpulttia löytänyt mistään halvemmalla.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Uusi W163 puuhasteluvideo julkaistu:
https://www.youtube.com/watch?v=b2gXMV3M1Wk

Kuva

Videotuotanto laahaa perässä, tuossa on siis vasta etupään laittelua, josta kirjoittelin ja laitoin kuvia tänne alkukuusta.
Viimeksi muokannut dneproshin, 29.11.2022 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Takajarrut kasattu:

Kuva

Vänkärin puoli:

Kuva

Halkaisin jarrukilvet irroittamisen ja asentamisen helpottamiseksi. Yhdistin ihan vaan härskisti pulttiliitoksella tuosta takaa, muuten ovat toisistaan erilliset kappaleet.

Tuossa muuten kilpien lähtötilanne, ennen sitruunahappokylpyä ja maalausta:

Kuva

Seisontajarrukenkien levittimen puoleiset jouset laitoin aluksi väärin päin, minkä seurauksena kampesi kenkiä irti jarrukilvestä. Tässä korjattuna:

Kuva

Eli tuo jousi:

Kuva

Takajarrujen asennussarjoja tilasin uudet kaikki mitä Aeromotorsilta löytyi... Kengät oli uusittu joku aika sitten joten niitä en nyt uusinut. Säätöruuvin puolelta:

Kuva

Eteen ei nyt tullut muuta uutta kuin ilmausruuvit. Vänkärin puoleinen oli sen verran ruostunut, että ei lähtenyt auki muuta kuin hakkaamalla siihen 5/16" lenkkiavain:

Kuva

Auto oli myös käynnissä ensimmäistä kertaa varmaan puoleentoista vuoteen tms... Hämmästyttävää kyllä lähti käyntiin aivan normaalisti, aivan kuin edellispäivänä olisi sammutettu...

Oikealla takana putken ja letkun liitos meinasi vuotaa paineen alla, kiristyskään ei auttanut... Otin kokonaan auki ja yritin kiristää silleen hieman eri asentoon, mikä tuntui tepsivän.
Viimeksi muokannut dneproshin, 06.12.2022 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”