Mersu matkailuauton alustana

Vastaa Viestiin
Kottinen
Viestit: 9
Liittynyt: 26.3.2008 8:36

Mersu matkailuauton alustana

Viesti Kirjoittaja Kottinen »

Täällä kun tiedetään mersujen oikut niin kysynpä seuraavaa, olen ostamassa matkailuautoa ja tarjolla olisi mb hymer 416 alustalla ja 2.7 cdi koneella ja sprintsift vaihteistolla , alusta on vm-02 ja sillä on ajettu 100.000km. Merkkiä tuntematta kysynkin mihin alustassa kannattaa kiinnittää huomiota, esim. perä, näitä on kuulemman sprinttereissä mennyt, mistä sen kunnon tietää onko esim. oltava täysin äänetön? Vaihteistosta senverran että olen kuullut sprintsifteissä olleen jonkinlaisia pumppuongelmia, onko niitä vielä tässä vuosimallissa ? Entäpä tuo tekniikkapuoli yleisesti, mitä tämänverran ajetussa todennäköisesti olis vikoja tulossa esim. seuraavan sadantonnin matkalla? Onko tuossa 2.7 l. koneessa ollut mitään heikkouksia? Onko satatonnia yleisesti ottaen tälle alustalle paljon ? Tarttee kysellä tarkoin sillä edellinen alusta oli ducato joka oli noilla kilometreillä täysin loppuun palvellut, mutta mersulla ja fiatilla pitäisi olla eroa kuin yöllä ja päivällä?
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Sähkö viat nuissa on yleisempiä kuin tekniikka viat
Nuilla kilometreillä tuo on vain koe ajettu
Mulla itellä toi 412d "rahti alusta" kohta rullanna 700tkm eikä oo viel väsyny
Perän ja vaihteiston pitää kunnossa kun muistaa öjyt vaihattaa säännöllisesti ja siel on joku erikois öljy siel peräs ja vaihteistossa


PS. terve tulloo joukkoon sekavaan :lol:
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Kottinen
Viestit: 9
Liittynyt: 26.3.2008 8:36

Vielä alustasta

Viesti Kirjoittaja Kottinen »

Nyt olis myös tarjolla s-malli mutta vm.-oo ja 412 td alustalla 100.000km ajettuna suurinpiirtein samaan hintaan. Käsittääkseni tuo 412 on paljon koeteltua kestävää tekniikkaa, lisäksi siinä on manuaalivaihteisto. Koneteho on vaatimattomampi asuntokorin suureen painoon verrattuna joten mitenkä käy tuollaisen 2.9 td:n piristäminen ja vaikuttaako lisätehon ottaminen vaihteiston yms. kestävyyteen?
Tässäpä sitä on miettimistä kummanko ottaa , uudemman cdi-koneella ja sprintsiftillä vaiko vanhemman (kestävämmän?) keppivaihteisen samanverran ajetun mutta hiukka tehottomamman...
jas
Viestit: 25
Liittynyt: 25.11.2006 11:30

sprintshit

Viesti Kirjoittaja jas »

joo se sprintshift kannattaa ehkä unohtaa.. mun mielestä..
itellä -03 313 umpi, sprintshift 165tkm,
niin niistä laatikoista kärähtää hydraulipumpun moottori. 335egee kappale.

itsellä meni just ja pumpussa oli -05 vuoden leimat eli on ainakin kerran vaihdettu jo aikasemminkin. itse pumppu on kyllä helppo vaihtaa vaikka tienpäällä mutta vika on v-mäinen kun ei saa vaihdettua vaihdetta eikä pysäytettyä kun sammuttamalla auton koska hydrauliikka käyttää myös kytkintä.. :lol:
Kottinen
Viestit: 9
Liittynyt: 26.3.2008 8:36

Sprintsift vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Kottinen »

Montako pumppua siellä vaihteistossa on? Ajattelin niin että jos ostan tuon cdi:n niin otan siihen finntakuun myöntämän takuuturvan esim. 2v/40.000km 150e omavastuulla, jos pumppu kajahtaa tai jotain muuta menee niin ei käy lompsan pälle. Minä tosiaan en tiedä näistä mersuista hölkäsen pöläystä, ainoa kokemus on 2vk:n vuokrakäytöstä tuollaisella cdi-alustaisella matkailuautolla, nyt sitten piotäis saada oma.
jas
Viestit: 25
Liittynyt: 25.11.2006 11:30

Viesti Kirjoittaja jas »

ei siellä ole kuin yks pumppu, näkyy siinä laatikon kyljessä kuskinpuolelta kun kurkistaa auton alle. pumppu on tulitikkuaskin kokonen suunnilleen ja moottori kaljatölkin kokoinen siinä jatkeena.. mutta eipä siitä ulospäin tiedä missä kunnossa on. mulla oli ainakin pumppuosa kuin uusi mutta moottori palanut ja eihän sitä tietenkään saa kuin pakettina.. :(

eli siellä on yksi pumppu ja sitten pieni paineakku niin sen pumpun ei tarvii ihan kokoajan huutaa.. sama järjestelmä painelee kytkintä ja vaihtelee vaihteita sähköhydraulisesti.
jos auto on esim. parkissa sammuksissa jonkun aikaa ja sitten kun laitat oven kiinni tai käännät virrat päälle pumppu nostaa paineen järjestelmään, kuuluu pieni sirinä sieltä auton alta... :wink:
502900
Viestit: 35
Liittynyt: 06.11.2007 11:33

Sprintshiftin relenumero?

Viesti Kirjoittaja 502900 »

Asuntoauto vaihtui juuri sprinterin päälle tehtyyn. Tässä -04:ssa on sprintshift ja ensimmäiset kilometrit on olleet mukavia.

Mersuja meillä on henkilöautopuolella ollut jo 20 vuotta, joten on kuin kotiin olisi tullut.

Minkänumeroinen se sprintshiftiä ohjaava rele pitäisi olla? Monessa kirjoituksessa kerrotaan, että rele pitäisi vaihtaa, muttei kerrota, mikä on se diodein varustettu uudemman releen numero.

Hyvää Joulua mersumiehille ja -naisille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”